Accéder directement au contenu

Hélène Fleury

14
Documents

Présentation

After a two-year Grandes écoles preparatory classes program in Paris (*hypokhâgne - khâgne*), Hélène Fleury obtained two master’s degrees, one in history (Pantheon-Sorbonne University) and one in anthropology (EHESS, School of Advanced Studies, Paris). During several years, she was working as project leader in the fields of culture and youth politics. She is currently lecturer (visual and heritage studies, art history) and PhD candidate at the Paris-Saclay University in cooperation with the Center for South Asian and Himalayan Studies (CESAH, a joint research unit between EHESS and the French National Center for Scientific Research). Her research concerns mostly the reception and globalization of Mithila paintings (worldwide exhibitions, transcultural mediators and the construction of a transnational cultural field), and more widely interculturality and transfer studies. She made four fieldworks in Mithila (India and Nepal) in 2002 and 2017-19. She was PhD representative of the CEIAS (2015/16) and jury member of an interuniversity poetry competition (2013-16) and is elected member of the Academic Council at UEVE (2018-2022) and presently of the SLAM (Synergy Languages-Arts-Music) laboratory board at Paris-Saclay University. Author of 16 scientific publications (book chapters and articles in English and French, of which 10 have been published and 6 in press), and 21 conference papers (invitations to 15 international conferences and 6 seminars), in Algeria (Tlemcen University), Australia (University of Western Australia), Finland (*Humboldt Kolleg* Helsinki, 2017), France (Royaumont Abbey, EHESS, Singer-Polignac Foundation, Quai Branly Museum, University of Evry), India (Asian Development Research Institute, Bihar Museum, Upendra Maharathi Design and Craft Research Institute, Bihar Government, Mithila Art Institute in cooperation with the Ethnic Art Foundation, Berkeley), Portugal (*Humboldt Kolleg* Lisbon 2019, NOVA) and the USA (University of Wisconsin-Madison, 50th Annual Conference on South Asia). She also organized a doctoral conference at EHESS (2016) and is coeditor of a book published by Duncker & Humblot (Berlin) within the project "Cosmopolitanism : Justice, Democracy and Citizenship without Borders" (NOVA, Lisbon).
Après une hypokhâgne/khâgne à Paris, Hélène Fleury a obtenu deux masters, l’un en histoire (Paris 1 Panthéon-Sorbonne), l’autre en anthropologie (EHESS). Elle a longtemps travaillé en tant que chargée de projets dans les secteurs de la culture et des politiques de la jeunesse. Elle est actuellement chargée de cours (études visuelles et patrimoniales, histoire de l'art) et doctorante à l’université Paris-Saclay, associée au CESAH (EHESS / CNRS). Ses recherches concernent principalement la réception et la globalisation des peintures du Mithila, leurs médiations dans la construction d’un champ culturel transnational, et plus largement l’interculturalité et les études de transfert. Elle a réalisé quatre terrains au Mithila (Inde et Népal) en 2002 et 2017-19. Membre élue de différentes instances à l’UEVE (Conseil académique, Commission de la recherche, 2018-2022) et à l’université Paris-Saclay (Conseil de laboratoire SLAM, depuis 2013), elle a été nommée représentante des doctorants du CEIAS pour l’année 2015/16 et membre du jury du Concours interuniversitaire de poésie de 2013 à 2016 (CROUS Versailles). Auteur de 16 publications scientifiques (chapitres d’ouvrages et articles, dont 10 ont été édités et 6 sous presse) et de 21 communications (invitations à 14 colloques internationaux et à 6 journées d’études), en Algérie (Université de Tlemcen), en Allemagne (Université de Ratisbonne), en Australie (University of Western Australia), aux Etats-Unis (Université du Wisconsin à Madison, 50th Annual Conference on South Asia), en Finlande (*Humboldt Kolleg* Helsinki 2017), en France (Abbaye de Royaumont, EHESS, Fondation Singer-Polignac, Musée du Quai Branly, Université d’Evry), en Inde (Asian Development Research Institute, Bihar Museum, Gouvernement du Bihar, Institut de Design Upendra Marathi, Mithila Art Institute, en coopération avec l’Ethnic Arts Foundation, Berkeley) et au Portugal (*Humboldt Kolleg* Lisbonne 2019, NOVA), elle est également l’organisatrice d’une journée d’études à l’EHESS (2016) et co-directrice d'un ouvrage publié chez Duncker & Humblot à Berlin dans le cadre du projet Cosmopolitanism : Justice, Democracy and Citizenship without Borders (NOVA, Lisbonne).

Publications

damien-ehrhardt

Les émotions créatives

Damien Ehrhardt , Hélène Fleury , Soraya Nour Sckell
Duncker & Humblot, 199, 226 p., 2022, Beiträge zur Politischen Wissenschaft, 9783428185016
Ouvrages hal-03661519v1

Europe, l'autre Cap entre traductions et transferts

Damien Ehrhardt , Hélène Fleury
Brigitte Gauthier. Réfugiés transmédia, L'Entretemps, pp.231-243, 2022, 9782355394058
Chapitre d'ouvrage halshs-03633141v1

Préface

Damien Ehrhardt , Hélène Fleury , Soraya Nour Sckell
Damien Ehrhardt; Hélène Fleury; Soraya Nour Sckell. Les émotions créatives, 199, Duncker & Humblot, p. 7-13, 2022, Beiträge zur Politischen Wissenschaft
Chapitre d'ouvrage hal-03661521v1

Science and "Transareality" in Humboldt's Cosmos

Damien Ehrhardt , Hélène Fleury
Soraya Nour Sckell; Damien Ehrhardt. To Grasp the Whole World: Politics and Aesthetics Before and After Alexander von Humboldt, 201, Duncker & Humblot, p. 17-27, 2022, Beiträge zur Politischen Wissenschaft
Chapitre d'ouvrage hal-03843127v1

From Early Marx to Véquaud's Countercultural Indophilia

Hélène Fleury , Damien Ehrhardt
Sankar Ray; Shaibal Gupta. Probings and Re-Probings. Essays in Marxian Reawakening, Aakar Books, p. 141-162, 2021, Probings and Re-Probings. Essays in Marxian Reawakening
Chapitre d'ouvrage hal-03065734v1

Creativity between Cultural Areas

Damien Ehrhardt , Hélène Fleury
Atelier MusiCreaTS (Musica e Creatività nel tempo e nello spazio - Musique et créativité dans le temps et l’espace - Musik und Kreativität in Zeit und Raum), Damien Ehrhardt; Magnus Gaul, May 2022, Regensburg via Zoom, Germany
Communication dans un congrès hal-03661528v1
Image document

The Transnational Field of Mithila Paintings

Hélène Fleury , Damien Ehrhardt
16th International Conference on the Arts in Society. Voices from the Edge: Negotiating the Local in the Global, William Cope, Jun 2021, Perth, The University of Western Australia (en ligne), Australia
Communication dans un congrès hal-03267184v1
Image document

Science and transareality in Humboldt’s cosmos

Damien Ehrhardt , Hélène Fleury
Humboldt-Kolleg International Conference: To Grasp the Whole World. On the 250th Anniversary of Alexander von Humboldt, Soraya Nour, Dec 2019, Lisbonne, Portugal
Communication dans un congrès hal-02401395v1
Image document

Luminosité de la couleur goethéenne et dialogue des arts au Bauhaus

Damien Ehrhardt , Hélène Fleury
Lumière et Musique : appropriations, métaphores, analogies, Nicolas Dufetel; Katia-Sofia Hakim, Nov 2018, Paris, Fondation Singer-Polignac, France
Communication dans un congrès hal-01934347v1
Image document

From Marx to Counterculture

Hélène Fleury , Damien Ehrhardt
Karl Marx: Life Ideas Influence. A Critical Examination on the Bicentenary, ADRI (Asian Development Research Institute), Patna, Inde, Jun 2018, Patna, India
Communication dans un congrès hal-01829087v1

Espace et utopie

Damien Ehrhardt , Hélène Fleury
Arts, langues et interculturalité: alternatives au paradoxe de la globalisation, Xavier Sanchez; Damien Ehrhardt, Mar 2012, Evry, France
Communication dans un congrès hal-01520722v1