Accéder directement au contenu

sylviane Valdois

25
Documents

Publications

marie-line-bosse
Image document

Varieties of Cognitive Profiles in Poor Readers: Evidence for a Visual Attention Span-Impaired Subtype

Sylviane Valdois , Caroline Reilhac , Emilie Ginestet , Marie-Line Bosse
Journal of Learning Disabilities, 2021, 54 (3), pp.221-233. ⟨10.1177/0022219420961332⟩
Article dans une revue hal-03298663v1
Image document

Comprendre l’apprentissage orthographique et ses difficultés : apports et critiques des dernières modélisations computationnelles

Emilie Ginestet , Sylviane Valdois , Julien Diard , Marie-Line Bosse
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2020
Article dans une revue hal-03093817v1
Image document

Orthographic learning of novel words in adults: Effects of exposure and visual attention on eye movements

Emilie Ginestet , Sylviane Valdois , Julien Diard , Marie-Line Bosse
Journal of Cognitive Psychology, 2020, 32 (8), pp.785-804. ⟨10.1080/20445911.2020.1823987⟩
Article dans une revue hal-03087742v1
Image document

Visual attention modulates reading acquisition

Sylviane Valdois , Jean-Luc Roulin , Marie-Line Bosse
Vision Research, 2019, 165, pp.152-161. ⟨10.1016/j.visres.2019.10.011⟩
Article dans une revue hal-02422140v1
Image document

Améliorer l’orthographe chez les élèves de 10 à 13 ans : entrainement par dictées guidées

Isabelle Le Brun , Marie-Line Bosse , Sylviane Valdois
Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, 2018, 19 (3), pp.55-71. ⟨10.7202/1045177ar⟩
Article dans une revue hal-01836090v1
Image document

Orthographic learning during reading: the role of whole-word visual processing

Marie-Line Bosse , Nathalie Chaves , Pierre Largy , Sylviane Valdois
Journal of Research in Reading, 2015, 38, pp.141-158. ⟨10.1111/j.1467-9817.2012.01551.x⟩
Article dans une revue hal-01218316v1
Image document

Lexical orthographic acquisition: Is handwriting better than spelling aloud?

Marie-Line Bosse , Nathalie Chaves , Sylviane Valdois
Frontiers in Psychology, 2014, ⟨10.3389/fpsyg.2014.00056⟩
Article dans une revue hal-00945207v1
Image document

Does visual attention span relate to eye movements during reading and copying?

Marie-Line Bosse , Sonia Kandel , Chloé Prado , Sylviane Valdois
International Journal of Behavioral Development, 2013, pp.DOI: 10.1177/0165025413509046. ⟨10.1177/0165025413509046⟩
Article dans une revue hal-00945205v1
Image document

Lexical neighborhood effects in pseudoword spelling

Marie-Josèphe Tainturier , Marie-Line Bosse , Daniel J. Roberts , Sylviane Valdois , Brenda Rapp
Frontiers in Psychology, 2013, doi: 10.3389/fpsyg.2013.00862. ⟨10.3389/fpsyg.2013.00862⟩
Article dans une revue hal-00945204v1
Image document

Influence of the visual attention span on child reading performance: A cross-sectional study

Marie-Line Bosse , Sylviane Valdois
Journal of Research in Reading, 2009, 32 (2), pp.230-253. ⟨10.1111/j.1467-9817.2008.01387.x⟩
Article dans une revue hal-00817785v1
Image document

Developmental dyslexia: The visual attention span deficit hypothesis

Marie-Line Bosse , Marie-Josèphe Tainturier , Sylviane Valdois
Cognition, 2007, 104 (2), pp.198-230. ⟨10.1016/j.cognition.2006.05.009⟩
Article dans une revue hal-00817777v1
Image document

The cognitive deficits responsible for developmental dyslexia: Review of evidence for a visual attentional deficit hypothesis.

Sylviane Valdois , Marie-Line Bosse , Marie-Josèphe Tainturier
Dyslexia, 2004, 10, pp.339-363
Article dans une revue hal-00826009v1
Image document

Phonological and visual processing deficits can dissociate in developmental dyslexia: Evidence from two case studies

Sylviane Valdois , Marie-Line Bosse , Bernard Ans , Serge Carbonnel , Michel Zorman
Reading and Writing, 2003, 16, pp.541-572
Article dans une revue hal-00826014v1
Image document

Analogy without priming in early spelling development

Marie-Line Bosse , Sylviane Valdois , Marie-Josèphe Tainturier
Reading and Writing, 2003, 16, pp.693-716. ⟨10.1023/A:1025883815395⟩
Article dans une revue hal-00826015v1
Image document

Patterns of developmental dyslexia according to a multi-trace memory model of reading.

Marie-Line Bosse , Sylviane Valdois
Current Psychology Letters/Behaviour, Brain and Cognition, 2003, 10 (1), pp.HTTP://CPL.REVUES.ORG/DOCUMENT92.HTML. ⟨10.4000/cpl.92⟩
Article dans une revue hal-00826010v1
Image document

EVASION, ELARGIR et LUCIOLE : 3 jeux tablettes du projet FLUENCE pour prévenir les difficultés d’apprentissage de la lecture et de l’anglais

Sonia Mandin , Mathieu Loiseau , Gérard Bailly , Anne Blavot , Marie-Line Bosse
PRUNE II 2021 - Colloque Perspectives de Recherches sur les Usages du Numérique dans l'Éducation, Apr 2021, Paris (virtuel), France
Communication dans un congrès hal-03187547v1
Image document

Expérimentation à grande échelle d'applications pour tablettes pour favoriser l'apprentissage de la lecture et de l'anglais oral

Sonia Mandin , Ahmed Zaher , Svetlana Meyer , Mathieu Loiseau , Gérard Bailly
EIAH 2021 - 10e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Marie Lefevre, Christine Michel, Jun 2021, Fribourg, Suisse. pp.118-129
Communication dans un congrès hal-03292798v1

Prevalence of phonological, RAN and VA span deficits in 6th grade poor readers

Sylviane Valdois , Caroline Reilhac , Marie-Line Bosse
16th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Jul 2016, Porto, Portugal
Communication dans un congrès hal-01916858v1

Visual attention span at kindergarten predicts reading speed at grade 1

Marie-Line Bosse , Jean-Luc Roulin , Sylviane Valdois
10th BDA International Conference, Mar 2016, Oxford, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-01838743v1

Heterogeneous cognitive profiles of 6th grade poor readers

Marie-Line Bosse , Caroline Reilhac , Sylviane Valdois
International Conference of Applied Psychology ICAP, Jul 2014, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01917682v1

Visual motor & attention aspects of dyslexia

Sylviane Valdois , Marie-Line Bosse
Conference on Visual Perception, Sep 2012, Alghero, Italy
Communication dans un congrès hal-01917892v1
Image document

Acquisition du langage écrit et empan visuo-attentionnel : une étude longitudinale

Marie-Line Bosse , Sylviane Valdois , Benoit Dompnier
N. Marec-Breton, A. S. Besse, F. de La Haye, N. Bonneton & E. Bonjour. Approche Cognitive de l'apprentissage de la langue écrite, PUR, pp.132-141, 2009, Psychologies
Chapitre d'ouvrage hal-00817793v1