Thierry Chanier
14
Documents
Identifiants chercheurs
- thierry-chanier
- 0000-0002-9232-8809
- IdRef : 155470604
Présentation
Thierry Chanier is Professor of Applied Linguistics at Université Blaise Pascal, Clermont-Ferrand, France.
CALL has been his main research interest over the past 25 years. In 1986, he started applying the NLP approach to language learning issues. In 1995, as a partner in the European project Camille, he developed one the first multimedia CD-ROM for French. He was chief editor of the online CALL journal Alsic.org when first published in 1998. Thierry has been a member of EuroCALL since the creation of the association in 1993 and hosted the EuroCALL conference in 1999 in Besançon, France.
Since this date, his main areas of interest are online language learning, the study of multimodal interaction in synchronous environments, and telecollaborative situations. He coordinated the Mulce project which in 2009 created an open-access repository of Learning & Teaching Corpora (LETEC ; <http://repository.mulce.org> [http://mulce.org ](http://mulce.org)) and is currently developing CMC corpora with other researchers in Linguistics (<http://hdl.handle.net/11403/comere> ; <http://comere.org> ) .
Thierry Chanier is Professor of Applied Linguistics at Université Blaise Pascal, Clermont-Ferrand, France.
CALL has been his main research interest over the past 25 years. In 1986, he started applying the NLP approach to language learning issues. In 1995, as a partner in the European project Camille, he developed one the first multimedia CD-ROM for French. He was chief editor of the online CALL journal Alsic.org when first published in 1998. Thierry has been a member of EuroCALL since the creation of the association in 1993 and hosted the EuroCALL conference in 1999 in Besançon, France.
Since this date, his main areas of interest are online language learning, the study of multimodal interaction in synchronous environments, and telecollaborative situations. He coordinated the Mulce project which in 2009 created an open-access repository of Learning & Teaching Corpora (LETEC ; <http://repository.mulce.org> [http://mulce.org ](http://mulce.org)) and is currently developing CMC corpora with other researchers in Linguistics (<http://hdl.handle.net/11403/comere> ; <http://comere.org> ) .
Publications
- 1
- 2
- 3
- 3
- 3
- 2
- 5
- 5
- 5
- 5
- 5
- 5
- 5
- 4
- 4
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 14
- 4
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
|
Multimodal learning and teaching corpora exchangeInternational Journal of Technology Enhanced Learning, 2012, Datasets and Data Supported Learning in Technology-Enhanced Learning, 4 (1-2), pp.11-30
Article dans une revue
edutice-00718392v1
|
|
Interactions multimodales synchrones issues de formations en ligne : problématiques, méthodologie et analysesSTICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2008, EPAL (échanger pour apprendre en ligne), 15, pp.x-x
Article dans une revue
edutice-00160314v2
|
|
Contribution à la structuration de corpus d'apprentissage pour un meilleur partage en rechercheSTICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2008, EPAL (échanger pour apprendre en ligne), 15, pp.x-x
Article dans une revue
edutice-00159733v2
|
|
Retrouver le chemin de la parole en environnement audio-graphique synchroneLe Français dans le monde. Recherches et applications, 2006, Les échanges en ligne dans l'apprentissage et la formation, 40, pp.139-150
Article dans une revue
edutice-00084388v1
|
|
Interactions multimodales synchrones issues de formations en ligne : problématiques, méthodologie et analysesEPAL - Echanger Pour Apprendre en Ligne, Jun 2007, Grenoble, France
Communication dans un congrès
hal-02063744v1
|
|
Environnement audio graphique synchrone : recueil et transcription pour l'analyse des interactions multimodalesPremières journées communication et apprentissage instrumentés en réseau, Jul 2006, Amiens, France. pp.406-420
Communication dans un congrès
edutice-00085646v1
|
|
Environnement audiographique synchrone : recueil et transcription pour l'analyse des interactions multimodalesJOCAIR 2006, Premières journées Communication et Apprentissage instrumentés en réseau, 2006, Amiens, France. pp.406--420
Communication dans un congrès
hal-00662880v1
|
|
SIGFAD : un système multi-agents pour soutenir les utilisateurs en formation à distanceEnvironnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain 2003, Apr 2003, Strasbourg, France. pp.329-330
Communication dans un congrès
edutice-00000147v1
|
|
Mesurer la cohésion d'un groupe d'apprentissage en formation à distanceEnvironnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain 2003, Apr 2003, Strasbourg, France. pp.367-378
Communication dans un congrès
edutice-00000152v1
|
|
How social network analysis can help to measure cohesion in collaborative distance-learningComputer Supported Collaborative Learning, Jun 2003, Bergen, Norway. pp.343-352
Communication dans un congrès
edutice-00000422v1
|
|
Social network analysis used for modelling collaboration in Distance Learning groupsIntelligent Tutoring System, Jun 2002, Biarritz and San Sebastian, France. pp.31-40
Communication dans un congrès
edutice-00000056v1
|
|
Integration of Automatic Tools for Displaying Interaction Data in Computer Environments for Distance LearningIntelligent Tutoring System, Jun 2002, Biarritz and San Sebastian, France. pp.841-850
Communication dans un congrès
edutice-00000055v1
|
|
Symposium Corpus d'apprentissage en ligne : Conception, réutilisation, échange2007
Autre publication scientifique
edutice-00161113v1
|
|
Approche minimaliste de la formation d'enseignants du supérieur au rôle de concepteur-tuteur de cours en ligne.2007
Pré-publication, Document de travail
edutice-00000920v2
|