- 12
Claudine Piau-Toffolon
12
Documents
Affiliations actuelles
- 117974
Identifiants chercheurs
- claudine-piau-toffolon
- 0000-0002-8911-6995
- IdRef : 223487236
Présentation
Claudine Piau-Toffolon holds a PHD in Computer Science from the University Paris-Dauphine. Her main domain of studies concerns software development processes. She became assistant professor at the University of Littoral in 1999. After working on several projects related to Technology Enhanced Learning, she joined the IEAH team of the LIUM Laboratory in Le Mans University in 2006. Her main research topics are TEL engineering and more particularly the study of learning design process and its instrumentation. Her work aims to study the development and implementation of methodological and technical tools for teachers, in various pedagogical situations, such as serious games or virtual reality-based games.
Titulaire d’un doctorat en informatique de l’université Paris-Dauphine obtenu en 1997 dans le domaine du génie logiciel, j’ai d’abord été recrutée sur un poste de Maître de Conférences à l’université du Littoral en 1999. Après une reconversion thématique dans les EIAH, j’ai muté en 2006 à Le Mans Université sur un poste au département informatique de l’IUT de Laval. Je suis depuis 2014, en poste au département informatique de la Faculté des Sciences. Mon domaine d’intérêt principal concerne l’ingénierie des EIAH et plus particulièrement la conception pédagogique.
Publications
- 12
- 12
- 6
- 5
- 1
- 12
- 4
- 2
- 4
- 2
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
|
Modèle et outil pour assister la scénarisation des activités pédagogiques orientées RV9ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Jun 2019, PARIS, France
Communication dans un congrès
hal-02122230v1
|
|
A model and its tool to assist the scenarization of VR-oriented pedagogical activitiesCSEDU 2019, May 2019, Crète, Greece. pp.511-518
Communication dans un congrès
hal-02122244v1
|
|
Towards an editor for VR-oriented educational scenariosThe 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.756-760
Communication dans un congrès
hal-02170565v1
|
|
Assistance to Scenarisation of VR-oriented Pedagogical Activities: Models and ToolsICALT 2019, Jul 2019, Maceio, Brazil. pp.344-346
Communication dans un congrès
hal-02122277v1
|
|
Towards design and operationalization of pedagogical situations in the VRLEs.The 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2018, Bombay, India. pp. 400-402
Communication dans un congrès
hal-01775218v1
|
|
A process of design and production of Virtual Reality Learning EnvironmentsInternational Conference on Collaborative Learning (ICL 2018), Sep 2018, Kos Island, Greece. pp.353-364
Communication dans un congrès
hal-01882158v1
|
|
Platform oriented semantic description of pattern-based learning scenarios11th European Conference on technology Enhanced Learning - Adaptive and Adaptable Learning (EC-TEL 16), Sep 2016, Lyon, France. pp.652-655, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_84⟩
Communication dans un congrès
hal-01433187v1
|
Structuring and Indexing Pattern-Based Learning Scenarios: Toward a Platform-Oriented DesignInternational Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL 16), 2016, Belfast (UK), United Kingdom
Communication dans un congrès
hal-01433166v1
|
|
|
Rethinking learning design for learning technologies: formalized vision to operationalize pattern-based scenariosThe 16th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 16),, 2016, Austin, Texas, United States. pp.57-61
Communication dans un congrès
hal-01433174v1
|
|
Processus d'aide à l'opérationnalisation de scénarios pédagogiques à base de patrons et d'ontologies7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.438-440
Communication dans un congrès
hal-01405984v1
|
|
Learning Scenarios' Operationalization: A Process based on Ontology and PatternsCSEDU 2015, May 2015, Lisbonne, Portugal. pp.139--147
Communication dans un congrès
hal-01455469v1
|
|
A process using ontology to automate the operationalization of pattern-based learning scenariosSusan Zvacek, Maria Teresa Restivo, James Uhomoibhi, Markus Helfert. Computer Supported Education, 583, Springer, pp.444-461, 2016, Communications in Computer and Information Science, 978-3-319-29584-8. ⟨10.1007/978-3-319-29585-5_26⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01433153v1
|