Accéder directement au contenu

Margarida Romero

Professeure des universités (PR1C), Université Côte d'Azur (France) Délégation scientifique, Inria Mnemosyne (France) Professeure associée, Université Laval (Canada)
94%
Libre accès
18
Documents
Affiliations actuelles
  • 557980
  • 523042
  • 93488
  • 188658
Identifiants chercheurs
Site web
  • https://margaridaromero.blog/

Présentation

Margarida Romero is a full professor at Université Côte d'Azur (France) and an associate professor at Université Laval (Canada). Her research is oriented towards the inclusive, humanistic, and creative uses of technologies (co-design, game design, robotics, and creative uses of AI in education) for the development of creativity, problem solving, collaboration, and computational thinking.
Margarida Romero est professeure des universités à l’Université Côte d’Azur en France et professeure associée à l’Université Laval au Canada. Après un début de carrière a la Universitat Autonoma de Barcelona ou elle a eu le prix de la meilleure thèse de doctorat en psychologie, elle a poursuivi sa carrière au Canada et en France, où elle a mis sur pied le Laboratoire d’Innovation et Numérique pour l’Education (LINE), une unité de recherche en sciences de l’éducation. Elle coordonne le Groupe de Travail #Scol_IA sur les enjeux éducatifs de l’intelligence artificielle en éducation et co-dirige le programme international MSc SmartEdTech. Ses recherches visent l’étude des compétences transversales, notamment en lien avec la pensée informatique et la résolution créative de problèmes.

Publications

47720
Image document

Représenter l'apprentissage humain dans des problèmes ouverts

Axel Palaude , Chloé Mercier , Margarida Romero
Dataquitaine 2023 - IA, Recherche Opérationnelle & Data Science, Kedge Business School Bordeaux, Mar 2023, Bordeaux, France
Communication dans un congrès hal-04028721v1
Image document

Towards computational learning science: modeling creative problem solving in child-robot interaction through behavioral learning analytics

Margarida Romero , Frédéric Alexandre
ISLS 2023 - Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences, Jun 2023, Montréal, Canada
Poster de conférence hal-04124474v1
Image document

The role of cognitive processes in creative problem solving: a computational approach

Frédéric Alexandre , Chloé Mercier , Axel Palaude , Margarida Romero , Thierry Viéville
7th annual meeting of the Society for the Neuroscience of Creativity (SfNC 2022), May 2022, Virtual, United States
Poster de conférence hal-03659409v1
Image document

Analyse d’activités d’apprentissage médiatisées en robotique pédagogique

Margarida Romero , Thierry Viéville , Laurent Heiser
B. Alberto; J.Thievenaz. Traité de méthodologie de la recherche en Sciences de l’Éducation et de la Formation, 2, Editions Raison et Passions, 2022, 978-2917645932
Chapitre d'ouvrage hal-02957270v1
Image document

El uso de juegos serios para el aprendizaje global y la educación inteligente en museos tecno-creativos

Azeneth Patiño , Margarida Romero
Cultura participativa en museos tecno-creativos, Arquetonica, pp.99-124, 2020, 978-607-98587-3-5
Chapitre d'ouvrage hal-02915616v1

Analyzing Cognitive Flexibility in Older Adults Through Playing with Robotic Cubes

Margarida Romero
Human Aspects of IT for the Aged Population. Social Media, Games and Assistive Environments, pp.545-553, 2019, 978-3-030-22015-0. ⟨10.1007/978-3-030-22015-0_42⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02181080v1
Image document

Computers in Secondary Schools: Educational Games

Margarida Romero
Arthur Tatnall. Encyclopedia of Education and Information Technologies, pp.1-4, 2019, ⟨10.1007/978-3-319-60013-0_31-1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02270379v1
Image document

Going beyond digital literacy to develop computational thinking in K-12 education,

Divya Menon , Sowmya Bp , Margarida Romero , Thierry Viéville
Linda Daniela. Smart Pedagogy of Digital Learning, Taylor&Francis (Routledge), 2019, 9780367333799
Chapitre d'ouvrage hal-02281037v1