Nombre de documents

123

CV de Vanda Luengo


Article dans une revue15 documents

  • Jean Marie Burkhardt, Valentin Corneloup, Catherine Garbay, Yannick Bourrier, Jambon Francis, et al.. Simulation and virtual reality-based learning of non-technical skills in driving: critical situations, diagnostic and adaptation. IFAC papers online, 2016, 49 (32), <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405896316328634>. <hal-01502327>
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo, Francis Jambon. Understanding perceptual-gestural knowledge in TEL systems with eye-tracking . Revista Română de Interacţiune Om-Calculator, Editura MATRIX ROM, 2015, 8 (4), pp.321-340. <http://rochi.utcluj.ro/rrioc/en/rrioc-2016-2.html>. <hal-01372937>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. Study of Diagnosing Knowledge using Learning Activity Traces Generated by Various Problems Solving Modalities. International Journal of Learning Technologies, not yet available, 2014. <hal-00948733>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo. Prise en compte des contradictions intra-apprenant dans le diagnostic Étude de cas : DiagElec un diagnostic informatique. Sciences et Technologies
 de l'Information et de la Communication
 pour l'Éducation et la Formation (STICEF), ATIEF, 2012, 19, pp.1-29. <hal-00873896>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. Interprétation automatique de traces d'activités d'apprenants issues de différents contextes pour une modélisation du diagnostic. Revue des Sciences et Technologies de l'Information - Série ISI : Ingénierie des Systèmes d'Information, Lavoisier, 2012, 17 (2), pp.41-72. <10.3166/isi.17.2.41-72>. <hal-00873895>
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Jêrome Tonetti, Michel Dubois. Diagnostic des connaissances et rétroaction épistémique adaptative en chirurgie. Revue des Sciences et Technologies de l'Information - Série RIA : Revue d'Intelligence Artificielle, Lavoisier, 2011, 25 (4), pp.499-524. <10.3166/ria.25.499-524>. <hal-00911388>
  • Vu Minh Chieu, Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Jêrome Tonetti. Student modeling in complex domains: Exploiting symbiosis between temporal Bayesian networks and fine-grained didactical analysis. Journal of Artificial Intelligence in Education, n.a., 2010. <hal-00948740>
  • Sandra Michelet, Jean-Michel Adam, Vanda Luengo. Adaptive learning scenarios for detection of misconceptions about electricity and remediation. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 2007, 2 (1), 2007, 5 p. <hal-00190780>
  • Christophe Choquet, Elisabeth Delozanne, Vanda Luengo. Analyses des traces d'utilisation dans les EIAH.. Sciences et Technologies
 de l'Information et de la Communication
 pour l'Éducation et la Formation (STICEF), ATIEF, 2007, 14, pp.n.a. <hal-00962049>
  • Vanda Luengo. Informatique pour l'apprentissage, didactique et médecine, quelques perspectives. Revue de Neurologie, 2006, mars, pp.n.a. <hal-00962106>
  • Vanda Luengo. Some didactical and epistemological considerations in the design of educational software : the Cabri-Euclide example.. International Journal of Computers for Mathematical Learning, Springer Verlag, 2005, 10 (1), pp.1-29. <hal-00961977>
  • Jean-Michel Adam, Marie-Noelle Bessagnet, Amel Bouzeghoub, Pierre-Andre Caron, Thibault Carron, et al.. Contributions de l'Action Spécifique "Conception d'une Plateforme pour la recherche en EIAH" à l'ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain.. Sciences et Technologies
 de l'Information et de la Communication
 pour l'Éducation et la Formation (STICEF), ATIEF, 2005, 12, pp.343-360. <hal-00696401>
  • Vanda Luengo. Un modelo propuesto a partir de la inteligencia artificial y la didáctica. EMA, Investigación e innovación en educación matemática, 2005, 10 (1), pp.205-241. <hal-00961976>
  • Vanda Luengo. Analyse et prise en compte des contraintes didactiques et informatiques dans la conception et le développement du micromonde de preuve Cabri-Euclide. Sciences et Techniques Educatives, Hermes, 1999, 6 (2), pp.27. <hal-00190080>
  • Vanda Luengo, Nicolas Balacheff. Contraintes informatiques et environnements d'apprentissage de la démonstration en mathématiques.. Sciences et Techniques Educatives, Hermes, 1998, 5 (1), pp.15-45. <hal-00962057>

Communication dans un congrès78 documents

  • Awa Diattara, Nathalie Guin, Vanda Luengo, Amélie Cordier. Towards an Authoring Tool to Acquire Knowledge for ITS Teaching Problem Solving Methods. European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), Sep 2016, Lyon, France. Springer, 9891, pp.575-578, 2016, Lecture Notes in Computer Science. <10.1007/978-3-319-45153-4_66>. <hal-01357997>
  • Alexis Lebis, Marie Lefevre, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Towards a Capitalization of Processes Analyzing Learning Interaction Traces. European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), Sep 2016, Lyon, France. Springer, Adaptive and Adaptable Learning - 11th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2016, Lyon, France, September 13-16, 2016, Proceedings, 9891, pp.397-403, 2016, Lecture Notes in Computer Science. <10.1007/978-3-319-45153-4_33>. <hal-01336851>
  • Yannick Bourrier, Jambon Francis, Catherine Garbay, Vanda Luengo. An Approach to the TEL Teaching of Non-technical Skills from the Perspective of an Ill-Defined Problem. 11th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2016, Sep 2016, Lyon, France. Springer, Adaptive and Adaptable Learning, 9891, pp.555-558, Lecture Notes in Computer Science. <http://www.ec-tel.eu/index.php?id=732>. <10.1007/978-3-319-45153-4_62>. <hal-01406624>
  • Philippe Dessus, Olivier Cosnefroy, Vanda Luengo. “Keep Your Eyes on ’em all!”: A Mobile Eye-Tracking Analysis of Teachers’ Sensitivity to Students. K. Verbert; M. Sharples; T. Klobučar 11th European Conf. on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), 2016, Lyon, France. Springer, Adaptive and Adaptable Learning. Proc. 11th European Conf. on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), pp.72-84, 2016, <http://www.springer.com/fr/book/9783319451527>. <10.1007/978-3-319-45153-4_6>. <hal-01362185>
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo, Francis Jambon. Proposition d'un Framework de Traitement de Traces pour l'Analyse de Connaissances Perceptivo-Gestuelles. (Le cas de la chirurgie orthopédique percutanée). Sébastien George, Gaëlle Molinari, Chihab Cherkaoui, Driss Mammas et Lahcen Oubahssi. 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Jun 2015, Agadir, Maroc. pp.222-233, 2015. <hal-01405951>
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo. Representing and Mining Association Rules from Multisource Heterogeneous Simulation Traces. Treizièmes Rencontres des Jeunes Chercheurs en Intelligence Artificielle (RJCIA 2015), Jun 2015, Rennes, France. <hal-01178905>
  • Nadine Mandran, Michael Ortega, Vanda Luengo, Denis Bouhineau. DOP8_Cycle: Merging both data and analysis operators life cycles for Technology Enhanced Learning. Learning Analytics and Knowledge, Mar 2015, Poughkeepsie, United States. 2015. <hal-01167195>
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo, Tonetti Jéromê. From Heterogeneous Multisource Traces to Perceptual-Gestural Sequences: the PeTra Treatment Approach.. Artificial Intelligence in Education, Jun 2015, madrid, Spain. Springer, 2015. <hal-01180274>
  • Ben-Manson Toussaint, Vanda Luengo. Mining surgery phase-related sequential rules from vertebroplasty simulations traces. Artificial Intelligence in Medicine, Jun 2015, Pavia, Italy. Springer. <hal-01180276>
  • Awa Diattara, Nathalie Guin, Marie Lefèvre, Bryan Kong Win Chang, Vanda Luengo. Vers un outil auteur pour des EIAH destinés à l’apprentissage de méthodes : formalisation des connaissances à acquérir . TECHNOLOGIES DE L’INFORMATION ET DE LA COMMUNICATION POUR L’ENSEIGNEMENT, Nov 2014, Béziers, France. 2014. <hal-01283735>
  • Denis Bouhineau, Vanda Luengo, Nadine Mandran, Michael Ortega, Claire Wajeman, et al.. Open platform to model and capture experimental data in Technology enhanced learning systems. Workshop Data Analysis and Interpretation for Learning Environments, 2013, Autrans, France. 2013. <hal-00948795>
  • Denis Bouhineau, Sébastien Lalle, Vanda Luengo, Nadine Mandran, Michael Ortega, et al.. Share data treatment and analysis processes inTechnology enhanced learning. Workshop Data Analysis and Interpretation for Learning Environments, 2013, Autrans, France. 2013. <hal-00948796>
  • Denis Bouhineau, Vanda Luengo, Nadine Mandran, Michael Ortega, Claire Wajeman. Conception et mise en place d'un entrepôt de traces et processus de traitement EIAH : UnderTracks. Christophe Choquet, Philippe Dessus, Marie Lefevre, Julien Broisin, Olivier Catteau, Philippe Vidal. EIAH 2013 - 6e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, May 2013, Toulouse, France. IRIT Press 2013, pp.41-42, 2013. <hal-00868943>
  • Sébastien Lalle, Jack Mostow, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Comparing Student Models in Different Formalisms by Predicting their Impact on Help Success. H. Chad Lane, Kalina Yacef, Jack Mostow, Philip Pavlik. AIED 2013 - 16th International Conference on Artificial Intelligence in Education, Jul 2013, Memphis, TN, United States. Springer, 7926, pp.161-170, 2013, Lecture Notes in Computer Science (LNCS). <10.1007/978-3-642-39112-5_17>. <hal-00871563>
  • Sébastien Lallé, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Assistance in Building Student Models using Knowledge Representation and Machine Learning. H. Chad Lane, Kalina Yacef, Jack Mostow, Philip Pavlik. AIED 2013 - 16th International Conference on Artificial Intelligence in Education, Jul 2013, Memphis, TN, United States. Springer, 7926, pp.754-757, 2013, Lecture Notes in Computer Science (LNCS). <10.1007/978-3-642-39112-5_105>. <hal-00871569>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. Retour d'expérience sur l'impact d'éléments de scénarisation pédagogique sur le diagnostic d'activité de l'apprenant. C. Choquet, P. Dessus, M. Lefevre, J. Broisin, O. Catteau, P. Vidal. EIAH 2013 - 6e Conférence sur lesEnvironnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, May 2013, Toulouse, France. IRIT Press 2013, pp.117-128, 2013. <hal-00871570>
  • Sébastien Lallé, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Assistance à la conception de techniques de diagnostic des connaissances. C. Choquet, P. Dessus, M. Lefevre, J. Broisin, O. Catteau, P. Vidal. EIAH 2013 - 6e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, May 2013, Toulouse, France. IRIT Press 2013, pp.203-214, 2013. <hal-00871571>
  • Sébastien Lallé, Jack Mostow, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Comparaison de l'impact de techniques de diagnostic des connaissances sur l'apprentissage d'une stratégie d'aide. Journée EIAH&IA 2013, May 2013, Toulouse, France. 10 p., 2013. <hal-00825330>
  • Sébastien Lallé, Vanda Luengo, Nathalie Guin. An Automatic Comparison Between Knowledge Diagnostic Techniques. Stefano A. Cerri, William J. Clancey, Giorgos Papadourakis, Kitty Panourgia. ITS 2012 - 11th International Conference on Intelligent Tutoring Systems : Co-adaptation in Learning, Jun 2012, Chania, Crête, Greece. Springer-Heidelberg, 7315, pp.620-621, 2012, Lecture Notes in Computer Science (LNCS). <10.1007/978-3-642-30950-2_91>. <hal-00873894>
  • Francis Jambon, Vanda Luengo. Analyse oculométrique " on-line " avec zones d'intérêt dynamiques : application aux environnements d'apprentissage sur simulateur. Régis Mollard, Franck Poirier, Frédéric Vanderhaegen. Ergo'IHM 2012 - Conférence sur les nouvelles interactions, créativité et usages, Oct 2012, Biarritz, France. publication en cours, 2012. <hal-00873898>
  • Sébastien Lalle, Vanda Luengo, Nathalie Guin. Méthodologie d'assistance pour la comparaison de techniques de diagnostic des connaissances. R. Nkambou, C. Delolme, S.A. Cerri, P. Boiron, C. Piliard. TICE 2012 - 8ème Colloque Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement, Dec 2012, Lyon, France. pp.8-16, 2012. <hal-00873899>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam. De la conception à l'évaluation d'un modèle pour le diagnostic des connaissances - Etude de cas : le modèle S-K-E. 23es Journées Francophones d'Ingénierie des Connaissances, Jun 2012, Paris, France. pp.217-232, 2012. <hal-00817148>
  • Goel Gagan, Sébastien Lalle, Vanda Luengo. Fuzzy Logic Representation for Student Modelling: Case Study on Geometry. Stefano A. Cerri, William J. Clancey, Giorgos Papadourakis, Kitty Panourgia. ITS 2012 - 11th International Conference on Intelligent Tutoring Systems - Co-adaptation in Learning, Jun 2012, Chania, Crête, Greece. Springer-Heidelberg, 7315, pp.428-433, 2012, Lecture Notes in Computer Science (LNCS). <10.1007/978-3-642-30950-2_55>. <hal-00873888>
  • Sébastien Lalle, Vanda Luengo. Intégration de données haptiques brutes dans des systèmes experts de diagnostic des connaissances. Ali Khenchaf and Pascal Poncelet. EGC 2011 - 11e Conférence Internationale Francophone sur l'Extraction et la Gestion des Connaissances, Jan 2011, Brest, France. Hermann Editions, RNTI-E-20, pp.599-610, 2011, Revue des Nouvelles Technologies de l'Information. <hal-00877802>
  • Vanda Luengo, Aurélie Larcher, Tonetti Jérôme. Design and Implementation of a Visual and Haptic Simulator in a Platform for a TEL System in Percutaneuos Orthopedic Surgery. James D. Westwood & al. MMVR 2011 - Medicine Meets Virtual Reality, Feb 2011, Newport Beach, CA, United States. IOS Press, 163, pp.324-328, 2011, Studies in Health Technology and Informatics. <10.3233/978-1-60750-706-2-324>. <hal-00877801>
  • Vanda Luengo, Francis Jambon. Contribution des traces de nature différente à la sensibilité de la modélisation des connaissances en situation d'apprentissage. IC 2011 - 22e conférence francophone d'Ingénierie des Connaissances, May 2011, Chambéry, France. 2 p., 2011. <hal-00877811>
  • Lemya Settouti, Nathalie Guin, Vanda Luengo, Alain Mille. Adaptable and Reusable Query Patterns for Trace-Based Learner Modelling. Carlos Delgado Kloos, Denis Gillet, Raquel M. Crespo García, Fridolin Wild, Martin Wolpers. EC-TEL 2011 - 6th European Conference on Technology Enhanced Learning : towards ubiquitous learning, Sep 2011, Palermo, Italy. Springer, 6964, pp.384-397, 2011, Lecture Notes in Computer Science (LNCS). <10.1007/978-3-642-23985-4_30>. <hal-00877803>
  • Vanda Luengo. Technology Enhanced Learning Environment for Orthopaedic Surgery. Colloque ANR contenus interaction et robotique, Jan 2011, Paris, France. <hal-00911398>
  • Sébastien Lalle, Vanda Luengo. Learning Parameters for a Knowledge Diagnostic Tools in Orthopedic Surgery. Mykola Pechenizkiy, Toon Calders, Cristina Conati, Sebastián Ventura, Cristóbal Romero, John C. Stamper. EDM 2011 - International Conference on Educational Data Mining, Jul 2011, Eindhoven, Netherlands. pp.369-370, 2011. <hal-00911383>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. How to take into account different problem solving modalities for doing a diagnosis? Experiment and results. Aleven, V. and Kay, J. and Mostow, Jack. ITS 2010: 10th International Conference on Intelligent Tutoring Systems : Bridges to Learning, 2010, Pittsburg, United States. Springer-Heidelberg, pp.380-383, 2010. <hal-00948797>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. Experimentation and results for calibrating automatic diagnosis belief linked to problem solving modalities: a case study in electricity. ECTEL 2010, 5th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sustaining TEL: From Innovation to Learning and Practice, 2010, Barcelone, Spain. 6 p., 2010. <hal-00948750>
  • Lemya Settouti, Nathalie Guin, Vanda Luengo, Alain Mille. Trace-Based Learner Modelling Framework for Technology-Enhanced Learning Systems. Computer Society Publications, IEEE. IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2010, Sousse, Tunisia. 2010, <10.1109/ICALT.2010.28>. <hal-00948754>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam, Nadine Mandran. Prise en compte de traces d'activité provenant de différents contextes dans des algorithmes de diagnostic - Etude de cas : Le modèle DiagElec. Proceedings of INFORSID'2010 (INFormatique des ORganisations et Systèmes d'Information et de Décision), Workshop ICT (Interactions, Contextes, Traces), 2010, Unknown, (10 p. - to be published), 2010. <hal-00948823>
  • Aurélie Larcher, Vanda Luengo, J. Tonetti. Conception of a simulator for a TEL system in orthopaedic surgery.. Virtual Reality International Conference (VRIC 2010), 2010, France. pp.1-8, 2010. <hal-00593054>
  • Aurélie Larcher, Tonetti Jéromê, Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Emmanuelle Ceaux, et al.. A simulator for learning percutaneous orthopaedic surgery. CAOS, Computer Assisted Orthopaedic Surgery, 2010, Unknown, 2010. <hal-00948855>
  • Dima Mufti-Alchawafa, Vanda Luengo. Design Implementation and computer validation of didactical decision model in a learning environment for ortopaedic. 14th International Conference on Artificial Intelligence in Education. Workshop Intelligent Support for Exploratory Environments., 2009, Unknown, 10 p., 2009. <hal-00948769>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam. DiagElec: A model of Diagnosis in Electricity using a learner's model. Proceedings of EC-TEL'2009, 2009, Unknown, (6 p.), 2009. <hal-00948800>
  • Arez Mameli, Vanda Luengo, Jerome Cau, Aurel Mesas. Méthodologie de conception d'un simulateur vidéo laparoscopique. De l'analyse des connaissances á la création des parcours d'apprentissage : Le cas de la chirurgie aortique. Actes de la conférence EIAH 2009, 2009, Unknown, (8 p.), 2009. <hal-00948834>
  • Lucile Vadcard, Michel Dubois, Jêrome Tonetti, Vanda Luengo. Transmission de l'expérience en chirurgie percutanée : analyse cognitive et conception d'outils de formation.. 1er colloque international de l'association Recherches et Pratiques en Didactique Professionnelle, DidaPro, 2009, Unknown, 2009. <hal-00948836>
  • Emmanuelle Ceaux, Lucile Vadcard, Michel Dubois, Vanda Luengo. Designing a learning environment in percutaneous surgery: models of knowledge, gesture and learning situations.. European Association for Research on Learning and Instruction, 2009, Unknown, 2009. <hal-00948770>
  • Vanda Luengo. Take into account knowledge constraints for design of TEL environments in medical education. IEE Computer society. The 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2008, Spain. pp.839, 2008. <hal-00593047>
  • Michel Dubois, Lucile Vadcard, Vanda Luengo. Prise en compte de différents niveaux d'appropriation pédagogique dans la conception d'un simulateur d'apprentissage en chirurgie orthopédique.. Actes du 15e congrès international de l'AIPTLF, 2008, Unknown, CD-ROm Presse Université de Québec, Entre tradition et innovation, comment transformons nous l'univers du travail, pp.n.a., 2008. <hal-00962062>
  • Adelaide Blavier, Zottmann Jean, Annette Aboulafia, Lucile Vadcard, Vanda Luengo, et al.. Learning with Simulations in Medical Education. Validity and Design of Learning Settings in Particular Contexts.. International Conference on Learning Science (Conference Handbook) International Conference on learning science, 2008, Unknown, (8 p.), 2008. <hal-00961987>
  • Vanda Luengo. Surround a virtual environment to becomes a TEL environment in orthopaedic surgery. 10e rencontres internationales de Réalité Virtuelle,VRIC Education, Training and Employment, 2008, Unknown, Jeu de transparents, 2008. <hal-00962092>
  • Vanda Luengo. Utilisation des réseaux bayésiens pour la conception des Environnements informatiques d'apprentissage Humain. Séminaire A3, LIPN, Janvier, 2008, Unknown, Jeu de transparents, 2008. <hal-00962093>
  • Fatoumata Diagne, Vanda Luengo. Supervision d'une activité d'apprentissage à partir d'Indicateurs réutilisés dans l'environnement EM-AGIIR. JOCAIR'2008 Colloque International Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau, 2008, Unknown, (10 p.), 2008. <hal-00962060>
  • Vanda Luengo. Take into account knowledge constraints for TEL environments design in medical education.. ICALT 2008: The 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Santander, Cantabria, Spain, 2008, Unknown, pp.839-841, 2008. <hal-00961988>
  • Dima Mufti-Alchawafa, Vanda Luengo. A decision-making process to produce adaptive feedback in learning environments for professional domains. ICHSL'6 : IEEE 6th International Conference on Human System Learning, Toulouse, France, 2008, Unknown, (8 p.), 2008. <hal-00961989>
  • Vanda Luengo. Knowledge design centred for TEL systems. Invited keynote address, Second Kaleidoscope Symposium, Berlin, 2007, Unknown, Jeu de transparents, 2007. <hal-00962094>
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Dima Mufti-Alchawafa, Vu Minh Chieu. Conceptions and Bayesian Network for an adaptative Orthopaedic Surgery Learning Environment. 11th International Conference on User Modeling. 2nd Workshop on Personalisation for E-Health, Greece, 2007, Unknown, (8 p.), 2007. <hal-00961999>
  • Jêrome Tonetti, Lucile Vadcard, Vanda Luengo, Michel Dubois. Contributions interdisciplinaires à la conception d'un environnement de formation en orthopédie. Computer Assisted Medical and Surgical Interventions, SURGETICA, 2007, Unknown, (8 p.), 2007. <hal-00962000>
  • Jean-Michel Adam, Pierre B. Anastique, Sandra Michelet, Vanda Luengo, Viviane Guéraud, et al.. Web-based experimentation platform: an example of electricity learning experiment. International Conference ICL'2007 Interactive Computer Aided Learning, 2007, Unknown, pp.n.a., 2007. <hal-00962033>
  • Vanda Luengo, Dima Mufti-Alchawafa, Lucile Vadcard. Design of adaptive surgery learning environment with bayesian network. INTED2007. International Technology, Education and Development Conference (Valence, Espagne), 2007, Unknown, (9 p.), 2007. <hal-00961998>
  • Vu Minh Chieu, Vanda Luengo, Lucile Vadcard. A Framework for Building Intelligent Learning Environments in Ill-defined Domains. 13th International Conference on Artificial Intelligence in Education. Workshop AIED Applications in Ill-Defined Domains., 2007, Unknown, (5 p.), 2007. <hal-00961997>
  • Dima Mufti-Alchawafa, Vanda Luengo, Lucile Vadcard. Un modèle informatique pour la production de rétroactions épistémiques. L'exemple d'un environnement d'apprentissage en chirurgie. Jun 2007, INRP, 2007. <hal-00161373>
  • Dima Mufti-Alchawafa, Vanda Luengo, Lucile Vadcard. Didactic Decision-Making Process In a Surgery Learning Environment. JFRB06, 3èmes Journées Francophones sur les Réseaux Bayésiens, 2006, Valenciennes, France. 9 p., 2006. <hal-00190324>
  • Sandra Michelet, Jean-Michel Adam, Vanda Luengo. Adaptive learning scenarios for detection of misconceptions about electricity and remediation. Editor: Michael E. Auer. International Conference ICL'2006 Interactive Computer Aided Learning, 2006, Villach, Austria. pp.Actes CD, ISBN: 3-89958-195-4, 2006. <hal-00190713>
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Michel Dubois, Dima Mufti-Alchawafa. TELEOS : de l'analyse de l'activité professionnelle à la formalisation des connaissances pour un environnement d'apprentissage. Mounira Harzallah, Jean Charlet, Nathalie Aussenac-Gilles. 17e journées francophones d'Ingénierie des connaissances IC'2006, Jun 2006, Nantes, France. pp.101-110, 2006. <hal-00190719>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam. Un questionnaire dynamique pour le suivi et l'analyse de l'activité et des productions d'élèves en électricité. Colloque International JOCAIR'2006 Premières Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau, 2006, Amiens, France. 2006. <hal-00190150>
  • Vu Minh Chieu, Vanda Luengo. A Bayesian Network Based Approach for Student Diagnosis in Complex and Ill-structured Domains. TICE 2006, Information and Communication Technologies in Higher Education and Industry, 2006, Unknown, (6 p.), 2006. <hal-00962080>
  • Vanda Luengo. Contraintes didactiques et informatiques pour la formalisation des connaissances dans les EIAH. école d'été du GDR TIC et Société (Les supports de la connaissance : technologies, médiations, apprentissage, 2006, Unknown, Jeu de transparents, 2006. <hal-00962099>
  • Vanda Luengo. TEL professional environment in kaleidoscope NOE. workshop Intuition, Stuttgart, 2006, Unknown, Jeu de transparents, 2006. <hal-00962101>
  • Vanda Luengo. TELEOS: Entorno basado en nuevas tecnologías para el aprendizaje de actos quirúrjicos. Online Educa, Madrid, 2006, Unknown, Jeu de transparents, 2006. <hal-00962097>
  • Vanda Luengo. Analyse didactique et modélisation informatique pour la conception d'un environnement informatique d'apprentissage humain en chirurgie orthopédique. Séminaire MODALES, DNM recherche sur l'interaction Homme/Machine de la ENST de Bretagne., 2006, Unknown, Jeu de transparents, 2006. <hal-00962095>
  • Vanda Luengo. Informatique pour l'apprentissage, didactique et médecine, quelques perspectives. Table Ronde ENMG, 2006, Unknown, Jeu de transparents, 2006. <hal-00962096>
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Dima Mufti-Alchawafa. De la didactique à l'informatique pour la conception d'un EIAH en chirurgie orthopédique.. EGC06 Extraction et Gestion de la Connaissance, 2006, Unknown, ( 6 p.), 2006. <hal-00962081>
  • Vanda Luengo. Simulare per apprendere : nuovi approcci e strumenti. Tutoriel SIE-L (Società Italiana di e-Learning), 2006, Unknown, Jeu de transparents, 2006. <hal-00962098>
  • Sandra Michelet, Vanda Luengo, Jean-Michel Adam. Un questionnaire dynamique pour le suivi et l'analyse de l'activité et des productions d'élèves en électricité. Mohamed Sidir, Eric Bruillard, Georges-Louis Baron. Premières journées communication et apprentissages instrumentés en réseau, Jul 2006, Amiens, France. pp.421-434, 2006. <edutice-00138511>
  • Stéphane Larrieu, Lucile Vadcard, Vanda Luengo. Didactical approach for the design of a learning environment for airline pilots. European Research Workshop on Understanding and Rethinking the Technology mediated workplace, 2005, Liège, Belgium. <hal-00190382>
  • Lucile Vadcard, Vanda Luengo. Interdisciplinary approach for the design of a learning environment. E-Learn 2005 - World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, 2005, Vancouver, Canada. 2005. <hal-00190712>
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard. Design of adaptive feedback in a web educational system. 12th International Conference on Artificial Intelligence in Education, Workshop on Adaptive Systems for Web-Based Education: Tools and Reusability, 2005, Amsterdam, Netherlands. 9 p., 2005. <hal-00190081>
  • Dima Mufti-Alchawafa, Vanda Luengo, Lucile Vadcard. Architecture d'un environnement d'aide à l'apprentissage de la chirurgie orthopédique. TICE 2004 « Technologies de l'Information et de la Communication dans l'Enseignement Supérieur et l'Entreprise»., 2004, Compiègne, France. pp.8, 2004. <hal-00190381>
  • Lucile Vadcard, Vanda Luengo. Embedding knowledge in the design of an orthopaedic surgery learning environment. Pernin J.P., Michau F. CALIE04 International Conference on Computer Aided Learning in Engineering Education, 2004, Grenoble, France. pp.6, 2004. <hal-00190293>
  • Vanda Luengo, Dima Mufti-Alchawafa, Lucile Vadcard. The knowledge like the object of interaction in an orthopaedic surgery-learning environment. International Conference on Intelligent Tutoring Systems, 2004, Unknown, (8 p.), 2004. <hal-00962017>
  • Lucile Vadcard, Vanda Luengo, Jêrome Tonetti, Dima Mufti-Alchawafa, Merloz Philippe. Le projet TELEOS : Technological Enhanced Learning Environment for Orthopaedic Surgery. Internet et Pédagogie Médicale, 2004, Unknown, (4 p.), 2004. <hal-00962086>
  • Dima Mufti Alchawafa, Vanda Luengo, Lucile Vadcard. Architecture d'un environnement d'aide à l'apprentissage de la chirurgie orthopédique. Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et de l'Industrie, Oct 2004, Compiègne, France. Université de Technologie de Compiègne, pp.337-344, 2004, <ISBN : 2-913923-12-7>. <edutice-00000714>
  • Vanda Luengo. Un modelo propuesto a partir de la inteligencia artificial y la didáctica. V jornadas internacionales de ciencias computacionales, 2003, Unknown, Jeu de transparents, 2003. <hal-00962102>
  • Vanda Luengo. A model for educational software using artificial intelligence and didactical theories. Proceedings of International Conference on Information and Communication technologies in Education, 2002, Unknown, pp.n.a., 2002. <hal-00962021>

Direction d'ouvrage, Proceedings4 documents

  • Mireille Bétrancourt, Christian Depover, Vanda Luengo, Bruno De Lièvre, Gaëtan Temperman. Conférence Internationale francophone sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2011). Editions de l'UMONS, pp.452, 2011, 978-2-87325-061-4. <hal-00911395>
  • Lucile Vadcard, Vanda Luengo. WS proceedings : TEL in the working context. unknown publisher, pp.n.a., 2006. <hal-00962089>
  • Christophe Choquet, Vanda Luengo, Kalina Yacef. Usage analysis in learning systems. unknown publisher, pp.n.a., 2005. <hal-00962090>
  • Vanda Luengo, Jean-Philippe Pernin, Jean-François Rouet. Processus cognitifs et technologies pour l'apprentissage. unknown publisher, pp.n.a., 2004. <hal-00962091>

Autre publication8 documents

  • Vanda Luengo. Didactical models to design TEL environnements. séminaires avec ppt. 2010, Jeu de transparents. <hal-00948850>
  • Vanda Luengo, Aurélie Larcher. Logiciel TELEOS 2, une plateforme orienté services. n.a. 2010. <hal-00948854>
  • Vanda Luengo. Projet TELEOS, plateforme multi-agent pour l'apprentissage en chirurgie orthopédique.. Séminaire avec ppt. 2009, Jeu de transparents. <hal-00948851>
  • Vanda Luengo. Les rétroactions épistémiques dans les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain. French HDR dissertation. 2009. <hal-00699802>
  • Vanda Luengo, Michel Dubois, Lucile Vadcard, J. Tonetti. Le projet TCAN TELEOS : Technology enhanced Learning in orthopaedic surgery. TELEOS : Technology enhanced Learning in orthopaedic surgery. 2006. <hal-00593058>
  • Vanda Luengo, Vu Minh Chieu, Laurie Perez. Logiciel TELEOS 1, une plateforme multi-agent pour l'apprentissage en chirurgie ortopédique. n.a. 2006. <hal-00962112>
  • Jean-Pierre David, Jean-Michel Adam, Fatoumata Diagne, Anne Lejeune, Vanda Luengo, et al.. Design patterns for recording and analysing usage of learning systems: State of art of tracking and analysing usage. Research report - Report number D32.3.1. 2005. <hal-00190305>
  • Jean-Michel Adam, Marie-Noelle Bessagnet, Amel Bouzeghoub, Pierre-Andre Caron, Thibault Carron, et al.. Contributions de l'Action Spécifique « Conception d'une Plate-forme pour la recherche en EIAH » à l'ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain. No. 2005. <hal-01452353>

Rapport8 documents

  • Yannick Bourrier, Francis Jambon, Catherine Garbay, Vanda Luengo. An Interaction Centred Approach to the teaching of Non-technical Skills in a Virtual Environment. [Research Report] Laboratoire d'Informatique de Paris 6; Laboratoire d'Informatique de Grenoble. 2016. <hal-01335038>
  • Jean Michel Adam, Alain Derycke, Jacqueline Bourdeau, Vanda Luengo, J.C. Tarby, et al.. Guidelines for the support of the experiments through the SVL. Task Instrumentation and development of uses and best experimental practices. 2014. <hal-00962111>
  • Jean-Pierre David, Anne Lejeune, Jean-Philippe Pernin, Fatoumata Diagne, Jean-Michel Adam, et al.. State of art of tracking and analysing usage. 2014. <hal-00962113>
  • Vanda Luengo, Michel Dubois, Lucile Vadcard, Jêrome Tonetti. TELEOS: Technology enhanced Learning in orthopaedic surgery. 2014. <hal-00962108>
  • Jean Zotmann, Annette Aboulafia, Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Adelaide Blavier. Orchestrating Technology-Enhanced Processes of Learning and Instruction in Medical Education. 2014. <hal-00962109>
  • Jean Michel Adam, Pierre B. Anastique, Jean M. Cagnat, Jean Pierre David, Christine Ferraris, et al.. Demonstrator of an infrastructure to collect and exchange experimental trails. 2014. <hal-00962110>
  • Vanda Luengo. Evaluation des EIAH point de vue informatique. 2014. <hal-00962114>
  • Vanda Luengo, Jocelyne Troccaz, Michel Dubois, Tonetti Jéromê. TELEOS Technology Enhanced Learning Environment for Orthopaedic Surgery. [Research Report] 2010. <hal-00948799>

Pré-publication, Document de travail3 documents

  • Nadine Mandran, Laura Dupuis, Vanda Luengo. DOP8_Qpp: Model to pre-process educational data. 2016. <hal-01321345>
  • Vanda Luengo. Projet ANR HUBBLE HUman oBservatory Based on anaLysis of e-LEarning traces. 2014. <hal-01116630>
  • Lucile Vadcard, Vanda Luengo. Réduire l'écart entre formations théorique et pratique en chirurgie : conception d'un EIAH. 2005. <hal-00005655>

Ouvrage (y compris édition critique et traduction)3 documents

  • Christophe Choquet, Elisabeth Delozanne, Vanda Luengo. Analyse des Traces d'Utilisation dans les EIAH (STICEF - vol. 14). Revue Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation (STICEF), 2007, 1764-7223. <hal-01434111>
  • Christophe Choquet, Vanda Luengo, Kalina Yacef. Usage Analysis of Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues (Journal of Interactive Learning Research special issue - Vol 18, n° 2). AACE Publications, 2007, 1093-023X. <hal-01434081>
  • Christophe Choquet, Vanda Luengo, Kalina Yacef. Workshop Usage Analysis of Learning System Proceedings (in AIED'05). IOS Press, 2005. <hal-01434244>

Chapitre d'ouvrage4 documents

  • Vanda Luengo, Annette Aboulafia, Adelaide Blavier, George Shorten, Lucile Vadcard, et al.. Novel Technology for learning in Medicine. Balacheff, Nicolas and Ludvigsen, Sten and De Jong, Ton and Lazonder, Ard and Barnes, Sally. n.a., 7, Springer, pp.105-120, 2009. <hal-00948810>
  • Christophe Choquet, Vanda Luengo, Kalina Yacef. Special Issue Usage Analysis in Learning Systems: Existing Approaches and Scientific Issues. Choquet, Christophe and Luengo, Vanda and Yacef, Kalina. Usage Analysis in Learning Systems, Journal of Interactive Learning Research, pp.n.a., 2007. <hal-00962037>
  • Vanda Luengo, Lucile Vadcard, Nicolas Balacheff. Environnements Informatiques et Apprentissage Humain. Grandbastien, Monique and Labat, Jean-Marc. Environnements Informatiques et Apprentissage Humain, Hermès-Lavoisier, pp.47-68, 2006, Collection IC2. <hal-00962039>
  • Vanda Luengo. Produire et lire des textes de démonstration. édition, Ellipses. Produire et lire des textes de démonstration, Ellipses, pp.n.a., 2001. <hal-00962043>