Number of documents

158

CV Luengo


Journal articles17 documents

  • Fatima Harrak, François Bouchet, Vanda Luengo. From Student Questions to Student Profiles in a Blended Learning Environment. Journal of Learning Analytics, 2019, 6 (1), pp.54-84. ⟨10.18608/jla.2019.61.4⟩. ⟨hal-02100131⟩
  • Sahal Houssein, Lionel Di Marco, Carole Schwebel, Vanda Luengo, Patrice Morand, et al.. Consequences of Switching to Blended Learning: The Grenoble Medical School Key Elements.. Studies in Health Technology and Informatics, IOS Press, 2019, 247, pp.356-360. ⟨hal-02007689⟩
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo, Jambon Francis. Analyse de connaissances perceptivo-gestuelles dans un Système Tutoriel Intelligent. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation (STICEF), 2017. ⟨hal-01517119⟩
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo, Francis Jambon. Understanding perceptual-gestural knowledge in TEL systems with eye-tracking. Revista Română de Interacţiune Om-Calculator, Editura MATRIX ROM, 2015, 8 (4), pp.321-340. ⟨hal-01372937⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. Diagnosing Knowledge using Learning Activity Traces Generated by Various Problems Solving Modalities. International Journal of Learning Technologies, not yet available, 2014, 9 (1), pp.67-90. ⟨10.1504/IJLT.2014.062449⟩. ⟨hal-00948733⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo. Prise en compte des contradictions intra-apprenant dans le diagnostic Étude de cas : DiagElec un diagnostic informatique. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation, ATIEF, 2012, 19, pp.1-29. ⟨hal-00873896⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. Interprétation automatique de traces d'activités d'apprenants issues de différents contextes pour une modélisation du diagnostic. Revue des Sciences et Technologies de l'Information - Série ISI : Ingénierie des Systèmes d'Information, Lavoisier, 2012, 17 (2), pp.41-72. ⟨10.3166/isi.17.2.41-72⟩. ⟨hal-00873895⟩
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Jêrome Tonetti, Michel Dubois. Diagnostic des connaissances et rétroaction épistémique adaptative en chirurgie. Revue des Sciences et Technologies de l'Information - Série RIA : Revue d'Intelligence Artificielle, Lavoisier, 2011, 25 (4), pp.499-524. ⟨10.3166/ria.25.499-524⟩. ⟨hal-00911388⟩
  • Vu Minh Chieu, Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Jêrome Tonetti. Student modeling in complex domains: Exploiting symbiosis between temporal Bayesian networks and fine-grained didactical analysis. Journal of Artificial Intelligence in Education, n.a., 2010. ⟨hal-00948740⟩
  • Sandra Michelet, Jean-Michel Adam, Vanda Luengo. Adaptive learning scenarios for detection of misconceptions about electricity and remediation. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 2007, 2 (1), 2007, 5 p. ⟨hal-00190780⟩
  • Christophe Choquet, Elisabeth Delozanne, Vanda Luengo. Analyses des traces d'utilisation dans les EIAH.. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation, ATIEF, 2007, 14, pp.n.a. ⟨hal-00962049⟩
  • Vanda Luengo. Informatique pour l'apprentissage, didactique et médecine, quelques perspectives. Revue de Neurologie, 2006, mars, pp.n.a. ⟨hal-00962106⟩
  • Vanda Luengo. Un modelo propuesto a partir de la inteligencia artificial y la didáctica. EMA, Investigación e innovación en educación matemática, 2005, 10 (1), pp.205-241. ⟨hal-00961976⟩
  • Jean-Michel Adam, Marie-Noelle Bessagnet, Amel Bouzeghoub, Pierre-Andre Caron, Thibault Carron, et al.. Contributions de l'Action Spécifique "Conception d'une Plateforme pour la recherche en EIAH" à l'ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain.. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation, ATIEF, 2005, 12, pp.343-360. ⟨hal-00696401⟩
  • Vanda Luengo. Some didactical and epistemological considerations in the design of educational software : the Cabri-Euclide example.. International Journal of Computers for Mathematical Learning, Springer Verlag, 2005, 10 (1), pp.1-29. ⟨hal-00961977⟩
  • Vanda Luengo. Analyse et prise en compte des contraintes didactiques et informatiques dans la conception et le développement du micromonde de preuve Cabri-Euclide. Sciences et Techniques Educatives, Hermes, 1999, 6 (2), pp.27. ⟨hal-00190080⟩
  • Vanda Luengo, Nicolas Balacheff. Contraintes informatiques et environnements d'apprentissage de la démonstration en mathématiques.. Sciences et Techniques Educatives, Hermes, 1998, 5 (1), pp.15-45. ⟨hal-00962057⟩

Conference papers108 documents

  • Fatima Harrak, François Bouchet, Vanda Luengo. Categorizing students' questions using an ensemble hybrid approach. Educational Data Mining, Jul 2019, Montréal, Canada. ⟨hal-02157331⟩
  • Mathieu Guinebert, Amel Yessad, Mathieu Muratet, Vanda Luengo. Détection Automatique d’Interactions entre Pairs dans les Jeux Sérieux Multi-Joueurs. Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain 2019, Jun 2019, Paris, France. ⟨hal-02157329⟩
  • Mathieu Guinebert, Amel Yessad, Mathieu Muratet, Vanda Luengo. Automatic Detection of Peer Interactions in Multi-player Learning Games. European Conference on Technology Enhanced Learning 2019, Sep 2019, Delft, Netherlands. ⟨hal-02263697⟩
  • Fatima Harrak, Vanda Luengo, François Bouchet, Rémi Bachelet. Towards Improving Students’ Forum Posts Categorization in MOOCs and Impact on Performance Prediction. Learning @ Scale, Jun 2019, Chicago, United States. pp.47:1-47:4, ⟨10.1145/3330430.3333661⟩. ⟨hal-02157333⟩
  • Fatima Harrak, François Bouchet, Vanda Luengo, Rémi Bachelet. Automatic Identification of Questions in MOOC Forums and Association with Self-Regulated Learning. Educational Data Mining, Jul 2019, Montréal, Canada. pp.564-567. ⟨hal-02157335⟩
  • Fatima Harrak, François Bouchet, Vanda Luengo. Comparaison de questions posées et votées en ligne dans le cadre d'une classe inversée. Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Jun 2019, Paris, France. pp.121-132. ⟨hal-02157330⟩
  • Alexis Lebis, Marie Lefevre, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Recherche intelligente de processus d'analyse de traces d'e-learning via des inférences sémantiques. Journées francophones d'Ingénierie des Connaissances (IC), Jul 2019, Toulouse, France. ⟨hal-02155496⟩
  • Iryna Nikolayeva, Amel Yessad, Marie Thuet, Françoise Chenevotot, Julia Pilet, et al.. How to help teachers adapt to learners? Teachers' perspective on a competency and error-type centered dashboard for algebra. TEL-STEM Workshop at ECTEL 2018, Sep 2018, Leeds, United Kingdom. ⟨hal-01857582⟩
  • Yannick Bourrier, Jambon Francis, Catherine Garbay, Vanda Luengo. A Hybrid Architecture for Non-Technical Skills Diagnosis. Intelligent Tutoring Systems (ITS 2018), Jun 2018, Montreal, Canada. pp.300-305, ⟨10.1007/978-3-319-91464-0_31⟩. ⟨hal-01774652⟩
  • Hugues Labarthe, Vanda Luengo, François Bouchet. Analyse de l'hybridation entre les communautés LAK, EDM et AIED. PFIA 2018 : Journée IA pour l'éducation, Jul 2018, Nancy, France. ⟨hal-02015848⟩
  • Alexis Lebis, Marie Lefevre, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Capitalisation of Analysis Processes : Enabling Reproducibility, Openess and Adaptability thanks to Narration. LAK '18 - 8th International Conference on Learning Analytics and Knowledge, Mar 2018, Sydney, Australia. pp.245-254, ⟨10.1145/3170358.3170408⟩. ⟨hal-01714184⟩
  • Yannick Bourrier, Francis Jambon, Catherine Garbay, Vanda Luengo. Un réseau bayésien pour le diagnostic des compétences non-techniques en situation critique. Journées Francophones sur les Réseaux Bayésiens et les Modèles Graphiques Probabilistes, May 2018, Toulouse, France. ⟨hal-01857604⟩
  • Mathieu Guinebert, Mathieu Muratet, Amel Yessad, Vanda Luengo. Analysis of peer interactions features in Multi-Player Learning Games: semi-automatic approach and proof of concept. European Conference on Games Based Learning, Oct 2018, Sophia Antipolis, France. ⟨hal-01857612⟩
  • Hugues Labarthe, Vanda Luengo, François Bouchet. Analyzing the relationships between learning analytics, educational data mining and AI for education. 14th international conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS):Workshop Learning Analytics, Jun 2018, Montreal, Canada. pp.10-19. ⟨hal-02015705⟩
  • Fatima Harrak, François Bouchet, Vanda Luengo, Pierre Gillois. Profiling Students from Their Questions in a Blended Learning Environment. LAK '18 - 8th International Conference on Learning Analytics and Knowledge, Mar 2018, Sydney, Australia. pp.102-110, ⟨10.1145/3170358.3170389⟩. ⟨hal-01714182⟩
  • Sahal Houssein, Di Marco Lionel, Carole Schwebel, Vanda Luengo, Patrice Morand, et al.. Consequences of Switching to Blended Learning: The Grenoble Medical School Key Element. Medical Informatics Europe, Apr 2018, Gothenburg, Sweden. ⟨hal-01774648⟩
  • Baptiste Monterrat, Amel Yessad, François Bouchet, Elise Lavoué, Vanda Luengo. MAGAM : un modèle générique pour l'adaptation multi-aspects dans les EIAH. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. pp.29-40. ⟨hal-01517137⟩
  • Yannick Bourrier, Francis Jambon, Catherine Garbay, Vanda Luengo. Modèles de raisonnement pour le diagnostic et le feedback dans l’apprentissage de la gestion des compétences non techniques en situation critique. Réalités mixtes, virtuelles et augmentées pour l'apprentissage : perspectives et challenges pour la conception, l'évaluation et le suivi (Atelier des ORPHEE-RDV 2017), Jan 2017, Font-Romeu, France. ⟨hal-02053483⟩
  • Yannick Bourrier, Jambon Francis, Catherine Garbay, Vanda Luengo. A multi-layered architecture for analysis of non-technical-skills in critical situations. Artificial Intelligence In Education, Jun 2017, Wuhan, China. ⟨hal-01517152⟩
  • Mathieu Guinebert, Amel Yessad, Mathieu Muratet, Vanda Luengo. An Ontology for Describing Scenarios of Multi-players Learning Games: Toward an Automatic Detection of Group Interactions. EC-TEL 2017, Sep 2017, Tallinn, Estonia. ⟨10.1007/978-3-319-66610-5_35⟩. ⟨hal-01578371⟩
  • Yannick Bourrier, Jambon Francis, Catherine Garbay, Vanda Luengo. An Approach for the Analysis of Perceptual and Gestural Performance During Critical Situations. EC-TEL 2017, Sep 2017, Tallinn, Estonia. ⟨10.1007/978-3-319-66610-5_29⟩. ⟨hal-01578390⟩
  • Alejandra Martinez-Monés, Christophe Reffay, Gwénaëlle Lécuyer-Cabioch, Vanda Luengo. What information do teachers demand from a computerized classroom? An exploratory analysis. LASI spain, Jul 2017, Madrid, Spain. ⟨hal-01578346⟩
  • Alexis Lebis, Marie Lefevre, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Capitaliser les processus d'analyse de traces d'e-learning. Méthodologies et outils pour le recueil, l’analyse et la visualisation des traces d’interaction - ORPHEE-RDV, Jan 2017, Font-Romeu, France. ⟨hal-01637556⟩
  • Baptiste Monterrat, François Bouchet, Elise Lavoué, Vanda Luengo. Vers une adaptation des apprentissages générique et multi-aspects. ORPHEE-RDV 2017 Atelier "Personnalisation et adaptation dans les environnements d'apprentissage : un regard interdisciplinaire sur les perspectives de recherche" -, Jan 2017, Font-Romeu, France. 4p. ⟨hal-01523750⟩
  • Denis Bouhineau, Vanda Luengo, Nadine Mandran. Concevoir, Produire, Décrire, Évaluer et Partager des Données, Opérateurs, Processus d’analyse et Résultats d’Études sur l’Apprentissage Humain avec Ordinateur . Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. ⟨hal-01517124⟩
  • Baptiste Monterrat, Amel Yessad, François Bouchet, Elise Lavoué, Vanda Luengo. MAGAM: A Multi-Aspect Generic Adaptation Model for Learning Environments. European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2017), Sep 2017, Tallinn, Estonia. pp.139-152, ⟨10.1007/978-3-319-66610-5_11⟩. ⟨hal-01578380⟩
  • Fatima Harrak, François Bouchet, Vanda Luengo. Identifying relationships between students' questions type and their behavior. 10th International Conference on Educational Data Mining, IEDMS, Jun 2017, Wuhan, China. ⟨hal-01525285⟩
  • Alexis Lebis, Marie Lefevre, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Approche narrative des processus d'analyses de traces d'apprentissage : un framework ontologique pour la capitalisation. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. ⟨hal-01517145⟩
  • Awa Diattara, Nathalie Guin, Vanda Luengo, Amélie Cordier. An Authoring Tool to Elicit Knowledge to be Taught without Programming. International Conference on Computer Supported Education, Apr 2017, Porto, Portugal. pp.82-91, ⟨10.5220/0006315100820091⟩. ⟨hal-01588822⟩
  • Jean-Marie Burkhardt, Valentin Corneloup, Catherine Garbay, Yannick Bourrier, Jambon Francis, et al.. Simulation and virtual reality-based learning of non-technical skills in driving: critical situations, diagnostic and adaptation . 1st IFAC Conference on Cyber-Physical & Human-Systems (CPHS 2016), Dec 2016, Florianopolis, Brazil. pp.66-71, ⟨10.1016/j.ifacol.2016.12.191⟩. ⟨hal-01502327⟩
  • Awa Diattara, Nathalie Guin, Vanda Luengo, Amélie Cordier. Towards an Authoring Tool to Acquire Knowledge for ITS Teaching Problem Solving Methods. European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), Sep 2016, Lyon, France. pp.575-578, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_66⟩. ⟨hal-01357997⟩
  • Yannick Bourrier, Jambon Francis, Catherine Garbay, Vanda Luengo. An Approach to the TEL Teaching of Non-technical Skills from the Perspective of an Ill-Defined Problem. 11th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), Sep 2016, Lyon, France. pp.555-558, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_62⟩. ⟨hal-01406624⟩
  • Philippe Dessus, Olivier Cosnefroy, Vanda Luengo. “Keep Your Eyes on ’em all!”: A Mobile Eye-Tracking Analysis of Teachers’ Sensitivity to Students. 11th European Conf. on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), 2016, Lyon, France. pp.72-84, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_6⟩. ⟨hal-01362185⟩
  • Alexis Lebis, Marie Lefevre, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Towards a Capitalization of Processes Analyzing Learning Interaction Traces. 11th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), Sep 2016, Lyon, France. pp.397-403, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_33⟩. ⟨hal-01336851⟩
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo. Representing and Mining Association Rules from Multisource Heterogeneous Simulation Traces. Treizièmes Rencontres des Jeunes Chercheurs en Intelligence Artificielle (RJCIA 2015), Jun 2015, Rennes, France. ⟨hal-01178905⟩
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo, Francis Jambon, Tonetti Jéromê. From Heterogeneous Multisource Traces to Perceptual-Gestural Sequences: the PeTra Treatment Approach. Artificial Intelligence in Education (AIED 2015), Jun 2015, Madrid, Spain. ⟨10.1007/978-3-319-19773-9_48⟩. ⟨hal-01180274⟩
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo. Mining surgery phase-related sequential rules from vertebroplasty simulations traces. Artificial Intelligence in Medicine, Jun 2015, Pavia, Italy. ⟨hal-01180276⟩
  • Nadine Mandran, Michael Ortega, Vanda Luengo, Denis Bouhineau. DOP8_Cycle: Merging both data and analysis operators life cycles for Technology Enhanced Learning. Learning Analytics and Knowledge, Mar 2015, Poughkeepsie, United States. ⟨hal-01167195⟩
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo, Francis Jambon. Proposition d'un Framework de Traitement de Traces pour l'Analyse de Connaissances Perceptivo-Gestuelles : Le Cas de la Chirurgie Orthopédique Percutanée. 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.222-233. ⟨hal-01405951⟩
  • Awa Diattara, Nathalie Guin, Marie Lefèvre, Bryan Kong Win Chang, Vanda Luengo. Vers un outil auteur pour des EIAH destinés à l’apprentissage de méthodes : formalisation des connaissances à acquérir. TECHNOLOGIES DE L’INFORMATION ET DE LA COMMUNICATION POUR L’ENSEIGNEMENT, Nov 2014, Béziers, France. ⟨hal-01283735⟩
  • Sébastien Lallé, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Assistance à la conception de techniques de diagnostic des connaissances. EIAH 2013 - 6e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, May 2013, Toulouse, France. pp.203-214. ⟨hal-00871571⟩
  • Sébastien Lalle, Jack Mostow, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Comparing Student Models in Different Formalisms by Predicting their Impact on Help Success. AIED 2013 - 16th International Conference on Artificial Intelligence in Education, Jul 2013, Memphis, TN, United States. pp.161-170, ⟨10.1007/978-3-642-39112-5_17⟩. ⟨hal-00871563⟩
  • Denis Bouhineau, Sébastien Lalle, Vanda Luengo, Nadine Mandran, Michael Ortega, et al.. Share data treatment and analysis processes inTechnology enhanced learning. Workshop Data Analysis and Interpretation for Learning Environments, 2013, Autrans, France. ⟨hal-00948796⟩
  • Denis Bouhineau, Vanda Luengo, Nadine Mandran, Michael Ortega, Claire Wajeman, et al.. Open platform to model and capture experimental data in Technology enhanced learning systems. Workshop Data Analysis and Interpretation for Learning Environments, 2013, Autrans, France. ⟨hal-00948795⟩
  • Denis Bouhineau, Vanda Luengo, Nadine Mandran, Michael Ortega, Claire Wajeman. Conception et mise en place d'un entrepôt de traces et processus de traitement EIAH : UnderTracks. EIAH 2013 - 6e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, May 2013, Toulouse, France. pp.41-42. ⟨hal-00868943⟩
  • Sébastien Lallé, Jack Mostow, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Comparaison de l'impact de techniques de diagnostic des connaissances sur l'apprentissage d'une stratégie d'aide. Journée EIAH&IA 2013, May 2013, Toulouse, France. 10 p. ⟨hal-00825330⟩
  • Sébastien Lallé, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Assistance in Building Student Models using Knowledge Representation and Machine Learning. AIED 2013 - 16th International Conference on Artificial Intelligence in Education, Jul 2013, Memphis, TN, United States. pp.754-757, ⟨10.1007/978-3-642-39112-5_105⟩. ⟨hal-00871569⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. Retour d'expérience sur l'impact d'éléments de scénarisation pédagogique sur le diagnostic d'activité de l'apprenant. EIAH 2013 - 6e Conférence sur lesEnvironnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, May 2013, Toulouse, France. pp.117-128. ⟨hal-00871570⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam. De la conception à l'évaluation d'un modèle pour le diagnostic des connaissances - Etude de cas : le modèle S-K-E. 23es Journées Francophones d'Ingénierie des Connaissances, Jun 2012, Paris, France. pp.217-232. ⟨hal-00817148⟩
  • Sébastien Lalle, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Méthodologie d'assistance pour la comparaison de techniques de diagnostic des connaissances. TICE 2012 - 8ème Colloque Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement, Dec 2012, Lyon, France. pp.8-16. ⟨hal-00873899⟩
  • Sébastien Lallé, Vanda Luengo, Nathalie Guin. An Automatic Comparison Between Knowledge Diagnostic Techniques. ITS 2012 - 11th International Conference on Intelligent Tutoring Systems : Co-adaptation in Learning, Jun 2012, Chania, Crête, Greece. pp.620-621, ⟨10.1007/978-3-642-30950-2_91⟩. ⟨hal-00873894⟩
  • Francis Jambon, Vanda Luengo. Analyse oculométrique "on-line " avec zones d'intérêt dynamiques : application aux environnements d'apprentissage sur simulateur. Conférence sur Ergonomie et l'Interaction Homme-Machine (Ergo'IHM 2012), Oct 2012, Biarritz, France. ⟨10.1145/2652574.2653401⟩. ⟨hal-00873898⟩
  • Goel Gagan, Sébastien Lalle, Vanda Luengo. Fuzzy Logic Representation for Student Modelling: Case Study on Geometry. ITS 2012 - 11th International Conference on Intelligent Tutoring Systems - Co-adaptation in Learning, Jun 2012, Chania, Crête, Greece. pp.428-433, ⟨10.1007/978-3-642-30950-2_55⟩. ⟨hal-00873888⟩
  • Lemya Settouti, Nathalie Guin, Vanda Luengo, Alain Mille. Adaptable and Reusable Query Patterns for Trace-Based Learner Modelling. EC-TEL 2011 - 6th European Conference on Technology Enhanced Learning : towards ubiquitous learning, Sep 2011, Palermo, Italy. pp.384-397, ⟨10.1007/978-3-642-23985-4_30⟩. ⟨hal-00877803⟩
  • Vanda Luengo, Francis Jambon. Contribution des traces de nature différente à la sensibilité de la modélisation des connaissances en situation d'apprentissage. Atelier Traces, traces numériques, connaissances et cognition - 22e conférence francophone d'Ingénierie des Connaissances (IC 2010), May 2011, Chambéry, France. ⟨hal-00877811⟩
  • Vanda Luengo. Technology Enhanced Learning Environment for Orthopaedic Surgery. Colloque ANR contenus interaction et robotique, Jan 2011, Paris, France. ⟨hal-00911398⟩
  • Sébastien Lalle, Vanda Luengo. Intégration de données haptiques brutes dans des systèmes experts de diagnostic des connaissances. EGC 2011 - 11e Conférence Internationale Francophone sur l'Extraction et la Gestion des Connaissances, Jan 2011, Brest, France. pp.599-610. ⟨hal-00877802⟩
  • Sébastien Lalle, Vanda Luengo. Learning Parameters for a Knowledge Diagnostic Tools in Orthopedic Surgery. EDM 2011 - International Conference on Educational Data Mining, Jul 2011, Eindhoven, Netherlands. pp.369-370. ⟨hal-00911383⟩
  • Vanda Luengo, Aurélie Larcher, Tonetti Jérôme. Design and Implementation of a Visual and Haptic Simulator in a Platform for a TEL System in Percutaneuos Orthopedic Surgery. MMVR 2011 - Medicine Meets Virtual Reality, Feb 2011, Newport Beach, CA, United States. pp.324-328, ⟨10.3233/978-1-60750-706-2-324⟩. ⟨hal-00877801⟩
  • Aurélie Larcher, Vanda Luengo, J. Tonetti. Conception of a simulator for a TEL system in orthopaedic surgery.. Virtual Reality International Conference (VRIC 2010), 2010, France. pp.1-8. ⟨hal-00593054⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. Prise en compte de traces d'activité provenant de différents contextes dans des algorithmes de diagnostic - Etude de cas : Le modèle DiagElec. Proceedings of INFORSID'2010 (INFormatique des ORganisations et Systèmes d'Information et de Décision), Workshop ICT (Interactions, Contextes, Traces), 2010, Unknown, (10 p. - to be published). ⟨hal-00948823⟩
  • Aurélie Larcher, Tonetti Jéromê, Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Emmanuelle Ceaux, et al.. A simulator for learning percutaneous orthopaedic surgery. CAOS, Computer Assisted Orthopaedic Surgery, 2010, Unknown. ⟨hal-00948855⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. How to take into account different problem solving modalities for doing a diagnosis? Experiment and results. ITS 2010: 10th International Conference on Intelligent Tutoring Systems : Bridges to Learning, 2010, Pittsburg, United States. pp.380-383. ⟨hal-00948797⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. Experimentation and results for calibrating automatic diagnosis belief linked to problem solving modalities: a case study in electricity. ECTEL 2010, 5th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sustaining TEL: From Innovation to Learning and Practice, 2010, Barcelone, Spain. 6 p. ⟨hal-00948750⟩
  • Lemya Settouti, Nathalie Guin, Vanda Luengo, Alain Mille. Trace-Based Learner Modelling Framework for Technology-Enhanced Learning Systems. IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2010, Sousse, Tunisia. ⟨10.1109/ICALT.2010.28⟩. ⟨hal-00948754⟩
  • Lucile Vadcard, Michel Dubois, Jêrome Tonetti, Vanda Luengo. Transmission de l'expérience en chirurgie percutanée : analyse cognitive et conception d'outils de formation.. 1er colloque international de l'association Recherches et Pratiques en Didactique Professionnelle, DidaPro, 2009, Unknown. ⟨hal-00948836⟩
  • Dima Mufti-Alchawafa, Vanda Luengo. Design Implementation and computer validation of didactical decision model in a learning environment for ortopaedic. 14th International Conference on Artificial Intelligence in Education. Workshop Intelligent Support for Exploratory Environments., 2009, Unknown, 10 p. ⟨hal-00948769⟩
  • Emmanuelle Ceaux, Lucile Vadcard, Michel Dubois, Vanda Luengo. Designing a learning environment in percutaneous surgery: models of knowledge, gesture and learning situations.. European Association for Research on Learning and Instruction, 2009, Unknown. ⟨hal-00948770⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam. DiagElec: A model of Diagnosis in Electricity using a learner's model. Proceedings of EC-TEL'2009, 2009, Unknown, (6 p.). ⟨hal-00948800⟩
  • Arez Mameli, Vanda Luengo, Jerome Cau, Aurel Mesas. Méthodologie de conception d'un simulateur vidéo laparoscopique. De l'analyse des connaissances á la création des parcours d'apprentissage : Le cas de la chirurgie aortique. Actes de la conférence EIAH 2009, 2009, Unknown, (8 p.). ⟨hal-00948834⟩
  • Vanda Luengo. Surround a virtual environment to becomes a TEL environment in orthopaedic surgery. 10e rencontres internationales de Réalité Virtuelle,VRIC Education, Training and Employment, 2008, Unknown, Jeu de transparents. ⟨hal-00962092⟩
  • Vanda Luengo. Take into account knowledge constraints for design of TEL environments in medical education. The 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2008, Spain. pp.839. ⟨hal-00593047⟩
  • Michel Dubois, Lucile Vadcard, Vanda Luengo. Prise en compte de différents niveaux d'appropriation pédagogique dans la conception d'un simulateur d'apprentissage en chirurgie orthopédique.. Actes du 15e congrès international de l'AIPTLF, 2008, Unknown, pp.n.a. ⟨hal-00962062⟩
  • Dima Mufti-Alchawafa, Vanda Luengo. A decision-making process to produce adaptive feedback in learning environments for professional domains. ICHSL'6 : IEEE 6th International Conference on Human System Learning, Toulouse, France, 2008, Unknown, (8 p.). ⟨hal-00961989⟩
  • Vanda Luengo. Utilisation des réseaux bayésiens pour la conception des Environnements informatiques d'apprentissage Humain. Séminaire A3, LIPN, Janvier, 2008, Unknown, Jeu de transparents. ⟨hal-00962093⟩
  • Adelaide Blavier, Zottmann Jean, Annette Aboulafia, Lucile Vadcard, Vanda Luengo, et al.. Learning with Simulations in Medical Education. Validity and Design of Learning Settings in Particular Contexts.. International Conference on Learning Science (Conference Handbook) International Conference on learning science, 2008, Unknown, (8 p.). ⟨hal-00961987⟩
  • Fatoumata Diagne, Vanda Luengo. Supervision d'une activité d'apprentissage à partir d'Indicateurs réutilisés dans l'environnement EM-AGIIR. JOCAIR'2008 Colloque International Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau, 2008, Unknown, (10 p.). ⟨hal-00962060⟩
  • Vanda Luengo. Take into account knowledge constraints for TEL environments design in medical education.. ICALT 2008: The 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Santander, Cantabria, Spain, 2008, Unknown, pp.839-841. ⟨hal-00961988⟩
  • Jêrome Tonetti, Lucile Vadcard, Vanda Luengo, Michel Dubois. Contributions interdisciplinaires à la conception d'un environnement de formation en orthopédie. Computer Assisted Medical and Surgical Interventions, SURGETICA, 2007, Unknown, (8 p.). ⟨hal-00962000⟩
  • Vu Minh Chieu, Vanda Luengo, Lucile Vadcard. A Framework for Building Intelligent Learning Environments in Ill-defined Domains. 13th International Conference on Artificial Intelligence in Education. Workshop AIED Applications in Ill-Defined Domains., 2007, Unknown, (5 p.). ⟨hal-00961997⟩
  • Vanda Luengo, Dima Mufti-Alchawafa, Lucile Vadcard. Design of adaptive surgery learning environment with bayesian network. INTED2007. International Technology, Education and Development Conference (Valence, Espagne), 2007, Unknown, (9 p.). ⟨hal-00961998⟩
  • Vanda Luengo. Knowledge design centred for TEL systems. Invited keynote address, Second Kaleidoscope Symposium, Berlin, 2007, Unknown, Jeu de transparents. ⟨hal-00962094⟩
  • Dima Mufti-Alchawafa, Vanda Luengo, Lucile Vadcard. Un modèle informatique pour la production de rétroactions épistémiques. L'exemple d'un environnement d'apprentissage en chirurgie. Jun 2007. ⟨hal-00161373⟩
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Dima Mufti-Alchawafa, Vu Minh Chieu. Conceptions and Bayesian Network for an adaptative Orthopaedic Surgery Learning Environment. 11th International Conference on User Modeling. 2nd Workshop on Personalisation for E-Health, Greece, 2007, Unknown, (8 p.). ⟨hal-00961999⟩
  • Jean-Michel Adam, Pierre B. Anastique, Sandra Michelet, Vanda Luengo, Viviane Guéraud, et al.. Web-based experimentation platform: an example of electricity learning experiment. International Conference ICL'2007 Interactive Computer Aided Learning, 2007, Unknown, pp.n.a. ⟨hal-00962033⟩
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Michel Dubois, Dima Mufti-Alchawafa. TELEOS : de l'analyse de l'activité professionnelle à la formalisation des connaissances pour un environnement d'apprentissage. 17e journées francophones d'Ingénierie des connaissances IC'2006, Jun 2006, Nantes, France. pp.101-110. ⟨hal-00190719⟩
  • Vu Minh Chieu, Vanda Luengo. A Bayesian Network Based Approach for Student Diagnosis in Complex and Ill-structured Domains. TICE 2006, Information and Communication Technologies in Higher Education and Industry, 2006, Unknown, (6 p.). ⟨hal-00962080⟩
  • Dima Mufti-Alchawafa, Vanda Luengo, Lucile Vadcard. Didactic Decision-Making Process In a Surgery Learning Environment. JFRB06, 3èmes Journées Francophones sur les Réseaux Bayésiens, 2006, Valenciennes, France. 9 p. ⟨hal-00190324⟩
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Dima Mufti-Alchawafa. De la didactique à l'informatique pour la conception d'un EIAH en chirurgie orthopédique.. EGC06 Extraction et Gestion de la Connaissance, 2006, Unknown, ( 6 p.). ⟨hal-00962081⟩
  • Vanda Luengo. Informatique pour l'apprentissage, didactique et médecine, quelques perspectives. Table Ronde ENMG, 2006, Unknown, Jeu de transparents. ⟨hal-00962096⟩
  • Sandra Michelet, Jean-Michel Adam, Vanda Luengo. Adaptive learning scenarios for detection of misconceptions about electricity and remediation. International Conference ICL'2006 Interactive Computer Aided Learning, 2006, Villach, Austria. pp.Actes CD, ISBN: 3-89958-195-4. ⟨hal-00190713⟩
  • Vanda Luengo. Analyse didactique et modélisation informatique pour la conception d'un environnement informatique d'apprentissage humain en chirurgie orthopédique. Séminaire MODALES, DNM recherche sur l'interaction Homme/Machine de la ENST de Bretagne., 2006, Unknown, Jeu de transparents. ⟨hal-00962095⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam. Un questionnaire dynamique pour le suivi et l'analyse de l'activité et des productions d'élèves en électricité. Colloque International JOCAIR'2006 Premières Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau, 2006, Amiens, France. ⟨hal-00190150⟩
  • Vanda Luengo. TELEOS: Entorno basado en nuevas tecnologías para el aprendizaje de actos quirúrjicos. Online Educa, Madrid, 2006, Unknown, Jeu de transparents. ⟨hal-00962097⟩
  • Vanda Luengo. Simulare per apprendere : nuovi approcci e strumenti. Tutoriel SIE-L (Società Italiana di e-Learning), 2006, Unknown, Jeu de transparents. ⟨hal-00962098⟩
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam. Un questionnaire dynamique pour le suivi et l'analyse de l'activité et des productions d'élèves en électricité. Premières journées communication et apprentissages instrumentés en réseau, Jul 2006, Amiens, France. pp.421-434. ⟨edutice-00138511⟩
  • Vanda Luengo. TEL professional environment in kaleidoscope NOE. workshop Intuition, Stuttgart, 2006, Unknown, Jeu de transparents. ⟨hal-00962101⟩
  • Vanda Luengo. Contraintes didactiques et informatiques pour la formalisation des connaissances dans les EIAH. école d'été du GDR TIC et Société (Les supports de la connaissance : technologies, médiations, apprentissage, 2006, Unknown, Jeu de transparents. ⟨hal-00962099⟩
  • Stéphane Larrieu, Lucile Vadcard, Vanda Luengo. Didactical approach for the design of a learning environment for airline pilots. European Research Workshop on Understanding and Rethinking the Technology mediated workplace, 2005, Liège, Belgium. ⟨hal-00190382⟩
  • Lucile Vadcard, Vanda Luengo. Interdisciplinary approach for the design of a learning environment. E-Learn 2005 - World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, 2005, Vancouver, Canada. ⟨hal-00190712⟩
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard. Design of adaptive feedback in a web educational system. 12th International Conference on Artificial Intelligence in Education, Workshop on Adaptive Systems for Web-Based Education: Tools and Reusability, 2005, Amsterdam, Netherlands. 9 p. ⟨hal-00190081⟩
  • Vanda Luengo, Dima Mufti-Alchawafa, Lucile Vadcard. The knowledge like the object of interaction in an orthopaedic surgery-learning environment. International Conference on Intelligent Tutoring Systems, 2004, Unknown, (8 p.). ⟨hal-00962017⟩
  • Lucile Vadcard, Vanda Luengo. Embedding knowledge in the design of an orthopaedic surgery learning environment. CALIE04 International Conference on Computer Aided Learning in Engineering Education, 2004, Grenoble, France. pp.6. ⟨hal-00190293⟩
  • Lucile Vadcard, Vanda Luengo, Jêrome Tonetti, Dima Mufti-Alchawafa, Merloz Philippe. Le projet TELEOS : Technological Enhanced Learning Environment for Orthopaedic Surgery. Internet et Pédagogie Médicale, 2004, Unknown, (4 p.). ⟨hal-00962086⟩
  • Dima Mufti-Alchawafa, Vanda Luengo, Lucile Vadcard. Architecture d'un environnement d'aide à l'apprentissage de la chirurgie orthopédique. TICE 2004 « Technologies de l'Information et de la Communication dans l'Enseignement Supérieur et l'Entreprise»., 2004, Compiègne, France. pp.8. ⟨hal-00190381⟩
  • Dima Mufti Alchawafa, Vanda Luengo, Lucile Vadcard. Architecture d'un environnement d'aide à l'apprentissage de la chirurgie orthopédique. Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et de l'Industrie, Oct 2004, Compiègne, France. pp.337-344. ⟨edutice-00000714⟩
  • Vanda Luengo. Un modelo propuesto a partir de la inteligencia artificial y la didáctica. V jornadas internacionales de ciencias computacionales, 2003, Unknown, Jeu de transparents. ⟨hal-00962102⟩
  • Vanda Luengo. A model for educational software using artificial intelligence and didactical theories. Proceedings of International Conference on Information and Communication technologies in Education, 2002, Unknown, pp.n.a. ⟨hal-00962021⟩

Books3 documents

  • Christophe Choquet, Elisabeth Delozanne, Vanda Luengo. Analyse des Traces d'Utilisation dans les EIAH (STICEF - vol. 14). Revue Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation (STICEF), 2007, 1764-7223. ⟨hal-01434111⟩
  • Christophe Choquet, Vanda Luengo, Kalina Yacef. Usage Analysis of Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues (Journal of Interactive Learning Research special issue - Vol 18, n° 2). AACE Publications, 2007, 1093-023X. ⟨hal-01434081⟩
  • Christophe Choquet, Vanda Luengo, Kalina Yacef. Workshop Usage Analysis of Learning System Proceedings (in AIED'05). IOS Press, 2005. ⟨hal-01434244⟩

Book sections5 documents

  • Awa Diattara, Nathalie Guin, Vanda Luengo, Amélie Cordier. Preliminary Evaluations of AMBRE-KB, an Authoring Tool to Elicit Knowledge to Be Taught Without Programming. Escudeiro P., Costagliola G., Zvacek S., Uhomoibhi J., McLaren B. Computers Supported Education - 9th International Conference, CSEDU 2017, Porto, Portugal, April 21-23, 2017, Revised Selected Papers, 865, Springer, pp.116-137, 2018, Communications in Computer and Information Science, 978-3-319-94639-9. ⟨10.1007/978-3-319-94640-5_6⟩. ⟨https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-94640-5_6⟩. ⟨hal-01937115⟩
  • Vanda Luengo, Annette Aboulafia, Adelaide Blavier, George Shorten, Lucile Vadcard, et al.. Novel Technology for learning in Medicine. Balacheff, Nicolas and Ludvigsen, Sten and De Jong, Ton and Lazonder, Ard and Barnes, Sally. n.a., 7, Springer, pp.105-120, 2009. ⟨hal-00948810⟩
  • Christophe Choquet, Vanda Luengo, Kalina Yacef. Special Issue Usage Analysis in Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues. Choquet, Christophe and Luengo, Vanda and Yacef, Kalina. Usage Analysis in Learning Systems, Journal of Interactive Learning Research, pp.n.a., 2007. ⟨hal-00962037⟩
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Nicolas Balacheff. Environnements Informatiques et Apprentissage Humain. Grandbastien, Monique and Labat, Jean-Marc. Environnements Informatiques et Apprentissage Humain, Hermès-Lavoisier, pp.47-68, 2006, Collection IC2. ⟨hal-00962039⟩
  • Vanda Luengo. Produire et lire des textes de démonstration. édition, Ellipses. Produire et lire des textes de démonstration, Ellipses, pp.n.a., 2001. ⟨hal-00962043⟩

Directions of work or proceedings4 documents

  • Mireille Bétrancourt, Christian Depover, Vanda Luengo, Bruno de Lièvre, Gaëtan Temperman. Conférence Internationale francophone sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2011). Editions de l'UMONS, pp.452, 2011, 978-2-87325-061-4. ⟨hal-00911395⟩
  • Lucile Vadcard, Vanda Luengo. WS proceedings : TEL in the working context. unknown publisher, pp.n.a., 2006. ⟨hal-00962089⟩
  • Christophe Choquet, Vanda Luengo, Kalina Yacef. Usage analysis in learning systems. unknown publisher, pp.n.a., 2005. ⟨hal-00962090⟩
  • Vanda Luengo, Jean-Philippe Pernin, Jean-François Rouet. Processus cognitifs et technologies pour l'apprentissage. unknown publisher, pp.n.a., 2004. ⟨hal-00962091⟩

Other publications7 documents

  • Vanda Luengo, Aurélie Larcher. Logiciel TELEOS 2, une plateforme orienté services. 2010. ⟨hal-00948854⟩
  • Vanda Luengo. Didactical models to design TEL environnements. 2010, Jeu de transparents. ⟨hal-00948850⟩
  • Vanda Luengo. Les rétroactions épistémiques dans les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain. 2009. ⟨hal-00699802⟩
  • Vanda Luengo. Projet TELEOS, plateforme multi-agent pour l'apprentissage en chirurgie orthopédique.. 2009, Jeu de transparents. ⟨hal-00948851⟩
  • Vanda Luengo, Vu Minh Chieu, Laurie Perez. Logiciel TELEOS 1, une plateforme multi-agent pour l'apprentissage en chirurgie ortopédique. 2006. ⟨hal-00962112⟩
  • Vanda Luengo, Michel Dubois, Lucile Vadcard, J. Tonetti. Le projet TCAN TELEOS : Technology enhanced Learning in orthopaedic surgery. 2006. ⟨hal-00593058⟩
  • Jean-Pierre David, Jean-Michel Adam, Fatoumata Diagne, Anne Lejeune, Vanda Luengo, et al.. Design patterns for recording and analysing usage of learning systems: State of art of tracking and analysing usage. 2005. ⟨hal-00190305⟩

Preprints, Working Papers, ...4 documents

  • Denis Bouhineau, Vanda Luengo, Nadine Mandran. Concevoir, produire, décrire, évaluer, améliorer, partager et conserver des données, opérateurs, processus d’analyse et résultats d’études sur les logs d’activités d’apprentissages humains avec ordinateur. 2018. ⟨hal-01843970⟩
  • Nadine Mandran, Laura Dupuis, Vanda Luengo. DOP8_Qpp: Model to pre-process educational data. 2016. ⟨hal-01321345⟩
  • Vanda Luengo. Projet ANR HUBBLE HUman oBservatory Based on anaLysis of e-LEarning traces. 2014. ⟨hal-01116630⟩
  • Lucile Vadcard, Vanda Luengo. Réduire l'écart entre formations théorique et pratique en chirurgie : conception d'un EIAH. 2005. ⟨hal-00005655⟩

Reports10 documents

  • Vanda Luengo, Nathalie Guin, Denis Bouhineau, Philippe Daubias, Eric Bruillard, et al.. HUBBLE, UN OBSERVATOIRE DES ANALYSES DES TRACES. [Rapport de recherche] ANR (Agence Nationale de la Recherche - France). 2019. ⟨hal-02091392⟩
  • Hugues Labarthe, Vanda Luengo. L'analytique des apprentissages numériques. [Rapport de recherche] LIP6 - Laboratoire d'Informatique de Paris 6. 2016. ⟨hal-01714229⟩
  • Yannick Bourrier, Francis Jambon, Catherine Garbay, Vanda Luengo. An Interaction Centred Approach to the teaching of Non-technical Skills in a Virtual Environment. [Research Report] Laboratoire d'Informatique de Paris 6; Laboratoire d'Informatique de Grenoble. 2016. ⟨hal-01335038⟩
  • Jean Zotmann, Annette Aboulafia, Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Adelaide Blavier. Orchestrating Technology-Enhanced Processes of Learning and Instruction in Medical Education. 2014. ⟨hal-00962109⟩
  • Vanda Luengo, Michel Dubois, Lucile Vadcard, Jêrome Tonetti. TELEOS: Technology enhanced Learning in orthopaedic surgery. 2014. ⟨hal-00962108⟩
  • Vanda Luengo. Evaluation des EIAH point de vue informatique. 2014. ⟨hal-00962114⟩
  • Vanda Luengo, Jocelyne Troccaz, Michel Dubois, Tonetti Jéromê. TELEOS Technology Enhanced Learning Environment for Orthopaedic Surgery. [Research Report] 2010. ⟨hal-00948799⟩
  • Jean-Michel Adam, Pierre B. Anastique, Jean M. Cagnat, Jean Pierre David, Christine Ferraris, et al.. Demonstrator of an infrastructure to collect and exchange experimental trails. [Contract] Kaleidoscope NoE, Deliverable D07-08-01 final, Laboratoire d'Informatique de Grenoble [LIG], équipe Modèles et Technologies pour l'Apprentissage Humain [MeTAH]. 2006, 56 p. ⟨hal-00962110⟩
  • Jean-Michel Adam, Alain Derycke, Jacqueline Bourdeau, Vanda Luengo, J.C. Tarby, et al.. Guidelines for the support of the experiments through the SVL. Task Instrumentation and development of uses and best experimental practices. [Research Report] Kaleidoscope NoE, Deliverable D07-04-02 final, Laboratoire d'informatique de Grenoble. 2005, 46 p. ⟨hal-00962111⟩
  • Jean-Pierre David, Anne Lejeune, Jean-Philippe Pernin, Fatoumata Diagne, Jean-Michel Adam, et al.. Design patterns for recording and analysing usage of learning systems: State of art of tracking and analysing usage.. [Research Report] Kaleidoscope NoE, Deliverable D32-03-01 DPULS JEIRP, 49 pages. 2005. ⟨hal-00962113⟩