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Articles dans des revues scientifiques


Journal articles40 documents

  • Pauline Tesio, Aurélie Kessous, Virginie de Barnier. Les paradoxes identitaires des hipsters : quelles stratégies pour les marques ?. Décisions Marketing, Association Française du Marketing, 2020, 97, pp.71-86. ⟨10.7193/DM.097.71.86⟩. ⟨hal-02863496⟩
  • Stéphane Salgado, Aurélie Hemonnet-Goujot, David Henard, Virginie de Barnier. The dynamics of innovation contest experience: An integrated framework from the customer’s perspective. Journal of Business Research, Elsevier, 2020, 117, pp.29-43. ⟨10.1016/j.jbusres.2020.05.041⟩. ⟨hal-02732997⟩
  • Fabien Pecot, Virginie de Barnier. Brands using historical references: a consumers’ perspective. Journal of Brand Management, Palgrave Macmillan, 2018, 25 (2), pp.171-184. ⟨10.1057/s41262-017-0076-y⟩. ⟨hal-02869830⟩
  • Fabien Pecot, Altaf Merchant, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. Cognitive outcomes of brand heritage: A signaling perspective. Journal of Business Research, Elsevier, 2018, 85, pp.304 - 316. ⟨10.1016/j.jbusres.2018.01.016⟩. ⟨hal-01831914⟩
  • Aurélie Kessous, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. Luxury watch possession and dispossession from father to son : A poisoned gift ?. Journal of Business Research, Elsevier, 2017, 77 (212-222), ⟨10.1016/j.jbusres.2016.12.006⟩. ⟨hal-01452153⟩
  • Fabien Pecot, Virginie de Barnier. Brand heritage: The past in the service of brand management. Recherche et Applications en Marketing (English Edition), SAGE Publications, 2017, 32 (4), pp.72 - 90. ⟨10.1177/2051570717699376⟩. ⟨hal-01794256⟩
  • Stéphane Salgado, Virginie de Barnier. Favoriser et recompenser la creativite du consommateur dans le processus de developpement du nouveau produit : comment motiver ces consommateurs qui participent a des concours de creativite ?. Recherche et Applications en Marketing (French Edition), SAGE Publications, 2016, Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 31 (3), pp.97-121. ⟨10.1177/0767370116629109⟩. ⟨hal-01466059⟩
  • Fabien Pecot, Virginie de Barnier. Stratégies de marques de ville basées sur le patrimoine de marque : le rôle des symboles. Management & Avenir, INSEEC/Management Prospective Ed. 2015, Management Prospective, ⟨10.3917/mav.078.0143⟩. ⟨hal-01472732⟩
  • Joëlle Lagier, Virginie de Barnier, Kafia Ayadi. J’aime mon musée : la perception esthétique des enfants et leur rapport à l’art. Management & Avenir, INSEEC/Management Prospective Ed. 2015, 4 (78), pp.41-58. ⟨10.3917/mav.078.0041⟩. ⟨hal-01472743⟩
  • Nathalie Lemaitre, Virginie de Barnier. Quand le consommateur devient commerçant : motivations, production d’expérience et perspectives. Décisions Marketing, Association Française du Marketing, 2015, ⟨10.7193/DM.078.11.28⟩. ⟨hal-02310360⟩
  • Aurélie Kessous, Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence. “A la recherche du temps perdu”: la transmission d’objets de luxe de père en fils, entre cadeau et fardeau. Décisions Marketing, Association Française du Marketing, 2015, 80 (4), pp.17-35. ⟨10.7193/DM.080.17.34⟩. ⟨halshs-01365858⟩
  • Luk Warlop, L.J Schrum, Dwight Merunka, Virginie de Barnier. Utterly arch and Advertising: Introducing the JBR Special Issue from the 2013 La Londe Conference. Journal of Business Research, Elsevier, 2014, 67 (5). ⟨hal-01831911⟩
  • Bénédicte Bourcier-Bequaert, Virginie de Barnier. Les effets de l'âge du mannequin sur les consommateurs séniors et sur la marque présente dans la publicité: le rôle de la similarité. Décisions Marketing, Association Française du Marketing, 2014, pp.77-92. ⟨10.7193/DM.076.77.92⟩. ⟨hal-02360439⟩
  • Nathalie Lemaitre, Virginie de Barnier. Quand le consommateur devient commerçant : motivations et perspectives. Décisions Marketing, Association Française du Marketing, 2014, ⟨10.7193/dm.078.11.28⟩. ⟨hal-01472755⟩
  • Luk Warlop, L. J. Shruma Shruma, Dwight Merunka, Virginie de Barnier. Utterly fresh perspectives on consumer research and advertising: Introducing the special issue from the 2013 La Londe conference. Journal of Business Research, Elsevier, 2014. ⟨hal-01472811⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier. Towards a micro conception of brand personality: An application for print media brands in a French context. Journal of Business Research, Elsevier, 2013, 66 (7), pp.897 - 903. ⟨10.1016/j.jbusres.2011.12.008⟩. ⟨hal-01830276⟩
  • Catur Sugiarto, Virginie de Barnier. Sexually Appealing Ads Effectiveness on Indonesian Customers. European Journal of Business and Management, 2013, 5 (9). ⟨hal-01830280⟩
  • R. Valette-Florence, Virginie de Barnier. Towards a micro conception of brand personality: An application for print media brands in a French context. Journal of Business Research, Elsevier, 2013, Vol. 66, (n°7,), p. 897-903. ⟨halshs-00783879⟩
  • Virginie de Barnier, Joëlle Lagier. L'art et l'artisanat d'art en quête de réassurance: enjeux des labels et des ateliers. Décisions Marketing, Association Française du Marketing, 2012, pp. 9-19. ⟨hal-00820129⟩
  • Virginie de Barnier, Joëlle Lagier. La résistance à l'art contemporain: des attitudes et représentations des publics aux implications marketing. Décisions Marketing, Association Française du Marketing, 2012, pp.47-57. ⟨10.7193/DM.068.47.57⟩. ⟨hal-02413362⟩
  • Virginie de Barnier, Joëlle Lagier. Entre art et artisanat, l’artisanat d’art peut-il ouvrir de nouvelles voies au marketing de l’art ?. Décisions Marketing, Association Française du Marketing, 2012, pp.09-20. ⟨10.7193/DM.065.09.20⟩. ⟨hal-02424254⟩
  • R. Valette-Florence, Virginie de Barnier. Evaluation de la marque de presse par son lecteur : Place et apport de la personnalité de la marque ",. Gestion 2000, Recherches et Publications en Management A.S.B.L., 2012, Vol. 28, (n°5,), p. 63-81. ⟨halshs-00783877⟩
  • Virginie de Barnier, Joëlle Lagier. La résistance à l'art contemporain. Décisions Marketing, Association Française du Marketing, 2012, p. 47-57. ⟨hal-00779663⟩
  • Virginie de Barnier, Sandrine Falcy, Pierre Valette-Florence. Do consumers perceive three levels of luxury? A comparison of accessible, intermediate and inaccessible luxury brands. Journal of Brand Management, Palgrave Macmillan, 2012, Vol. 19, (n°7,), p. 623-636. ⟨halshs-00786023⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier. Evaluation de la marque de presse par son lecteur : Place et apport de la personnalité de la marque. Gestion 2000, Recherches et Publications en Management A.S.B.L., 2011, 28 (5), ⟨10.3917/g2000.285.0063⟩. ⟨hal-01830272⟩
  • Virginie de Barnier, Chris Janiszewski, Dwight Merunka, Stijn M.J. van Osselaer. Editorial: Marketing communications and consumer behavior: Introduction to the special issue from the 2009 La Londe conference. Journal of Business Research, Elsevier, 2011, 64 (1), pp.1 - 2. ⟨10.1016/j.jbusres.2009.09.010⟩. ⟨hal-01831907⟩
  • Bénédicte Bourcier-Bequaert, Virginie de Barnier. Toward a Larger Framework of the Generation Concept in Marketing. Recherche et Applications en Marketing (English Edition), SAGE Publications, 2010, 25 (3), pp.115 - 134. ⟨10.1177/205157071002500305⟩. ⟨hal-01830271⟩
  • B. Bourcier-Bequaert, Virginie de Barnier. Pour un cadre elargi du concept de generation en marketing. Recherche et Applications en Marketing (French Edition), SAGE Publications, 2010, 25 (3), pp.115 - 135. ⟨10.1177/076737011002500305⟩. ⟨hal-01830270⟩
  • Virginie de Barnier, Dominique Augey, Nathalie Sonnac. Le management de l'Attention : le cas de la presse en ligne. Gestion 2000, Recherches et Publications en Management A.S.B.L., 2010. ⟨hal-01830191⟩
  • Rita Valette-Florence, I. Becheur, Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence. Consumers' Attachment and Commitment to Brands and Media Titles: The role of Emotions. Advances in Consumer Research, The Association for Consumer Research, 2010. ⟨hal-01831909⟩
  • R. Valette-Florence, Virginie de Barnier. Les lecteurs sont-ils capables d'anthropomorphiser leur magazine? Une réponse par la méthode de triangulation. Management & Avenir, INSEEC/Management Prospective Ed. 2009, Vol. 27, (n°7,), p. 54-72. ⟨halshs-00833904⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier. Les lecteurs sont-ils capables d'anthropomorphiser leur magazine ?. Management & Avenir, INSEEC/Management Prospective Ed. 2009, 27 (7), ⟨10.3917/mav.027.0054⟩. ⟨hal-01830213⟩
  • Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence. Provocative Sexually Appealing Advertisements: the Influence of Embarrassment on Attitude towards the Ad. Advances in Consumer Research, The Association for Consumer Research, 2006. ⟨hal-01831906⟩
  • Virginie de Barnier. Le modèle ELM : bilan et perspectives. Recherche et Applications en Marketing (French Edition), SAGE Publications, 2006, 21 (2), pp.61-82. ⟨10.1177/076737010602100204⟩⟩. ⟨hal-03569978⟩
  • Virginie de Barnier. The ELM model : assessment and prospects. Recherche et Applications en Marketing (English Edition), SAGE Publications, 2006, 21 (2), pp.61-82. ⟨10.1177/076737010602100204⟩. ⟨hal-03569981⟩
  • Virginie de Barnier, Virginie Maille, Pierre Valette-Florence, Karine Gallopel-Morvan. A cross-cultural study of the persuasive effects of sexual and fear appealing messages: a comparison between France, Denmark, Thailand and Mexico. Advances in Consumer Research, The Association for Consumer Research, 2005, 6, pp.140-150. ⟨hal-01831905⟩
  • Jean-Marc Ferrandi, Dwight Merunka, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. Brand personality: How well does a human personality scale apply to brands?. Advances in Consumer Research, The Association for Consumer Research, 2002, 5, pp.53-60. ⟨hal-01831903⟩
  • Virginie de Barnier. Le rôle des émotions sur l'attitude envers la marque (Ab) : Pour une médiation totale de l'attitude envers le message (Aad). Recherche et Applications en Marketing (French Edition), SAGE Publications, 2002, 17 (3), pp.81-99. ⟨hal-03569946⟩
  • Virginie de Barnier. The Role of Emotions on Attitude toward the Brand (Ab) : For a Total Mediation of Attitude toward the Ad (Aad). Recherche et Applications en Marketing (English Edition), SAGE Publications, 2002, 17 (3), pp.91-99. ⟨hal-03569961⟩
  • Virginie de Barnier. Le rôle des émotions sur l'attitude envers la marque (Ab): pour une médiation totale de l'attitude envers le message (Aad). Recherche et Applications en Marketing (French Edition), SAGE Publications, 2002, 17 (3), pp.81-99. ⟨10.1177/076737010201700306⟩. ⟨hal-02020617⟩

Conference papers21 documents

  • Yu, S., Virginie de Barnier. Pandemic Crisis Effects on the Relationship between Satisfaction, Luxury Brand Attachment, and Influencer Attachment: An analysis of social attachment theory. European Marketing Association Conference (EMAC), May 2021, Madrid, Spain. ⟨hal-03324164⟩
  • Yu, S., Virginie de Barnier. Deceptive Information and Brand Trust: The Role of Virtual vs. Human Influencers. International Marketing Trends Conference (IMTC), Jan 2021, ., France. ⟨hal-03324161⟩
  • Yu, S., Virginie de Barnier. Social Attachment Theory and the Relationship between Satisfaction, Luxury Brand Attachment, and Influencer Attachment: A Focus on Young Chinese Online Consumers under Quarantine: Structured Abstract. Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference, Jun 2021, New York, United States. ⟨hal-03324166⟩
  • Catur Sugiarto, Pram Suryanadi, Virginie de Barnier. The Role of Religiosity and Ad Skepticism on Response to Erotic Appeals in Advertising: A Netnographic Approach. The 1st International Congress on Regional Economic Development, Information Technology, and Sustainable Business (The 1st INCREDIBLE), Faculty of Economics and Business; Universitas Sebelas Maret; BAPPEDA, Oct 2020, Jawa Tengah, Indonesia. ⟨hal-03174926⟩
  • Pauline Tesio, Aurélie Kessous, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. « VINTAGE IS BACK » : CONCEPTUALISATION, MISE-EN-ŒUVRE ET VALIDITE NOMOLOGIQUE. 36ème Congrès international de l’Association Française du Marketing, May 2020, Biarritz, France. ⟨hal-02490526⟩
  • Sayma Messelmani, Virginie de Barnier. Product’s Digital Transformation Effect on Perceived Luxury Level and Brand Authenticity. Academy of Marketing Science, May 2019, Vancouver, Canada. ⟨hal-02097646⟩
  • Pauline Tesio, Aurélie Kessous, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. Affective and cognitive representations of vintage consumption: A social identity perspective. The 2019 La Londe Conference Marketing Communications and Consumer Behavior, Jun 2019, La Londe-les-Maures, France. ⟨hal-02060956⟩
  • Virginie de Barnier, F. Magnoni, Pierre Valette-Florence. “Ich bin ein Berliner”: A consumer-based place brand equity from a social identity approach. The 2019 La Londe Conference in Marketing, Jun 2019, La Londe, France. ⟨hal-02484610⟩
  • Sayma Messelmani, Virginie de Barnier. Brand Innovativeness Effect on Perceived Brand Luxury and Brand Authenticity. International Marketing Trends Conference, Jan 2019, Venise, Italy. ⟨hal-02492292⟩
  • Anthony Moussa, Virginie de Barnier. Consumers' response to branded longevity. Conference Association for Consumer Research Trust in Doubt, Oct 2018, Dallas, United States. ⟨hal-01801013⟩
  • Pauline Tesio, Aurélie Kessous, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. From nostalgic consumption to consumer resistance: The vintage shopping experience as an expression of social identity. 47th EMAC Annual Conference, May 2018, Glasgow, United Kingdom. ⟨hal-01728705⟩
  • Fabien Pecot, Andréa Gourmelen, Bertrand Urien, Virginie de Barnier. How the past becomes a modern positioning: a neo institutional approach. Bringing Institutional theory to marketing conference, May 2017, Paris, France. ⟨hal-01993688⟩
  • Aurélie Kessous, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. Luxury watch possession and dispossession from father to son: A poisoned gift? Pierre Valette-Florence, Professor, IAE de Grenoble. 2016 Monaco Symposium on Luxury, Apr 2016, Monaco, France. ⟨hal-01472038⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence. Les émotions positives sont-elles prépondérantes pour expliquer l'attachement à la marque ? Une application aux marques de presse. 11th International Marketing Trends Conference, Ca' Foscari University Venezia and ESCP-Europe, Jan 2012, Venise, Italie. ⟨halshs-00809631⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier. Do Print Media Brands Exhibit Specific Personality Traits? A Micro Perspective in a French Setting. 38th Research Conference in Marketing, the 2011 La Londe Conference in Marketing Communications and Consumer Behavior, May 2011, La Londe les Maures, France. ⟨hal-02107969⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier, Imene Becheur, Pierre Valette-Florence. Consumers' Attachment and Commitment to Brands and Media Titles: the role of Emotions. Association for Consumer Research (ACR) Annual Conference, Oct 2010, Jacksonville, United States. ⟨hal-02107970⟩
  • Rita Valette-Florence, Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence, Helen Zeitoun. Cohérence et complétude des échelles d'Ambroise et de Valette-Florence et de de Barnier appliquées à la mesure de la personnalité des marques et des supports de presse. 7ème Colloque international de l'Association Tunisienne de Marketing, Apr 2009, Hammamet, Tunisie. ⟨hal-02107972⟩
  • Virginie de Barnier, Pierre Valette-Florence, J.M. Ferrandi, Dwight Merunka, G. Roehrich. Structure et influence de l'embarras sur l'attitude vis-à-vis de messages à caractère sexuel provocateur et sur l'attitude envers la marque. Actes du XXI° Colloque International de l'AFM, 19-20 mai, Nancy, 2005. ⟨halshs-00103343⟩
  • Laure Ambroise, Jean-Marc Ferrandi, Dwight Merunka, Pierre Valette-Florence, Virginie de Barnier. HOW WELL DOES BRAND PERSONALITY PREDICT BRAND CHOICE? A MEASUREMENT SCALE AND ANALYSIS USING BINARY REGRESSION MODELS. Asia Pacific Advances in Consumer Research, 2005, pp.30-38. ⟨halshs-00111869⟩
  • Virginie de Barnier, Virginie Maille, Pierre Valette-Florence, Karine Gallopel. A cross-cultural study of the persuasive effects of sexual and fear appealing messages : a comparison between France, Denmark, Thailand and Mexico. Advances in Consumer Research, May 2004, Séoul, South Korea. pp.140-150. ⟨halshs-00078395⟩
  • Virginie de Barnier, Virginie Maille, Pierre Valette-Florence, Karine Gallopel. Impact des messages à caractère choquant sur la persuasion publicitaire : une étude interculturelle. XXe Congrès de l'AFM, May 2004, Saint-Malo, 34 p. ⟨halshs-00078396⟩

Books1 document

  • Virginie de Barnier, Henri Joannis. Marketing et création publicitaire: Réseaux sociaux, Mobile, TV, Radio, Print. Dunod, 2016. ⟨hal-01466178⟩

Book sections7 documents

  • Sayma Messelmani, Virginie de Barnier. Product’s Digital Transformation Effect on Perceived Luxury Level and Brand Authenticity: The Watch Industry Case : An Abstract. Wu S.; Pantoja, F.; Krey N. Marketing Opportunities and Challenges in a Changing Global Marketplace, 2020. ⟨hal-03082249⟩
  • Virginie de Barnier, Elyette Roux. The dark side of luxury, when negative emotions are felt by very wealthy consumers: an international comparison of China and Brazil. Understanding Luxury Fashion, Palgrave Macmillan, 2019. ⟨hal-02301566⟩
  • Virginie de Barnier, Fabien Pecot. Foundations of Corporate Heritage: A French Perspective. Foundations of Corporate Heritage, Routledge, 2017, ISBN-13: 978-1138833555. ⟨hal-01466419⟩
  • Virginie de Barnier. J’aime l’entreprise! L’engagement de Pierre-Louis Dubois à l’aune du paradigme de changement d’attitude. Génération marketing et sciences de gestion : mélanges en l'honneur du Professeur Pierre-Louis Dubois, Economica, 2016, 9782717868883. ⟨hal-01466434⟩
  • R. Valette-Florence, Virginie de Barnier. Les médias ont-ils une personnalité à l'image de la personnalité humaine ?. In "Entre Communautés et Mobilité: Une approche interdisciplinaire", de S. Agostinelli, D. Augey and F. Laurie, Presses de l'Ecole des mines, pp.37-56, 2010. ⟨halshs-01074205⟩
  • R. Valette-Florence, Virginie de Barnier, L. Ambroise. L’influence du statut du consommateur sur sa perception de la personnalité de la marque, sa confiance et son engagement. In "Relations à la marque et marques de la relation. Regards croisés sur le management relationnel de la marque", sous la direction de D. Dumont and N. Albert, L’Harmattan, pp.65-88, 2010, In "Relations à la marque et marques de la relation. Regards croisés sur le management relationnel de la marque", sous la direction de D. Dumont and N. Albert. ⟨halshs-01090252⟩
  • Philippe Mouillot, Virginie de Barnier. L’éthique au service du Mix marketing. L’impossible éthique des entreprises, 2002. ⟨hal-03705700⟩

Directions of work or proceedings1 document

  • Amelie Bottin, Virginie de Barnier. La haine envers la marque : une approche exploratoire. France. 2016. ⟨hal-01466458⟩