Keywords

Co-authors

Number of documents

156

Ghislaine Gueudet - Professor in mathematics education - CREAD, ESPE Bretagne, UBO


My research in mathematics education concerns different themes:

- University mathematics education and secondary-tertiary transition;

- Mathematics teachers work with resources;

- ICT in mathematics education and teacher development.

Webpage

http://cread.espe-bretagne.fr/membres/ggueudet


Journal articles43 documents

  • Veronica Parra, Ghislaine Gueudet. Un estudio de caso sobre el trabajo documental colectivo de profesores: los intervalos de fluctuación. PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 2019, 13 (3), pp.172-196. ⟨http://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/index⟩. ⟨hal-02123698⟩
  • Brigitte Gruson, Ghislaine Gueudet, Carole Le Hénaff, Marie-Pierre Lebaud. Investigating teachers’ work with digital resources. A comparison between teaching Mathematics and English. Revue suisse des sciences de l'éducation, Société suisse pour la recherche en éducation (SSRE) (Fribourg), 2018, 40 (2). ⟨hal-01694145⟩
  • Ghislaine Gueudet, Caroline Poisard. Design and use of curriculum resources for teachers and teacher educators: Example of the Chinese abacus at primary school. International Journal of Educational Research, Elsevier, 2018, ⟨10.1016/j.ijer.2018.10.007⟩. ⟨hal-01920094⟩
  • Ghislaine Gueudet, Marie-Pierre Lebaud, Maria Rita Otero, Veronica Parra. Travail documentaire des professeurs et parcours d’étude et de recherche : une étude de cas en Première S.. Recherches en Didactiques des Mathématiques, 2018, 38 (3), pp.275-314. ⟨hal-02123444⟩
  • Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin. Didactic Contract at the Beginning of University: a Focus on Resources and their Use. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, Springer, 2018, Special Issue: Select Papers from the First International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM) conference, 4 (1), pp.56 - 73. ⟨10.1007/s40753-018-0069-6⟩. ⟨hal-01796623⟩
  • Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin, Angela Maria Restrepo, Hussein Sabra, Luc Trouche. E-textbooks and Connectivity: Proposing an Analytical Framework. International Journal of Science and Mathematics Education, Springer Verlag, 2018, 16 (3), pp.539-558. ⟨10.1007/s10763-016-9782-2⟩. ⟨hal-01412819⟩
  • Ghislaine Gueudet. Book Review: Curricular resources and their classroom implementation: Contributions (and limitations) of a focus on mathematical tasks. Gabriel J. Stylianides (Ed.) (2016) Curricular resources and classroom use. The case of mathematics. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2018, ⟨10.1007/s10649-018-9842-3⟩. ⟨hal-01882952⟩
  • Birgit Pepin, Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Refining teacher design capacity: Mathematics teachers’ interactions with digital curriculum resources. ZDM Mathematics Education, 2017, 49 (5), pp.799-812. ⟨http://rdcu.be/tmXb⟩. ⟨10.1007/s11858-017-0870-8⟩. ⟨hal-01536244⟩
  • Ghislaine Gueudet. University Teachers’ Resources Systems and Documents. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, Springer, 2017, 3 (1), pp.198 - 224. ⟨10.1007/s40753-016-0034-1⟩. ⟨hal-01635709⟩
  • Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin, Luc Trouche. Manuels scolaires et ressources numériques: vers de nouvelles conceptualisations. EM TEIA | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Universidad federal de Pernambuco, 2016, Dos artefatos aos instrumentos: o trabalho individual e coletivo dos professores de Matemática, 6 (3), ⟨https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2248⟩. ⟨hal-01346646⟩
  • Ghislaine Gueudet, Marie-Pierre Lebaud. Comment les enseignants de mathématiques choisissent les manuels ? Étude sur le cas des manuels de seconde, édition 2014. . Repères IREM, IREM, 2016, pp.85-97. ⟨hal-01297366⟩
  • Sylvaine Besnier, Ghislaine Gueudet. Usages de ressources numériques pour l'enseignement des mathématiques en maternelle : orchestrations et documents . Perspectivas da Educação Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil, 2016, 9 (21), pp.978-1003. ⟨hal-01458942⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Do trabalho documental dos professores: gêneses, coletivos, comunidades: o caso da Matemática. EM TEIA | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Universidad federal de Pernambuco, 2016, 6 (3), 43 p. ⟨https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2243⟩. ⟨hal-01539475⟩
  • Sylvaine Besnier, Ghislaine Gueudet. Usages de ressources numériques pour l'enseignement des mathématiques en maternelle : orchestrations et documents. Perspectivas da Educação Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil, 2016. ⟨hal-01769640⟩
  • Ghislaine Gueudet, Laetitia Bueno-Ravel. Perspectives didactiques sur le boulier : un questionnement renouvelé. MathemaTICE, 2016, Les ressources virtuelles et matérielles en mathématiques : des instruments pour travailler en classe sur le nombre, la numération et le calcul, 51, ⟨http://revue.sesamath.net/spip.php?article887⟩. ⟨hal-01347186⟩
  • Caroline Poisard, Ghislaine Gueudet, Rozenn Robin. Ressources technologiques en mathématiques : les grands nombres au CM1. Math-Ecole, 2016. ⟨hal-01782215⟩
  • Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin, Hussein Sabra, Luc Trouche. Collective design of an e-textbook: teachers’ collective documentation.. Journal of Mathematics Teacher Education, Springer Verlag (Germany), 2016, 19 (2-3), pp.187 203. ⟨10.1007/s10857-015-9331-x⟩. ⟨hal-01228959⟩
  • Ghislaine Gueudet, Marie-Pierre Lebaud. Usage des technologies et investigation en mathématiques : quels contrats didactiques possibles ?. Recherches en éducation, Université de Nantes, 2015, Les démarches d’investigation et leurs déclinaisons en mathématiques, physique, sciences de la vie et de la Terre, pp.81-94. ⟨http://www.recherches-en-education.net/spip.php?article308⟩. ⟨hal-01100088⟩
  • Catherine Goujon, Jean-Marie Boilevin, Ghislaine Gueudet, Gérard Sensevy. Travail conjoint entre un médiateur scientifique, un professeur des écoles et ses élèves. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, University of Patras, 2015, 2, pp.58 - 73. ⟨hal-01083952⟩
  • Laetitia Bueno-Ravel, Ghislaine Gueudet. Quelles ressources pour les professeurs des écoles et leurs formateurs? Apports de la recherche en didactique. Grand N, IREM Université J. Fourier Grenoble, 2015, Grand N Revue de mathématiques sciences et technologies pour les maîtres de l'enseignement primaire, pp.71-89. ⟨hal-01266583⟩
  • Ghislaine Gueudet, Chantal Buteau, Vilma Mesa, Morten Misfeldt. Instrumental and documentational approaches: from technology use to documentation systems in university mathematics education. Research in Mathematics Education, 2014, 16 (2), pp.139-155. ⟨hal-01006510⟩
  • Caroline Poisard, Martine Kervran, Erwan Le Pipec, Stéphane Alliot, Ghislaine Gueudet, et al.. Enseignement et apprentissage des mathématiques à l'école primaire dans un contexte bilingue breton-francais. Spirale - Revue de Recherches en Éducation , Association pour la Recherche en Education (ARED), 2014, 54, pp.129-150. ⟨hal-01067694⟩
  • Birgit Pepin, Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Re-sourcing teachers' work and interactions: a collective perspective on resources, their use and transformation. ZDM Mathematics Education, 2013, 45 (7), pp.929-943. ⟨https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-013-0534-2⟩. ⟨10.1007/s11858-013-0534-2⟩. ⟨hal-00855616⟩
  • Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin, Luc Trouche. Collective work with resources: an essential dimension for teacher documentation. ZDM Mathematics Education, 2013, 45 (7), pp.1003-1016. ⟨https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-013-0527-1⟩. ⟨10.1007/s11858-013-0527-1⟩. ⟨hal-00852388⟩
  • Birgit Pepin, Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Investigating textbooks as crucial interfaces between culture, policy and teacher curricular practice: two contrasted case studies in France and Norway. ZDM Mathematics Education, 2013, 45 (5), pp.685-698. ⟨10.1007/s11858-013-0526-2⟩. ⟨hal-00852395⟩
  • Ghislaine Gueudet, Ana Isabel Sacristan, Sophie Soury-Lavergne, Luc Trouche. Online paths in mathematics teacher training: new resources and new skills for teacher educators. ZDM Mathematics Education, 2012, 44 (6), pp.717-731. ⟨https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-012-0424-z⟩. ⟨10.1007/s11858-012-0424-z⟩. ⟨hal-00701713⟩
  • Caroline Poisard, Ghislaine Gueudet, Laetitia Bueno-Ravel. Osons les exerciseurs en mathématiques à l’école !. L'Ecole numérique, 2012, pp.58-60. ⟨hal-01151013⟩
  • Ghislaine Gueudet, Sophie Soury-Lavergne, Luc Trouche. Les TICE à l'école primaire, virtualités, réalisations et conditions, Dossier l'Ecole numérique. L'École Aujourd'hui, 2011, pp.20-21. ⟨hal-00988854⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Mathematics teacher education advanced methods: an example in dynamic geometry. ZDM Mathematics Education, 2011, 43 (3), pp.399-411. ⟨https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-011-0313-x⟩. ⟨10.1007/s11858-011-0313-x⟩. ⟨hal-00605493⟩
  • R. Burton, S. Borruat, Bernadette Charlier, Nicolas Coltice, Nathalie Deschryver, et al.. Vers une typologie des dispositifs hybrides de formation en enseignement supérieur. Distances et savoirs, Hermès Lavoisier, 2011, 9 (1), pp.69-96. ⟨10.3166/DS.9.69-96⟩. ⟨halshs-00633714⟩
  • Ghislaine Gueudet, Nicolas Saby, Sophie Soury-Lavergne. Usage des technologies et formation professionnelle des enseignants à l'université. Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire, Conférence des recteurs et principaux des universités du Québec [CREPUQ], 2011, Journées scientifiques "Pédagogie Universitaire Numérique", 8 (1-2), pp.92-100. ⟨edutice-00613834⟩
  • Caroline Poisard, Laetitia Bueno-Ravel, Ghislaine Gueudet. Comprendre l'intégration de ressources technologiques en mathématiques par des professeurs des écoles. Recherches en Didactique des Mathematiques, La Pensee Sauvage, 2011, 31 (2), pp.151-189. ⟨hal-00603519⟩
  • Ghislaine Gueudet, Fabrice Vandebrouck. Technologies et évolution des pratiques enseignantes : études de cas et éclairages théoriques.. Recherches en Didactique des Mathematiques, La Pensee Sauvage, 2011, 31 (3), pp.271-313. ⟨hal-00653802⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Conceptions et usages de ressources pour et par les professeurs, développement associatif et développement professionnel. Dossiers de l'ingénierie éducative, 2009, 65, pp.76-80. ⟨hal-00459434⟩
  • Caroline Poisard, Ghislaine Gueudet, Laetitia Bueno-Ravel. Exerciseurs au premier degré, au delà de l'entraînement !. MathémaTICE Les nouvelles technologies pour l'enseignement des mathématiques, 2009, http://revue.sesamath.net/spip.php?article238. ⟨hal-01150885⟩
  • Laetitia Bueno-Ravel, Ghislaine Gueudet. Online resources in mathematics: teachers' geneses and didactical techniques. International Journal of Computers for Mathematical Learning, Springer Verlag, 2009, 14 (1), pp.1-20. ⟨10.1007/s10758-009-9143-0⟩. ⟨hal-00459548⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Towards new documentation systems for mathematics teachers?. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2009, 71 (3), pp.199-218. ⟨10.1007/s10649-008-9159-8⟩. ⟨hal-00459432⟩
  • Ghislaine Gueudet. Learning mathematics with e-exercises: a case study about proportional reasoning. International Journal of Technology in Mathematics Education, 2008, 14 (4), pp.169-182. ⟨hal-00459845⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Du travail documentaire des enseignants : genèses, collectifs, communautés . Éducation & Didactique, Presses Universitaires de Rennes, 2008, 2 (3), pp.7-33. ⟨https://educationdidactique.revues.org/342#quotation⟩. ⟨10.4000/educationdidactique.342⟩. ⟨hal-01538679⟩
  • Ghislaine Gueudet. Investigating the secondary–tertiary transition. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2008, 67 (3), pp.237-254. ⟨10.1007/s10649-007-9100-6⟩. ⟨hal-00459435⟩
  • Ghislaine Gueudet. Using Geometry to teach and learn Linear Algebra. Research in Collegiate Mathematics Education, 2006, VI, pp.171-195. ⟨hal-00926689⟩
  • Claire Cazes, Ghislaine Gueudet, Magali Hersant, Fabrice Vandebrouck. Using E-Exercise Bases in Mathematics: Case Studies at University. International Journal of Computers for Mathematical Learning, Springer Verlag, 2006, 11 (3), pp.327-350. ⟨10.1007/s10758-006-0005-8⟩. ⟨hal-00459841⟩
  • Ghislaine Gueudet. Numération entière à la charnière école-collège : comment diagnostiquer et combattre des difficultés résistantes. Le Bulletin Vert, Association des Professeurs de Mathématiques de l'Enseignement Public (APMEP), 2004, 453, pp.469-478. ⟨hal-00818314⟩

Conference papers65 documents

  • Ghislaine Gueudet. Digital platforms for teachers’ documentation work: examples in France. Third International Conference on Mathematics Textbook Research and Development, Oct 2019, Paderborn, Germany. ⟨hal-02304302⟩
  • Ghislaine Gueudet, Pierre-Vincent Quéré. “Making connections” in the mathematics courses for engineers: the example of online resources for trigonometry. INDRUM 2018, INDRUM Network, University of Agder, Apr 2018, Kristiansand, Norway. ⟨hal-01849973⟩
  • Ghislaine Gueudet, Veronica Parra. Teachers' collective documentation work: A case study on tolerance intervals. CERME 10, Feb 2017, Dublin, Ireland. ⟨hal-01950499⟩
  • Katiane de Moraes Rocha, Luc Trouche, Ghislaine Gueudet. Documentational trajectories as a means to understand teacher's engagement with resources: the cas of French teachers facing a new curriculum. International conference on mathematics textbooks research and development (ICMT), Victor Geraldo, May 2017, Rio de Janeiro, Brazil. ⟨hal-01542611⟩
  • Thérèse Dooley, Ghislaine Gueudet. Introduction to the Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10) About CERME10. CERME 10, Feb 2017, Dublin, Ireland. ⟨hal-01849570⟩
  • Ghislaine Gueudet. Soutenir l'intégration du numérique pour l'autonomie des élèves : quelles ressources ?. Enjeux, débats et perspectives : 50 ans des sciences de l'éducation, 2017, Caen, France. ⟨hal-01662487⟩
  • Ghislaine Gueudet. Mathematics teacher's work with curriculum resources. ENEDIM, 2017, Athènes, Greece. ⟨hal-01662515⟩
  • Luc Trouche, Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin. Open Educational Resources: a Chance for enriching Mathematics Teachers’ Resource Systems? . 13th International Congress on Mathematical Education, Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Aug 2016, Hambourg, Germany. ⟨hal-01567485⟩
  • Birgit Pepin, Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Mathematics Teachers’ Interaction with Digital Curriculum Resources: opportunities to develop teachers’ mathematics-didactical design capacity . AERA annual meeting, Apr 2016, Washington D.C. United States. ⟨hal-01312306⟩
  • Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin. Students’ work in mathematics and resources mediation at entry to university. INDRUM 2016: First conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France. pp.444-453. ⟨hal-01310829⟩
  • Birgit Pepin, Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Comfortable or Lost in Paradise? - Affordances and Constraints of Mathematics e-textbooks in/for Curriculum Enactment. Mathematics Curriculum Contingencies: From Authoring to Enactment via Curriculum Resources, AERA 2015, Apr 2015, Chicago, United States. ⟨hal-01567269⟩
  • Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin². Didactic contract and secondary-tertiary transition: a focus on resources and their use. Kompetenzzentrums Hochschuldidaktik Mathematik Conference: "Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline", Dec 2015, Hannovre, Germany. ⟨hal-01310783⟩
  • Carole Le Hénaff, Jean-Marie Boilevin, Ghislaine Gueudet, Brigitte Gruson, Alain Jameau, et al.. Secondary School Teacher’s Documentation Systems. ECER, Sep 2015, Budapest, Hungary. ⟨hal-01139068⟩
  • Elena Nardi, Irene Biza, Alejandro González-Martín, Ghislaine Gueudet, Paola Iannone, et al.. Introduction to the papers of TWG14: University mathematics education. CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Charles University in Prague, Faculty of Education; ERME, Feb 2015, Prague, Czech Republic. pp.2048-2051. ⟨hal-01288575⟩
  • Jean-Marie Boilevin, Brigitte Gruson, Ghislaine Gueudet, Alain Jameau, Jacques Kerneis. Secondary school teachers' documentation systems. In Education and transition. European Conference on Educational Research -"Education and Transition", European Educational Research Association (EERA), Sep 2015, Budapest, Hungary. ⟨hal-01952256⟩
  • Ghislaine Gueudet. University teachers' resources and documentation work. CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Charles University in Prague, Faculty of Education; ERME, Feb 2015, Prague, Czech Republic. pp.2138-2144. ⟨hal-01288596⟩
  • Ghislaine Gueudet. Technology and resources use by university teachers. Mathematics in Undergraduate Study Programs: Challenges for Research and for the Dialogue between Mathematics and Didactics of Mathematics, Dec 2014, Oberwolfach, Germany. pp.39-40. ⟨hal-01207741⟩
  • Catherine Goujon, Jean-Marie Boilevin, Ghislaine Gueudet, Gérard Sensevy. Travail conjoint entre un médiateur scientifique, un professeur des écoles et ses élèves. Colloque SIEST Méditerranée, 2014, Rabat, Maroc. ⟨hal-01136049⟩
  • Ghislaine Gueudet. Designing a mathematics teaching: digital resources and evolutions of teachers’ work. . Mød MATH på KU, Nov 2014, Copenhagen, Denmark. ⟨hal-01155103⟩
  • Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin, Hussein Sabra, Luc Trouche. The design of and interactions with e-textbooks: a collective teacher engagement . International Conference on Mathematics Textbook Research and Development (ICMT-2014), Jul 2014, Southampton, United Kingdom. pp.239-244. ⟨hal-01154039⟩
  • Laetitia Bueno-Ravel, Ghislaine Gueudet. Quelles ressources pour les professeurs des écoles et leurs formateurs ? Apports de la recherche en didactique. COPIRELEM 2014, Jun 2014, Mont-de Marsan, France. pp.15-36. ⟨hal-01016106⟩
  • Birgit Pepin, Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Collaborative work with resources and teacher professional development. Re-sourcing mathematics teacher work and knowledge: new perspectives on resource design, use and teacher collaboration, AERA 2013, Apr 2013, San Francisco, United States. ⟨hal-01567270⟩
  • Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin, Luc Trouche. Textbooks design and digital resources. ICMI study 22 - Task design in mathematics education, ICMI, 2013, Oxfors, United Kingdom. pp.327-338. ⟨hal-01145640⟩
  • Ghislaine Gueudet. Le dispositif Pairform@nce, de l'expérimentation à la généralisation ? Vers quel modèle de formation professionnelle continue pourrait-on aller ? Comment l'établissement scolaire pourrait-il entrer dans ce nouveau modèle ?. Conférence nationale cultures numériques, éducation aux média et à l'information, 2013, Lyon, France. pp.84-87. ⟨hal-01144531⟩
  • Ghislaine Gueudet. DIGITAL RESOURCES AND MATHEMATICS TEACHERS PROFESSIONAL DEVELOPMENT AT UNIVERSITY. CERME 8, Feb 2013, Antalya, Turkey. pp.2336-2345. ⟨hal-00989463⟩
  • Anne Balliot, Ghislaine Gueudet. Matrices au lycée : de nouvelles possibilités, pour la transition secondaire-supérieur?. La réforme des programmes du lycée, et alors ?, C2I Université, Lycée et Statistique/probabilités, 2013, Lyon, France. pp.188-197. ⟨hal-01143834⟩
  • Ghislaine Gueudet. Les professeurs de mathématiques et leurs ressources professionnelles. Colloque CORFEM 2013, CORFEM, 2013, Grenoble, France. ⟨hal-01144526⟩
  • Ghislaine Gueudet, Faten Khalouffi, Viridiana Marc. Evaluation, compétences et orientation dans les transitions scolaires : rôle des mathématiques.. EMF 2012, 2012, Suisse. pp.1707-1712. ⟨hal-00745595⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Manuels scolaires et transmission des savoirs : choix de concepteurs, en mathématiques. Transmission(s) entre pertes et profits, ISHS-UBO, Nov 2012, Brest, France. ⟨hal-01567369⟩
  • Ghislaine Gueudet. Resources, at the core of mathematics teachers' work. ICME 12, Jul 2012, South Korea. ⟨hal-00720173⟩
  • Sonia Grodowski, Ghislaine Gueudet, Carole Le Beller, Marie-Pierre Lebaud, Christophe Pépino, et al.. Démarches d’investigation en mathématiques au collège. Journées mathématiques de l'IFÉ - ENS Lyon, Jun 2012, Lyon, France. pp.146-148. ⟨hal-01143015⟩
  • Marie-Pierre Lebaud, Ghislaine Gueudet. Démarches d'investigation et collectifs dans la formation des enseignants. EMF 2012, 2012, Suisse. pp.1400-1412. ⟨hal-00744088⟩
  • Ghislaine Gueudet, Michèle Gandit, Michel Grangeat, Jean-Claude Guillaud, Rim Hammoud, et al.. PRATIQUES ENSEIGNANTES ET DEMARCHES D'INVESTIGATION EN SCIENCES. Colloque international "Formes d'éducation et processus d'émancipation", May 2012, France. http://esup.bretagne.iufm.fr/colloque_cread_2012/paper_submission/liste.jsp. ⟨hal-00720160⟩
  • Laetitia Bueno-Ravel, Ghislaine Gueudet, Caroline Poisard. Mallette de ressources pour le numérique à l'école. Journées mathématiques de l'IFE, Jul 2012, Lyon, France. pp.136-139. ⟨halshs-00855309⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Mathematics teachers work with resources, and Activity theory. Symposium Activity Theory Approaches to Technology-Enhanced Mathematics Learning Orchestrations, LDAR (Université Paris Diderot), Nov 2011, Paris, France. ⟨hal-01567370⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Renouvellement des ressources et de l'activité des professeurs, renouvellement du regard sur une profession. Colloque : le travail enseignant au XXie siècle, 2011, Lyon, France. http://www.inrp.fr/archives/colloques/travail-enseignant/contrib/3.htm. ⟨hal-00745604⟩
  • Ghislaine Gueudet. Démarches d'investigation en sciences, collectifs dans la formation des enseignants : Enquête sur un lien complexe. Deuxièmes journées S-TEAM, 2011, Grenoble, France. ⟨hal-01144861⟩
  • Ghislaine Gueudet, Marie-Pierre Lebaud. Démarches d’investigation et collectifs dans la formation des enseignants.. Journées mathématiques de l'IFÉ - ENS Lyon, Jun 2011, Lyon, France. pp.233-236. ⟨hal-01143045⟩
  • Ghislaine Gueudet, Nicolas Saby, Sophie Soury-Lavergne. Usage des technologies et formation professionnelle des enseignants à l'université. La pédagogie universitaire à l'heure du numérique : questionnement et éclairages de la recherche, Jan 2011, Lyon, France. pp.92-100. ⟨hal-00793655⟩
  • Elena Nardi, Alejandro S. González-Martin, Ghislaine Gueudet, Paola Iannone, Carl Winsløw. WG14 : University mathematics education. 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 2011, Rzeszow, Poland. pp.1923-1927. ⟨hal-01145641⟩
  • Martine de Vleeschouwer, Ghislaine Gueudet. Secondary-Tertiary transition and evolutions of didactic contract: The example of duality in linear algebra. Seventh Congress of the European Society of Research on Mathematics Education, 2011, Rzesvow, Poland. pp.2113-2122. ⟨hal-00701719⟩
  • Ghislaine Gueudet. 'Lived resources' and mathematics teachers professional development. 5th European Workshop on Mathematical & Scientific e-Contents, 2010, Salamanca, Spain. ⟨hal-01144864⟩
  • Caroline Poisard, Ghislaine Gueudet. Démarches d'investigation : exemples avec le boulier virtuel, la calculatrice et le TBI.. Journées Mathématiques de l'INRP, Jun 2010, lyon, France. pp.93-97. ⟨halshs-00856441⟩
  • Ghislaine Gueudet. Collectifs, ressources et enseignement des mathématiques. Les mathématiciens et l’enseignement de leur discipline en France, ADIREM, 2010, Marseille, France. ⟨hal-01144866⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Ressources en ligne et travail collectif enseignant : accompagner les évolutions de pratique.. Congrès Actualité de la Recherche en Education, Sep 2010, Genève, Suisse. pp.1-10. ⟨hal-00591222⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Teaching Resources and teachers professional development: toward a documentational approach of didactics. CERME 6, 2010, Lyon, France. pp.1359-1368. ⟨hal-00495454⟩
  • Ghislaine Gueudet. Travail collectif des professeurs et démarches d'investigation dans l'enseignement des sciences. Journées démarches d'investigation dans l'enseignement des sciences, Nov 2010, France. ⟨hal-00549231⟩
  • Ghislaine Gueudet, Marie-Pierre Lebaud, François Loric, Mireille Sicard. Pairform@nce – Equipe démarches d'investigation. Journées mathématiques de l'INRP, Jun 2010, Lyon, France. pp.87-91. ⟨hal-01143041⟩
  • Ghislaine Gueudet. Technologies and resources in mathematical education. CERME 6, 2010, Lyon, France. pp.30-37. ⟨halshs-00855734⟩
  • Ghislaine Gueudet, Fabrice Vandebrouck. Technologies, enseignement et apprentissage des mathématiques : Revue de questions. Séminaire national de didactique des mathématiques, 2009, Paris, France. pp.219-240. ⟨hal-00469609⟩
  • Ghislaine Gueudet. Ressources en ligne, enseignement et apprentissage des mathématiques au premier degré. XXXVIème colloque COPIRELEM. L'enseignement des mathématiques à l'école : où est le problème ?, Jun 2009, Auch, France. ⟨hal-00508930⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Ressources numériques et documentation des professeurs. Un nouveau regard sur conception et usage. EIAH 2009, 2009, Le Mans, France. pp.215-222. ⟨hal-00459439⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Développement de ressources pour l'enseignement et dispositifs de formation : éléments de réflexion à partir du dispositif français Pairform@nce.. Colloque Espace Mathématique Francophone, 2009, Sénégal. pp.853-866. ⟨hal-00579016⟩
  • Ghislaine Gueudet, Bottino Rosa-Maria, Chiappini Giampaolo, Hegedus Stephen, Weigand Hans-Georg. Introduction to Working Group 7: Technologies and resources in mathematical education. CERME 6, 2009, Lyon, France. pp.1046-1049. ⟨hal-00495453⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Collective documentary activity as a mode of teachers’ training: which methodological assistants ? . European Conference on Educational Research, Institutionen för pedagogik och didaktik, Sep 2008, Göteborg, Sweden. ⟨hal-01567487⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. La documentation des professeurs de mathématiques. Séminaire national de didactique des mathématiques 2008, 2008, Paris, France. pp.249-269. ⟨hal-00460362⟩
  • Ghislaine Gueudet, Sophie Soury-Lavergne, Luc Trouche. Soutenir l'intégration des TICE : quels assistants méthodologiques pour le développement de la documentation collective des professeurs ? Exemples du SFoDEM et du dispositif Pairform@nce.. Colloque DIDIREM. Approches plurielles en didactique des mathématiques., 2008, Paris, France. pp.161-173. ⟨hal-00460303⟩
  • Ghislaine Gueudet, Marie-Pierre Lebaud. Quelle évaluation à l'université en mathématiques ?. Questions de pédagogie dans l'enseignement supérieur 2008, 2008, Brest, France. pp.289-299. ⟨hal-00460363⟩
  • Michèle Artigue, Ghislaine Gueudet. Ressources en ligne et enseignement des mathématiques. Université d'été de Saint-Flour "Quelle place pour l'enseignement des mathématiques ?", 2008, Saint-Flour, France. ⟨hal-00460364⟩
  • Laetitia Bueno-Ravel, Ghislaine Gueudet. Online resources in mathematics: teachers' genesis of use. CERME 5, 2007, Larnaca, Cyprus. pp.1369-1378. ⟨hal-00459558⟩
  • Laetitia Bueno-Ravel, Ghislaine Gueudet. Genèse instrumentale pour l'enseignant : description et analyse en termes d'organisations didactiques instrumentées. Diffuser les mathématiques (et les autres savoirs) comme outils de connaissance et d'action, Nov 2007, Montpellier, France. pp.729-749. ⟨halshs-00855298⟩
  • Ghislaine Gueudet, Typhaine Le Méhauté. Conséquences sur les activités des élèves et les apprentissages de l'usage d'une base d'exercices en ligne : étude d'un exemple.. Espace des Mathématiques Francophones 2006, 2006, Sherbrooke, Canada. pp.1-11. ⟨hal-00460072⟩
  • Claire Cazes, Ghislaine Gueudet, Magali Hersant, Fabrice Vandebrouck. Problem-solving and Web resources at tertiary level. CERME 4, Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 17 - 21 February 2005, 2005, Sant Feliu de Guíxols, Spain. 10 p. ⟨hal-00190189⟩
  • Ghislaine Gueudet. Geometric thinking in a n-space. CERME 3, 2003, Italy. pp.1-10. ⟨hal-00529609⟩
  • Ghislaine Gueudet, Jean Houdebine. Une base d'exercices en ligne à l'université. Jun 2003, Reims, France. ⟨edutice-00001332⟩

Books1 document

  • Aline Robert, Jean-Luc Dorier, Ghislaine Gueudet, Marie-Lise Peltier, Eric Roditi. Enseigner les mathématiques, didactique et enjeux de l'apprentissage. 2018. ⟨hal-01808149⟩

Book sections23 documents

  • Luc Trouche, Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin. Open Educational Resources: A Chance for Opening Mathematics Teachers’ Resource Systems?. Lianghuo Fan, Luc Trouche, Chunxia Qi, Sebastian Rezat, & Jana Visnovska. Research on Mathematics Textbooks and Teachers’ Resources - Advances and Issues , Springer, pp.3-27, 2018, ICME 13 Monograph, 978-3-319-73252-7. ⟨10.1007/978-3-319-73253-4_1⟩. ⟨https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-73253-4_1⟩. ⟨hal-01711368⟩
  • Carl Winsløw, Ghislaine Gueudet, Reinhard Hochmuth, Elena Nardi. Research on University Mathematics Education . Tommy Dreyfus; Michèle Artigue; Despina Potari; Susanne Prediger; Kenneth Ruthven. Developing Research in Mathematics Education: Twenty Years of Communication, Cooperation and Collaboration in Europe, Routledge, pp.60-74, 2018. ⟨hal-01788260⟩
  • Luc Trouche, Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin. Documentational approach to didactics. Stephen Lerman. Encyclopedia of Mathematics Education, Springer, 2018, ⟨10.1007/978-3-319-77487-9_100011-1⟩. ⟨https://www.springer.com/fr/book/9789400749771⟩. ⟨hal-01851785⟩
  • Ghislaine Gueudet, Marianna Bosch, Andy Disessa, Oh Nam Kwon, L. Verschaffel. Transitions in Mathematics Education: the panel debate. Gabriele Kaiser. Proceedings of the 13th International Congress on Mathematics Education, Springer, pp.101-117, 2017, Proceedings of the 13th International Congress on Mathematics Education. ⟨hal-01635660⟩
  • Ghislaine Gueudet, Laetitia Bueno-Ravel, Simon Modeste, Luc Trouche. Curriculum in France: A National Frame in Transition. D. Thompson, M.A. Huntley, & C. Suurtamm. International Perspectives on Mathematics Curriculum, International Age Publishing, pp.41-70, 2017, 978-1-64113-043-1. ⟨http://www.infoagepub.com/products/International-Perspectives-on-Mathematics-Curriculum⟩. ⟨hal-01599059⟩
  • Ghislaine Gueudet. What transitions in mathematics education? Review of the literature . Ghislaine Gueudet; Marianna Bosch; Andrea di Sessa; Oh Nam Kwon; Lieven Verschaffel. Transitions in mathematics education, Springer, 2016, ICME 13 Topical surveys. ⟨hal-01315217⟩
  • Ghislaine Gueudet. Internet Resources: Designing and Critiquing Materials for Scientific Inquiry. Richard Gunstone. Encyclopedia of Science Education, pp.539 542, 2015, ⟨http://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-94-007-2150-0_526⟩. ⟨hal-01157895⟩
  • Birgit Pepin, Ghislaine Gueudet, Michal Yerushalmy, Luc Trouche, Daniel Chazan. e-textbooks in/for Teaching and Learning Mathematics: A Disruptive and Potentially Transformative Educational Technology. L. English, & D Kirshner. Handbook of International Research in Mathematics Education. Third edition., New York: Taylor & Francis, pp.636-661, 2015. ⟨hal-01207678⟩
  • Brigitte Albero, Ghislaine Gueudet, Jérôme Eneau, Jean-Noël Blocher. Entre projet intellectuel et projections sur l’action. De l’intention à la réalisation.. PUR. Formes d’éducation et processus d’émancipation, pp.11-18, 2015. ⟨hal-01162821⟩
  • Ghislaine Gueudet, Laetitia Bueno-Ravel, Caroline Poisard. Teaching mathematics with technology at kindergarten: resources and orchestrations. Clark-Wilson, A., Robutti, O., Sinclair, N. The mathematics teacher in the digital era, Springer, pp.213-240, 2014. ⟨hal-00927078⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche, Hussein Sabra. Des technologies aux ressources numériques, genèses d'usages et genèses documentaires.. J.-B. Lagrange. Les technologies numériques pour l'enseignement - Usage, dispositif et genèses., Toulouse : Octarès, pp.206-224, 2013, 9782366300161. ⟨hal-00911869⟩
  • Luc Trouche, Paul Drijvers, Ghislaine Gueudet, Ana Isabel Sacristan. Technology-Driven Developments and Policy Implications for Mathematics Education. M. A. (Ken) Clements, A. J. Bishop, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F. K. S. Leung. Third International Handbook of Mathematics Education, Springer, pp.753‑789, 2013, Springer International Handbooks of Education. ⟨hal-00768217⟩
  • Laetitia Bueno-Ravel, Ghislaine Gueudet. L'approche instrumentale des genèses d'usage : le cas des bases d'exercices en ligne. Des technologies aux ressources numériques, genèses d'usages et genèses documentaires.. J.-B. Lagrange. Les technologies numériques pour l'enseignement - Usage, dispositif et genèses., Toulouse : Octarès, pp.106-124, 2013, 9782366300161. ⟨hal-00911866⟩
  • Ghislaine Gueudet, Marie-Pierre Lebaud. Démarches d'investigation en sciences, collectifs dans la formation des enseignants : enquête sur un lien complexe. M. Grangeat. Des enseignants de sciences face aux démarches d'investigation. Des formations et des pratiques de classe., Presses Universitaires de Grenoble, pp.95-114, 2013. ⟨hal-00807600⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Communities, documents and professional geneses: interrelated stories. Gueudet, G., Pepin, B. & Trouche, L. From Text to 'Lived' resources: Mathematics Curriculum Material and Teacher Development, Springer, pp.305-322, 2012, Mathematics Teacher Education, ⟨10.1007/978-94-007-1966-8⟩. ⟨hal-00632742⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Teachers' work with resources: documentational geneses and professional geneses. Gueudet, G.; Pepin, B.; Trouche, L. From text to 'lived resources': curriculum material and mathematics teacher development, Springer, pp.23-41, 2012, Mathematics Teacher Education, ⟨10.1007/978-94-007-1966-8⟩. ⟨hal-00630315⟩
  • Luc Trouche, Ghislaine Gueudet. ICT in France: development of usages, institutional hesitations and research questions. Oldknow, A. & Knight, C. Mathematics Education with Digital Technology, Continuum: London, pp.23-29, 2011. ⟨hal-00605517⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Développement de l'Internet dans l'enseignement : vers un essor du collectif ?. C. Develotte ; F. Poyet. L'éducation à l'heure du numérique, Ecole Normale Supérieure de Lyon - INRP, pp.145-165, 2011. ⟨hal-00591221⟩
  • E. Nardi, Antonio Gonzalez-Martin, Ghislaine Gueudet, P. Lallonne, C. Winslow. University mathematics education, introduction to WG14. Proceedings of CERME 7, Marta Pytlak, pp.1947-1951, 2011. ⟨halshs-00855733⟩
  • Ghislaine Gueudet, Gilles Aldon, Luc Trouche. La conception et les usages de ressources en ligne comme moteur et révélateur du travail collectif des enseignants.. Michel Grangeat. Les démarches d'investigation dans l'enseignement des sciences. Pratiques de classe, travail collectif enseignant, acquisitions des élèves, Ecole Normale Supérieure de Lyon, pp.151-182, 2011. ⟨hal-00592253⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Des ressources aux documents, travail du professeur et genèses documentaires. Ghislaine Gueudet et Luc Trouche. Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques., Presses Universitaires de Rennes et INRP, pp.57-74, 2010, Paideia. ⟨hal-00497305⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Genèses documentaires, genèses communautaires : histoires en miroir. Ghislaine Gueudet et Luc Trouche. Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques, PUR et INRP, pp.129-145, 2010, Paideia. ⟨hal-00496592⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Vers de nouveaux systèmes documentaires des professeurs de mathématiques?. I. Bloch et F. Conne. Nouvelles perspectives en didactique des mathématiques. Cours de la XIVe école d'été de didactique des mathématiques, La Pensée Sauvage, pp.109-133, 2009. ⟨hal-00459440⟩

Directions of work or proceedings12 documents

  • Ghislaine Gueudet, Marianna Bosch, Andy Disessa, Oh Nam Kwon, L. Verschaffel. Transitions in Mathematics Education. Ghislaine Gueudet; Marianna Bosch; Andrea di Sessa; Oh Nam Kwon; Lieven Verschaffel. Germany. Springer, 2016, ICME 13 Topical surveys, ⟨10.1007/978-3-319-31622-2⟩. ⟨hal-01315211⟩
  • Matheron Yves, Ghislaine Gueudet, Mariza Krysinska, Marc Rogalski, Luc Trouche, et al.. Enjeux et débats en didactique des mathématiques : XVIIIe école d'été de didactique des mathématiques . Yves Matheron; Ghislaine Gueudet; Carl Winslow; Sylvaine Besnier; Valentina Celi; Charlotte Derouet; Dominique Forest; Mariza Krysinska; Serge Quilio; Marc Rogalski; Tomas Angel Sierra; Luc Trouche. XVIIIe école d'été de didactique des mathématiques , Aug 2015, Brest, France. ⟨La Pensée Sauvage⟩, 2016, Recherches en didactique des mathématiques. ⟨hal-01400076⟩
  • Brigitte Albero, Ghislaine Gueudet, Jérôme Eneau, Jean-Noël Blocher. Formes d'éducation et processus d'émancipation. Brigitte Albero; Ghislaine Gueudet; Jérôme Eneau; Jean-Noël Blocher. Colloque Formes d'éducation et processus d'émancipation, May 2012, RENNES, France. Presses Universitaires de Rennes, 151 p., 2015, Païdeia, 978-2-7535-3550-3. ⟨hal-01119722⟩
  • Elena Nardi, Irene Biza, Alejandro González-Martín, Ghislaine Gueudet, Carl Winsløw. Institutional, sociocultural and discursive approaches to research in university mathematics education. Taylor & Francis, pp.127, 2014. ⟨hal-01006529⟩
  • Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin, Luc Trouche. From Text to 'Lived' Resources: Mathematics Curriculum Materials and Teacher Development. France. Springer, pp.363, 2012, Mathematics teacher education, 978-94-007-1966-8. ⟨hal-00842980⟩
  • Ghislaine Gueudet, Geneviève Lameul, Luc Trouche. Questions relatives à la pédagogie universitaire : regard et rôle de la recherche. Journées scientifiques Pédagogie Universitaire Numérique, Lyon, France. 8 (1/2), Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire, pp.110, 2011, ISSN 1708-7570. ⟨10.18162/ritpu.2011.189⟩. ⟨http://www.ritpu.org/fr/numeros/view/63/s:1⟩. ⟨edutice-00842981⟩
  • Ghislaine Gueudet, Geneviève Lameul, Luc Trouche. Journées scientifiques Pédagogie Universitaire Numérique. Ghislaine Gueudet; Geneviève Lameul; Luc Trouche. France. 8 (1-2), Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire,, 2011, Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire,, ⟨http://www.ritpu.org/spip.php?rubrique63&lang=fr⟩. ⟨hal-01142798⟩
  • Ghislaine Gueudet, Luc Trouche. Ressources vives. Le travail documentaire des professeurs en mathématiques.. France. Presses Universitaires de Rennes / INRP, pp.371, 2010, Paideia. ⟨hal-00519055⟩
  • Ghislaine Gueudet, Gilles Aldon, Jacques Douaire, Jana Trgalová. Apprendre, enseigner, se former en mathématiques : quels effets des ressources : Actes des journées mathématiques de l'INRP 2010. INRP, pp.149, 2010. ⟨hal-00559585⟩
  • Ghislaine Gueudet, Matheron Yves. Actes du séminaire national de didactique des mathématiques. Année 2007.. Ghislaine Gueudet et Yves Matheron Séminaire national de didactique des mathématiques , France. ARDM - IREM Paris 7, 372 p., 2008, Actes du séminaire national de didactique des mathématiques, ⟨http://www.irem.univ-paris-diderot.fr/up/publications/AAR08001.pdf⟩. ⟨hal-01258287⟩
  • Jana Trgalova, Gilles Aldon, Ghislaine Gueudet, Yves Matheron. Ressources pour l’enseignement des mathématiques : conception, usage, partage Actes des journées mathématiques INRP INRP, Lyon, 13 et 14 juin 2007 . France. 2007. ⟨hal-01773339⟩
  • Ghislaine Gueudet, Matheron Yves. Actes du séminaire national de didactique des mathématiques. Année 2006.. Ghislaine Gueudet et Yves Matheron Séminaire national de didactique des mathématiques , France. ARDM - IREM Paris 7, 378 p., 2007, Actes du séminaire national de didactique des mathématiques, ⟨http://www.irem.univ-paris-diderot.fr/up/publications/AAR07001.pdf⟩. ⟨hal-01258168⟩

Preprints, Working Papers, ...2 documents

  • Sylvaine Besnier, Laetitia Bueno-Ravel, Ghislaine Gueudet, Caroline Poisard. Conception et diffusion de ressources pour la classe issues de la recherche. L’exemple des apprentissages numériques à l’école. : Communication présentée à la 17e école d’été de didactique des mathématiques de l'ARDM, Nantes, France.. 2013. ⟨hal-01136414⟩
  • Ghislaine Gueudet. Ressources et documents dans l'enseignement : le cas des mathématiques. 2012. ⟨sic_01476966⟩

Reports8 documents

  • Ghislaine Gueudet, Jean-Marie Boilevin, Brigitte Gruson, Alain Jameau, Carole Le Hénaff, et al.. Rapport final de l'équipe du CREAD dans l'ANR REVEA . [Rapport de recherche] Université de Brest. 2018. ⟨hal-01831982⟩
  • Emmanuelle Voulgre, Camille Roux-Goupille, Ghislaine Gueudet. Interrelations entre l’écosystème de banques de ressources pour enseignants et l’activité enseignante. [Rapport de recherche] Université Paris Descartes (Paris 5). 2018. ⟨hal-01869742⟩
  • Sophie Soury-Lavergne, Ghislaine Gueudet, Catherine Loisy, Luc Trouche. Le travail collectif et les pratiques réflexives au coeur des dispositifs hybrides de formation : de Paiform@nce à M@gistère. [Rapport de recherche] IFE - ENS de Lyon. 2013. ⟨hal-00988917⟩
  • Ghislaine Gueudet, Laetitia Bueno-Ravel, Dominique Forest, Gérard Sensevy. Guidelines for design of online resources for inquiry-based science teaching. 2010. ⟨hal-00734199⟩
  • Sophie Soury-Lavergne, Ghislaine Gueudet, Catherine Loisy, Luc Trouche. Parcours de formation de formateurs et de stagiaires : suivi et analyse. [Rapport de recherche] INRP. 2010. ⟨hal-00988915⟩
  • Sophie Soury-Lavergne, Luc Trouche, Ghislaine Gueudet. Parcours de formation en ligne, étude de processus d'appropriation. [Rapport de recherche] INRP. 2009. ⟨hal-00988913⟩
  • Ghislaine Gueudet, Laetitia Bueno-Ravel, Hervé Ferriere, Dominique Forest, Yves Kuster, et al.. Technologies, resources, and inquiry-based science teaching. A literature review.. [Research Report] CREAD. 2009. ⟨hal-01151156⟩
  • Ghislaine Gueudet, Sophie Soury-Lavergne, Luc Trouche. Parcours de formation en ligne, quels assistants méthodologiques ? : Recherche INRP - Pairform@nce. [Rapport de recherche] INRP. 2008. ⟨hal-00988911⟩

Theses1 document

  • Ghislaine Gueudet. Le rôle du géométrique dans l'enseignement et l'apprentissage de l'algèbre linéaire. Education. Université Joseph-Fourier - Grenoble I, 2000. Français. ⟨tel-00930634⟩

Habilitation à diriger des recherches1 document

  • Ghislaine Gueudet. Entrée à l'université / Ressources en ligne. Eclairages théoriques et actions didactiques dans deux champs de recherche en didactique des mathématiques. Education. Université Paris-Diderot - Paris VII, 2008. ⟨tel-00349254⟩