Number of documents

19

Publications de Thomas de Vittori


Vous trouverez ci-dessous la majeure partie de mes travaux publiés.

Pour consulter les ressources vidéos que je propose en ligne, rendez-vous sur mon site personnel : www.thomasdevittori.net et suivez le lien EDU-HM.


Books1 document

  • Thomas de Vittori. Les notions d'espace en géométrie. De l'Antiquité à l'Age Classique.. L'Harmattan, pp.164, 2009, Acteurs de la Science. ⟨hal-00437836⟩

Journal articles5 documents

  • Thomas de Vittori. Analyzing the use of history in mathematics education: issues and challenges around Balacheff’s cKȼ model. Educational Studies in Mathematics, Springer Verlag, 2018, 99 (2), pp.125 - 136. ⟨10.1007/s10649-018-9831-6⟩. ⟨hal-01915902⟩
  • Thomas de Vittori. Les tâches des élèves dans une activité mathématique à dimension historique.. Petit x, Institut de recherche sur l'enseignement des mathématiques (Grenoble), 2015. ⟨hal-01207488⟩
  • Thomas Barrier, Thomas de Vittori, Anne-Cécile Mathé. Des séances ordinaires comportant une dimension historique : quels enseignements ?. Petit x, Institut de recherche sur l'enseignement des mathématiques (Grenoble), 2012, 90, pp.5-33. ⟨http://www-irem.ujf-grenoble.fr/spip/spip.php?rubrique12⟩. ⟨hal-01147456⟩
  • Thomas de Vittori. History in mathematics teaching: current problems and new proposals. Almagest, 2012, III (1), pp.0-11. ⟨hal-00702079⟩
  • Thomas de Vittori, Hervé Loeuille. Former des enseignants à l'histoire des sciences : Analyse et enjeux d'une pratique en mathématiques. Petit x, Institut de recherche sur l'enseignement des mathématiques (Grenoble), 2009, pp.5-22. ⟨hal-00531352⟩

Conference papers6 documents

  • Thomas de Vittori. Analysis of pupils tasks in the use of history in mathematics teaching. History and Pedagogy of Mathematics, Jul 2016, Montpellier, France. ⟨hal-01349255⟩
  • Olivier Bruneau, Thomas de Vittori. INQUIRY-BASED MATHEMATICS TEACHING, HISTORY OF MATHEMATICS AND NEW COMMUNICATION TOOLS : AN EXCITING CHALLENGE !. 6th European Summer University on the History and Epistemology in Mathematics Education, Jul 2010, Vienna, France. ⟨hal-01179914⟩
  • Olivier Bruneau, Thomas de Vittori. Inquiry-based mathematics, history of mathematics and new communication tools: an exciting challenge!. Inquiry-based mathematics, history of mathematics and new communication tools: an exciting challenge!, Jul 2009, Vienna, Austria. p.383-389. ⟨hal-00658213⟩
  • Thomas de Vittori. The perfect compass: conics, movement and mathematics around the 10th century.. The perfect compass: conics, movement and mathematics around the 10th century., Jul 2009, Vienna, Austria. p.539-548. ⟨hal-00658217⟩
  • Thomas de Vittori. La caractéristique géométrique de G. W. Leibniz : présentation et perspectives.. La caractéristique géométrique de G. W. Leibniz : présentation et perspectives., May 2008, Nancy, France. chapitre IV-2. ⟨hal-00658204⟩
  • Thomas de Vittori. Philosophie des mathématiques et formation des professeurs stagiaires. Philosophie des mathématiques et formation des professeurs stagiaires, Nov 2007, Barcelona, Espagne. pp.437-444. ⟨hal-00531357⟩

Book sections3 documents

  • Thomas de Vittori. De la géométrie sans figure, est-ce possible ? L'exemple de la Caractéristique Géométrique de G.W.Leibniz. David Banks. L'image dans le texte scientifique, L'Harmattan, pp.1-10, 2013. ⟨hal-00823539⟩
  • Thomas de Vittori. Mathématiques : objets d'hier et enseignants d'aujourd'hui. Véronique Castagnet-Lars. L'éducation au patrimoine : de la recherche scientifique aux pratiques pédagogiques, Presses du Septentrion, pp.1-10, 2013. ⟨hal-00823534⟩
  • Olivier Bruneau, Sylvain Laubé, Thomas de Vittori. ICT and History of mathematics in the case of IBST. Bruneau, Olivier; Laubé, Sylvain; de Vittori, Thomas; Grapi, Pere; Massa-Esteve, Maria-Rosa; Heering, Peter. History of Science and Technology (HST) : ICT Resources for Science Teaching (IBST), Frank & Timme GmbH, pp.145-160, 2012. ⟨hal-01180129⟩

Directions of work or proceedings2 documents

  • Thomas de Vittori, Olivier Bruneau, Pere Grapi, Sylvain Laubé, Maria-Rosa Massa-Esteve, et al.. Innovative Methods for Science Education: History of Science, ICT and Inquiry Based Science Teaching. Frank&Timme, pp.358, 2012, 978-3-86596-354-3. ⟨hal-00730373⟩
  • Olivier Bruneau, Sylvain Laubé, Thomas de Vittori, Peter Herring, Maria-Rosa Massa-Esteve, et al.. The Usage of ICT and IBST by the History of Science and Technology. Bruneau, Olivier; de Vittori, Thomas; Grapi, Pere; Heering, Peter; Laubé, Sylvain; Massa-Esteve, Maria-Rosa. France. Frank & Timme GmbH, 2012. ⟨hal-01219489⟩

Preprints, Working Papers, ...1 document

Videos1 document

  • Thomas de Vittori, Elisabeth de Pablo, Camille Bonnemazou, Richard Fillon. La géométrisation du lieu et l’espace géométrique. : Journées thématiques "Inventer l'espace" (Paris, 2006).. 2006. ⟨medihal-01944873⟩