Accéder directement au contenu

Thierry OLIVE

Directeur de recherche au CNRS
75
Documents
Contact

Présentation

**Directeur de la Maison des Sciences de l'homme et de la Société** Université de Poitiers & CNRS (UAR 3565)

Publications

Image document

Est-ce que les enfants avec un Trouble Développemental du Langage Oral scolarisés en milieu ordinaire choisissent d’écrire des mots fréquents et consistants pour éviter les fautes d’orthographe ?

Lucie Broc , Isabelle Négro , Nelly Joye , Thierry Olive
La Nouvelle revue Éducation et société inclusives, 2023, 1 (97), pp.157-176. ⟨10.3917/nresi.097.0157⟩
Article dans une revue hal-04275772v1
Image document

Améliorer les pratiques d’enseignement pour favoriser la prise de notes des étudiants - Un accompagnement pédagogique par la recherche-action

Arber Stembari , Guillaume Gimenes , Nicolas Epinoux , Sophie Haller , Thierry Olive
Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 2023, 39 (2), pp.1-16. ⟨10.4000/ripes.4801⟩
Article dans une revue hal-03908311v2
Image document

Mindfulness acceptance predicts writing achievement in sixth graders

Carolina Cordeiro , Magalhaes Sofia , Andreia Nunes , Thierry Olive , São Luís Castro
Journal of Research in Childhood Education, 2022, 36 (2), pp.346-362. ⟨10.1080/02568543.2021.1960937⟩
Article dans une revue hal-03351400v1

The role of working memory on the effectiveness of direct and indirect written corrective feedback in detection and correction of spelling errors

Mohammad Nowbakht , Thierry Olive
Written Communication, inPress
Article dans une revue hal-03098725v1
Image document

Is typewriting more resources-demanding than handwriting in undergraduate students?

Sirine Bouriga , Thierry Olive
Reading and Writing, 2021, 34, pp.2227 - 2255. ⟨10.1007/s11145-021-10137-6⟩
Article dans une revue hal-03351406v1
Image document

Promoting Third Graders’ Executive Functions and Literacy: A Pilot Study Examining the Benefits of Mindfulness vs. Relaxation Training

Carolina Cordeiro , Sofia Magalhães , Renata Rocha , Ana Mesquita , Thierry Olive
Frontiers in Psychology, 2021, 12, pp.643794. ⟨10.3389/fpsyg.2021.643794⟩
Article dans une revue hal-03351409v1
Image document

The Role of Error Type and Working Memory in Written Corrective Feedback Effectiveness on First-Language Self Error-Correction

Mohammad Nowbakht , Thierry Olive
Written Communication, 2021, 38 (2), pp.278-310. ⟨10.1177/0741088320986554⟩
Article dans une revue hal-03351414v1
Image document

Methodological Issues in Literacy Research Across Languages: Evidence From Alphabetic Orthographies

Timothy C Papadopoulos , Valéria Csépe , Mikko Aro , Marketa Caravolas , Irene‐anna Diakidoy
Reading Research Quarterly, 2021, S1 (S1), pp.S351-S370. ⟨10.1002/rrq.407⟩
Article dans une revue hal-03351326v1
Image document

Que peut nous apprendre l'écriture enregistrée en temps réel au sujet des figures de construction ?

Georgeta Cislaru , Thierry Olive
L'information grammaticale, 2021, 169, pp.21-29. ⟨10.2143/IG.169.0.3289279⟩
Article dans une revue hal-03351391v1
Image document

Focus on the Narrative Skills of Teenagers with Developmental Language Disorder (DLD) and High Functioning Autism (HFA)

Lucie Broc , Elise Brassart , Anne Bragard , Thierry Olive , Marie-Anne Schelstraete
Frontiers in Psychology, 2021, Research Topic: Socioemotional and Educational Variables in Developmental Language Disorder (DLD), 12 (721283), ⟨10.3389/fpsyg.2021.721283⟩
Article dans une revue hal-03389604v1
Image document

Capturing the Nature of the Spelling Errors in Developmental Language Disorder: A Scoping Review

Lucie Broc , Nelly Joye , Julie Dockrell , Thierry Olive
Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 2021, 52 (4), pp.1127-1140. ⟨10.1044/2021_LSHSS-20-00086⟩
Article dans une revue hal-03327754v1
Image document

Reduced deficits observed in children and adolescents with developmental language disorder using proper nonverbalizable span tasks

Seçkin Arslan , Lucie Broc , Thierry Olive , Fabien Mathy
Research in Developmental Disabilities, 2020, 96, pp.103522. ⟨10.1016/j.ridd.2019.103522⟩
Article dans une revue hal-02388824v1
Image document

Proofreading by students: implications of executive and non-executive components of working memory in the detection of phonological, orthographical, and grammatical errors

Pascale Larigauderie , Coralie Guignouard , Thierry Olive
Reading and Writing, 2020, 33, pp.1015-1036. ⟨10.1007/s11145-019-10011-6⟩
Article dans une revue hal-02456311v1

Do executive functions contribute to writing quality in beginning writers? A longitudinal study with second graders

Carolina Cordeiro , Teresa Limpo , Thierry Olive , São Luís Castro
Reading and Writing, 2020, 33 (4), pp.813-833. ⟨10.1007/s11145-019-09963-6⟩
Article dans une revue hal-03098690v1
Image document

Ecrire des narrations permet aux élèves dysphasiques de mobiliser leurs connaissances syntaxiques

Lucie Broc , Katerina Palasis , Thierry Olive
SHS Web of Conferences, 2020, ⟨10.1051/shsconf/20207810003⟩
Article dans une revue hal-02929793v1

Les jets textuels de révision. Un point de vue dynamique sur la reformulation

Georgeta Cislaru , Thierry Olive
Article dans une revue halshs-02057146v1

Spelling Performance in Children with Developmental Language Disorder: A Meta-Analysis across European Languages

Nelly Joye , Lucie Broc , Thierry Olive , Julie Dockrell
Scientific Studies of Reading, 2018, pp.1-32. ⟨10.1080/10888438.2018.1491584⟩
Article dans une revue hal-01950063v1

Segments répétés, jets textuels et autres routines. Quel niveau de pré-construction ?

Georgeta Cislaru , Thierry Olive
Corpus, 2017, Corpus, 17, pp.61-89. ⟨10.4000/corpus.2846⟩
Article dans une revue hal-01732198v1
Image document

Processing Time and Cognitive Effort of Longhand Note Taking When Reading and Summarizing a Structured or Linear Text

Thierry Olive , Marie-Laure Barbier
Written Communication, 2017, 34 (2), pp.224 - 246. ⟨10.1177/0741088317699898⟩
Article dans une revue hal-01771727v1
Image document

Evaluer les compétences syntaxiques des enfants et des adolescents dysphasiques à l’oral : Quand et pourquoi utiliser la narration ?

Lucie Broc , Thierry Olive , Josie Bernicot
SHS Web of Conferences, 2016, Actes du Congrès Mondial de Linguistique Française - CMLF 2016, 27, ⟨10.1051/shsconf/20162710002⟩
Article dans une revue hal-01950216v1

La syllabe dans la production écrite de mots

Solen Sausset , Eric Lambert , Thierry Olive
L'Année psychologique, 2016, 116 (01), pp.137-169. ⟨10.4074/S0003503315000263⟩
Article dans une revue hal-02338805v1
Image document

The management of cohesion in written narratives in students with specific language impairment: Differences between childhood and adolescence

Monik Favart , Anna Potocki , Lucie Broc , Pauline Quemart , Josie Bernicot
Research in Developmental Disabilities, 2016, 59, pp.318-327. ⟨10.1016/j.ridd.2016.09.009⟩
Article dans une revue hal-01950077v1

Spelling assessment in young students with SLI through a communicative narrative situation: Variations with the type of spelling, lexical versus morphological

Lucie Broc , J. Bernicot , T. Olive , M. Favart , J. Reilly
European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2014, 64 (6), pp.307-321. ⟨10.1016/j.erap.2014.09.004⟩
Article dans une revue hal-01950087v1

Toward a parallel and cascading model of the writing system: A review of research on writing processes coordination

Thierry Olive
Journal of Writing Research, 2014, 6 (2), pp.173-194. ⟨10.17239/jowr-2014.06.02.4⟩
Article dans une revue hal-02362744v1

Evidence that dissonance arousal is initially undifferentiated and only later labeled as negative

Marie-Amélie Martinie , Thierry Olive , Laurent Milland , Robert-Vincent Joule , Remi Capa
Journal of Experimental Social Psychology, 2013, 49 (4), pp.767-770. ⟨10.1016/j.jesp.2013.03.003⟩
Article dans une revue hal-02079549v1

Some Theoretical Considerations on Attitude, Arousal and Affect during Cognitive Dissonance

Marie-Amélie Martinie , Laurent Milland , Thierry Olive
Social and Personality Psychology Compass, 2013, 7 (9), pp.680-688. ⟨10.1111/spc3.12051⟩
Article dans une revue hal-02089762v1
Image document

Flexibility of orthographic and graphomotor coordination during a handwritten copy task : effect of time pressure

Solen Sausset , Eric Lambert , Thierry Olive
Frontiers in Psychology, 2013, 2013/4 (866), ⟨10.3389/fpsyg.2013.00866⟩
Article dans une revue halshs-01367799v1

Lexical spelling in children and adolescents with specific language impairment: Variations with the writing situation

Lucie Broc , Josie Bernicot , Thierry Olive , Monik Favart , Judy Reilly
Research in Developmental Disabilities, 2013, 34 (10), pp.3253-3266. ⟨10.1016/j.ridd.2013.06.025⟩
Article dans une revue hal-01950090v1

The Visuospatial Dimension of Writing

Thierry Olive , Jean-Michel Passerault
Written Communication, 2012, 29 (3), pp.326-344. ⟨10.1177/0741088312451111⟩
Article dans une revue hal-02101386v1

Processing of syllables during handwriting: Effects of graphomotor constraints

Solen Sausset , Eric Lambert , Thierry Olive , Denis Larocque
Quarterly Journal of Experimental Psychology, 2012, 65 (10), ⟨10.1080/17470218.2012.715654⟩
Article dans une revue halshs-01367790v1

Visuospatial Processing in Memory for Word Location in Writing

Nathalie Le Bigot , Jean-Michel Passerault , Thierry Olive
Experimental Psychology, 2012, 59 (3), pp.138-146. ⟨10.1027/1618-3169/a000136⟩
Article dans une revue hal-02396463v1

Why are some texts good and others not? Relationship between text quality and management of the writing processes.

Caroline Beauvais , Thierry Olive , Jean-Michel Passerault
Journal of Educational Psychology, 2011, 103 (2), pp.415-428. ⟨10.1037/a0022545⟩
Article dans une revue hal-02109175v1

Implication of visuospatial and temporal information in memory for word location

Nathalie Le Bigot , Jean-Michel Passerault , Thierry Olive
Journal of Cognitive Psychology, 2011, 23 (4), pp.522-530. ⟨10.1080/20445911.2011.532119⟩
Article dans une revue hal-02109195v1

Le souvenir de la localisation des mots d’un texte

Nathalie Le Bigot , Jean-Michel Passerault , Thierry Olive
L'Année psychologique, 2010, 110 (02), pp.321. ⟨10.4074/S0003503310002071⟩
Article dans une revue hal-02111696v1
Image document

Cognitive dissonance induced by writing a counterattitudinal essay facilitates performance on simple tasks but not on complex tasks that involve working memory

Marie-Amélie Martinie , Thierry Olive , Laurent Milland
Journal of Experimental Social Psychology, 2010, 46 (4), pp.587-594. ⟨10.1016/j.jesp.2009.10.018⟩
Article dans une revue hal-00747697v1

Présentation : pour une approche pluridisciplinaire des contraintes de la production écrite

Sylvie Plane , Thierry Olive , Denis Alamargot
Langages, 2010, 177 (1), pp.3. ⟨10.3917/lang.177.0003⟩
Article dans une revue hal-02396473v1

La dimension visuo-spatiale de la production de textes : approches de psychologie cognitive et de critique génétique

Thierry Olive , Jean-Louis Lebrave , Jean-Michel Passerault , Nathalie Le Bigot
Langages, 2010, 177 (1), pp.29. ⟨10.3917/lang.177.0029⟩
Article dans une revue hal-02111731v1

Cognitive processes in writing during pause and execution periods

Thierry Olive , Rui Alexandre Alves , Sao Luis Castro
European Journal of Cognitive Psychology, 2009, 21 (5), pp.758-785. ⟨10.1080/09541440802079850⟩
Article dans une revue hal-00400329v1

Memory for words location in writing

Nathalie Le Bigot , Jean-Michel Passerault , Thierry Olive
Psychological Research, 2009, 73, pp.89-97. ⟨10.1007/s00426-008-0135-9⟩
Article dans une revue hal-00331453v1

Children's cognitive effort and fluency in writing: Effects of genre and of handwriting automatisation

Thierry Olive , Monik Favart , Caroline Beauvais , Lucie Beauvais
Learning and Instruction, 2009, 19, pp.299-308. ⟨10.1016/j.learninstruc.2008.05.005⟩
Article dans une revue hal-00369018v1

Verbal, visual, and spatial working memory demands during text composition

Thierry Olive , Ronald K. Kellogg , Annie Piolat
Applied Psycholinguistics, 2008, 29 (4), pp.669-687. ⟨10.1017/S0142716408080284⟩
Article dans une revue hal-00332486v1

Execution and pauses in writing narratives: processing time, cognitive effort and typing skill

Rui Alexandre Alves , Sao Luis Castro , Thierry Olive
International Journal of Psychology, 2008, 43 (6), pp.969-979. ⟨10.1080/00207590701398951⟩
Article dans une revue hal-00341156v1

Summarizing digital documents: effects of alternate or simultaneous window display

Thierry Olive , Jean-François Rouet , Emmanuelle François , Virginie Zampa
Applied Cognitive Psychology, 2008, 22, pp.541-558. ⟨10.1002/acp.1380⟩
Article dans une revue hal-00332492v1

Verbal, visual, and spatial working memory in written language production

R.T. Kellogg , Thierry Olive , Annie Piolat
Acta Psychologica, 2007, 124, pp.382-397. ⟨10.1016/j.actpsy.2006.02.005⟩
Article dans une revue hal-00194396v1

Cognitive effort during note taking.

A. Piolat , T. Olive , Kellogg R.T.
Applied Cognitive Psychology, 2005, 19, pp.291-312. ⟨10.1002/acp.1086⟩
Article dans une revue hal-00115920v1
Image document

Working Memory in Writing: Empirical Evidence From the Dual-Task Technique.

Thierry Olive
European Psychologist, 2004, 9(1), pp.32-42. ⟨10.1027/1016-9040.9.1.32⟩
Article dans une revue hal-00087048v1
Image document

L'analyse en temps réel de la production du langage écrit

Thierry Olive
Clara Solier; Lucille Soulier; Nour Ezzedine. Introduction aux statistiques en sciences du langage. Traitement et analyse de données avec R, Dunod, pp.69-94, 2023, Univers Psy, 978-2-10-085264-2
Chapitre d'ouvrage hal-04369284v1

L’analyse en temps réel de la production du langage écrit

Thierry Olive
Traiter et analyser des données en Sciences du Langage, Dunod, 2023, 9782100863198
Chapitre d'ouvrage hal-03907853v1

How do novice and skilled writing engage working memory?

Thierry Olive
Cambridge Handbook of Working Memory and Language, Cambridge University Press, pp.504-526, 2022, ⟨10.1017/9781108955638.028⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03907820v1

Témoin de l’accusation

Thierry Olive
Le procès de Roberto Rastapopoulos, Georg Editeur, pp.44-51, 2022
Chapitre d'ouvrage hal-03907838v1

How Do Novice and Skilled Writers Engage Working Memory?

Thierry Olive
J. W. Schwieter & J. Cheng. The Cambridge Handbook of Working Memory and Language, Cambridge University Press, pp.504-526, 2022, 9781108955638. ⟨10.1017/9781108955638.028⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03351369v1

Why should we be looking at the relationship between executive functions and writing?

Teresa Limpo , Thierry Olive
Executive functions in writing, Oxford University Press, pp.3-16, inPress
Chapitre d'ouvrage hal-03098705v1

Executive functions in skilled writers

Thierry Olive
Oxford University press. Executive functions in writing, pp.207-206, 2021
Chapitre d'ouvrage hal-03351335v1

Dynamiques d’amorçage au cours du processus de textualisation dans l’écriture enregistrée

Georgeta Cislaru , Thierry Olive
Types d’unités et procédures de segmentation, Editions Lambert-Lucas, pp.149-162, 2020
Chapitre d'ouvrage hal-03098709v1

Writing words: A brief introduction

Cyril Perret , Thierry Olive
Spelling and writing words: Theoretical and methodological advances, Brill, pp.1-15, 2019, ⟨10.1163/9789004394988_002⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03351356v1

Bursts of written language as performance units for the description of genre routines

Georgeta Cislaru , Thierry Olive
The Grammar of Genres and Styles From Discrete to Non-Discrete Units, 2018
Chapitre d'ouvrage halshs-01820585v1

Syntactic patterns and genre routines : performance vs competence ?

Thierry Olive , Georgeta Cislaru
The grammar of genres and styles : from discrete to non-discrete units, ISSN 1861-4302 ; 320, 2018, Trends in linguistics. Studies and monographs, 978-3-11-058968-9
Chapitre d'ouvrage hal-01928807v1

EMOTAIX-Tropes: A tool for analyzing emotions and affects in text and discourse

Thierry Olive , Annie Piolat
L'expression des sentiments : de l'analyse linguistique aux applications, Presses universitaires de Rennes, pp.249-261, 2018, Rivages linguistiques, ISSN 1775-156X, 978-2-7535-7416-8
Chapitre d'ouvrage hal-01938361v1

Spoken and written narratives from French- and English-speaking children with Language Impairment

Judy Reilly , Josie Bernicot , Lara Polse , Thierry Olive , Joel Uze
Maya Hickmann; Edy Veneziano; Harriet Jisa. Sources of Variation in First Language Acquisition : Languages, contexts, and learners, 22, John Benjamins publishing compagny, 2018, Trends in Language Acquisition Research, 978-90-272-4412-3. ⟨10.1075/tilar.22.20rei⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01928409v1

Quelles étapes de traitement lors de la production du langage écrit ? Exemples d’utilisation de la segmentation spatiotemporelle de l’activité électroencéphalographique

Cyril Perret , Thierry Olive
Rabatel, Alain; Temmar, Malika; Leblanc, Jean-Marc. Sciences du langage et neurosciences : actes du colloque 2015 de l'Association des sciences du langage, Lambert-Lucas, pp.125-140, 2017, 978-2-35935-191-0
Chapitre d'ouvrage hal-01955051v1

Linguistic forms at the process-product interface

Thierry Olive , Georgeta Cislaru
Georgeta Cislaru. Writing(s) at the crossroads : The process-product interface , John Benjamins Publishing Company, 2015, 9789027212238. ⟨10.1075/z.194.06oli⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01377538v1

Linguistic forms at the process/product interface. Analysing the linguistic content of bursts of production

Thierry Olive , Georgeta Cislaru
Georgeta Cislaru. Writing(s) at the crossroads: the process/product interface, John Benjamins, pp.99-123, 2015
Chapitre d'ouvrage hal-01465651v1

Writing and working memory : A summary of theories and of findings

Thierry Olive
Elena L Grigorenko; Elisa Mambrino; David D Preiss. Writing: A mosaic of new perspectives, Psychology Press, 2012, 9781848728127
Chapitre d'ouvrage halshs-01367810v1

L’éveil et l’affect négatif liés à la dissonance pendant un comportement problématique

Marie-Amélie Martinie , Laurent Milland , Thierry Olive
L. Bègue; O. Desrichard. Traité de psychologie sociale, De Boeck, pp.239-241, 2011
Chapitre d'ouvrage hal-03854080v1

L'écriture expressive

Thierry Olive
Encyclopédie Universalis, 2018
Notice d’encyclopédie ou de dictionnaire hal-03907903v1