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Viviane Durand-Guerrier - page hal


Journal articles10 documents

  • Thomas Barrier, Viviane Durand-Guerrier, Zoé Mesnil. L’analyse logique comme outil pour les études didactiques en mathématiques. Éducation & Didactique, Presses Universitaires de Rennes, A paraître. ⟨hal-02070074⟩
  • Viviane Durand-Guerrier. Conceptualization of the continuumn an educational challenge for undergraduate students. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, Springer, 2016, 2 (3), pp.338-361. ⟨http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/journal/40753⟩. ⟨10.1007/s40753-016-0033-2⟩. ⟨hal-01413587⟩
  • Murphy Céline, Weima Steve, Viviane Durand-Guerrier. Des activités pour favoriser l’apprentissage de la logique en classe de seconde. Petit x, IREM de Grenoble, 2016, pp.7-34. ⟨hal-02070151⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Thomas Hausberger, Christian Spitalas. Définitions et exemples : prérequis pour l'apprentissage de l'algèbre moderne. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, Institut de Recherche sur l'Enseignement des Mathématiques de Paris (IREM), 2015, 20, pp.101-148. ⟨hal-01083840⟩
  • Martine Vergnac, Viviane Durand-Guerrier. Le concept de nombre réel au lycée et en début d'université : un objet problématique. Petit x, IREM de Grenoble, 2014, pp.7-29. ⟨hal-02070144⟩
  • Alejandro S. González-Martin, Isabelle Bloch, Viviane Durand-Guerrier, Michela Maschietto. Didactic Situations and Didactical Engeineering in university mathematics : cases from the study of Calculus and proof. Research in Mathematics Education, 2014, 16 (2), pp.117-134. ⟨http://www.bsrlm.org.uk/publications-journal/⟩. ⟨10.1080/14794802.2014.918347⟩. ⟨hal-01413592⟩
  • Julianna Zsido, Stéphanie Mailles-Viard Metz, Viviane Durand-Guerrier. Remediation with Math-Bridge. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 2012, 46, pp.596-600. ⟨10.1016/j.sbspro.2012.05.169⟩. ⟨halshs-00954441⟩
  • Marion Dieudonné, Jerome Droniou, Viviane Durand-Guerrier, Benoît Ray, David Théret. Bilan de praticiens sur la transition Lycée-Université. Exemple de l'algèbre linéaire.. Repères - Irem, 2011, 85, pp.5-30. ⟨hal-00818696⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Carl Winsløw, Hiroaki Yoshida. A model of mathematics teacher knowledge and a comparative study in Denmark, France and Japan. Annales de didactique et de sciences cognitives, 2010, 15, pp.141-166. ⟨hal-00804029⟩
  • Viviane Durand-Guerrier. Truth versus validity in mathematical proof. ZDM, Springer Verlag, 2008, 40 (3), pp.373-384. ⟨hal-00804017⟩

Conference papers23 documents

  • Laura Branchetti, Viviane Durand-Guerrier. Are all denumerable sets of numbers order-isomorphic?. INDRUM 2018, INDRUM Network, University of Agder, Apr 2018, Kristiansand, Norway. pp.14-23. ⟨hal-01849536⟩
  • Julie Jovignot, Thomas Hausberger, Viviane Durand-Guerrier. Praxeological analysis: The case of ideals in Ring Theory. CERME 10, Feb 2017, Dublin, Ireland. pp.2113-2120. ⟨hal-01941346⟩
  • Viviane Durand-Guerrier. Un regard didactique sur la question du mode d’existence des objets mathématiques. “Qu'est-ce qu'un objet?, Mélika Ouelbani, Mar 2017, Tunis, Tunisie. ⟨hal-02070123⟩
  • Susanne Prediger, Viviane Durand-Guerrier. Foreword: CERME10 in lovely Dublin. CERME 10, Feb 2017, Dublin, Ireland. pp.1-2. ⟨hal-01833034⟩
  • Laurent Vivier, Viviane Durand-Guerrier. Densité de D, complétude de R et analyse réelle - Première approche. First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France. ⟨hal-01337887⟩
  • Denis Tanguay, Viviane Durand-Guerrier. Introduire les réels à la transition lycée université : questions épistémologiques et horizon didactique. First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France. ⟨hal-01337935⟩
  • Marie-Line Gardes, Viviane Durand-Guerrier. Designation at the core of the dialectic between experimentation and proving: a study in number theory. First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France. ⟨hal-01337922⟩
  • Viviane Durand-Guerrier. Initier les étudiants à la distinction entre vérité dans une interprétation et validité logique en s'appuyant sur la théorie du syllogisme formel d'Aristote. History and Pedagogy of Mathematics, Jul 2016, Montpellier, France. ⟨hal-01349240⟩
  • Nicolas Grenier-Boley, Stéphanie Bridoux, Martine de Vleeschouwer, Viviane Durand-Guerrier, Denise Grenier, et al.. Introduction aux concepts de limite de fonction et de suite en première année d'université : adaptation de deux ingénieries. EMF 2015, Oct 2015, Alger, Algérie. pp.666-676. ⟨hal-01720511⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Susanne Prediger. Preface to the CERME9 Proceedings. CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Charles University in Prague, Faculty of Education; ERME, Feb 2015, Prague, Czech Republic. pp.2-3. ⟨hal-01291784⟩
  • Stéphanie Bridoux, Viviane Durand-Guerrier. Contributions and limits of a specific course on manipulation of formal statements for fresh university students. CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Charles University in Prague, Faculty of Education; ERME, Feb 2015, Prague, Czech Republic. pp.2074-2080. ⟨hal-01288581⟩
  • Judith Njomgang-Ngansop, Viviane Durand-Guerrier. 0, 999... = 1: An equality questioning the relationships between truth and validity. Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2013, Antalya, Turkey. A paraître en 2013. ⟨hal-00821767⟩
  • Viviane Durand-Guerrier. Vérité mathématique et validité logique. Perspectives épistémologique et Didactique. Espace Mathématiques Francophone 2012 - Enseignement des mathématiques et contrat social : enjeux et défis pour le 21e siècle. EMF2012, Feb 2012, Genève, Suisse. pp.414-424. ⟨hal-00804104⟩
  • Pablo Carranza, Stéphane Cyr, Viviane Durand-Guerrier, Maria Polo. Les différentes pensées mathématiques et leur développement dans le curriculum : Compte-rendu du Groupe de Travail n°3. Espace Mathématiques Francophone 2012 - Enseignement des mathématiques et contrat social : enjeux et défis pour le 21e siècle. EMF2012, Feb 2012, Genève, Suisse. pp.384-391. ⟨hal-00804102⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Kirsti Hemmi, Niels Jahnke, Bettina Pedemonte. Introduction to papers of WG1 "Argumentation and Proof",. Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Feb 2011, Rzeszów, Poland. pp.93-98. ⟨hal-00821766⟩
  • Judith Njomgang-Ngansop, Viviane Durand-Guerrier. Negation of mathematical statements in French in multilingual contexts - an example in Cameroon. ICMI Study 21 conference - Mathematics and Language Diversity, Sep 2011, Sao Paulo, Brésil. pp.268-275. ⟨hal-00804099⟩
  • Thomas Blossier, Thomas Barrier, Viviane Durand-Guerrier. Proof and quantification. ICMI Study 19 conference: Proof and Proving in Mathematics Education, May 2009, Taipei, Taiwan. pp.83-88. ⟨hal-00804079⟩
  • Thomas Barrier, Anne-Cécile Mathé, Viviane Durand-Guerrier. Argumentation and Proof : a discussion about Toulmin's and Duval's models.. Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Jan 2009, LYON, France. pp.191-200. ⟨hal-00804064⟩
  • Claire Tardy, Viviane Durand-Guerrier. Introduction of an historical and anthropological perspective in mathematics : an example in secondary school in France. Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Jan 2009, LYON, France. pp.2791-2800. ⟨hal-00804066⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Judith Njomgang-Ngansop. Questions de logique et de langage à la transition secondaire - supérieur. L'exemple de la négation. Espace Mathématique Francophone 2009 (EMF 2009), Apr 2009, Dakar, Sénégal. pp.1033-1047. ⟨hal-00804096⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Gilbert Arsac. Analyze of mathematical proofs. Some questions and first answers. ICMI Study 19 conference: Proof and Proving in Mathematics Education, May 2009, Taipei, Taiwan. pp.148-153. ⟨hal-00804085⟩
  • Thomas Barrier, Viviane Durand-Guerrier, Thomas Blossier. Semantic and game-theoretical insight into argumentation and proof. ICMI Study 19 conference: Proof and Proving in Mathematics Education, May 2009, Taipei, Taiwan. pp.77-82. ⟨hal-00804075⟩
  • Gilles Aldon, Viviane Durand-Guerrier. Exprime, une ressource pour les professeurs. Espace Mathématique Francophone 2009 (EMF 2009), Apr 2009, Dakar, Sénégal. pp.784-791. ⟨hal-00804090⟩

Book sections18 documents

  • Viviane Durand-Guerrier. Contributions of logical analysis for mathematics education. Amirouche, Moktefi. Logic in question, Birkhäuser Basel; Springer International Publishing Switzerland, In press, Studies in Universal Logic. ⟨hal-02070085⟩
  • Michèle Artigue, Marianna Bosch, Hamid Chaachoua, Faïza Chellougui, Aurélie Chesnais, et al.. The French didactics tradition in mathematics. Werner Blum; Michèle Artigue; Maria Alessandra Mariotti; Rudolf Sträßer; Marja Van den Heuvel-Panhuizen. European traditions in didactics of mathematics, Springer, pp.11-55, 2019, ICME-13 Monographs, 978-3-030-05513-4. ⟨https://www.springer.com/us/book/9783030055134⟩. ⟨hal-02047198⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Antoine Meyer, Simon Modeste. Didactical issues at the interface of mathematics and computer science. Proof Technology in Mathematics Research and Teaching, In press. ⟨hal-01912885⟩
  • Maria Mariotti, Viviane Durand-Guerrier, Gabriel Stylianides. Argumentation and proof. Tommy Dreyfus; Michèle Artigue; Despina Potari; Susanne Prediger,; Kenneth Ruthven. Developing research in mathematics education - twenty years of communication, cooperation and collaboration in Europe., Routledge; Taylor & Francis Group, pp.75-89, 2018, New Perspectives on Research in Mathematics Education. ⟨hal-02070100⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Denis Tanguay. Working on proof as contribution to conceptualisation – The case of R-completness. Stylianides, Andreas J.,; Harel, Guershon. Advances in Mathematics Education Reserach on Proof and Proving. An international perspective, Springer International Publishing, pp.19-34, 2018, ICME-13 Monographs, 978-3-319-70995-6. ⟨hal-02070069⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Paul Dawkins. Logic in University Mathematics Education. Lerman S. Encyclopedia of Mathematics Education, Springer, 2018, 978-94-007-4977-1. ⟨10.1007/978-3-319-77487-9_100024-1⟩. ⟨hal-02072331⟩
  • Gilles Aldon, Viviane Durand-Guerrier, Benoit Ray. Problems promoting the devolution of the process of mathematisation: an example in number theory and a realistic fiction. Gilles Aldon; Fernando Hitt; Luciana Bazzini; Uwe Gellert. Mathematics and technology, a CIEAEM sourcebook, Springer, pp.411-429, 2017, Advances in Mathematics Education, 978-3-319-51378-2. ⟨10.1007/978-3-319-51380-5_19⟩. ⟨hal-01773347⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Martine Vergnac. Le continu entre intuition et formalisation - regards croisés épistémologiques et didactiques. Manuel Bächtold; Viviane Durand-Guerrier; Valérie Munier. Épistémologie & didactique. Synthèses et études de cas en mathématiques et en sciences expérimentales, Presses Universitaires de Franche-Comté, pp.113-128, 2017, : Pratiques & techniques - Didactiques, ISBN : 978-2-84867-603-6. ⟨http://pufc.univ-fcomte.fr/collections/pratiques-techniques/epistemologie-didactique.html⟩. ⟨hal-02070140⟩
  • Manuel Bächtold, Viviane Durand-Guerrier, Valérie Munier. Introduction.. Manuel Bächtold; Viviane Durand-Guerrier; Valérie Munier. Épistémologie & didactique. Synthèses et études de cas en mathématiques et en sciences expérimentales, Presses Universitaires de Franche-Comté, pp.9-19, 2017, Pratiques &Techniques - Didactiques, ⟨http://pufc.univ-fcomte.fr/collections/pratiques-techniques/epistemologie-didactique.html⟩. ⟨hal-02070135⟩
  • Viviane Durand-Guerrier. Négation et quantification dans la classe de mathématiques. René Daval; Pierre Frath; Emilia Hilgert; Silvia Palma. Res per Nomen V, Négation et référence, EPURE, pp.269-288, 2016, 978-2-37496-021-0. ⟨www.univ-reims.fr/EPURE/⟩. ⟨hal-01413929⟩
  • Cris Edmonds-Wathen, Trinick Tony, Viviane Durand-Guerrier. Impact of Differing Grammatical Structures in Mathematics Teaching and Learning. International Commission on Mathematical Instruction. Mathematics Education and Language Diversity - The 21st ICMI Study, Springer, Cham, pp.23-46, 2016, New ICMI Study Series, 978-3-319-14510-5. ⟨10.1007/978-3-319-14511-2_2⟩. ⟨www.springer.com⟩. ⟨hal-01413932⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Mercy Kazima, Paul Libbrecht, Judith Njomgang-Ngansop, Leila Salekhova, et al.. Challenges and Opportunities for Second Language Learners in Undergraduate Mathematics. International Commission on Mathematical Instruction. Mathematics Education and Language Diversity, The 21st ICMI Study, Springer, Cham, pp.85-101, 2016, New ICMI Study Series, 978-3-319-14510-5. ⟨10.1007/978-3-319-14511-2_5⟩. ⟨www.springer.com⟩. ⟨hal-01413939⟩
  • Viviane Durand-Guerrier. La didactique des mathématiques – un domaine de recherche en développement. Yves Matheron; Ghislaine Gueudet; Carl Winslow; Sylvaine Besnier; Valentina Celi; Charlotte Derouet; Dominique Forest; Mariza Krysinska; Serge Quilio; Marc Rogalski; Tomás angel Sierra; Luc Trouche. Enjeux et débats en didactique des mathématiques XVIIIe école d’été de didactique des mathématiques Brest (Bretagne), 2015, La Pensée Sauvage - Editions, 2016, ⟨http://rdm.penseesauvage.com/⟩. ⟨hal-02070160⟩
  • Viviane Durand-Guerrier. Quelques apports de l'analyse logique du langage pour les recherches en didactique des mathématiques. Alain Bronner & al. Questions vives en didactique des mathématiques : problèmes de la profession d'enseignant, rôle du langage, Editions La Pensée Sauvage, Grenoble, France, 2013. ⟨hal-00820446⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Paolo Boero, Nadia Douek, Susanna S. Epp, Denis Tanguay. Argumentation and Proof in the Mathematics Classroom. Gila Hanna & Michael de Villiers. Proof and Proving in Mathematics Education, Springer, pp.349-367, 2012, New ICMI Study Series, Vol 15. ⟨hal-00804050⟩
  • Viviane Durand-Guerrier. Sur la question du nombre et du continu dans les apprentissages mathématiques. Mélika Ouelbani. Des mathématiques à la philosophie. Regards Croisés : Didactique, Histoire et Philosophie., Université de Tunis, Faculté des Sciences Humaines et Sociales, pp.163-183, 2012. ⟨hal-00804060⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Paolo Boero, Nadia Douek, Suaanna S. Epp, Denis Tanguay. Examining the Role of Logic in Teaching Proof. Gila Hanna & Michael de Villiers. Proof and Proving in Mathematics Education, Springer, pp.369-389, 2012, New ICMI Study Series, Vol 15. ⟨hal-00804057⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Thierry Dias, Nicolas Pelay. Mathématiques et réalité, une problématique centrale dans l'apprentissage des mathématiques à l'école. Françoise Odin & Christian Thuderoz. Des mondes bricolés ? Arts & Sciences à l'épreuve de la notion de bricolage, Presses polytechniques & universitaires romandes, pp.177-189, 2010, METIS LyonTech. ⟨hal-00804035⟩

Directions of work or proceedings4 documents

  • Manuel Bächtold, Viviane Durand-Guerrier, Valérie Munier. Epistémologie et didactique : synthèses et études de cas en mathématiques et en sciences expérimentales. France. Presses Universitaires de Franche-Comté, 2017, Pratiques & techniques, 978-2-84867-603-6. ⟨hal-01693702⟩
  • Gilles Aldon, Pierre-Yves Cahuet, Viviane Durand-Guerrier, Mathias Front, Didier Krieger, et al.. Expérimenter des problèmes innovants en mathématiques à l'école. INRP, 2010, 2-7342-1150-5. ⟨hal-00989132⟩
  • Viviane Durand-Guerrier, Sophie Soury-Lavergne, Ferdinando Arzarello. Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. INRP, pp.2905, 2010, 978-2-7342-1190-7. ⟨hal-00988750⟩
  • Luc Trouche, Viviane Durand-Guerrier, Claire Margolinas, Alain Mercier. Quelles ressources pour l'enseignement des mathématiques ?. Luc Trouche. Jun 2006, Lyon, France. ENS de Lyon, 2006, ⟨http://ife.ens-lyon.fr/publications/edition-electronique/documents-travaux-recherche-education/BR059.pdf⟩. ⟨hal-01549655⟩

Habilitation à diriger des recherches1 document

  • Viviane Durand-Guerrier. Recherches sur l'articulation entre la logique et le raisonnement mathématique dans une perspective didactique. Un cas exemplaire de l'interaction entre analyses épistémologique et didactique. Apports de la théorie élémentaire des modèles pour une analyse didactique du raisonnement mathématique. Mathématiques [math]. Université Claude Bernard - Lyon I, 2005. ⟨tel-00201626⟩