Number of documents

82

CV Thierry Pénard


Journal articles48 documents

  • Mehdi Farajallah, Robert Hammond, Thierry Pénard. What drives pricing behavior in Peer-to-Peer markets? Evidence from the carsharing platform blablacar. Information Economics and Policy, Elsevier, In press, ⟨10.1016/j.infoecopol.2019.01.002⟩. ⟨halshs-02012097⟩
  • Michael Arnold, Eric Darmon, Sylvain Dejean, Thierry Pénard. Digital Piracy Under a Graduated Response Policy. Journal of Institutional and Theoretical Economics, Mohr Siebeck, 2019, 175 (2), pp.372-393. ⟨10.1628/jite-2018-0016⟩. ⟨halshs-01866946⟩
  • Michael Arnold, Eric Darmon, Thierry Pénard. The impact of organic links in position auctions with popular versus niche keywords. International Journal of Economic Theory, Wiley, 2018, ⟨10.1111/ijet.12156⟩. ⟨halshs-01806499⟩
  • Zhiwen Li, Michael Arnold, Thierry Pénard. How Increasing Supplier Search Cost Can Increase Welfare. B.E. Journal in Theoretical Economics, Topics in Theoretical Economics, De Gruyter, 2017, 18 (1), ⟨10.1515/bejte-2016-0048⟩. ⟨halshs-01806502⟩
  • Alexandre Mayol, Thierry Pénard. Facebook use and individual well-being: Like me to make me happier!. Revue d'économie industrielle , Éd. techniques et économiques ; De Boeck Université, 2017, 158 (2), pp.101-127. ⟨10.4000/rei.6570⟩. ⟨halshs-01806504⟩
  • Thierry Pénard, Rozenn Perrigot. Online search – Online purchase in franchising: An empirical analysis of franchisor website functionality. Journal of Retailing and Consumer Services, Elsevier, 2017, 39, pp.164 - 172. ⟨10.1016/j.jretconser.2017.08.003⟩. ⟨halshs-01615117⟩
  • Winston Maxwell, Thierry Pénard. Quelle régulation pour les plateformes numériques en Europe ?. Réalités industrielles. Annales des mines, Ed. Eska, 2016, 2016 (3), pp.42-46. ⟨halshs-01355753⟩
  • Éric Darmon, Sylvain Dejean, Thierry Pénard. La réponse graduée de l’Hadopi a-t-elle eu des effets sur le piratage de musique et de films ? Une étude empirique des pratiques de consommation en ligne. Revue Economique, Presses de Sciences Po, 2016, 67 (3), pp.181-206. ⟨10.3917/reco.pr2.0066⟩. ⟨halshs-01184017⟩
  • Marc Bourreau, Thierry Pénard. L’économie numérique en question. Revue d'économie industrielle , Éd. techniques et économiques ; De Boeck Université, 2016, 4 (156), pp.11-15. ⟨halshs-01806507⟩
  • Thierry Pénard, Nicolas Poussing, Blaise Mukoko, Georges Bertrand Tamokwe Piaptie. Internet adoption and usage patterns in Africa: Evidence from Cameroon. Technology in Society, Elsevier, 2015, 42, pp.71-80. ⟨10.1016/j.techsoc.2015.03.004⟩. ⟨halshs-01141314⟩
  • Mehdi Farajallah, Myriam Le Goff-Pronost, Thierry Pénard, Raphaël Suire. Quoi de neuf docteur ? Une étude économétrique sur la recherche en ligne d'informations médicales par les patients. Journal de Gestion et d’Économie Médicales, Editions ESKA, 2015, 33 (4), pp.231 - 251. ⟨hal-01342346⟩
  • Marianne Lumeau, David Masclet, Thierry Pénard. Reputation and social (dis)approval in feedback mechanisms: An experimental study. Journal of Economic Behavior and Organization, Elsevier, 2015, 112, pp.127-140. ⟨10.1016/j.jebo.2015.02.002⟩. ⟨halshs-01116889⟩
  • Thierry Pénard, Alain Rallet. De l’économie des réseaux aux services en réseaux : nouveau paradigme, nouvelles orientations. Réseaux, La Découverte, 2014, 2/3 (184-185), pp.71-93. ⟨10.3917/res.184-185.0071 ⟩. ⟨halshs-01075904⟩
  • Mourad Zeroukhi, Thierry Pénard. open source software subsidies and network compatibility in a mixed duopoly. Economics Bulletin, Economics Bulletin, 2014, 34 (2), pp.1174-1184. ⟨halshs-01057080⟩
  • Sylvain Dejean, Thierry Pénard, Godefroy Dang Nguyen. La gratuité sur Internet : de la logique marchande à la logique communautaire. Réalités industrielles. Annales des mines, Ed. Eska, 2013, pp.42-47. ⟨hal-00965949⟩
  • Rozenn Perrigot, Thierry Pénard. Determinants of e-commerce strategy in franchising: a resource-based view. International Journal of Electronic Commerce, Taylor & Francis (Routledge), 2013, 17 (3), pp.109-130. ⟨10.2753/JEC1086-4415170305⟩. ⟨halshs-00816125⟩
  • Thierry Pénard, Nicolas Poussing, Raphaël Suire. Does the Internet make people happier?. Journal of Socio-Economics, Elsevier, 2013, 46, pp.105-116. ⟨10.1016/j.socec.2013.08.004⟩. ⟨halshs-00864314⟩
  • Zhiwen Li, Thierry Pénard. The Role of Quantitative and Qualitative Network Effects in B2B Platform Competition. Managerial and Decision Economics, Wiley, 2013, 35 (1), pp.1-19. ⟨10.1002/mde.2602⟩. ⟨halshs-00869881⟩
  • Thierry Pénard, Nicolas Poussing, Gabriel Zomo Yebe, Philémon Nsi Ella. Comparing the determinants of Internet and cell phone use in Africa: Evidence from Gabon. Communications and Strategies, 2012, 86 (2), pp.65-83. ⟨halshs-00712296⟩
  • Gérard Cliquet, Thierry Pénard. Plural form franchise networks: A test of Bradach's model. Journal of Retailing and Consumer Services, Elsevier, 2012, 19 (1), pp.159-167. ⟨10.1016/j.jretconser.2011.11.005⟩. ⟨halshs-00656104⟩
  • Thierry Pénard, Emmanuel Raynaud, Stéphane Saussier. Monitoring policy and organizational form in franchised chains. International Journal of the Economics of Buisness, 2011, 18 (3), pp.399-417. ⟨10.1080/13571516.2011.618613⟩. ⟨hal-01000593⟩
  • Thierry Pénard, Emmanuel Raynaud, Stéphane Saussier. Monitoring policy and organizational forms in franchised chains. International Journal of the Economics of Business, Taylor & Francis (Routledge), 2011, 18 (3), pp.399-417. ⟨halshs-00656123⟩
  • Zouhaïer M'Chirgui, Thierry Pénard. How to provide Quality of Service guarantees in the Internet? Lessons learnt from the airline and card-based payment sectors. European Management Journal, Elsevier, 2011, 9 (4), pp.306-318. ⟨10.1016/j.emj.2010.12.003⟩. ⟨halshs-00629487⟩
  • David Masclet, Thierry Pénard. Do reputation feedback systems really improve trust among anonymous traders? An experimental study. Applied Economics, Taylor & Francis (Routledge), 2011, 44 (35), pp.4553-4573. ⟨10.1080/00036846.2011.591740⟩. ⟨halshs-00629500⟩
  • Thierry Pénard, Nicolas Poussing. Internet use and social capital: The strength of virtual ties. Journal of Economic Issues, Newfound Press, 2010, 44 (3), pp.568-594. ⟨10.2753/JEI0021-36244403XX⟩. ⟨halshs-00489752⟩
  • Nathalie Colombier, Zouhaïer M'Chirgui, Thierry Pénard. Une analyse empirique des stratégies d'interconnexion des opérateurs internet. Revue d'économie industrielle , Éd. techniques et économiques ; De Boeck Université, 2010, pp.25-50. ⟨halshs-00629507⟩
  • Marianne Lumeau, David Masclet, Thierry Pénard. Les conséquences de la manipulation de la réputation dans les systèmes d'évaluation en ligne. Une étude expérimentale. Revue Economique, Presses de Sciences Po, 2010, 61 (6), pp.1123-1133. ⟨10.3917/reco.616.1123⟩. ⟨halshs-00601698⟩
  • Sylvain Dejean, Thierry Pénard, Raphaël Suire. La gratuité est-elle une fatalité sur les marchés numériques ? Une étude sur le consentement à payer pour des offres de contenus audiovisuels sur internet. Economie et Prévision, Minefi - Direction de la prévision, 2010, 3 (194), pp.15-32. ⟨hal-00965945⟩
  • Thierry Pénard, Raphaël Suire. Économie de l'internet : une économie d'interactions sociales. Revue Française d'Economie, Association Française d'Économie, 2008, XXII (3), pp.151-187. ⟨halshs-00294907⟩
  • Nathalie Colombier, Ludivine Martin, Thierry Pénard. Usages des TIC, conditions de travail et satisfaction des salariés. Réseaux, La Découverte, 2007, 25 (143), pp.115-146. ⟨10.3166⟩. ⟨halshs-00256256⟩
  • Thierry Pénard, Michael Arnold. Bargaining and fixed price offers : how online intermediaries are changing new car transactions. Review of Network Economics, De Gruyter, 2007, 6 (2), pp.134-160. ⟨halshs-00169306⟩
  • Thierry Pénard, Eric Brousseau. The economics of digital business models : a framework for analyzing the economics of platforms. Review of Network Economics, De Gruyter, 2007, 6 (2), pp.81-114. ⟨halshs-00169305⟩
  • David Masclet, Thierry Pénard. Pourquoi évaluer son partenaire lors d'une transaction à la eBay ? une approche expérimentale. Revue d'Economie Politique, Dalloz, 2007, 117 (3), pp.365-386. ⟨halshs-00144846⟩
  • Thierry Pénard. Faut-il repenser la politique de la concurrence sur les marchés Internet ?. Revue Internationale de Droit Economique, Association internationale de droit économique, 2006, pp.55-86. ⟨halshs-00008316⟩
  • Thierry Pénard, Nicolas Poussing. Usage de l'Internet et investissement en capital social. Recherches Economiques de Louvain - Louvain economic review, De Boeck Université, 2006, pp.413-446. ⟨halshs-00008317⟩
  • Ludivine Martin, Thierry Pénard. Investing in a website: a top dog or a resource-based strategy for firms?. Communication & Strategies, IDATE, 2005, pp.77-98. ⟨halshs-00010276⟩
  • Fabice Le Guel, Thierry Pénard, Raphaël Suire. Adoption et usage marchand de l'Internet : une étude économétrique sur données bretonnes. Economie et Prévision, Minefi - Direction de la prévision, 2005. ⟨halshs-00068310⟩
  • Thierry Pénard, E. Raynaud, S. Saussier. Théories des contrats et réseaux de franchise. Revue Française d'Economie, Association Française d'Économie, 2004, 13 (4), pp.151-183. ⟨halshs-00068982⟩
  • Thierry Pénard, G. Dang Nguyen. La gratuité à la croisée des nouveaux modèles d'affaires sur Internet. Réseaux, La Découverte, 2004, 22, pp.81-109. ⟨halshs-00068967⟩
  • Thierry Pénard. Libéralisation et règlementation dans les industries de réseau. Economie publique : Etudes et recherches = Public economics, Institut d'économie publique (IDEP), 2003, pp.39-44. ⟨halshs-00069658⟩
  • Sophie Larribeau, Thierry Pénard. Que peut-on dire des stratégies tarifaires sur Internet ? Une étude économétrique sur la vente en ligne de CD en France. Systèmes d'Information et Management, Eska, 2003, 8 (3), pp.29-54. ⟨halshs-00069654⟩
  • Thierry Pénard, E. Raynaud, S. Saussier. Dual distribution and royalty rates in franchised chains : an empirical exploration using French data. Journal of Marketing Channels, Taylor & Francis (Routledge): SSH Titles, 2003, 10 (3/4), pp.5-31. ⟨halshs-00069582⟩
  • Thierry Pénard. Structures de marché et pratiques facilitant la collusion : une approche par la théorie des jeux répétés. Economie Rurale, Société Française d'Économie Rurale, 2003, pp.80-98. ⟨halshs-00069580⟩
  • Thierry Pénard. Competition and Strategy on the Mobile Telephony Market : a Look at the GSM Business Model in France. Communication & Strategies, IDATE, 2002, pp.49-79. ⟨halshs-00069686⟩
  • Thierry Pénard, S. Souam. Collusion et politique de la concurrence en information asymétrique. Annales d'Economie et de Statistique, INSEE-GENES, 2002, pp.209-233. ⟨halshs-00069687⟩
  • Thierry Pénard. Mondialisation et accès aux marchés. L'accès au marché dans les industries de réseau : enjeux concurrentiels et réglementaires. Revue Internationale de Droit Economique, Association internationale de droit économique, 2002, pp.294-312. ⟨halshs-00069684⟩
  • Thierry Pénard, S. Souam. Que peut bien apporter l'analyse économique à l'application du droit de la concurrence ?. Revue d'Economie Politique, Dalloz, 2002, 112 (6), pp.863-887. ⟨halshs-00069679⟩
  • Sophie Larribeau, Thierry Pénard. Le commerce électronique en France : un essai de mesure sur le marché des CD. Economie et Statistique / Economics and Statistics, INSEE, 2002, pp.27-46. ⟨halshs-00069683⟩

Conference papers17 documents

  • Myriam Le Goff-Pronost, Mehdi Farajallah, Thierry Pénard, Raphaël Suire. Quoi de neuf docteur ? Une étude économétrique sur la recherche en ligne d'informations médicales par les patients. XXXIVèmes Journées des Economistes de la Santé Français, Dec 2012, Reims, France. ⟨hal-00799708⟩
  • Myriam Le Goff-Pronost, Thierry Pénard, Raphaël Suire. Quoi de neuf docteur ? La relation médecin-patient à l'heure de l'Internet (application aux données " Ménage ", enquête M@rsouin 2009). 9ème séminaire M@rsouin, May 2011, Bénodet, France. ⟨hal-00623229⟩
  • Michael Arnold, Eric Darmon, Thierry Pénard. To sponsor or not to sponsor: Sponsored search auctions with organic links and firm dependent click-through rates. 9th annual international industrial organization conference, Apr 2011, Boston, United States. ⟨halshs-00603235⟩
  • Eric Darmon, Thierry Pénard, Michael Arnold. To sponsor or not to sponsor: sponsored search auctions with organic links and firm dependent click-through rates. 38th annual conference of the European Association for Research in Industrial Economics (EARIE), Sep 2011, Stockholm, Sweden. ⟨halshs-00632107⟩
  • Marianne Lumeau, David Masclet, Thierry Pénard. Les conséquences de la manipulation de la réputation dans les systèmes d'évaluation en ligne : une étude expérimentale. 27èmes journées de microéconomie appliquée, Jun 2010, Angers, France. ⟨halshs-00496442⟩
  • Thierry Pénard, Zhiwen Li, Eric Brousseau. How do electronic platforms affect transactions in vertically related market. Workshop - digital business models : understanding strategies, Jun 2010, Paris, France. ⟨halshs-00554797⟩
  • Thierry Pénard, Raphaël Suire, Sylvain Dejean. Olson's paradox revisited : an empirical analysis of file-sharing behaviour in P2P file-sharing communities. 7th annual international industrial organization conference, Apr 2009, Boston, United States. ⟨halshs-00401582⟩
  • Marianne Lumeau, David Masclet, Thierry Pénard. Disposition à payer pour une réputation : une étude expérimentale sur les mécanismes d'évaluation. European Regional Meeting of ESA (Economic Science Association), Sep 2008, Lyon, France. ⟨halshs-00326859⟩
  • Nathalie Colombier, Ludivine Martin, Thierry Pénard. L'impact des TIC sur la qualité de l'emploi. 4èmes doctoriales GDR TIC et société, Jan 2007, Marne-la-Vallée, France. ⟨halshs-00161968⟩
  • David Masclet, Thierry Pénard. Pourquoi évaluer son partenaire lors d'une transaction à la eBay ? Une approche expérimentale. 24èmes journées de microéconomie appliquée, May 2007, Fribourg, Suisse. ⟨halshs-00161975⟩
  • Nathalie Colombier, Ludivine Martin, Thierry Pénard. Usage des TIC, conditions de travail et satisfaction des salariés. LVIème congrès de l'AFSE, Sep 2007, Paris, France. ⟨halshs-00176005⟩
  • Thierry Pénard, Raphaël Suire. From omnivores to off the network consumer : the effect of social interactions on Internet usage patterns. On line services : networks, contents, usages, Dec 2007, Paris, France. ⟨halshs-00216151⟩
  • Nathalie Colombier, Ludivine Martin, Thierry Pénard. Les salariés sont-ils réellement satisfaits des TIC ?. Marsouin, Jun 2007, Rennes, France. ⟨halshs-00171782⟩
  • Ludivine Martin, Thierry Pénard. Investing in a website : a top dog or a resource-based strategy for firms ?. ZEW Workshop on ICT and Firm Strategies, Oct 2006, Mannheim, Germany. pp.20. ⟨halshs-00109618⟩
  • David Masclet, Thierry Pénard. Pourquoi évaluer son partenaire lors d'une transaction à la e-bay ? Une approche expérimentale. 8èmes Journées d'Economie Expérimentale, Jun 2006, Strasbourg, France. ⟨halshs-00117095⟩
  • David Masclet, Thierry Pénard. Pourquoi évaluer son partenaire lors d'une transaction à la ebay ; une approche expérimentale. Colloque annuel de l' "Economic Science Association", Sep 2006, Nottingham, Royaume-Uni. pp.27. ⟨halshs-00106865⟩
  • Ludivine Martin, Thierry Pénard. La mise en place d'un site Web comme investissement stratégique : une analyse sur données bretonnes. Doctoriales 2005 du GDR Tics et Société, Jun 2005, Paris, France. pp.32. ⟨halshs-00010187⟩

Books3 documents

  • Thierry Pénard. Web Social Science: Concepts, Data, and Tools for Social Scientists in the Digital Age, by Robert Ackland (Sage, London, 2013), pp. 202.. 91 (295), pp.548-550, 2015, ⟨10.1111/1475-4932.12232⟩. ⟨halshs-01244565⟩
  • Éric Malin, Thierry Pénard. Économie du numérique et de l'internet. VUIBERT, pp.192, 2010. ⟨halshs-00481566⟩
  • Maurice Baslé, Thierry Pénard. eEurope - La société européenne de l'information en 2010. Economica, 2002. ⟨halshs-00077087⟩

Book sections12 documents

  • Eric Darmon, Sylvain Dejean, Thierry Penard. Quelle est l’efficacité des politiques publiques contre le piratage musical et audiovisuel ? Une évaluation microéconomique de la réponse graduée de la Hadopi. Nicolas, Yan and Gergaud, Olivier. Évaluer les politiques publiques de la culture, Ministère de la culture, DEPS, 2016, 978-2-11-128159-2. ⟨hal-01962640⟩
  • Godefroy Dang Nguyen, Sylvain Dejean, Thierry Pénard. Gratuité sur Internet : entre logiques individuelles et logiques communautaires. La gratuité un concept aux frontières de l'économie et du droit, LGDJ Lextenso éditions, pp.91-102, 2014, Droit & Economie. ⟨halshs-01057066⟩
  • Eric Brousseau, Thierry Pénard. Assembling platforms: Strategy and competition. Gary Madden, Russel Cooper. The economics of digital markets, Edward Elgar Publishing, pp.13-26, 2009. ⟨halshs-00439950⟩
  • Thierry Pénard. Network cooperation and incentives within online communities. Eric Brousseau, Nicolas Curien. Internet and digital economics, Cambridge University Press, pp.220-236, 2008. ⟨halshs-00421390⟩
  • Thierry Pénard. Game theory and institutions. Eric Brousseau, Jean-Michel Glachant. New institutional economics, Cambridge University Press, pp.158-179, 2008. ⟨halshs-00421384⟩
  • Thierry Pénard, Nicolas Thirion. La régulation dans les télécommunications : une approche croisée de l'économie et du droit. Nicolas Thirion. Libéralisations, privatisations, régulations, Larcier, pp.87-124, 2007. ⟨halshs-00439957⟩
  • Thierry Pénard, Raphaël Suire, Fabrice Le Guel. Une double fracture numérique. Eric GUICHARD. Mesures de l'internet, Les Canadiens en Europe, pp.115-126, 2004. ⟨halshs-00077062⟩
  • Sophie Larribeau, Thierry Pénard, P. Frey. Prix et dispersion des prix sur Internet : une application à la vente des CD en France. BELLON B., BEN YOUSSEF A., RALLET A. La Nouvelle Économie en perspective, Economica, pp.137-160, 2003. ⟨halshs-00076680⟩
  • Thierry Pénard. Stratégies et concurrence dans la Net-économie. BASLE M., PENARD T. eEurope - La société européenne de l'information en 2010, Economica, pp.13-50, 2002. ⟨halshs-00077076⟩
  • Thierry Pénard, G. Dang Nguyen. Internet Economics : a New Form of Cooperation ?. BELLON B., VOISIN C., PLUNKET A. The Dynamics of Industrial Collaboration : a Diversity of Theories and Empirical Approaches, E. Elgar, pp.55-69, 2002. ⟨halshs-00077074⟩
  • Thierry Pénard. Mythes et réalités du commerce électronique : une revue des études empiriques. BASLE M., PENARD T. eEurope - La société européenne de l'information en 2010, Economica, pp.121-154, 2002. ⟨halshs-00077094⟩
  • Thierry Pénard, G. Dang Nguyen. Interconnection Agreements : Strategic Behaviour and Property Rights. BROUSSEAU & GLACHANT. The Economics of Contracts : Theories and Applications, Cambridge University Press, 2002. ⟨halshs-00068305⟩

Directions of work or proceedings1 document

  • Thierry Pénard, Jean-Philippe Tropeano. Nouveaux regards en économie et politique de la concurrence + Introduction. France. 67 (HS), pp.5-7, 2016, Hors série : Nouveaux regards en économie et politique de la concurrence, 9782724634822. ⟨halshs-01355720⟩

Preprints, Working Papers, ...1 document

  • Vincent Malardé, Thierry Pénard. Airbnb, Blablacar, Le Bon Coin ... Pourquoi et comment utilise-t-on les plateformes de consommation collaborative ?. 2018. ⟨hal-01757813⟩