Recherche - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu

Filtrer vos résultats

53 résultats

User-Centered Design of Geographic Interactive Applications: From High-Level Specification to Code Generation, from Prototypes to Better Specifications

Christophe Marquesuzaà , Patrick Etcheverry , Sébastien Laborie , Thierry Nodenot , The Nhan Luong
Transactions on Large-Scale Data- and Knowledge-Centered Systems, 2016, LNCS 10140, pp.1-29. ⟨10.1007/978-3-662-54173-9_1⟩
Article dans une revue hal-01552393v1

Vers une approche centrée humain pour la définition de langages de modélisation graphiques

Sophie Dupuy-Chessa , Benoit Combemale , Marie-Pierre Gervais , Thierry Nodenot , Xavier Le Pallec , et al.
32ème congrès Inforsid'2014, May 2014, Lyon, France. pp.79-94
Communication dans un congrès hal-01002994v1

Facilitating the Design/Evaluation Process of Web-based Geographic Applications: a Case Study with WINDMash

The Nhan Luong , Christophe Marquesuzaà , Patrick Etcheverry , Thierry Nodenot , Sébastien Laborie
The 2nd International Conference on Future Data and Security Engineering 2015 (FDSE), Nov 2015, Ho Chi Minh City, Vietnam. pp.259-271, ⟨10.1007/978-3-319-26135-5_19⟩
Communication dans un congrès hal-01246136v1

Towards pedagogically neutral EML making use of de-contextualized Learning Objects: Myth or Reality?

Thierry Nodenot
6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies., Jul 2006, Kerkrade, Netherlands. pp.1028-1030
Communication dans un congrès hal-00405758v1

Creating rich collaborative learning scenarios: a model driven approach for contextualizing software components and documents.

Thierry Nodenot , Mauro Gaio , Marie-Noelle Bessagnet , Christian Sallaberry
Eighth IFIP World Conference on Computers in Education, 2005, Cape Town, South Africa. pp.1, 9
Communication dans un congrès hal-00408586v1
Image document

Models, Process and Tool to Assist Cooperative Scenarization of Distant Learning Modules

Christophe Marquesuzaà , Patrick Etcheverry , Pantxika Dagorret , Philippe Lopistéguy , Thierry Nodenot , et al.
e-Learning 2019. Multiconference on computer science and information systems (MCCSIS) 2019, Jul 2019, Porto, Portugal. pp.87-94
Communication dans un congrès hal-02354585v1
Image document

Conception d’applications web géographiques guidée par les contenus et les usages : cadre méthodologique et opérationnalisation avec l’environnement WINDMash

Patrick Etcheverry , Sébastien Laborie , Christophe Marquesuzaà , Thierry Nodenot , The Nhân Luong
2015
Pré-publication, Document de travail hal-01158663v1
Image document

Facilitando el trabajo del pedagogo en el mundo de la virtualización. Una experiencia en la educación superior en el IUT de Bayonne (Francia)

Patrick Etcheverry , Christophe Marquesuzaà , Marta Toribio Fontenla , Thierry Nodenot , Philippe Lopistéguy , et al.
11no. Congreso Internacional de Educacion Superior, Feb 2018, La Habana, Cuba
Poster de conférence hal-02430740v1
Image document

A Visual Programming Language for Designing Interactions Embedded in Web-based Geographic Applications

The Nhan Luong , Patrick Etcheverry , Christophe Marquesuzaà , Thierry Nodenot
The 2012 ACM international conference on Intelligent User Interfaces, Feb 2012, Lisbon, Portugal. pp.207 - 216, ⟨10.1145/2166966.2167003⟩
Communication dans un congrès hal-00686530v1
Image document

WIND: an Interaction Lightweight Programming Model for Geographical Web Applications

The Nhan Luong , Patrick Etcheverry , Thierry Nodenot , Christophe Marquesuzaà
International Opensource Geospatial Research Symposium, Jul 2009, Nantes, France. pp.211-225, ⟨10.1007/978-3-642-10595-1⟩
Communication dans un congrès hal-00634743v2

Scénarisation Collaborative de Modules d'enseignement Mixte Ou à Distance.

Gaizka Alçuyet , Patrick Etcheverry , Christophe Marquesuzaà , Marta Toribio Fontenla , Pantxika Dagorret , et al.
Colloque International : ÉDUCATION 4.1 ! Distances, Médiations Des Savoirs et Des Formations, 2019, Poitiers, France
Communication dans un congrès hal-01908061v1
Image document

Visual design of coherent technology enhanced learning systems: a Few Lessons learned from CPM language

Thierry Nodenot , Pierre Laforcade , Xavier Le Pallec
Luca Botturi ; Todd Stubbs. Handbook of Visual Languages for Instructional Design: Theories and Practices, IGI Global, pp.254-280, 2007, Information Science Reference
Chapitre d'ouvrage hal-00343605v1

Conception d'applications pédagogiques en géographie - Eléments de mise en oeuvre avec MIND.

Patrick Etcheverry , Christophe Marquesuzaà , Thierry Nodenot , J.-F. Boullier
Actes de la conférence TICE 2008, Oct 2008, Paris, France. pp.;
Communication dans un congrès hal-00384685v1

Model-Driven Engineering (MDE) and Model-Driven Architecture (MDA) applied to the Modeling and Deployment of Technology Enhanced Learning (TEL) Systems: promises, challenges and issues

Pierre Laforcade , Thierry Nodenot , Christophe Choquet , Pierre-André Caron
Claus Pahl. Architecture Solutions for E-learning Systems, IGI Global, pp.116-136, 2007, Information Science Reference
Chapitre d'ouvrage hal-00372442v1
Image document

A framework to author educational interactions for geographical web applications

The Nhan Luong , Thierry Nodenot , Philippe Lopistéguy , Christophe Marquesuzaà
The 4th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2009, Nice, France. pp.769-775, ⟨10.1007/978-3-642-04636-0_82⟩
Communication dans un congrès hal-00634778v1
Image document

End-User Visual Design of Web-Based Interactive Applications Making Use of Geographical Information: the WINDMash Approach

The Nhan Luong , Patrick Etcheverry , Thierry Nodenot , Christophe Marquesuzaà , Philippe Lopistéguy
The 5th European Conference on Technology Enhanced Learning, Sep 2010, Barcelona, Spain. pp.536-541, ⟨10.1007/978-3-642-16020-2_50⟩
Communication dans un congrès hal-00634779v1

Interprétation automatique d'itinéraires à partir d'un corpus de récits de voyages pilotée par un usage pédagogique.

Pierre Loustau , Mauro Gaio , Thierry Nodenot
Revue des Nouvelles Technologies de l'Information, 2008, E (13), pp.177, 206
Article dans une revue hal-00384397v1

Learning from a Planets Game: Elements of a Didactical Transposition Described with the CPM Language

Thierry Nodenot , Pierre Laforcade
6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Jul 2006, Kerkrade, Netherlands. pp.1164-1165
Communication dans un congrès hal-00405763v1

WINDMash : A Visual Mashup Environment Dedicated to the Design of Web Interactive Applications

The Nhan Luong , Patrick Etcheverry , Thierry Nodenot , Christophe Marquesuzaà , Philippe Lopistéguy
Third Workshop on Mash-Up Personal Learning Environments, 2010, Unknown, Unknown Region. pp.8
Communication dans un congrès hal-01912832v1

Un enfoque de la profesionalización para estudiantes en la Educación superior: la experiencia de los IUT en Francia

Philippe Lopistéguy , Thierry Nodenot
Pedagogia 2019, Feb 2019, LA HAVANA, Cuba
Communication dans un congrès hal-02467051v1
Image document

Une plateforme et des modèles pour la scénarisation coopérative de modules pédagogiques

Patrick Etcheverry , Christophe Marquesuzaà , Philippe Lopistéguy , Pantxika Dagorret , Marta Toribio Fontenla , et al.
Médiations et médiatisations - Revue internationale sur le numérique en éducation et communication, 2019, Impacts du numérique sur la transformation de l’enseignement et de l’apprentissage, 2, pp.156-175
Article dans une revue hal-02430669v1
Image document

Spécifications et architecture d'un environnement Web supportant des activités coopératives d'apprentissage

Thierry Nodenot , Christophe Marquesuzaà , Pierre Laforcade , Marie-Noelle Bessagnet , Christian Sallaberry
Technologies de l'Information et de la Communication dans les Enseignements d'ingénieurs et dans l'industrie, Nov 2002, Villeurbanne, France. pp.253-262
Communication dans un congrès edutice-00000663v1
Image document

WINDMash: A Visual Mashup Environment Dedicated to the Design of Web Interactive Applications

The Nhan Luong , Patrick Etcheverry , Thierry Nodenot , Christophe Marquesuzaà , Philippe Lopistéguy
3rd Workshop on Mash-Up Personal Learning Environments, Sep 2010, Barcelona, Spain
Communication dans un congrès hal-00634740v1

Un langage de modélisation pédagogique basé sur UML.

Pierre Laforcade , Thierry Nodenot , Christian Sallaberry
STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2005, pp.89-116
Article dans une revue hal-00400196v1

Spatial decision support in the pedagogical area: Processing travel stories to discover itineraries hidden beneath the surface.

Pierre Loustau , Thierry Nodenot , Mauro Gaio
11th AGILE International Conference on Geographic Information Science., May 2008, Girona, Spain. pp.340, 359
Communication dans un congrès hal-00384658v1

Design principles and first educational experiments of PIIR, a platform to infer geo-referenced itineraries from travel stories

Pierre Loustau , Thierry Nodenot , Mauro Gaio
International Journal of Interactive Technology and Smart Education, 2009, 6 (1), pp.23 - 39. ⟨10.1108/17415650910965182⟩
Article dans une revue istex hal-00452668v1

Model-Driven Engineering (MDE) and Model-Driven Architecture (MDA) applied to the Modelling and Deployment of Technology Enhanced Learning (TEL) Systems: promises, challenges and issues

Pierre Laforcade , Thierry Nodenot , Christophe Choquet , Pierre-André Caron
Architecture Solutions for E-Learning Systems, 14, Claus Pahl, pp.116--136, 2007, 978-159904633-4
Chapitre d'ouvrage hal-01434077v1
Image document

Software for studying and enhancing educational uses of geospatial semantics and data

Thierry Nodenot , Christian Sallaberry , Mauro Gaio
International Research in Geographical and Environmental Education, 2010, 19 (1), pp.57-61. ⟨10.1080/10382041003602936⟩
Article dans une revue hal-01092367v1
Image document

Applying Model Driven Engineering Techniques and Tools to the Planets Game Learning Scenario

Thierry Nodenot , Pierre-André Caron , Xavier Le Pallec , Pierre Laforcade
Journal of Interactive Media in Education, 2008, http://jime.open.ac.uk/2008/23/
Article dans une revue hal-00372414v1

Visual design of coherent technology enhanced learning systems: Lessons learned from the CPM language

Thierry Nodenot , P. Laforcade , Xavier Le Pallec
undef. undef, Handbook of Visual Languages for Instructional Design: Theories and Practices Chapitre no 2.8. Luca Botturi and Todd Stubbs editors, Hershey, PA: IDEA Group Inc., 2007
Chapitre d'ouvrage hal-00731373v1