Yolaine Bourda
78
Documents
Identifiants chercheurs
- yolaine-bourda
- IdRef : 15349736X
- 0000-0003-3777-7019
Présentation
Professeur à CentraleSupélec
Chercheuse au LISN
Experte auprès du comité de normalisation ISO/IEC SC36 "Information Technology for Learning Education and Training"
Publications
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Modelling Student Learning and Forgetting for Optimally Scheduling Skill ReviewERCIM News, 2020, Educational Technology, 2020 (120), pp.12-13
Article dans une revue
hal-02552100v1
|
|
Simulation et validation de tests adaptatifs dans les MOOCSTICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2018, 24 (2), ⟨10.23709/sticef.24.2.6⟩
Article dans une revue
hal-01764417v1
|
|
Automated Test Assembly for Handling Learner Cold-Start in Large-Scale AssessmentsInternational Journal of Artificial Intelligence in Education, inPress, ⟨10.1007/s40593-017-0163-y⟩
Article dans une revue
hal-01763729v1
|
|
Personalized Access to Contextual Information by using an Assistant for Query ReformulationInternational Journal On Advances in Intelligent Systems, 2012, 4 (3-4), pp.128-146
Article dans une revue
hal-00701122v1
|
|
Expressing Adaptation Strategies using Adaptation PatternsIEEE Transactions on Learning Technologies, 2012, 5 (1), pp.38-51. ⟨10.1109/TLT.2011.15⟩
Article dans une revue
hal-00583450v1
|
|
|
Métadonnées pour ressources d'apprentissage (MLR) : nouvelle norme ISO de description de ressources pédagogiquesSTICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2010, 17, 11 p
Article dans une revue
hal-00696450v1
|
A Component-Based Platform for Accessing Context in Ubiquitous Computing ApplicationsJournal of Ubiquitous Computing and Intelligence, 2007, 1 (2), pp.163-173
Article dans une revue
hal-00261207v1
|
|
KUP, un modèle pour la présentation multimodale et opportuniste d'informations en situation de mobilitéRevue des Sciences et Technologies de l'Information - Série ISI : Ingénierie des Systèmes d'Information, 2006, 11 (5), pp.115-139
Article dans une revue
hal-00257803v1
|
|
|
Améliorer l'interopérabilité des profils d'application du LOMSTICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2005, 12, 15 p
Article dans une revue
hal-00696423v1
|
Améliorer l'interopérabilité des profils d'application du LOMSTICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2005, 12, pp.157-175
Article dans une revue
hal-00265186v1
|
ISO/IEC 19788-1: A metadata frameworkInternational Conference on Dublin Core and Metadata Applications, DCMI, Nov 2023, Daegu, South Korea. ⟨10.23106/dcmi.953313842⟩
Communication dans un congrès
hal-04390276v1
|
|
People with Disabilities’ Needs in Urban Spaces as Challenges Towards a More Inclusive Smart CityInternational Conference on Information Technology & Systems, Feb 2020, Bogota, Colombia. pp.285-293, ⟨10.1007/978-3-030-40690-5_28⟩
Communication dans un congrès
hal-02470707v1
|
|
|
NoDEfr-1 : Métadonnées pédagogiques et Web des donnéesEnvironnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2019, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-02161156v1
|
|
DAS3H: Modeling Student Learning and Forgetting for Optimally Scheduling Distributed Practice of SkillsInternational Conference on Educational Data Mining (EDM 2019), Jul 2019, Montréal, Canada
Communication dans un congrès
hal-02197659v1
|
A System to Recommend Open Educational Resources during an Online Course10th International Conference on Computer Supported Education, Mar 2018, Funchal, France. pp.99-109, ⟨10.5220/0006697000990109⟩
Communication dans un congrès
hal-01763808v1
|
|
MORS: A System for Recommending OERs in a MOOC2017 IEEE 17th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), Jul 2017, Timisoara, France. ⟨10.1109/ICALT.2017.89⟩
Communication dans un congrès
hal-01698852v1
|
|
|
Adaptive Testing Using a General Diagnostic ModelEC-TEL 2016 - 11th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2016, Lyon, France
Communication dans un congrès
hal-01376944v1
|
Querying Repositories of OER Descriptions: The Challenge of Educational Metadata Schemas DiversityDesign for Teaching and Learning in a Networked World - 10th European Conference on Technology Enhanced Learning, {EC-TEL} 2015, Sep 2015, Toledo, Spain. pp.582-586, ⟨10.1007/978-3-319-24258-3_64⟩
Communication dans un congrès
hal-01275267v1
|
|
Metadata and Linked Open DataInitiatives 2015, Jun 2015, Rouen, France. pp.158-165
Communication dans un congrès
hal-01801610v1
|
|
Prédiction de performance sur des questions dichotomiques: comparaison de modèles pour des tests adaptatifs à grande échelleAtelier Évaluation des Apprentissages et Environnements Informatiques, EIAH 2015, Jun 2015, Agadir, Maroc
Communication dans un congrès
hal-01275277v1
|
|
Metadata for Learning Resources (MLR, ISO/IEC 19788)Initiatives 2015, Jun 2015, Rouen, France. pp.174-185
Communication dans un congrès
hal-01801633v1
|
|
Personalization and Personification: A Constructive Approach Based on Parametric Agents14th International Conference, IVA 2014, Aug 2014, Boston, United States. pp.339-344, ⟨10.1007/978-3-319-09767-1_44⟩
Communication dans un congrès
hal-01107870v1
|
|
Parametric reasoning agents extend the control over standard behaviorsWI-IAT 2013, Nov 2013, Atlanta, United States. pp.163-170, ⟨10.1109/WI-IAT.2013.105⟩
Communication dans un congrès
hal-00921199v1
|
|
Context-based Hybrid Method for User Query ExpansionFourth International Conference on Advances in Semantic Processing. SEMAPRO 2010, Oct 2013, Florence, Italy. pp.69-74
Communication dans un congrès
hal-00544202v1
|
|
A Novel Architecture for a Smart Information Retrieval System Based on Opinions EngineeringACM HCIR '12, Oct 2012, Cambridge, United States. 4 p
Communication dans un congrès
hal-00765342v1
|
|
|
SemUNIT - French UNT and Linked DataLiLe-2012 at WWW-2012, Apr 2012, Lyon, France. 6 p
Communication dans un congrès
hal-00701152v1
|
A formal approach to personalization2011 IEEE 23rd International Conference on Tools with Artificial Intelligence, Nov 2011, Boca Raton (Floride), United States. pp.233-238, ⟨10.1109/ICTAI.2011.43⟩
Communication dans un congrès
hal-00646744v1
|
|
Situation calculus and personalized web systems2011 11th International Conference on Intelligent Systems Design and Applications, Nov 2011, Cordoba, Spain. pp.569-574, ⟨10.1109/ISDA.2011.6121716⟩
Communication dans un congrès
hal-00651761v1
|
|
A Semantic Similarity Measure for Recommender Systems7th International Conference on Semantic Systems - I-SEMANTIC 2011, Sep 2011, Graz, Austria. pp.183-186
Communication dans un congrès
hal-00625585v1
|
|
A set of adaptation patterns for expressing adaptive navigation in Adaptive HypermediaInternational Workshop on Dynamic and Adaptive Hypertext - Generic Frameworks, Approaches and Techniques (DAH'11), 22nd ACM Conference on Hypertext and Hypermedia, Jun 2011, Eindhoven, Netherlands. 12 p
Communication dans un congrès
hal-00627465v1
|
|
A Collaborative and Semantic-based Approach for Recommender Systems10th International Conference on Intelligent Systems Design and Applications (ISDA'10), Nov 2010, Caire, Egypt. pp.469-476
Communication dans un congrès
hal-00545850v1
|
|
A CONTEXT-BASED MODEL FOR WEB QUERY REFORMULATIONInternational Conference on Knowledge Discovery and Information Retrieval. (KDIR 2010), Oct 2010, Valencia, Spain. pp.288-293
Communication dans un congrès
hal-00534367v1
|
|
A Pattern-based Framework for expressing Adaptation Strategies in Adaptative SystemsThe 10th International Conference on Intelligent Systems Design and Applications (ISDA'10), Nov 2010, Caire, Egypt. pp.330-335
Communication dans un congrès
hal-00518385v1
|
|
|
Réutilisation de patrons d'adaptation - Application aux systèmes hypermédia adaptatifsIngénierie des Connaissances. IC 2010, Jun 2010, Nimes, France. pp.107-118
Communication dans un congrès
hal-00488228v1
|
Improving User Query Processing Based on User Profile and Task ContextThe 2010 International Conference on Semantic Web & Web Services, Jul 2010, Las Vegas Nevada, United States. pp.134-140
Communication dans un congrès
hal-00505069v1
|
|
Personalized Access to Information by Query Reformulation Based on the State of the Current Task and User ProfileThird International Conference on Advances in Semantic Processing - SEMAPRO 2009, Oct 2009, Sliema, Malta. pp. 113-116, ⟨10.1109/SEMAPRO.2009.17⟩
Communication dans un congrès
hal-00428935v1
|
|
|
MESAM: A Protégé Plug-in for the Specialization of Models11th International Protégé Conference, Jun 2009, Amsterdam, Netherlands. 3 p
Communication dans un congrès
hal-00431319v1
|
A Pattern and Rule-Based Approach for Reusing Adaptive Hypermedia Creator's Models16th International Conference on Knowledge Engineering and Knowledge Management Knowledge Patterns. (EKAW 2008)., Sep 2008, Acitrezza, Catania, Italy. pp.17-31
Communication dans un congrès
hal-00334994v1
|
|
Assisting in Reuse of Adaptive Hypermedia Creator's Models5th, International Conference on Adaptive Hypermedia and Adaptive Web-Based Systems (AH 2008), Aug 2008, Hannover, Germany. pp.357-360, ⟨10.1007/978-3-540-70987-9_53⟩
Communication dans un congrès
hal-00322325v1
|
|
KUP: a Model for the Multimodal Presentation of Information in Ambient IntelligenceIE 07, Sep 2007, Ulm, Germany. pp.432-439
Communication dans un congrès
hal-00246538v1
|
|
KUP : un modèle pour la présentation opportuniste et multimodale d'informations à des utilisateurs mobilesIHM 2007, Nov 2007, Paris, France. pp.43-50
Communication dans un congrès
hal-00250896v1
|
|
A Semi-Automatic Tool for Personalizing and Reusing Web Learning ResourcesICALT 2007, Jul 2007, Niigata, Japan. pp.127-129
Communication dans un congrès
hal-00232598v1
|
|
PRIAM : affichage dynamique d'informations par des écrans coopérants en environnement mobileUnimob 2006, Sep 2006, Paris, France. pp.33-40
Communication dans un congrès
hal-00257819v1
|
|
An educational system based on several ontologies6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies. (ICALT 2006), Jul 2006, Kerkrade, Netherlands. pp.179-183
Communication dans un congrès
hal-00263491v1
|
|
Dynamic Cooperative Information Display in Mobile EnvironmentsKES 2006, Oct 2006, Bournemouth, United Kingdom. pp.154-161
Communication dans un congrès
hal-00257812v1
|
|
Extracting Learning Objects from Web PagesWorld Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunication. (ED-MEDIA 2006), Jun 2006, Orlando, United States. pp.2803-2810
Communication dans un congrès
hal-00263487v1
|
|
A semi-automatic tool using ontology to extract learning objects6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies. (ICALT 2006), Jul 2006, Kerkrade, Netherlands. pp.92-93
Communication dans un congrès
hal-00263509v1
|
|
Extraction of Objects and Relations from Hypertext DataIADIS International Conference WWW/Internet 2006, Oct 2006, Murcia, Spain
Communication dans un congrès
hal-00263989v1
|
|
GLAM: A Generic Layered Adaptation Model for Adaptive Hypermedia Systems4th International Conference (AH 2006), Jun 2006, Dublin, Ireland. pp.131-140, ⟨10.1007/11768012_15⟩
Communication dans un congrès
hal-00208018v1
|
|
A Semi-automatic Tool Using Ontology to Extract Learning ObjectsIADIS International Conference WWW/Internet, Oct 2005, Lisbon, Portugal. pp.3-7
Communication dans un congrès
hal-00263479v1
|
|
Defining several ontologies to enhance the expressive power of queriesWorkshop on Interoperability of Web-Based Educational Systems, held in conjunction with WWW'05 conference, May 2005, Chiba, Japan. CD-ROM 5 p
Communication dans un congrès
hal-00263445v1
|
|
An Architecture for Ambient ComputingIEE International Workshop on Intelligent Environments. (IE 2005), Jun 2005, Colchester, United Kingdom. pp.47-54
Communication dans un congrès
hal-00259338v1
|
|
Reusability in GEAHSInternational Workshop on Adaptive Hypermedia and Collaborative Web-based Systems (AHCW 2004) In conjunction with International Conference on Web Engineering (ICWE 2004), 2004, Munich, Germany. pp.26-27
Communication dans un congrès
hal-00263858v1
|
|
Formalizing For Querying Learning Objects Using OWLIEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2004), Aug 2004, Joensuu, Finland. pp.321-325
Communication dans un congrès
hal-00263997v1
|
|
Building a Pedagogical Ontology to Improve Information RetrievalWorld Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunication. (ED-MEDIA 2004), Jun 2004, Lugano, Switzerland. pp.5193-5198
Communication dans un congrès
hal-00262400v1
|
|
Aides électroniques pour le déplacement des personnes non-voyantes: vue d'ensemble et perspectives16ème conférence francophone sur l'interaction homme-machine. (IHM 2004), Aug 2004, Namur, Belgique. pp.93-100
Communication dans un congrès
hal-00260879v1
|
|
|
Utilisation de la norme ISO11179 pour améliorer l'interopérabilité entre les différents schémas de métadonnées pédagogiquesTechnologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, Oct 2004, Compiègne, France. pp.191-197
Communication dans un congrès
edutice-00000709v1
|
A Generic Educational Adaptive Hypermedia SystemWorld Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunication, Jun 2004, Lugano, Switzerland. pp.571-578
Communication dans un congrès
hal-00263729v1
|
|
GEAHS: A Generic Educational Adaptive Hypermedia System Based on Situation CalculusAdaptive Hypermedia Conference. (AH 2004), Aug 2004, Eindhoven, Netherlands. pp.413-416
Communication dans un congrès
hal-00263749v1
|
|
Using OWL to Describe Pedagogical Resources4th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies. (ICALT 2004), Aug 2004, Joensuu, Finland. pp.916-917
Communication dans un congrès
hal-00262352v1
|
|
Using an Ontology to Query Pedagogical ResourcesIASTED International Conference of Computers and Advanced Technology in Education. (CATE 2004), Aug 2004, Hawaii, United States. pp.497-501
Communication dans un congrès
hal-00262408v1
|
|
Improving the interoperability between distinct educational metadataWorld Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunication. (ED-MEDIA 2004), Jun 2004, Lugano, Switzerland. pp.21-27
Communication dans un congrès
hal-00263815v1
|
|
Utilisation de la norme ISO11179 pour améliorer l'intéropérabilité entre les différents schémas de métadonnées pédagogiques4ème colloque international sur les Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie. (TICE 2004), Oct 2004, Compiègne, France. pp.191-197
Communication dans un congrès
hal-00263825v1
|
|
A Context-Aware Locomotion Assistance Device for the Blind9th Internationale Conferencce on Computers Helping People with Special Needs. (ICCHP 2004), Jul 2004, Paris, France. pp.438-445
Communication dans un congrès
hal-00261503v1
|
|
A Context-Aware Locomotion Assistance Device for the Blind18th British Human Computer Interaction Group annual Conference. (HCI 2004), 2004, Leeds, United Kingdom. pp.315-328
Communication dans un congrès
hal-00260806v1
|
Predicting Performance over Dichotomous Questions: Comparing Models for Large-Scale Adaptive Testing8th International Conference on Educational Data Mining (EDM 2015), Jun 2015, Madrid, Spain
Poster de conférence
hal-01275280v1
|
|
SEWAGO : A Generic Adaptive Educational Hypermedia SystemHT'03 The Fourteenth ACM Conference on Hypertext and Hypermedia, Aug 2003, Nottingham, United Kingdom
Poster de conférence
hal-01488201v1
|
NF Z76-041-12019
Ouvrages
hal-02355254v1
|
|
A Review of Recent Advances in Adaptive AssessmentLearning Analytics: Fundaments, Applications, and Trends, 94, Springer International Publishing, pp.113-142, 2017, Studies in Systems, Decision and Control 978-3-319-52976-9
Chapitre d'ouvrage
hal-01488284v1
|
Comment s'élabore une norme ? Le cas de l'apprentissage en ligneLa norme numérique, CNRS Editions, pp.31-41, 2011
Chapitre d'ouvrage
hal-00559474v1
|
|
Towards new interactive displays in stations and airportsChristophe Kolski. Human-Computer Interactions in Transport, ISTE Ltd and John Wiley & Sons, Inc., pp.311-342, 2011
Chapitre d'ouvrage
hal-00646762v1
|
|
Vers de nouveaux panneaux interactifs dans les gares et stationsChristophe KOLSKI. Interaction homme-machine dans les transports : information voyageur, personnalisation et assistance, Hermes Science Publications, pp.253-286, 2010
Chapitre d'ouvrage
hal-00534438v1
|
|
KUP: A Model for the Multimodal Presentation of Information in Ambient IntelligenceAdvanced Intelligent Environments, Springer, pp. 67-94, 2009
Chapitre d'ouvrage
hal-00438115v1
|
|
Electronic Locomotion Aids for the Blind: Towards More Assistive SystemsIntelligent Paradigms for Assistive and Preventive Healthcare, Springer, pp.133-163, 2006
Chapitre d'ouvrage
hal-00257924v1
|
|
Tuteurs intelligents : boucler la boucle2018
Autre publication scientifique
hal-02197685v1
|
|
A typology of adaptation patterns for expressing adaptive navigation in Adaptive Hypermedia[Research Report] Supélec. 2011
Rapport
hal-00627457v1
|
|
Expressing Adaptation Strategies Using Adaptation Patterns2011
Rapport
hal-00627080v1
|
|
Leveraging Adaptive Web with Adaptation Patterns[Research Report] Supelec. 2009
Rapport
hal-00628723v1
|