Accéder directement au contenu

Pascal Bressoux

15
Documents

Présentation

Mes recherches ont pour objet l'effet des facteurs de l'environnement scolaire sur les acquisitions des élèves. Il s'agit en particulier d'étudier quels sont les dispositifs et pratiques d'enseignement qui sont susceptibles de favoriser ces acquisitions. Mes recherches sont orientées par trois grands principes : 1) étudier les évolutions des acquisitions des élèves sur des périodes longues (plusieurs années scolaires) afin d'identifier des profils de trajectoires, des moments de différenciations entre groupes d'élèves, de rupture ou de continuité, 2) prendre en compte la spécificité des contenus enseignés et des habiletés cognitives nécessaires à leur acquisition et 3) intégrer les phénomènes motivationnels comme des processus médiateurs qui s'interposent entre l'environnement scolaire et les acquisitions des élèves. Mes travaux visent donc à comprendre quels sont les processus cognitifs et sociocognitifs en jeu dans les apprentissages des élèves et quels sont les dispositifs et pratiques d'enseignement les mieux à même de favoriser la réussite scolaire. My research aims at determining the effects of factors of the scholastic environment on students' achievement. The goal is, in particular, to study what are the teaching devices and practices that are likely to improve students' acquisitions. My researches are oriented on the basis of three main principles: 1) to study students' acquisition evolution over long periods of time (several grades) to identify trajectory profiles, moments of differentiation between groups of students, periods of level change or continuity, 2) take into account the specificity of the contents taught and the cognitive skills necessary for their acquisition and 3) integrate motivational phenomena as mediating processes which intervene between the learning environment and student acquisitions. My work aims therefore at understanding what are the cognitive and sociocognitive processes engaged in students' learning and what are the teaching devices and practices that might improve academic achievement. > Recent research topics include: > - Class size: Evaluation of a large scale class size reduction experiment. > - Reading achievement and reading anxiety: Does reducing reading anxiety improves reading achievement. > - Teachers' judgment: Its antecedents and its consequences on pupils' self-concept and achievement.
Mes recherches ont pour objet l'effet des facteurs de l'environnement scolaire sur les acquisitions des élèves. Il s'agit en particulier d'étudier quels sont les dispositifs et pratiques d'enseignement qui sont susceptibles de favoriser ces acquisitions. Mes recherches sont orientées par trois grands principes : 1) étudier les évolutions des acquisitions des élèves sur des périodes longues (plusieurs années scolaires) afin d'identifier des profils de trajectoires, des moments de différenciations entre groupes d'élèves, de rupture ou de continuité, 2) prendre en compte la spécificité des contenus enseignés et des habiletés cognitives nécessaires à leur acquisition et 3) intégrer les phénomènes motivationnels comme des processus médiateurs qui s'interposent entre l'environnement scolaire et les acquisitions des élèves. Mes travaux visent donc à comprendre quels sont les processus cognitifs et sociocognitifs en jeu dans les apprentissages des élèves et quels sont les dispositifs et pratiques d'enseignement les mieux à même de favoriser la réussite scolaire. My researches aim at determining the effects of factors of the scholastic environment on students' achievement. The goal is, in particular, to study what are the teaching devices and practices that are likely to improve students' acquisitions. My researches are oriented on the basis of three main principles: 1) to study students' acquisition evolution over long periods of time (several grades) to identify trajectory profiles, moments of differentiation between groups of students, periods of level change or continuity, 2) take into account the specificity of the contents taught and the cognitive skills necessary for their acquisition and 3) integrate motivational phenomena as mediating processes which intervene between the learning environment and student acquisitions. My work aims therefore at understanding what are the cognitive and sociocognitive processes engaged in students' learning and what are the teaching devices and practices that might improve academic achievement. > Recent research topics include: > - Class size: Evaluation of a large scale class size reduction experiment. > - Reading achievement and reading anxiety: Does reducing reading anxiety improves reading achievement. > - Teachers' judgment: Its antecedents and its consequences on pupils' self-concept and achievement.

Publications

laurent-lima

A new method for studying the halo effect in teachers' judgement and its antecedents: Bringing out the role of certainty

Camille Sanrey , Pascal Bressoux , Laurent Lima , Pascal Pansu
British Journal of Educational Psychology, 2020, ⟨10.1111/bjep.12385⟩
Article dans une revue halshs-03027407v1
Image document

Reducing the number of pupils in French first-grade classes: Is there evidence of contemporaneous and carryover effects?

Pascal Bressoux , Laurent Lima , Christian Monseur
International Journal of Educational Research, 2018, ⟨10.1016/j.ijer.2018.10.006⟩
Article dans une revue halshs-01928136v1
Image document

Longitudinal predictors of reading comprehension in French at first grade: Unpacking the oral comprehension component of the simple view

Jessica Massonnié , Maryse Bianco , Laurent Lima , Pascal Bressoux
Learning and Instruction, 2018, ⟨10.1016/j.learninstruc.2018.01.005⟩
Article dans une revue hal-01858185v1

Factors influencing students’ academic success in a technological university course: a freshman year study

Laurent Lardy , Pascal Bressoux , Laurent Lima
L'Orientation Scolaire et Professionelle (OSP), 2016, 44 (4), ⟨10.4000/osp.4671⟩
Article dans une revue hal-01263670v1

Expérimentation d’une réduction de la taille des classes au CP en France : Effets “immédiats” et effets à long terme

Laurent Lima , Pascal Bressoux
Revue internationale de communication et socialisation, 2015, 2 (1), pp.60-73
Article dans une revue hal-04145373v1

Impact of early code-skill and oral compréhension training on reading achievement in first grade

Maryse Bianco , Catherine Pellenq , Eric Lambert , Pascal Bressoux , Laurent Lima
Journal of Research in Reading, 2012, 35 (4), pp.427-455. ⟨10.1111/j.1467-9817.2010.01479.x⟩
Article dans une revue hal-00952433v1

La place de l’évaluation dans les politiques éducatives : le cas de la taille des classes à l’école primaire en France

Pascal Bressoux , Laurent Lima
Raisons Educatives, 2011, 15
Article dans une revue hal-04106541v1

Early training in oral comprehension and phonological skills: results of a three-year longitudinal study

Maryse Bianco , Pascal Bressoux , Anne-Lise Doyen , Eric Lambert , Laurent Lima
Scientific Studies of Reading, 2010, 14 (3), pp.211-246. ⟨10.1080/10888430903117518⟩
Article dans une revue hal-00482532v1

Pratiques d’enseignement de la lecture au CP et acquisitions des élèves

Michèle Arnoux , Pascal Bressoux , Laurent Lima
Les Dossiers des sciences de l'éducation, 2008, 19 (1), pp.119-140. ⟨10.3406/dsedu.2008.1134⟩
Article dans une revue hal-04106564v1

Réduction de la taille des classes : évaluer les effets au-delà des modifications de performances

Laurent Lima , Pascal Bressoux , Philippe Dessus
32e Colloque de l'ADMEE Europe, Université de Casablanca, Jan 2020, Casablanca, Maroc
Communication dans un congrès hal-02927037v1
Image document

Teacher effectiveness and reading comprehension at first grade

Pascal Bressoux , Jessica Massonié , Maryse Bianco , Laurent Lima , Gwenaëlle Joët
EARLI SIG 18-23 Biennial Joint Conference, Sep 2016, Oslo, Norway
Communication dans un congrès hal-01616732v1