Nombre de documents

36

Viviane Durand-Guerrier - page hal


Article dans une revue7 documents

  • Viviane Durand-Guerrier. Conceptualization of the continuumn an educational challenge for undergraduate students. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, Springer, 2016, 2 (3), pp.338-361. <http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/journal/40753>. <hal-01413587>
  • Viviane Durand-Guerrier, Thomas Hausberger, Christian Spitalas. Définitions et exemples : prérequis pour l'apprentissage de l'algèbre moderne. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, 2015, 20, pp.101-148. <hal-01083840>
  • Alejandro S. González-Martin, Isabelle Bloch, Viviane Durand-Guerrier, Michela Maschietto. Didactic Situations and Didactical Engeineering in university mathematics : cases from the study of Calculus and proof. Research in Mathematics Education, 2014, 16 (2), pp.117-134. <http://www.bsrlm.org.uk/publications-journal/>. <hal-01413592>
  • Julianna Zsido, Stéphanie Mailles-Viard Metz, Viviane Durand-Guerrier. Remediation with Math-Bridge. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 2012, 46, pp.596-600. <10.1016/j.sbspro.2012.05.169>. <halshs-00954441>
  • Marion Dieudonné, Jerome Droniou, Viviane Durand-Guerrier, Benoît Ray, David Théret. Bilan de praticiens sur la transition Lycée-Université. Exemple de l'algèbre linéaire.. Repères - Irem, 2011, 85, pp.5-30. <hal-00818696>
  • Viviane Durand-Guerrier, Carl Winsløw, Hiroaki Yoshida. A model of mathematics teacher knowledge and a comparative study in Denmark, France and Japan. Annales de didactique et de sciences cognitives, 2010, 15, pp.141-166. <hal-00804029>
  • Viviane Durand-Guerrier. Truth versus validity in mathematical proof. ZDM, Springer Verlag, 2008, 40 (3), pp.373-384. <hal-00804017>

Communication dans un congrès18 documents

  • Viviane Durand-Guerrier. Initier les étudiants à la distinction entre vérité dans une interprétation et validité logique en s'appuyant sur la théorie du syllogisme formel d'Aristote. History and Pedagogy of Mathematics, Jul 2016, Montpellier, France. <hal-01349240>
  • Marie-Line Gardes, Viviane Durand-Guerrier. Designation at the core of the dialectic between experimentation and proving: a study in number theory. First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France. <hal-01337922>
  • Laurent Vivier, Viviane Durand-Guerrier. Densité de D, Complétude de R et analyse réelle - Première approche. First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France. <hal-01337887>
  • Denis Tanguay, Viviane Durand-Guerrier. Introduire les réels à la transition lycée université: Questions épistémologiques et horizon didactique. First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France. <hal-01337935>
  • Stéphanie Bridoux, Viviane Durand-Guerrier. Contributions and limits of a specific course on manipulation of formal statements for fresh university students. Konrad Krainer; Naďa Vondrová. CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2015, Prague, Czech Republic. pp.2074-2080, Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. <hal-01288581>
  • Viviane Durand-Guerrier, Susanne Prediger. Preface to the CERME9 Proceedings. Konrad Krainer; Naďa Vondrová. CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2015, Prague, Czech Republic. pp.2-3, Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. <hal-01291784>
  • Judith Njomgang-Ngansop, Viviane Durand-Guerrier. 0, 999... = 1: An equality questioning the relationships between truth and validity. Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2013, Antalya, Turkey. A paraître en 2013, 2013. <hal-00821767>
  • Pablo Carranza, Stéphane Cyr, Viviane Durand-Guerrier, Maria Polo. Les différentes pensées mathématiques et leur développement dans le curriculum : Compte-rendu du Groupe de Travail n°3. Dorier Jean-Luc., Coutat Sylvie. Espace Mathématiques Francophone 2012 - Enseignement des mathématiques et contrat social : enjeux et défis pour le 21e siècle. EMF2012, Feb 2012, Genève, Suisse. pp.384-391, 2012. <hal-00804102>
  • Viviane Durand-Guerrier. Vérité mathématique et validité logique. Perspectives épistémologique et Didactique. Dorier Jean-Luc., Coutat Sylvie. Espace Mathématiques Francophone 2012 - Enseignement des mathématiques et contrat social : enjeux et défis pour le 21e siècle. EMF2012, Feb 2012, Genève, Suisse. pp.414-424, 2012. <hal-00804104>
  • Judith Njomgang-Ngansop, Viviane Durand-Guerrier. Negation of mathematical statements in French in multilingual contexts - an example in Cameroon. Setati, Mamokgheti, Nkambule, Thulisile & Goosen, Leila. ICMI Study 21 conference - Mathematics and Language Diversity, Sep 2011, Sao Paulo, Brésil. pp.268-275, 2011. <hal-00804099>
  • Viviane Durand-Guerrier, Kirsti Hemmi, Niels Jahnke, Bettina Pedemonte. Introduction to papers of WG1 "Argumentation and Proof",. Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2011, Rzeszów, Poland. pp.93-98, 2011. <hal-00821766>
  • Viviane Durand-Guerrier, Gilbert Arsac. Analyze of mathematical proofs. Some questions and first answers. Fou-Lai Lin, Feng-Jui Hsieh, Gila Hanna, Michael de Villiers. ICMI Study 19 conference: Proof and Proving in Mathematics Education, May 2009, Taipei, Taiwan. The Department of Mathematics, National Taiwan Normal University, Taipei, Taiwan, Vol. I, pp.148-153, 2009. <hal-00804085>
  • Gilles Aldon, Viviane Durand-Guerrier. Exprime, une ressource pour les professeurs. KUZNIAK Alain & SOKHNA Mohamed. Espace Mathématique Francophone 2009 (EMF 2009), Apr 2009, Dakar, Sénégal. pp.784-791, 2010. <hal-00804090>
  • Thomas Blossier, Thomas Barrier, Viviane Durand-Guerrier. Proof and quantification. Fou-Lai Lin, Feng-Jui Hsieh, Gila Hanna, Michael de Villiers. ICMI Study 19 conference: Proof and Proving in Mathematics Education, May 2009, Taipei, Taiwan. The Department of Mathematics, National Taiwan Normal University, Taipei, Taiwan, Vol. I, pp.83-88, 2009. <hal-00804079>
  • Claire Tardy, Viviane Durand-Guerrier. Introduction of an historical and anthropological perspective in mathematics : an example in secondary school in France. Durand-Guerrier Viviane, Soury-Lavergne Sophie & Arzarello, Ferdinando. Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Jan 2009, LYON, France. Institut Français d'Education (anciennement INRP), ENS Lyon, pp.2791-2800, 2010. <hal-00804066>
  • Viviane Durand-Guerrier, Judith Njomgang-Ngansop. Questions de logique et de langage à la transition secondaire - supérieur. L'exemple de la négation. KUZNIAK Alain & SOKHNA Mohamed. Espace Mathématique Francophone 2009 (EMF 2009), Apr 2009, Dakar, Sénégal. pp.1033-1047, 2010. <hal-00804096>
  • Thomas Barrier, Anne-Cécile Mathé, Viviane Durand-Guerrier. Argumentation and Proof : a discussion about Toulmin's and Duval's models.. Durand-Guerrier Viviane, Soury-Lavergne Sophie & Arzarello, Ferdinando. Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Jan 2009, LYON, France. Institut Français d'Education (anciennement INRP), ENS Lyon, pp.191-200, 2010. <hal-00804064>
  • Thomas Barrier, Viviane Durand-Guerrier, Thomas Blossier. Semantic and game-theoretical insight into argumentation and proof. Fou-Lai Lin, Feng-Jui Hsieh, Gila Hanna, Michael de Villiers. ICMI Study 19 conference: Proof and Proving in Mathematics Education, May 2009, Taipei, Taiwan. The Department of Mathematics, National Taiwan Normal University, Taipei, Taiwan, Vol. I, pp.77-82, 2009. <hal-00804075>

Chapitre d'ouvrage8 documents

  • Viviane Durand-Guerrier. Négation et quantification dans la classe de mathématiques. EPURE. Res per Nomen V, Négation et référence, pp.269-288, 2016, 978-2-37496-021-0. <www.univ-reims.fr/EPURE/>. <hal-01413929>
  • Viviane Durand-Guerrier, Mercy Kazima, Paul Libbrecht, Judith Njomgang-Ngansop, Leila Salekhova, et al.. Challenges and Opportunities for Second Language Learners in Undergraduate Mathematics. International Commission on Mathematical Instruction. Mathematics Education and Language Diversity, The 21st ICMI Study, Springer, pp.85-101, 2016, New ICMI Study Series, 978-3-319-14510-5. <www.springer.com>. <hal-01413939>
  • Cris Edmonds-Wathen, Trinick Tony, Viviane Durand-Guerrier. Impact of Differing Grammatical Structures in Mathematics Teaching and Learning,. International Commission on Mathematical Instruction. Mathematics Education and Language Diversity - The 21st ICMI Study, Springer, 2016, New ICMI Study Series, 978-3-319-14510-5. <www.springer.com>. <hal-01413932>
  • Viviane Durand-Guerrier. Quelques apports de l'analyse logique du langage pour les recherches en didactique des mathématiques. Alain Bronner & al. Questions vives en didactique des mathématiques : problèmes de la profession d'enseignant, rôle du langage, Editions La Pensée Sauvage, Grenoble, France, 2013. <hal-00820446>
  • Viviane Durand-Guerrier, Paolo Boero, Nadia Douek, Suaanna S. Epp, Denis Tanguay. Examining the Role of Logic in Teaching Proof. Gila Hanna & Michael de Villiers. Proof and Proving in Mathematics Education, Springer, pp.369-389, 2012, New ICMI Study Series, Vol 15. <hal-00804057>
  • Viviane Durand-Guerrier. Sur la question du nombre et du continu dans les apprentissages mathématiques. Mélika Ouelbani. Des mathématiques à la philosophie. Regards Croisés : Didactique, Histoire et Philosophie., Université de Tunis, Faculté des Sciences Humaines et Sociales, pp.163-183, 2012. <hal-00804060>
  • Viviane Durand-Guerrier, Paolo Boero, Nadia Douek, Susanna S. Epp, Denis Tanguay. Argumentation and Proof in the Mathematics Classroom. Gila Hanna & Michael de Villiers. Proof and Proving in Mathematics Education, Springer, pp.349-367, 2012, New ICMI Study Series, Vol 15. <hal-00804050>
  • Viviane Durand-Guerrier, Thierry Dias, Nicolas Pelay. Mathématiques et réalité, une problématique centrale dans l'apprentissage des mathématiques à l'école. Françoise Odin & Christian Thuderoz. Des mondes bricolés ? Arts & Sciences à l'épreuve de la notion de bricolage, Presses polytechniques & universitaires romandes, pp.177-189, 2010, METIS LyonTech. <hal-00804035>

Direction d'ouvrage, Proceedings2 documents

  • Gilles Aldon, Pierre-Yves Cahuet, Viviane Durand-Guerrier, Mathias Front, Didier Krieger, et al.. Expérimenter des problèmes innovants en mathématiques à l'école. INRP, 2010, 2-7342-1150-5. <hal-00989132>
  • Viviane Durand-Guerrier, Sophie Soury-Lavergne, Ferdinando Arzarello. Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. INRP, pp.2905, 2010, 978-2-7342-1190-7. <hal-00988750>

HDR1 document

  • Viviane Durand-Guerrier. Recherches sur l'articulation entre la logique et le raisonnement mathématique dans une perspective didactique. Un cas exemplaire de l'interaction entre analyses épistémologique et didactique. Apports de la théorie élémentaire des modèles pour une analyse didactique du raisonnement mathématique. Mathématiques [math]. Université Claude Bernard - Lyon I, 2005. <tel-00201626>