Accéder directement au contenu

Ghislaine Gueudet

59
Documents

Présentation

Ma recherche en didactique des mathématiques s'intéresse à différents thèmes : \- l'enseignement et l'apprentissage des mathématiques dans l'enseignement supérieur ; \- le travail des professeurs avec des ressources pour l'enseignement ; \- les ressources numériques pour l'enseignement des mathématiques. Page web : https://www.est.universite-paris-saclay.fr/recherche/membres/gueudet-ghislaine/
My research in mathematics education concerns different themes: \- University mathematics education and secondary-tertiary transition; \- Mathematics teachers work with resources; \- ICT in mathematics education and teacher development. Webpage https://www.est.universite-paris-saclay.fr/index.php/sample-page/privacy-policy/gueudet-ghislaine/

Publications

luc-trouche
Image document

Deepening a conceptual framework in travelling between languages and cultures: the case of the documentational approach to didactics

Mingyu Shao , Lina Kayali , Iman Osta , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
ZDM, 2023, Conceptualizing teachers’ interactions with resources in crossing languages and cultures, 55 (3), pp.671-686. ⟨10.1007/s11858-023-01471-w⟩
Article dans une revue hal-04057031v1

Étudier les interactions professeurs-ressources : questions de méthode

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Éducation & Didactique, 2021, 15 (15-2), pp.141-158. ⟨10.4000/educationdidactique.8883⟩
Article dans une revue hal-03283540v1
Image document

Transition to digital resources as a critical process in teachers’ trajectories: the case of Anna’s documentation work

Luc Trouche , Katiane Rocha , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
Article dans une revue hal-02647470v1

E-textbooks and Connectivity: Proposing an Analytical Framework

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Angela Maria Restrepo , Hussein Sabra , Luc Trouche
International Journal of Science and Mathematics Education, 2018, 16 (3), pp.539-558. ⟨10.1007/s10763-016-9782-2⟩
Article dans une revue hal-01412819v1

Refining teacher design capacity: Mathematics teachers’ interactions with digital curriculum resources

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2017, 49 (5), pp.799-812. ⟨10.1007/s11858-017-0870-8⟩
Article dans une revue hal-01536244v1
Image document

Do trabalho documental dos professores: gêneses, coletivos, comunidades: o caso da Matemática

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
EM TEIA | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 2016, 6 (3), 43 p
Article dans une revue hal-01539475v1
Image document

Manuels scolaires et ressources numériques: vers de nouvelles conceptualisations

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Luc Trouche
EM TEIA | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 2016, Dos artefatos aos instrumentos: o trabalho individual e coletivo dos professores de Matemática, 6 (3)
Article dans une revue hal-01346646v1

Collective design of an e-textbook: teachers’ collective documentation.

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Hussein Sabra , Luc Trouche
Journal of Mathematics Teacher Education, 2016, 19 (2-3), pp.187 203. ⟨10.1007/s10857-015-9331-x⟩
Article dans une revue hal-01228959v1

Investigating textbooks as crucial interfaces between culture, policy and teacher curricular practice: two contrasted case studies in France and Norway

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2013, 45 (5), pp.685-698. ⟨10.1007/s11858-013-0526-2⟩
Article dans une revue hal-00852395v1

Re-sourcing teachers' work and interactions: a collective perspective on resources, their use and transformation

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2013, 45 (7), pp.929-943. ⟨10.1007/s11858-013-0534-2⟩
Article dans une revue hal-00855616v1

Collective work with resources: an essential dimension for teacher documentation

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2013, 45 (7), pp.1003-1016. ⟨10.1007/s11858-013-0527-1⟩
Article dans une revue hal-00852388v1

Online paths in mathematics teacher training: new resources and new skills for teacher educators

Ghislaine Gueudet , Ana Isabel Sacristan , Sophie Soury-Lavergne , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2012, 44 (6), pp.717-731. ⟨10.1007/s11858-012-0424-z⟩
Article dans une revue hal-00701713v1
Image document

Mathematics teacher education advanced methods: an example in dynamic geometry

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
ZDM Mathematics Education, 2011, 43 (3), pp.399-411. ⟨10.1007/s11858-011-0313-x⟩
Article dans une revue hal-00605493v1

Les TICE à l'école primaire, virtualités, réalisations et conditions, Dossier l'Ecole numérique

Ghislaine Gueudet , Sophie Soury-Lavergne , Luc Trouche
L'École Aujourd'hui, 2011, pp.20-21
Article dans une revue hal-00988854v1
Image document

Conceptions et usages de ressources pour et par les professeurs, développement associatif et développement professionnel

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Dossiers de l'ingénierie éducative, 2009, 65, pp.76-80
Article dans une revue hal-00459434v1

Towards new documentation systems for mathematics teachers?

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Educational Studies in Mathematics, 2009, 71 (3), pp.199-218. ⟨10.1007/s10649-008-9159-8⟩
Article dans une revue hal-00459432v1

Du travail documentaire des enseignants : genèses, collectifs, communautés

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Éducation & Didactique, 2008, 2 (3), pp.7-33. ⟨10.4000/educationdidactique.342⟩
Article dans une revue hal-01538679v1

Documentational trajectories as a means to understand teacher's engagement with resources: the cas of French teachers facing a new curriculum

Katiane de Moraes Rocha , Luc Trouche , Ghislaine Gueudet
International conference on mathematics textbooks research and development (ICMT), Victor Geraldo, May 2017, Rio de Janeiro, Brazil
Communication dans un congrès hal-01542611v1

Open Educational Resources: a Chance for enriching Mathematics Teachers’ Resource Systems?

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
13th International Congress on Mathematical Education, Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Aug 2016, Hambourg, Germany
Communication dans un congrès hal-01567485v1
Image document

Mathematics Teachers’ Interaction with Digital Curriculum Resources: opportunities to develop teachers’ mathematics-didactical design capacity

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
AERA annual meeting, Apr 2016, Washington D.C. United States
Communication dans un congrès hal-01312306v1

Comfortable or Lost in Paradise? - Affordances and Constraints of Mathematics e-textbooks in/for Curriculum Enactment

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Mathematics Curriculum Contingencies: From Authoring to Enactment via Curriculum Resources, AERA 2015, Apr 2015, Chicago, United States
Communication dans un congrès hal-01567269v1
Image document

The design of and interactions with e-textbooks: a collective teacher engagement

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Hussein Sabra , Luc Trouche
International Conference on Mathematics Textbook Research and Development (ICMT-2014), Jul 2014, Southampton, United Kingdom. pp.239-244
Communication dans un congrès hal-01154039v1
Image document

Textbooks design and digital resources

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Luc Trouche
ICMI study 22 - Task design in mathematics education, ICMI, 2013, Oxfors, United Kingdom. pp.327-338
Communication dans un congrès hal-01145640v1

Collaborative work with resources and teacher professional development

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Re-sourcing mathematics teacher work and knowledge: new perspectives on resource design, use and teacher collaboration, AERA 2013, Apr 2013, San Francisco, United States
Communication dans un congrès hal-01567270v1

Manuels scolaires et transmission des savoirs : choix de concepteurs, en mathématiques

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Transmission(s) entre pertes et profits, ISHS-UBO, Nov 2012, Brest, France
Communication dans un congrès hal-01567369v1

Mathematics teachers work with resources, and Activity theory

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Symposium Activity Theory Approaches to Technology-Enhanced Mathematics Learning Orchestrations, LDAR (Université Paris Diderot), Nov 2011, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01567370v1
Image document

Renouvellement des ressources et de l'activité des professeurs, renouvellement du regard sur une profession

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Colloque : le travail enseignant au XXie siècle, 2011, Lyon, France. http://www.inrp.fr/archives/colloques/travail-enseignant/contrib/3.htm
Communication dans un congrès hal-00745604v1
Image document

Ressources en ligne et travail collectif enseignant : accompagner les évolutions de pratique.

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Congrès Actualité de la Recherche en Education, Sep 2010, Genève, Suisse. pp.1-10
Communication dans un congrès hal-00591222v1
Image document

Teaching Resources and teachers professional development: toward a documentational approach of didactics

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
CERME 6, 2010, Lyon, France. pp.1359-1368
Communication dans un congrès hal-00495454v1
Image document

Ressources numériques et documentation des professeurs. Un nouveau regard sur conception et usage

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
EIAH 2009, 2009, Le Mans, France. pp.215-222
Communication dans un congrès hal-00459439v1
Image document

Développement de ressources pour l'enseignement et dispositifs de formation : éléments de réflexion à partir du dispositif français Pairform@nce.

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Colloque Espace Mathématique Francophone, 2009, Sénégal. pp.853-866
Communication dans un congrès hal-00579016v1

Collective documentary activity as a mode of teachers’ training: which methodological assistants ?

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
European Conference on Educational Research, Institutionen för pedagogik och didaktik, Sep 2008, Göteborg, Sweden
Communication dans un congrès hal-01567487v1
Image document

Soutenir l'intégration des TICE : quels assistants méthodologiques pour le développement de la documentation collective des professeurs ? Exemples du SFoDEM et du dispositif Pairform@nce.

Ghislaine Gueudet , Sophie Soury-Lavergne , Luc Trouche
Colloque DIDIREM. Approches plurielles en didactique des mathématiques., 2008, Paris, France. pp.161-173
Communication dans un congrès hal-00460303v1
Image document

La documentation des professeurs de mathématiques

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Séminaire national de didactique des mathématiques 2008, 2008, Paris, France. pp.249-269
Communication dans un congrès hal-00460362v1

The 'Resource' Approach to Mathematics Education

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
Springer International Publishing, pp.546, 2019, Advances in Mathematics Education, Kaiser, Gabriele; Sriraman, Bharath, 978-3-030-20393-1. ⟨10.1007/978-3-030-20393-1⟩
Ouvrages hal-02388207v1

From Text to 'Lived' Resources: Mathematics Curriculum Materials and Teacher Development

Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin , Luc Trouche
Springer, pp.363, 2012, Mathematics teacher education, 978-94-007-1966-8
Ouvrages hal-00842980v1

Journées scientifiques Pédagogie Universitaire Numérique

Ghislaine Gueudet , Geneviève Lameul , Luc Trouche
Ghislaine Gueudet; Geneviève Lameul; Luc Trouche. Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire,, 8 (1-2), 2011, Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire
Ouvrages hal-01142798v1

Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques.

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Presses Universitaires de Rennes / INRP, pp.371, 2010, Paideia
Ouvrages hal-00519055v1
Image document

The documentational approach to didactics

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
The Documentational Approach to Didactics Multilingual project, 2020, DAD-MULTILINGUAL/, ⟨10.1007/978-3-319-77487-9_100011-1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02494035v2

Introduction

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche , Birgit Pepin
Luc Trouche; Ghislaine Gueudet; Birgit Pepin. The 'Resource' Approach to Mathematics Education, Advances in Mathematics Education, Springer, pp.1-14, 2019, 978-3-030-20392-4. ⟨10.1007/978-3-030-20393-1_1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02390205v1

Open Educational Resources: A Chance for Opening Mathematics Teachers’ Resource Systems?

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
Lianghuo Fan, Luc Trouche, Chunxia Qi, Sebastian Rezat, & Jana Visnovska. Research on Mathematics Textbooks and Teachers’ Resources - Advances and Issues , Springer, pp.3-27, 2018, ICME 13 Monograph, 978-3-319-73252-7. ⟨10.1007/978-3-319-73253-4_1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01711368v1

Documentational approach to didactics

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet , Birgit Pepin
Stephen Lerman. Encyclopedia of Mathematics Education, Springer, 2018, ⟨10.1007/978-3-319-77487-9_100011-1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01851785v1

Ressources en ligne et travail collectif enseignant : accompagner les évolutions de pratique

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
G. Fioreti Recursos tecnológicos en la enseñanza de Matemática , Miño y Dávila , pp.93-106, 2017, 978-84-16467-72-3
Chapitre d'ouvrage hal-01540493v1
Image document

Curriculum in France: A National Frame in Transition

Ghislaine Gueudet , Laetitia Bueno-Ravel , Simon Modeste , Luc Trouche
D. Thompson, M.A. Huntley, & C. Suurtamm. International Perspectives on Mathematics Curriculum, International Age Publishing, pp.41-70, 2017, 978-1-64113-043-1
Chapitre d'ouvrage hal-01599059v1

e-textbooks in/for Teaching and Learning Mathematics: A Disruptive and Potentially Transformative Educational Technology

Birgit Pepin , Ghislaine Gueudet , Michal Yerushalmy , Luc Trouche , Daniel Chazan
L. English, & D Kirshner. Handbook of International Research in Mathematics Education. Third edition., New York: Taylor & Francis, pp.636-661, 2015
Chapitre d'ouvrage hal-01207678v1

Des technologies aux ressources numériques, genèses d'usages et genèses documentaires.

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche , Hussein Sabra
J.-B. Lagrange. Les technologies numériques pour l'enseignement - Usage, dispositif et genèses., Toulouse : Octarès, pp.206-224, 2013, 9782366300161
Chapitre d'ouvrage hal-00911869v1

Technology-Driven Developments and Policy Implications for Mathematics Education

Luc Trouche , Paul Drijvers , Ghislaine Gueudet , Ana Isabel Sacristan
M. A. (Ken) Clements, A. J. Bishop, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F. K. S. Leung. Third International Handbook of Mathematics Education, Springer, pp.753‑789, 2013, Springer International Handbooks of Education
Chapitre d'ouvrage hal-00768217v1

Teachers' work with resources: documentational geneses and professional geneses

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Gueudet, G.; Pepin, B.; Trouche, L. From text to 'lived resources': curriculum material and mathematics teacher development, Springer, pp.23-41, 2012, Mathematics Teacher Education, ⟨10.1007/978-94-007-1966-8⟩
Chapitre d'ouvrage hal-00630315v1

Communities, documents and professional geneses: interrelated stories

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Gueudet, G., Pepin, B. & Trouche, L. From Text to 'Lived' resources: Mathematics Curriculum Material and Teacher Development, Springer, pp.305-322, 2012, Mathematics Teacher Education, ⟨10.1007/978-94-007-1966-8⟩
Chapitre d'ouvrage hal-00632742v1

La conception et les usages de ressources en ligne comme moteur et révélateur du travail collectif des enseignants.

Ghislaine Gueudet , Gilles Aldon , Luc Trouche
Michel Grangeat. Les démarches d'investigation dans l'enseignement des sciences. Pratiques de classe, travail collectif enseignant, acquisitions des élèves, Ecole Normale Supérieure de Lyon, pp.151-182, 2011
Chapitre d'ouvrage hal-00592253v1

Développement de l'Internet dans l'enseignement : vers un essor du collectif ?

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
C. Develotte ; F. Poyet. L'éducation à l'heure du numérique, Ecole Normale Supérieure de Lyon - INRP, pp.145-165, 2011
Chapitre d'ouvrage hal-00591221v1

ICT in France: development of usages, institutional hesitations and research questions

Luc Trouche , Ghislaine Gueudet
Oldknow, A. & Knight, C. Mathematics Education with Digital Technology, Continuum: London, pp.23-29, 2011
Chapitre d'ouvrage hal-00605517v1

Des ressources aux documents, travail du professeur et genèses documentaires

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Ghislaine Gueudet et Luc Trouche. Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques., Presses Universitaires de Rennes et INRP, pp.57-74, 2010, Paideia
Chapitre d'ouvrage hal-00497305v1

Genèses documentaires, genèses communautaires : histoires en miroir

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
Ghislaine Gueudet et Luc Trouche. Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques, PUR et INRP, pp.129-145, 2010, Paideia
Chapitre d'ouvrage hal-00496592v1
Image document

Vers de nouveaux systèmes documentaires des professeurs de mathématiques?

Ghislaine Gueudet , Luc Trouche
I. Bloch et F. Conne. Nouvelles perspectives en didactique des mathématiques. Cours de la XIVe école d'été de didactique des mathématiques, La Pensée Sauvage, pp.109-133, 2009
Chapitre d'ouvrage hal-00459440v1