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CV Margarida Romero


Margarida Romero is research director of the Laboratoire d’Innovation et Numérique pour l’Éducation (LINE), a research lab in the field of Technology Enhanced Learning (TEL). Full professor at Université Côte d'Azur (France) and associate professor at Université Laval (Canada). Her research is oriented towards the inclusive, humanistic and creative uses of technologies (co-design, game design and robotics) for the development of creativity, problem solving, collaboration and computational thinking.

http://orcid.org/0000-0003-3356-8121

https://www.researchgate.net/profile/Margarida_ROMERO


Journal articles22 documents

  • Margarida Romero, Saint-Clair Lefèvre, Thierry Viéville. When a Master of Sciences on EdTech becomes an International Community. ERCIM News, ERCIM, 2020. ⟨hal-02418510⟩
  • Margarida Romero, Frédéric Alexandre, Thierry Viéville, Gérard Giraudon. LINE - Mnémosyne : Des neurosciences computationnelles aux sciences de l’éducation computationnelles pour la modélisation du cerveau de l’apprenant et du contexte de l’activité d’apprentissage. Bulletin de l'Association Française pour l'Intelligence Artificielle, AFIA, 2020. ⟨hal-02541099⟩
  • Margarida Romero, Laurent Giauffret, Vassilis Komis. Résoudre des problèmes d’interdépendance par la robotique. Les Cahiers Pédagogiques, Service d'édition et de vente des publications de l'Education nationale, 2020. ⟨hal-02420396⟩
  • Margarida Romero, Anne Chiardola. Développer un rapport critique et techno-créatif au territoire par la création de maquettes de villes à l'école. Éducation et francophonie, Association canadienne d’éducation de langue française, 2019, pp.123-144. ⟨hal-02420401⟩
  • Margarida Romero, Marie Duflot, Thierry Viéville. Le jeu du robot : analyse d’une activité d’informatique débranchée sous la perspective de la cognition incarnée.. Review of science, mathematics and ICT education, Laboratory of Didactics of Sciences, Mathematics and ICT, Department of Educational Sciences and Early Childhood Education - University of Patras., 2019, 13 (1), ⟨10.26220/rev.3089⟩. ⟨hal-02144467⟩
  • Corinne Atlan, Jean-Pierre Archambault, Olivier Banus, Frédéric Bardeau, Amélie Blandeau, et al.. Apprentissage de la pensée informatique : de la formation des enseignant·e·s à la formation de tou·te·s les citoyen·ne·s. Revue de l'EPI (Enseignement Public et Informatique), EPI, 2019. ⟨hal-02145478⟩
  • Divya Menon, Margarida Romero, Thierry Viéville. Computational thinking development and assessment through tabletop escape games. International Journal of Serious Games, Serious Games Society, 2019, 6, ⟨10.17083/ijsg.v6i4.319⟩. ⟨hal-02909661⟩
  • Margarida Romero. Analyser les apprentissages à partir des traces : Des opportunités aux enjeux éthiques. Distances et Médiations des Savoirs, CNED-Centre national d'enseignement à distance, 2019. ⟨hal-02903321⟩
  • Margarida Romero, Marie Duflot-Kremer, Thierry Viéville. Le jeu du robot : analyse d’une activité d’informatique débranchée sous la perspective de la cognition incarnée. Review of science, mathematics and ICT education, Laboratory of Didactics of Sciences, Mathematics and ICT, Department of Educational Sciences and Early Childhood Education - University of Patras., A paraître. ⟨hal-01950335⟩
  • Margarida Romero, Stephanie Noirpoudre, Thierry Viéville. Que disent les sciences de l’éducation à propos de l’apprentissage du code ?. Revue de l'EPI (Enseignement Public et Informatique), EPI, 2018. ⟨hal-01969400⟩
  • Jean-Nicolas Proulx, Margarida Romero, Sylvester Arnab. Learning Mechanics and Game Mechanics Under the Perspective of Self-Determination Theory to Foster Motivation in Digital Game Based Learning. Simulation and Gaming, SAGE Publications, 2017, 48 (1), pp.81 - 97. ⟨10.1177/1046878116674399⟩. ⟨hal-01790762⟩
  • Margarida Romero. De l’apprentissage procédural de la programmation à l’intégration interdisciplinaire de la programmation créative. Formation et profession : revue scientifique internationale en éducation, Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE), 2016, 24 (1), pp.87-89. ⟨hal-01957009⟩
  • Margarida Romero, Jean-Nicolas Proulx. Conceptions and Instructional Strategies of Pre-Service Teachers towards Digital Game based Learning Integration in the Primary Education Curriculum. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence, IGI Global 2016, 7 (2), pp.11-22. ⟨hal-01957007⟩
  • Margarida Romero, Thérèse Laferrière, Thomas Michael Power. The Move is On! From the Passive Multimedia Learner to the Engaged Co-creator. eLearn, Association for Computing Machinery (ACM), 2016, 2016 (3), pp.1. ⟨hal-01957008⟩
  • Margarida Romero, Sylvie Barma. Teaching Pre-Service Teachers to Integrate Serious Games in the Primary Education Curriculum. International Journal of Serious Games, Serious Games Society, 2015, 2 (1). ⟨hal-01957010⟩
  • Neus Capdeferro, Margarida Romero, Elena Barberà. Polychronicity: review of the literature and a new configuration for the study of this hidden dimension of online learning. Distance Education, Taylor & Francis (Routledge), 2014, 35 (3), pp.294-310. ⟨hal-01957011⟩
  • Jeffrey Earp, Michela Ott, Maria Popescu, Margarida Romero, Mireia Usart. Supporting Human Capital development with Serious Games: An analysis of three experiences. Computers in Human Behavior, Elsevier, 2014, 30, pp.715-720. ⟨hal-01957221⟩
  • Mireia Usart, Margarida Romero. Individual and collaborative Performance and Level of Certainty in MetaVals. International Journal of Serious Games, Serious Games Society, 2014, 1 (1). ⟨hal-01957219⟩
  • Antoni Badia, Lorena Becerril, Margarida Romero. La construcción colaborativa de conocimiento en las redes de comunicación asíncrona y escrita (RCAE): una revisión de los instrumentos analíticos. Cultura y Educación, Fundacion Infancia y Aprendizaje, 2014, 22 (4), pp.455-474. ⟨hal-01958127⟩
  • Ariadna Padrós, Margarida Romero, Mireia Usart. Measuring the Knowledge Convergence Process in the Collaborative Game MetaVals. Procedia Computer Science, Elsevier, 2012, 15, pp.193-202. ⟨hal-01958157⟩
  • Margarida Romero, Elena Barberà. Quality of e-learners’ time and learning performance beyond quantitative time-on-task. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 2011, 12 (5), pp.125. ⟨hal-01958142⟩
  • Niki Lambropoulos, Fintan Culwin, Margarida Romero. HCI Education to Support Collaborative e-Learning Systems Design. eLearn, Association for Computing Machinery (ACM), 2010, 2010 (9), pp.1. ⟨hal-01958131⟩

Conference papers10 documents

  • Margarida Romero, Natalia Timus, Sophie Raisin, Isabelle Mirbel, Iannis Aliferis. Accompagner la transformation des pratiques enseignantes à l’Université Côte d’Azur par le biais d’une approche centrée sur la professionnalisation des enseignant.e.s. 31e Congrès de l’Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU), AIPU, May 2020, Québec, Canada. ⟨10.1111/cogs.12626⟩. ⟨hal-02552836⟩
  • Corinne Atlan, Jean-Pierre Archambault, Olivier Banus, Frédéric Bardeau, Amélie Blandeau, et al.. Apprentissage de la pensée informatique : de la formation des enseignant·e·s à la formation de tou·te·s les citoyen·ne·s. EIAH Wokshop - Apprentissage de la pensée informatique de la maternelle à l’Université : retours d’expériences et passage à l’échelle, Jun 2019, Paris, France. ⟨hal-02145480⟩
  • Vassilis Komis, Thierry Karsenti, Christian Depover, Margarida Romero, Julien Bugmann, et al.. Robots de sol et robots humanoïdes à l'école primaire (descriptif d’atelier). Didapro 7 – DidaSTIC. De 0 à 1 ou l’heure de l’informatique à l’école, Feb 2018, Lausanne, Suisse. ⟨hal-01753388⟩
  • Margarida Romero, Benjamin Lille, Thierry Viéville, Marie Duflot-Kremer, Cindy de Smet, et al.. Analyse comparative d’une activité d’apprentissage de la programmation en mode branché et débranché. Educode - Conférence internationale sur l'enseignement au numérique et par le numérique, Aug 2018, Bruxelles, Belgique. ⟨hal-01861732⟩
  • Maud Pélissier, Gaëlle Dechamp, Margarida Romero. Le tournant créatif à l’université : Quelles modalités ? Quels enjeux ? Quelles légitimités ?. XXIème congrès de la Société Française des Sciences de l'Information et de la Communication, SFSIC; MSH Paris Nord, Jun 2018, Paris, France. ⟨sic_01823990⟩
  • Cindy de Smet, Margarida Romero, Laurent Heiser. Quand le TPACK rencontre la créativité. When TPACK meets creativity. "Apprentissage et Education" Conditions, contextes et innovations pour la réussite scolaire, universitaire et professionnelle, Apr 2018, Marseille, France. ⟨hal-02362158⟩
  • Cindy de Smet, Margarida Romero. Étude exploratoire sur l’intégration des jeux dans l’apprentissage des élèves par les enseignants novices du secondaire.. LUDOVIA#15 : Innovations et Institutions autour du numérique éducatif, Aug 2018, Ax-les-Thermes, France. ⟨hal-02362142⟩
  • Margarida Romero, Cindy de Smet, Sylvester Arnab, Mohamad Fitri Suraya, Sarra Abdelouma,, et al.. Co-creativity assessment in the process of game creation. 12th European Conference on Game Based Learning, ECGBL 2018, Oct 2018, Valbonne, France. ⟨hal-02362003⟩
  • Margarida Romero, Magali Brunel, Jérôme Santini, Serge Quilio, Carole Calistri, et al.. De l’innovation éducative aux usages créatifs des TIC: présentation du Laboratoire d’Innovation et Numérique pour l’Éducation (LINE). Communauté pour l’Innovation et la Recherche sur les Technologies dans l’enseignement/Apprentissage (CIRTA) 2017, Oct 2017, Montréal, Canada. ⟨hal-02362218⟩
  • Maria Popescu, Sylvester Arnab, Riccardo Berta, Jeffrey Earp, Sara de Freitas, et al.. Serious Games in Formal Education: Discussing Some Critical Aspects. Proceedings 5th European Conference on Game-Based Learning, Oct 2011, Athens, Greece. pp.486-493. ⟨hal-00985810⟩

Poster communications2 documents

  • Patricia Corieri, Margarida Romero, Thierry Massart, Olivier Goletti, Kim Mens, et al.. Enjeux dans la création d'une communauté d'enseignants engagés dans l'apprentissage de l'informatique. Didapro 8 - DidaSTIC - Colloques francophones de didactique de l’informatique, Feb 2020, Lille, France. ⟨hal-02426274⟩
  • Margarida Romero, Sébastien Nedjar-Ballester, Laurent Heiser, Maryna Rafalska, Thierry Viéville, et al.. Let's STEAM : un projet Erasmus+ pour l'apprentissage techno-créatif de l'informatique. 3ème Rencontre scientifique SFERE-Provence, Oct 2019, Aix en Provence, France. 2019. ⟨hal-02302012⟩

Books1 document

  • Margarida Romero, Kimberly Sawchuk, Josep Blat, Sergio Sayago, Hubert Ouellet. Game-Based Learning Across the Lifespan. Springer International Publishing, 2017. ⟨hal-01957006⟩

Book sections7 documents

  • Margarida Romero, David Belhassein. Interdisciplinarité et usages co-créatifs du numérique en éducation. L’interdisciplinarité à l’école. Succès, résistance, diversité, pp.257-277, 2019, 978-2-88930-288-8. ⟨hal-02422218⟩
  • Margarida Romero. Analyzing Cognitive Flexibility in Older Adults Through Playing with Robotic Cubes. Human Aspects of IT for the Aged Population. Social Media, Games and Assistive Environments, pp.545-553, 2019, 978-3-030-22015-0. ⟨10.1007%2F978-3-030-22015-0_42⟩. ⟨hal-02181080⟩
  • Divya Menon, Sowmya Bp, Margarida Romero, Thierry Viéville. Going beyond digital literacy to develop computational thinking in K-12 education,. Linda Daniela. Smart Pedagogy of Digital Learning, Taylor&Francis (Routledge), In press, 9780367333799. ⟨hal-02281037⟩
  • Margarida Romero. Computers in Secondary Schools: Educational Games. Arthur Tatnall. Encyclopedia of Education and Information Technologies, pp.1-4, 2019, ⟨10.1007/978-3-319-60013-0_31-1⟩. ⟨hal-02270379⟩
  • Vassilis Komis, Margarida Romero, Anastasia Misirli. A Scenario-Based Approach for Designing Educational Robotics Activities for Co-creative Problem Solving. Educational Robotics in the Makers Era, pp.158-169, 2017. ⟨hal-01957004⟩
  • Raoul Kamga, Margarida Romero, Vassilis Komis, Anastasia Mirsili. Design Requirements for Educational Robotics Activities for Sustaining Collaborative Problem Solving. Educational Robotics in the Makers Era, pp.225-228, 2017. ⟨hal-01957005⟩
  • Mireia Usart, Margarida Romero, Esteve Almirall. Impact of the Feeling of Knowledge Explicitness in the Learners’ Participation and Performance in a Collaborative Game Based Learning Activity. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), pp.23-35, 2011. ⟨hal-01958136⟩

Directions of work or proceedings2 documents

  • Laura Cassone, Margarida Romero, Thierry Viéville, Cindy de Smet, Mbemba Ndiaye. ANR #CreaMaker workshop : Co-creativity, robotics and maker education Proceedings. Nice, 2019. ⟨hal-02093488⟩
  • Laura Cassone, Margarida Romero, Thierry Viéville, Cindy de Smet, Mbemba Ndiaye. Proceedings of the ANR ​#CreaMaker​ workshop: co-creativity, robotics and maker education.. 2019. ⟨hal-02362121⟩

Other publications2 documents

  • Margarida Romero, Gérard Giraudon. Le numérique va révolutionner l'éducation … vraiment ?. 2020. ⟨hal-02895694⟩
  • Mélanie Ciussi, Nathalie Colombier, Saint-Clair Lefèvre, Irina Yastrebova - Otmanine, Margarida Romero, et al.. Numérique et éducation … vous avez dit #CreaSmartEdtech ?. 2018. ⟨hal-01957475⟩

Theses1 document

  • Margarida Romero. Gestion du temps dans les Activités Projet Médiatisées à Distance. Psychologie. Université de Toulouse 2 Le Mirail; Universitat Autònoma de Barcelona, 2010. Français. ⟨tel-02137365⟩