Skip to Main content

Researcher identifiers

Social networks

    Export Publications

    Export the displayed publications:

    External widget

    Number of documents

    46

    Curriculum vitae Xavier Kalck - Associate Professor


    Xavier KALCK

     

    Associate Professor / Maître de conférences HDR

    Department of English, Sorbonne Université

    Faculté des Lettres

    1 rue Victor Cousin

    75005 Paris 

    France

    xavier.kalck@paris-sorbonne.fr

     

    Research areas: American poetry and poetics, modernism, American and English literature, literary history. 

    Research centre: VALE (Voix anglophones, littérature et esthétique), EA 4085.

    https://vale.sorbonne-universite.fr

     

    EDUCATION

     

    Ph.D. English, Sorbonne Université, 2007.

    Agrégation, English, 2005. 

    M.A. English, Sorbonne Université, 2002.

     

     

    TEACHING EXPERIENCE

     

    Associate Professor, English Department, Sorbonne University, 2009-present.

    Teaching Assistant, English Department, Sorbonne University 2006-2009.

     

    Courses taught (selection): English Literature (William Blake, S.T. Coleridge, Shakespeare); and American literature (Sherwood Anderson, Henry James, Hermann Melville, Toni Morrison, E.A. Poe, Edith Wharton); Literary translation (French/English).

     

     

    PUBLICATIONS

     

    Monographs

    1. (forthcoming 2021Pluralism, Poetry and Literacy: A Test of Reading and Interpretive Techniques. New York: Routledge.
    2. (2020) La poésie américaine entre chant et parole : l’héritage objectiviste. Paris: Honoré Champion.
    3. (2019) “We Said Objectivist.” Lire les poètes Lorine Niedecker, George Oppen, Carl Rakosi, Charles Reznikoff, Louis Zukofsky. Paris: Sorbonne Université Presses.
    4. (2017) George Oppen’s Poetics of the Commonplace. New York: Peter Lang.
    5. (2015) Muted Strings: Louis MacNeice’s The Burning PerchParis: Presses Universitaires de France. 

     

    Edited collections

     

    1. (forthcoming 2020) Noëlle Cuny, Xavier Kalck (eds.). Modernist Objects. Clemson: Clemson University Press.  
    2. (2005) Anthony Barnett. Miscanthus, Selected and New Poems. Edited with an introduction by Xavier Kalck. Exeter: Shearsman Books.   

     

    Journal Issues

     

    1. (forthcoming 2021) Stephen Collis, Xavier Kalck, James Maynard, Clément Oudart (eds.), The Robert Duncan Centennial – A Special IssueSillages Critiques Journal.
    2. (2017) Xavier Kalck, Clément Oudart (eds.) (2017). ‘Critical Dimensions: The American Long Poem,’ French Review of American Studies. Paris: Belin.

     

    Contributions to edited volumes

     

    1. (2019) “Dissolution and Trivialization in Louis MacNeice’s The Burning Perch,” in Ní Ríordían, C. Goarzin, A. (eds.) Memoranda to Louis MacNeice. Presses Universitaires de Rennes. 
    2. (2018) “Parents ‘in the French Sense’: Wallace Stevens and Louis Zukofsky,” in Derail, A., Eeckhout, B., Goldfarb, L., Utard, J. (eds.). Wallace Stevens and France. Paris: Editions rue d’Ulm. 
    3. (2016) “George Oppen,” in Parizet, S. (ed.). La Bible dans les littératures du monde. Paris: Le Cerf.
    4. (2015) “Who Am I to Say? / How Little”: Anthony Barnett’s Citations followed on,” in Lang, A., Nowell Smith, D., (eds.). Modernist Legacies. Trends and Faultlines in British Poetry Today. New York: Palgrave Macmillan. 
    5. (2014) Temple, Tenet, Template: H.D.’s Trilogy of Disclosure, Enclosure, Erasure, in Aji, H., Cazé, A., Derail-Imbert, A., Oudart, C. (Eds.). H.D.’s Trilogy and Beyond. Paris, Presses Universitaires de Paris Ouest.
    6. (2011) Objectivist meditation: the silence of the unread child in George Oppen’s poetry, in Alfandary, I., Nesme, A. (Eds.) Modernism and Unreadability. Presses Universitaires de la Méditerranée. 
    7. (2009) Quelle herméneutique pour une poésie de l’impersonnel ? L’exemple de l’Objectivisme : l’interprétation du texte-objet chez William Carlos Williams et Charles Reznikoff, in Aji, H., Félix, B., Larson, A., Lecossois, H. (Eds.). L’impersonnel en littérature : Explorations critiques et théoriques. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

     

    Peer-reviewed articles

     

    1.  « L’effet de longueur dans un poème tardif de George Oppen », in Xavier Kalck, Clément Oudart (éd.). Dimensions critiques : mesures du poème long américainRevue Française d’études américaines, Paris, Belin, 2017, pp. 44-54. URL : https://www.cairn.info/revue-francaise-d-etudes-americaines-2016-2-page-44.htm

    2.     « Critical Dimensions : Sizing the American Long Poem / Dimensions critiques : mesures du poème long américain », avec Clément Oudart, in Xavier Kalck, Clément Oudart (éd.), Dimensions critiques : mesures du poème long américainRevue Française d’études américaines, Paris, Belin, 2017, pp. 3-14. URL : https://www.cairn.info/revue-francaise-d-etudes-americaines-2016-2-page-3.htm

    1. (2017) “First Reading of Lorine Niedecker’s ‘Popcorn can cover’(4),” Brian Reed, Craig Dworkin and Al Filreis, series editors, Jacket2, https://jacket2.org/commentary/first-readinglorine-niedeckers-popcorn-can-cover-4
    2. (2017) Beyond the American Difficult Poem: Paul Celan’s ‘Du liegst,’ in TransatlanticaAmerican Studies JournalURL: http://journals.openedition.org/transatlantica/8096
    3. (2014) Politics is History: Testing Oppen’s ‘Test of Truth,’ in ‘L’Amérique traduite / Translating America,’ Revue Française d’Études Américaines [French Review of American Studies] 138: 105-113.URL : https://www.cairn.info/revue-francaise-d-etudes-americaines-2014-1-page-105.htm
    4. (2014) Vers l’image aveugle : George Oppen et l’usage de la lumière, Sillages critiques 17, http://sillagescritiques.revues.org/3411
    5. (2014) Formalism as Mysticism: Reading Jewish American Poets Louis Zukofsky and Charles Reznikoff. ‘Tailor-Made Traditions,’ Caliban/Anglophonia, (2014) 35: 117-132.   URL : http://journals.openedition.org/caliban/277
    6. (2012) Mimesis de la douleur chez George Oppen et J.H. Prynne, Sillages critiques, 14 http://sillagescritiques.revues.org/3385
    7. (2010) The Question of Sincerity in Objectivist Poetry, in Athenot, E., Cingal, G., Harris, T. (Eds.).  Poets & TheoryGRAAT On-Line, Issue #8 August, http://www.graat.fr/
    8. (2009) Silence ‘even against the language’: George Oppen’s poetics of infant joy and infant sorrow, Etudes Anglaises 62-1: 86-100. Paris, Klincksieck. URL: https://www.cairn.info/revue-etudes-anglaises-2009-1-page-86.htm

     

    Translations

     

    1. Anthony Barnett, « Poems » extraits de The Making of Story, Allardyce Book ABP, 2018, in Snow 8, Spring 2020, Anthony Barnett, Ian Brinton (éds.), Allardyce Book Allardyce, Barnett, Publishers.
    2. Michael Heller, « Imaginer des œuvres durables : Wintergreen Ridge de Lorine Niedecker », Traduit par Xavier Kalck, in Elisabeth Angel-Perez, Pierre Iselin (eds.), « S’entregloser » : Commentaire et discours dans la littérature anglophone, Paris: PUPS, 2009. 
    3. Pierre Kalck. Historical Dictionary of the Central African Republic, 3rd edition. Translated by Xavier Kalck. Lanham: Scarecrow Press, 2005.
    4. Anthony BarnettEtiquette in the CityTraduit par Xavier Kalck, in Yannick Beaubatie, Empreintes, Tulle, Milles Sources, 2004. 

     


    Journal articles10 documents

    • Xavier Kalck. Beyond the American Difficult Poem: Paul Celan’s ‘Du liegst’ in Modernist Revolutions: American Poetry and the Paradigm of the New. Transatlantica. Revue d'études américaines/American Studies Journal, Association Française d’Études Américaines, 2017. ⟨halshs-02904894⟩
    • Xavier Kalck. First Reading of Lorine Niedecker’s ‘Popcorn can cover’(4). Jacket2, PennSound and the Kelly Writers House, University of Pennsylvania, 2017, First Readings. Edited by Brian Reed, Craig Dworkin and Al Filreis. ⟨halshs-02904927⟩
    • Xavier Kalck, Clément Oudart. Dimensions critiques : mesures du poème long américain. Revue Française d'Etudes Américaines, Paris : Association Française d'études américaines, 2016, 147 (2), pp.3. ⟨10.3917/rfea.147.0003⟩. ⟨halshs-02904849⟩
    • Xavier Kalck. L’effet de longueur dans un poème tardif de George Oppen. Revue Française d'Etudes Américaines, Paris : Association Française d'études américaines, 2016, 147 (2), pp.44. ⟨10.3917/rfea.147.0044⟩. ⟨halshs-02904887⟩
    • Xavier Kalck. Politics is History : Testing Oppen's “Test of Truth”. Revue Française d'Etudes Américaines, Paris : Association Française d'études américaines, 2014, 138 (1), pp.105. ⟨10.3917/rfea.138.0105⟩. ⟨halshs-02904896⟩
    • Xavier Kalck. "Vers l’image aveugle : George Oppen et l’usage de la lumière". Sillages Critiques, Presses de l'Université de Paris-Sorbonne, 2014. ⟨halshs-02904917⟩
    • Xavier Kalck. Formalism as Mysticism: Reading Jewish American Poets Louis Zukofsky and Charles Reznikoff. Anglophonia, French Journal of English Studies, Presse universitaires du Mirail, 2014, Tailor-Made Traditions: The Poetics of US Experimental Verse from H.D. to Michael Heller, pp.117-132. ⟨10.4000/caliban.277⟩. ⟨halshs-02904919⟩
    • Xavier Kalck. Mimesis de la douleur chez George Oppen et J.H. Prynne. Sillages Critiques, Presses de l'Université de Paris-Sorbonne, 2012, L'Imitation. ⟨halshs-02904921⟩
    • Xavier Kalck. The Question of Sincerity in Objectivist Poetry. Groupe de Recherches Anglo-Américaines de Tours, Groupe de recherches anglo-américaines de Tours, Université de Tours, 1984-2008, 2010, Poets & Theory. Edited by Eric Athenot & Guillaume Cingal & Trevor Harris. ⟨halshs-02904923⟩
    • Xavier Kalck. Silence “even against the language”: George Oppen's poetics of infant joy and infant sorrow. Etudes Anglaises, Klincksieck, 2009, 62 (1), pp.86. ⟨10.3917/etan.621.0086⟩. ⟨halshs-02904922⟩

    Conference papers24 documents

    • Xavier Kalck. "The Mathematics of Robert Duncan and John Taggart’s Pythagoreanism". The Robert Duncan Centennial Conference, Sorbonne Université,, Jun 2019, Paris, France. ⟨halshs-02904931⟩
    • Xavier Kalck. Source Materials, Social Texts and Sense Data: Documenting American Modernist Objectives. "The Art of the Document, Modernism and Now." SEM panel "Modernism Today", Meeting of the Modernist Studies Association, Aug 2017, Amsterdam, Netherlands. ⟨halshs-02904933⟩
    • Xavier Kalck. Dissolution in Louis MacNeice’s The Burning Perch. Memoranda to MacNeice, International Symposium. Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, Nov 2016, Paris, France. ⟨halshs-02904934⟩
    • Xavier Kalck. Trivialization in Louis MacNeice’s The Burning Perch. Journée d’étude consacrée au programme de littérature de l’agrégation d’anglais - Université de Rouen, Oct 2016, Rouen, France. ⟨halshs-02904935⟩
    • Xavier Kalck. ‘Having an Emotion’ after Modernism: (The) Reading Experience in Robert Creeley, Larry Eigner and Theodore Enslin. Modernist Emotions. The second international conference of the French Society for Modernist Studies / Société d’études modernistes (SEM) Université Paris Ouest Nanterre, Jun 2016, Nanterre, France. ⟨halshs-02904957⟩
    • Xavier Kalck. Horace’s ‘aut prodesse.....aut delectare’ in Louis MacNeice’s The Burning Perch. Journée d’études consacrée au programme de littérature de l’agrégation d’anglais. Université de Strasbourg., Jan 2016, Strasbourg, France. ⟨halshs-02904959⟩
    • Xavier Kalck. Parents ‘in the French Sense’: Wallace Stevens and Louis Zukofsky. Wallace Stevens in France, International Conference, Sorbonne University, Jun 2015, Paris, France. ⟨halshs-02904960⟩
    • Xavier Kalck. What the Reader New. Journées d’études internationale. Modernist Revolutions: Paradigms of the New and Circulations of the Word in American Poetry. Université Toulouse – Le Mirail, Jan 2014, Toulouse, France. ⟨halshs-02904961⟩
    • Xavier Kalck. Temple, Tenet, Template: H.D.’s Trilogy of Disclosure, Enclosure, Erasure. International Conference, “H.D. and Modernity”, École Normale Supérieure, Dec 2013, Paris, France. ⟨halshs-02904962⟩
    • Xavier Kalck. Formalism as Mysticism in 20th Century American Poetry Criticism. Congrès AFEA « Religion et spiritualité »., May 2013, Angers, France. ⟨halshs-02904963⟩
    • Xavier Kalck. A Few Modes of Objectivist Poetics: How to Sing - George Oppen. « The Objectivists Today ». A Seminar with American Poet Michael Heller. Université Paris Ouest - Nanterre, Feb 2013, Nanterre, France. ⟨halshs-02904965⟩
    • Xavier Kalck. Quoting from Legacy: Anthony Barnett's Citations followed on. Legacies of Modernism. The State of British Poetry Today. International conference. Université Paris-Diderot, Institut Charles V., Jun 2011, Paris, France. ⟨halshs-02904966⟩
    • Xavier Kalck. “Politics is History": Testing Oppen's "Test of Truth". Congrès AFEA - Brest, Université de Bretagne Occidentale. « La Vérité - Truth and Truth Value »., May 2011, Brest, France. ⟨halshs-02904967⟩
    • Xavier Kalck. The World and the Ground: Some Contradictory Demarcations in American Poetry. Atelier Sites poétiques contemporains / Contemporary Poetic Sites, Congrès AFEA 2010 « De la nature à l’environnement », Université Stendhal - Grenoble, May 2010, Grenoble, France. ⟨halshs-02904968⟩
    • Xavier Kalck. Metaphorical Revolutions in Twentieth-Century American Poetry. Journée d'études VORTEX Modernisme et radicalisme aux Etats-Unis dans l'entre-deux-guerres - Modernism and Radicalism in the United States: An Unbridgeable Gap?, Sorbonne Nouvelle Paris 3, Mar 2010, Paris, France. ⟨halshs-02904970⟩
    • Xavier Kalck. A partir du chapitre IV « Du vers au dispositif », dans Laurent Jenny, La Parole singulière. Belin, 1990, p. 113-139. Séminaire Arp, Feb 2010, Paris, France. ⟨halshs-02904972⟩
    • Xavier Kalck. Mimesis de la douleur chez George Oppen et J.H. Prynne. Centre de Recherche Texte et Critique du Texte, Université Paris Sorbonne (Paris IV), May 2009, Paris, France. ⟨halshs-02904974⟩
    • Xavier Kalck. George Oppen’s “Risk of Failure”: From Fear of Artifice to Substantial Aporia. Atelier Spectres de la poésie américaine, Congrès AFEA 2009 « La Peur / The Fear Factor », (Université de Franche-Comté - Besançon), May 2009, Besançon, France. ⟨halshs-02904973⟩
    • Xavier Kalck. Vers l’image aveugle : George Oppen et l’usage de la lumière. Colloque international « Exposition/Surexposition (Exposure/Overexposure) », Centre de Recherche en Littérature Américaine Texte et Image de l’Université Paris Sorbonne (Paris IV), Dec 2008, Paris, France. ⟨halshs-02904975⟩
    • Xavier Kalck. George Oppen & Charles Reznikoff: Resurgence of the Vernacular in Objectivist Poetry. « La Résurgence », SAES 48ème Congrès, (Université d’Orléans), May 2008, Orléans, France. ⟨halshs-02904977⟩
    • Xavier Kalck. The Question of Sincerity in Objectivist Poetry. Colloque international « Poètes et théorie » (Université François Rabelais, Tours - GRAAT ), Jan 2008, Tours, France. ⟨halshs-02904978⟩
    • Xavier Kalck. Objectivist meditation: the silence of the unread child in George Oppen’s poetry. Colloque international « Modernism and Unreadability / Modernisme et Illisibilité », Centre d’Etudes Poétiques ENS LSH– Université de Lyon,, Oct 2008, Lyon, France. ⟨halshs-02904976⟩
    • Xavier Kalck. Iconoclasme de l’hypotypose dans les dernières œuvres de William Carlos Williams. « L’Envers du décor », SAES 47ème Congrès, (Université d’Avignon), May 2007, Avignon, France. ⟨halshs-02904979⟩
    • Xavier Kalck. Quelle herméneutique pour une poésie de l’impersonnel ? L’exemple de l’Objectivisme : l’interprétation du texte-objet chez William Carlos Williams et Charles Reznikoff. Colloque international « L’Impersonnel en littérature » (Université du Maine), Mar 2007, Le Mans, France. ⟨halshs-02904980⟩

    Books5 documents

    • Xavier Kalck. La poésie américaine entre chant et parole : l’héritage objectiviste. Honoré Champion, Collection Littératures étrangères, Série Littérature nord-américaine, 2020. 294 pp.. 2020, 9782745353566. ⟨halshs-02904826⟩
    • Xavier Kalck. “We Said Objectivist”. Lire les poètes Lorine Niedecker, George Oppen, Carl Rakosi, Charles Reznikoff, Louis Zukofsky, Paris, Sorbonne Université Presses, 2019. 296 pp.. 2019, 979-10-231-0600-8. ⟨halshs-02904832⟩
    • Xavier Kalck. George Oppen's Poetics of the Commonplace. Peter Lang US, 2017, 978-1-4331-4307-6. ⟨10.3726/b11599⟩. ⟨halshs-02904838⟩
    • Xavier Kalck. Muted Strings: Louis MacNeice’s ‘The Burning Perch.’ Paris, Presses Universitaires de France, 2015. 156 pp.. 2015, 978-2130650737. ⟨halshs-02904843⟩
    • Anthony Barnett, Xavier Kalck. Miscanthus, Selected and New Poems. Edited with an introduction by Xavier Kalck, Exeter: Shearsman Books, 2015. 2005, 978-0907562559. ⟨halshs-02904852⟩

    Book sections7 documents

    • Xavier Kalck. "Dissolution and Triviality in Louis MacNeice’s The Burning Perch". Memoranda to MacNeice: New Readings. Anne Goarzin, Clíona Ní Ríordáin (eds). Presses Universitaires de Rennes, 2019, pp. 115-125., 2019, 978-2-7535-5488-7. ⟨halshs-02904864⟩
    • Xavier Kalck. "Parents ‘in the French Sense’: Wallace Stevens and Louis Zukofsky". Wallace Stevens, Poetry, and France: “Au Pays de la métaphore”. Bart Eeckhout, Lisa Goldfarb, Juliette Utard (eds.). Editions rue d’Ulm., 2018. ⟨halshs-02904867⟩
    • Xavier Kalck. George Oppen - entrée. La Bible dans les littératures du monde. Paris: Le Cerf, 2016. ⟨halshs-02904870⟩
    • Xavier Kalck. “'Who Am I to Say? / How Little'”: Anthony Barnett’s Citations followed on". Modernist Legacies: Trends and Faultlines in British Poetry Today. Abigail Lang, David Nowell Smith (eds). Palgrave Macmillan US. 2015, Palgrave Macmillan US, 2015, ⟨10.1057/9781137488756⟩. ⟨halshs-02904860⟩
    • Xavier Kalck. "Temple, Tenet, Template: H.D.’s Trilogy of Disclosure, Enclosure, Erasure". H.D.’s Trilogy and Beyond. Hélène Aji, Antoine Cazé, Agnès Derail-Imbert, Clément Oudart (eds). Paris: Presses Universitaires de Paris Ouest., 2014. ⟨halshs-02904875⟩
    • Xavier Kalck. "Objectivist meditation: the silence of the unread child in George Oppen’s poetry". Modernism and Unreadabilit. Isabelle Alfandary, Axel Nesme (eds.), Presses universitaires de la Méditerranée., 2011, 978-2-84269-929-1. ⟨halshs-02904878⟩
    • Xavier Kalck. "Quelle herméneutique pour une poésie de l’impersonnel ? L’exemple de l’Objectivisme : l’interprétation du texte-objet chez William Carlos Williams et Charles Reznikoff". L’impersonnel en littérature : Explorations critiques et théoriques. Hélène Aji, Brigitte Félix, Anthony Larson, Hélène Lecossois (eds.). Rennes: Presses Universitaires de Rennes., 2009, 978-2-7535-0765-4. ⟨halshs-02904883⟩