Accéder directement au contenu

sylviane Valdois

109
Documents

Publications

Image document

Visual attention span as a predictor of reading fluency and reading comprehension in Arabic

Faris Awadh , Rachel Zoubrinetzky , Ahmed Zaher , Sylviane Valdois
Frontiers in Psychology, 2022, 13, ⟨10.3389/fpsyg.2022.868530⟩
Article dans une revue hal-03845042v1
Image document

The visual‐attention span deficit in developmental dyslexia: Review of evidence for a visual‐attention‐based deficit

Sylviane Valdois
Dyslexia, 2022, 28 (4), pp.397-415. ⟨10.1002/dys.1724⟩
Article dans une revue hal-03756740v1
Image document

Probabilistic modeling of orthographic learning based on visuo-attentional dynamics

Emilie Ginestet , Sylviane Valdois , Julien Diard
Psychonomic Bulletin and Review, 2022, ⟨10.3758/s13423-021-02042-4⟩
Article dans une revue hal-03624916v1
Image document

Atypical viewing position effect in developmental dyslexia: A behavioural and modelling investigation

Sylviane Valdois , Thierry Phénix , Mathilde Fort , Julien Diard
Cognitive Neuropsychology, 2021, pp.1-17. ⟨10.1080/02643294.2021.2004107⟩
Article dans une revue hal-03582350v1
Image document

Varieties of Cognitive Profiles in Poor Readers: Evidence for a Visual Attention Span-Impaired Subtype

Sylviane Valdois , Caroline Reilhac , Emilie Ginestet , Marie-Line Bosse
Journal of Learning Disabilities, 2021, 54 (3), pp.221-233. ⟨10.1177/0022219420961332⟩
Article dans une revue hal-03298663v1
Image document

Orthographic learning of novel words in adults: Effects of exposure and visual attention on eye movements

Emilie Ginestet , Sylviane Valdois , Julien Diard , Marie-Line Bosse
Journal of Cognitive Psychology, 2020, 32 (8), pp.785-804. ⟨10.1080/20445911.2020.1823987⟩
Article dans une revue hal-03087742v1
Image document

Comprendre l’apprentissage orthographique et ses difficultés : apports et critiques des dernières modélisations computationnelles

Emilie Ginestet , Sylviane Valdois , Julien Diard , Marie-Line Bosse
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2020
Article dans une revue hal-03093817v1

Remediation of Allophonic Perception and Visual Attention Span in Developmental Dyslexia: A Joint Assay

Rachel Zoubrinetzky , Gregory Collet , Marie-Ange Nguyen-Morel , Sylviane Valdois , Willy Serniclaes
Frontiers in Psychology, 2019, 10, ⟨10.3389/fpsyg.2019.01502⟩
Article dans une revue hal-02489743v1
Image document

Modeling the length effect for words in lexical decision: The role of visual attention

Emilie Ginestet , Thierry Phénix , Julien Diard , Sylviane Valdois
Vision Research, 2019, ⟨10.1016/j.visres.2019.03.003⟩
Article dans une revue hal-02097508v1
Image document

Visual attention modulates reading acquisition

Sylviane Valdois , Jean-Luc Roulin , Marie-Line Bosse
Vision Research, 2019, 165, pp.152-161. ⟨10.1016/j.visres.2019.10.011⟩
Article dans une revue hal-02422140v1
Image document

What bilateral damage of the superior parietal lobes tells us about visual attention disorders in developmental dyslexia

S. Valdois , D. Lassus-Sangosse , M. Lallier , O. Moreaud , L. Pisella
Article dans une revue hal-02150810v1
Image document

Améliorer l’orthographe chez les élèves de 10 à 13 ans : entrainement par dictées guidées

Isabelle Le Brun , Marie-Line Bosse , Sylviane Valdois
Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, 2018, 19 (3), pp.55-71. ⟨10.7202/1045177ar⟩
Article dans une revue hal-01836090v1
Image document

Lecteurs, votre attention s’il vous plait ! Le rôle de l’attention visuelle en lecture

Svetlana Meyer , Julien Diard , Sylviane Valdois
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2018
Article dans une revue hal-02002545v1
Image document

Enhancing reading performance through action video games: the role of visual attention span

Alexia Antzaka , Marie Lallier , Svetlana Meyer , Julien Diard , Manuel Carreiras
Scientific Reports, 2017, 7 (1), pp.14563. ⟨10.1038/s41598-017-15119-9⟩
Article dans une revue hal-01654841v1
Image document

Relationships between Categorical Perception of Phonemes, Phoneme Awareness, and Visual Attention Span in Developmental Dyslexia

Rachel Zoubrinetzky , Gregory Collet , Willy Serniclaes , Marie-Ange Nguyen-Morel , Sylviane Valdois
PLoS ONE, 2016, 11, pp.e0151015. ⟨10.1371/journal.pone.0151015.t004⟩
Article dans une revue hal-01486772v1
Image document

Cross-Language Modulation of Visual Attention Span: An Arabic-French-Spanish Comparison in Skilled Adult Readers

Faris H. R. Awadh , Thierry Phénix , Alexia Antzaka , Marie Lallier , Manuel Carreiras
Frontiers in Psychology, 2016, 7, pp.307. ⟨10.3389/fpsyg.2016.00307⟩
Article dans une revue hal-01569572v1

Auditory Stream Segregation in Autism Spectrum Disorder: Benefits and Downsides of Superior Perceptual Processes.

Lucie Bouvet , Laurent Mottron , Sylviane Valdois , Sophie Donnadieu
Journal of Autism and Developmental Disorders, 2016, 46 (5), pp.1553-1561. ⟨10.1007/s10803-013-2003-8⟩
Article dans une revue hal-00959686v1
Image document

Orthographic learning during reading: the role of whole-word visual processing

Marie-Line Bosse , Nathalie Chaves , Pierre Largy , Sylviane Valdois
Journal of Research in Reading, 2015, 38, pp.141-158. ⟨10.1111/j.1467-9817.2012.01551.x⟩
Article dans une revue hal-01218316v1

Age-Related Changes in Temporal Allocation of Visual Attention: Evidence From the Rapid Serial Visual Presentation (RSVP) Paradigm

Carole Berger , Sylviane Valdois , Marie Lallier , Sophie Donnadieu
Journal of Cognition and Development, 2015, 16 (1), pp.129 - 143. ⟨10.1080/15248372.2013.824882⟩
Article dans une revue hal-01418455v1

Visual attention deficits in developmental dyslexia cannot be ascribed solely to poor reading experience

Muriel Lobier , Sylviane Valdois
Nature Reviews Neuroscience, 2015, 16 (4), pp.225 - 225. ⟨10.1038/nrn3836-c1⟩
Article dans une revue hal-01676813v1

An analysis of reading skill development using E-Z Reader

Lyuba Mancheva , Erik Reichle , Benoit Lemaire , Sylviane Valdois , Jean Ecalle
Journal of Cognitive Psychology, 2015, 27 (5), pp.657-676. ⟨10.1080/20445911.2015.1024255⟩
Article dans une revue hal-01233179v1

Dyslexia in a French-Spanish bilingual girl: Behavioural and neural modulations following a visual attention span intervention.

Sylviane Valdois , Carole Peyrin , Delphine Lassus-Sangosse , Marie Lallier , Jean-François Démonet
Cortex, 2014, 53, pp.120-145. ⟨10.1016/j.cortex.2013.11.006⟩
Article dans une revue hal-00965217v1

Cognitive mechanisms underlying reading and spelling development in five European orthographies

Kristina Moll , Franck Ramus , Jürgen Bartling , Jennifer Bruder , Sarah Kunze
Learning and Instruction, 2014, 29, pp.65-77. ⟨10.1016/j.learninstruc.2013.09.003⟩
Article dans une revue hal-03780899v1
Image document

Lexical orthographic acquisition: Is handwriting better than spelling aloud?

Marie-Line Bosse , Nathalie Chaves , Sylviane Valdois
Frontiers in Psychology, 2014, ⟨10.3389/fpsyg.2014.00056⟩
Article dans une revue hal-00945207v1

Visual processing of multiple elements in the dyslexic brain: evidence for a superior parietal dysfunction

Muriel Lobier , Carole Peyrin , Cédric Pichat , Jean-François Le Bas , Sylviane Valdois
Frontiers in Human Neuroscience, 2014, 8, pp.479. ⟨10.3389/fnhum.2014.00479⟩
Article dans une revue hal-01979615v1
Image document

Veridical mapping in savant abilities, absolute pitch, and synesthesia: an autism case study.

Lucie Bouvet , Sophie Donnadieu , Sylviane Valdois , Chantal Caron , Michelle Dawson
Frontiers in Psychology, 2014, 5, pp.106. ⟨10.3389/fpsyg.2014.00106⟩
Article dans une revue hal-00959687v1

Impact of orthographic transparency on typical and atypical reading development: Evidence in French-Spanish bilingual children

Marie Lallier , Sylviane Valdois , Delphine Lassus-Sangosse , Chloé Prado , Sonia Kandel
Research in Developmental Disabilities, 2014, 35 (5), pp.1177-1190. ⟨10.1016/j.ridd.2014.01.021⟩
Article dans une revue hal-01983477v1

Genetic analysis of dyslexia candidate genes in the European cross-linguistic NeuroDys cohort.

Jessica Becker , Darina Czamara , Tom S Scerri , Franck Ramus , Valéria Csépe
European Journal of Human Genetics, 2013, epub ahead of print. ⟨10.1038/ejhg.2013.199⟩
Article dans une revue hal-00964958v1
Image document

Does visual attention span relate to eye movements during reading and copying?

Marie-Line Bosse , Sonia Kandel , Chloé Prado , Sylviane Valdois
International Journal of Behavioral Development, 2013, pp.DOI: 10.1177/0165025413509046. ⟨10.1177/0165025413509046⟩
Article dans une revue hal-00945205v1
Image document

Lexical neighborhood effects in pseudoword spelling

Marie-Josèphe Tainturier , Marie-Line Bosse , Daniel J. Roberts , Sylviane Valdois , Brenda Rapp
Frontiers in Psychology, 2013, doi: 10.3389/fpsyg.2013.00862. ⟨10.3389/fpsyg.2013.00862⟩
Article dans une revue hal-00945204v1

Predictors of developmental dyslexia in European orthographies with varying complexity.

Karin Landerl , Franck Ramus , Kristina Moll , Heikki Lyytinen , Paavo H T Leppänen
Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2013, 54 (6), pp.686-94. ⟨10.1111/jcpp.12029⟩
Article dans une revue hal-00965034v1

Cognitive mechanisms underlying reading and spelling development in five European orthographies

L. Moll , Franck Ramus , J. Bartling , S. Bruder , N. Neuhoff
Learning and Instruction, 2013, 29, pp.65-77. ⟨10.1016/j.learninstruc.2013.09.003⟩
Article dans une revue hal-00965264v1

Role of the superior parietal lobules in letter-identity processing within strings: FMRI evidence from skilled and dyslexic readers.

Caroline Reilhac , Carole Peyrin , Jean-François Démonet , Sylviane Valdois
Neuropsychologia, 2013, 51 (4), pp.601-12. ⟨10.1016/j.neuropsychologia.2012.12.010⟩
Article dans une revue hal-00861977v1

The role of visual processing speed in reading speed development.

Muriel Lobier , Matthieu Dubois , Sylviane Valdois
PLoS ONE, 2013, 8 (4), pp.e58097. ⟨10.1371/journal.pone.0058097⟩
Article dans une revue hal-00965071v1

Investigating the role of visual and auditory search in reading and developmental dyslexia.

Marie Lallier , Sophie Donnadieu , Sylviane Valdois
Frontiers in Human Neuroscience, 2013, 7, pp.597. ⟨10.3389/fnhum.2013.00597⟩
Article dans une revue hal-00905283v1

Effect of orthographic processes on letter identity and letter-position encoding in dyslexic children.

Caroline Reilhac , Mélanie Jucla , Stéphanie Iannuzzi , Sylviane Valdois , Jean-François Démonet
Frontiers in Psychology, 2012, 3, pp.154. ⟨10.3389/fpsyg.2012.00154⟩
Article dans une revue hal-00965206v1

Neural dissociation of phonological and visual attention span disorders in developmental dyslexia: FMRI evidence from two case reports.

Carole Peyrin , Marie Lallier , Jean-François Démonet , Cyril Pernet , Monica Baciu
Brain and Language, 2012, 120 (3), pp.381-94. ⟨10.1016/j.bandl.2011.12.015⟩
Article dans une revue hal-00798603v1

Developmental dyslexia: exploring how much phonological and visual attention span disorders are linked to simultaneous auditory processing deficits.

Marie Lallier , Sophie Donnadieu , Sylviane Valdois
Annals of Dyslexia, 2012, epub ahead of print. ⟨10.1007/s11881-012-0074-4⟩
Article dans une revue hal-00828670v1

Impaired letter-string processing in developmental dyslexia: what visual-to-phonology code mapping disorder?

Sylviane Valdois , Delphine Lassus-Sangosse , Muriel Lobier
Dyslexia, 2012, 18 (2), pp.77-93. ⟨10.1002/dys.1437⟩
Article dans une revue hal-00965212v1

The visual attention span deficit in dyslexia is visual and not verbal.

Muriel Lobier , Rachel Zoubrinetzky , Sylviane Valdois
Cortex, 2012, 48 (6), pp.768-73. ⟨10.1016/j.cortex.2011.09.003⟩
Article dans une revue hal-00965201v1

Un cas de dyslexie développementale avec trouble isolé de l'empan visuo-attentionnel

M. Bouvier-Chaverot , E. Peiffer , M.-A. N'Guyen Morel , Sylviane Valdois
Revue de Neuropsychologie, 2012, 4 (1), pp.24-35. ⟨10.3917/rne.041.0024⟩
Article dans une revue hal-00965259v1

Pre-orthographic character string processing and parietal cortex: a role for visual attention in reading?

Muriel Lobier , Carole Peyrin , Jean-François Le Bas , Sylviane Valdois
Neuropsychologia, 2012, 50 (9), pp.2195-204. ⟨10.1016/j.neuropsychologia.2012.05.023⟩
Article dans une revue hal-00861976v1

Global precedence effect in audition and vision: evidence for similar cognitive styles across modalities.

Lucie Bouvet , Stéphane Rousset , Sylviane Valdois , Sophie Donnadieu
Acta Psychologica, 2011, 138 (2), pp.329-35. ⟨10.1016/j.actpsy.2011.08.004⟩
Article dans une revue hal-00828665v1

Superior parietal lobule dysfunction in a homogeneous group of dyslexic children with a visual attention span disorder.

C. Peyrin , J. F. Démonet , M. A. N'Guyen-Morel , J. F. Le Bas , S. Valdois
Brain and Language, 2011, 118 (3), pp.128-38. ⟨10.1016/j.bandl.2010.06.005⟩
Article dans une revue hal-00861985v1

A visual processing but no phonological disorder in a child with mixed dyslexia.

Sylviane Valdois , Christel Bidet-Ildei , Delphine Lassus-Sangosse , Caroline Reilhac , Marie-Ange N’guyen-Morel
Cortex, 2011, 47 (10), pp.1197-218. ⟨10.1016/j.cortex.2011.05.011⟩
Article dans une revue hal-00965218v1

Fractionating the multi-character processing deficit in developmental dyslexia: Evidence from two case studies.

Matthieu Dubois , Søren Kyllingsbaek , Chloé Prado , Serban C Musca , Elsa Peiffer
Cortex, 2010, 46 (6), pp.717-38. ⟨10.1016/j.cortex.2009.11.002⟩
Article dans une revue hal-00965219v1

Théorie de l'empan visuo-attentionnel

Sylviane Valdois
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2010, 96, pp.15-21
Article dans une revue hal-00965252v1

Behavioral and ERP evidence for amodal sluggish attentional shifting in developmental dyslexia.

Marie Lallier , Marie-Josèphe Tainturier , Benjamin Dering , Sophie Donnadieu , Sylviane Valdois
Neuropsychologia, 2010, 48 (14), pp.4125-35. ⟨10.1016/j.neuropsychologia.2010.09.027⟩
Article dans une revue hal-00828662v1

Evaluation des difficultés d'apprentissage de la lecture

Sylviane Valdois
Revue de Linguistique Appliquée, 2010, 15, pp.89-103. ⟨10.3917/rfla.151.0089⟩
Article dans une revue hal-00965251v1

A case study of developmental phonological dyslexia: Is the attentional deficit in the perception of rapid stimuli sequences amodal?

Marie Lallier , Sophie Donnadieu , Carole Berger , Sylviane Valdois
Cortex, 2010, 46 (2), pp.231-41. ⟨10.1016/j.cortex.2009.03.014⟩
Article dans une revue hal-00832799v1

Visual attentional blink in dyslexic children: Parameterizing the deficit.

Marie Lallier , Sophie Donnadieu , Sylviane Valdois
Vision Research, 2010, 50 (18), pp.1855-61. ⟨10.1016/j.visres.2010.06.006⟩
Article dans une revue hal-00828661v1

Auditory and visual stream segregation in children and adults: an assessment of the amodality assumption of the 'sluggish attentional shifting' theory of dyslexia.

Marie Lallier , Guillaume Thierry , Marie-Josèphe Tainturier , Sophie Donnadieu , Carole Peyrin
Brain Research, 2009, 1302, pp.132-47. ⟨10.1016/j.brainres.2009.07.037⟩
Article dans une revue hal-00828654v1

Prise en charge des dyslexies développementales : critères d'évaluation

Marie Lallier , Sylviane Valdois
Revue de neuropsychologie, 2009, 1, pp.102-109
Article dans une revue hal-00968108v1
Image document

Influence of the visual attention span on child reading performance: A cross-sectional study

Marie-Line Bosse , Sylviane Valdois
Journal of Research in Reading, 2009, 32 (2), pp.230-253. ⟨10.1111/j.1467-9817.2008.01387.x⟩
Article dans une revue hal-00817785v1

Preorthographical constraints on visual word recognition: evidence from a case study of developmental surface dyslexia

Matthieu Dubois , Pierre Lafaye de Micheaux , Marie-Pascale Noël , Sylviane Valdois
Cognitive Neuropsychology, 2007, 24 (6), pp.623-660. ⟨10.1080/02643290701617330⟩
Article dans une revue hal-00299201v1
Image document

Developmental dyslexia: The visual attention span deficit hypothesis

Marie-Line Bosse , Marie-Josèphe Tainturier , Sylviane Valdois
Cognition, 2007, 104 (2), pp.198-230. ⟨10.1016/j.cognition.2006.05.009⟩
Article dans une revue hal-00817777v1

Polysyllabic pseudo-word processing in reading and lexical decision: Converging evidence from behavioral data, connectionist simulations and functional MRI

Sylviane Valdois , Serge Carbonnel , Alexandra Juphard , Monica Baciu , Bernard Ans
Brain Research, 2006, 1085 (1), pp.149-162. ⟨10.1016/j.brainres.2006.02.049⟩
Article dans une revue hal-00172746v1

Syllables as functional units in a copying task

Sonia Kandel , Sylviane Valdois
Language and Cognitive Processes, 2006, 21 (4), pp.432-452. ⟨10.1080/01690960400018378⟩
Article dans une revue hal-00835603v1

Graphemes as motor units in the acquisition of writing skills

Sonia Kandel , Olga Soler , Sylviane Valdois , Céline Gros
Reading and Writing, 2006, 19 (3), pp.313-337. ⟨10.1007/s11145-005-4321-5⟩
Article dans une revue hal-00835616v1

French and Spanish-speaking children use different visual and motor units during spelling acquisition

Sonia Kandel , Sylviane Valdois
Language and Cognitive Processes, 2006, 21 (5), pp.531-561. ⟨10.1080/01690960500095946⟩
Article dans une revue hal-00835601v1

Length effect in naming and lexical decision: The multitrace memory model's account

Alexandra Juphard , Serge Carbonnel , Bernard Ans , Sylviane Valdois
Current Psychology Letters/Behaviour, Brain and Cognition, 2006, 19 (2), http://cpl.revues.org/document1005.html. ⟨10.4000/cpl.1005⟩
Article dans une revue hal-00172401v1

The effect of orthographic regularity on children's handwriting production

Sonia Kandel , Sylviane Valdois
Current Psychology Letters/Behaviour, Brain and Cognition, 2005, 17 (3), pp.1-10. ⟨10.4000/cpl.463⟩
Article dans une revue hal-00835617v1
Image document

The cognitive deficits responsible for developmental dyslexia: Review of evidence for a visual attentional deficit hypothesis.

Sylviane Valdois , Marie-Line Bosse , Marie-Josèphe Tainturier
Dyslexia, 2004, 10, pp.339-363
Article dans une revue hal-00826009v1

Lexical orthographic knowledge develops from the beginning of reading acquisition.

C. Martinet , S. Valdois , Michel Fayol
Cognition, 2004, 91, pp.B11-B22
Article dans une revue hal-00114629v1
Image document

Phonological and visual processing deficits can dissociate in developmental dyslexia: Evidence from two case studies

Sylviane Valdois , Marie-Line Bosse , Bernard Ans , Serge Carbonnel , Michel Zorman
Reading and Writing, 2003, 16, pp.541-572
Article dans une revue hal-00826014v1

Etude de la production écrite en copie: Une approche visuo-orthographique et graphomotrice

Sonia Kandel , Sylviane Valdois , Jean-Pierre Orliaguet
Le Langage et l'Homme, 2003, 38 (2), pp.5-24
Article dans une revue hal-00835646v1
Image document

Analogy without priming in early spelling development

Marie-Line Bosse , Sylviane Valdois , Marie-Josèphe Tainturier
Reading and Writing, 2003, 16, pp.693-716. ⟨10.1023/A:1025883815395⟩
Article dans une revue hal-00826015v1
Image document

Patterns of developmental dyslexia according to a multi-trace memory model of reading.

Marie-Line Bosse , Sylviane Valdois
Current Psychology Letters/Behaviour, Brain and Cognition, 2003, 10 (1), pp.HTTP://CPL.REVUES.ORG/DOCUMENT92.HTML. ⟨10.4000/cpl.92⟩
Article dans une revue hal-00826010v1

Length effect during word and pseudo-word reading. An event-related fMRI study.

Monica Baciu , Bernard Ans , Serge Carbonnel , Sylviane Valdois , Alexandra Juphard
Neuroscience Research Communications, 2002, 30 (3), pp.155-165. ⟨10.1002/nrc.10027⟩
Article dans une revue hal-00798687v1

A connectionist multiple-trace memory model for polysyllabic word reading

Bernard Ans , Serge Carbonnel , Sylviane Valdois
Psychological Review, 1998, 105 (4), pp.678-723. ⟨10.1037/0033-295x.105.4.678-723⟩
Article dans une revue hal-00171057v1

Visual-attention span training improves reading and spelling acquisition: A large-scale longitudinal study

Sylviane Valdois , Ahmed Zaher , Julien Diard , Svetlana Meyer , Sonia Mandin
ESCOP meeting, Aug 2022, Lille, France
Communication dans un congrès hal-04422099v1
Image document

Bayesian comparators: a probabilistic modeling tool for similarity evaluation between predicted and perceived patterns

Alexandra Steinhilber , S. Valdois , Julien Diard
44th Annual Conference of the Cognitive Science Society, Jul 2022, Toronto, Canada
Communication dans un congrès hal-03747777v1
Image document

EVASION, ELARGIR et LUCIOLE : 3 jeux tablettes du projet FLUENCE pour prévenir les difficultés d’apprentissage de la lecture et de l’anglais

Sonia Mandin , Mathieu Loiseau , Gérard Bailly , Anne Blavot , Marie-Line Bosse
PRUNE II 2021 - Colloque Perspectives de Recherches sur les Usages du Numérique dans l'Éducation, Apr 2021, Paris (virtuel), France
Communication dans un congrès hal-03187547v1

Évaluation de dispositifs numériques innovants pour l’apprentissage de la lecture et de l’anglais : une expérimentation longitudinale en condition écologique

Sonia Mandin , Mathieu Loiseau , Gérard Bailly , Sylviane Valdois
SFERE 2021 - 2ème édition du Colloque de SFERE-Provence, Mar 2021, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-03187570v1

FLUENCE : projet de conception et d’expérimentation in-situ, longitudinale et à grande échelle d’applications tablettes pour prévenir les difficultés d’apprentissage de la lecture

Sonia Mandin , Sylviane Valdois , Gérard Bailly , Mathieu Loiseau
SILE 2021, May 2021, Sherbrooke, Canada
Communication dans un congrès hal-03248965v1
Image document

Expérimentation à grande échelle d'applications pour tablettes pour favoriser l'apprentissage de la lecture et de l'anglais oral

Sonia Mandin , Ahmed Zaher , Svetlana Meyer , Mathieu Loiseau , Gérard Bailly
EIAH 2021 - 10e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Marie Lefevre, Christine Michel, Jun 2021, Fribourg, Suisse. pp.118-129
Communication dans un congrès hal-03292798v1
Image document

Simulating length and frequency effects across multiple tasks with the Bayesian model BRAID-Phon

Ali Saghiran , Sylviane Valdois , Julien Diard
42nd Annual Virtual Meeting of the Cognitive Science Society, Jul 2020, Toronto, Canada. pp.3158-3163
Communication dans un congrès hal-02913396v1
Image document

Reconciling opposite neighborhood frequency effects in lexical decision: Evidence from a novel probabilistic model of visual word recognition

Thierry Phénix , Sylviane Valdois , Julien Diard
40th Annual Conference of the Cognitive Science Society (CogSci 2018), Jul 2018, Madison, WI, United States. pp.2238-2243
Communication dans un congrès hal-01850020v1

How do action video games improve reading performance? Theoretical framework and design principles of an educational software, based on visuo-attentional training

Svetlana Meyer , Julien Diard , Sylviane Valdois
Symposium International sur la Littéracie à l'Ecole / International Symposium for Educational Literacy (SILE/ISEL), 2017, Ajaccio, France
Communication dans un congrès hal-02004333v1

Visual attention span at kindergarten predicts reading speed at grade 1

Marie-Line Bosse , Jean-Luc Roulin , Sylviane Valdois
10th BDA International Conference, Mar 2016, Oxford, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-01838743v1

Prevalence of phonological, RAN and VA span deficits in 6th grade poor readers

Sylviane Valdois , Caroline Reilhac , Marie-Line Bosse
16th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Jul 2016, Porto, Portugal
Communication dans un congrès hal-01916858v1

Heterogeneous cognitive profiles of 6th grade poor readers

Marie-Line Bosse , Caroline Reilhac , Sylviane Valdois
International Conference of Applied Psychology ICAP, Jul 2014, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01917682v1

Dyslexia in a French-Spanish bilingual girl: Behavioural and neural modulations following a visual-attention span intervention

Sylviane Valdois , Delphine Lassus-Sangosse , Carole Peyrin , Sonia Kandel , Marie Lallier
Society for the Scientific Study of Reading, Jul 2014, Santa Fe, United States
Communication dans un congrès hal-01998723v1

Dyslexic remediation programs: what to look for and how to pick one?

Sylviane Valdois
IWORDD conference, May 2013, San Sebastian, Spain
Communication dans un congrès halshs-00968944v1

Visual motor & attention aspects of dyslexia

Sylviane Valdois , Marie-Line Bosse
Conference on Visual Perception, Sep 2012, Alghero, Italy
Communication dans un congrès hal-01917892v1
Image document

Bayesian modeling of human performance in a visual processing training software

Julien Diard , Muriel Lobier , Sylviane Valdois
3rd international Conference on Applied Human Factors and Ergonomics, Jul 2010, Miami, United States. pp.467-476
Communication dans un congrès hal-00530368v1

Déficit visuo-attentionnel, trouble de la lecture et production de séquences motrices : étude d’un cas de dyslexie développementale mixte

Christel Bidet-Ildei , Sylviane Valdois , Jean-Pierre Orliaguet
Congrès Annuel de la société française de psychologie, Jun 2009, Toulouse, France
Communication dans un congrès hal-01773541v1

fMRI evidence for the ACV98 connectionist model in reading and lexical decision

Alexandra Juphard , Monica Baciu , Sylviane Valdois , Serge Carbonnel , Bernard Ans
10th Annual Meeting of the Organization for Human Brain Mapping, Jun 2004, Budapest, Hungary. pp.S28
Communication dans un congrès hal-00173012v1
Image document

Améliorer l'apprentissage de la lecture de la recherche fondamentale à la diffusion d'une application pour les élèves

Emilie Ginestet , Cynthia Boggio , Sonia Mandin , Julien Diard , Marie-Line Bosse
Journée R&T cognition, Mar 2023, Paris, France.
Poster de conférence hal-04062326v1
Image document

Modeling visuo-attentional exploration trajectories of new words during orthographic learning by dyslexic readers

Emilie Ginestet , Julien Diard , Sylviane Valdois
Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Aug 2022, Lille, France
Poster de conférence hal-03813442v1

Going beyond the self-teaching theory with BRAID-Acq, a Bayesian model of reading acquisition

Alexandra Steinhilber , S. Valdois , Julien Diard
22nd conference of the European Society for Cognitive Psychology, Aug 2022, Lille (France), France
Poster de conférence hal-04006025v1
Image document

Bayesian modeling of lexical knowledge in BRAID, a visual word recognition model

Emilie Ginestet , Sylviane Valdois , Julien Diard
Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Sep 2019, Tenerife, Spain
Poster de conférence hal-03813454v1
Image document

Orthographic learning of new words: from looking to memorizing

Emilie Ginestet , Sylviane Valdois , Julien Diard , Marie-Line Bosse
Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Sep 2019, Tenerife, Spain
Poster de conférence hal-03813446v1
Image document

Bayesian modeling of lexical knowledge acquisition in BRAID, a visual word recognition model

Emilie Ginestet , Sylviane Valdois , Julien Diard
Conference of the Association for Psychological Science (APS), Mar 2019, Paris, France
Poster de conférence hal-03817715v1
Image document

BRAID: a new Bayesian word Recognition model with Attention, Interference and Dynamics

Julien Diard , Thierry Phénix , Sylviane Valdois
Annual Meeting of the Psychonomic Society, Nov 2018, New-Orleans, United States
Poster de conférence hal-02004242v1
Image document

Reconciling opposite neighborhood frequency effects in lexical decision: Evidence from a novel probabilistic model of visual word recognition

Thierry Phénix , Sylviane Valdois , Julien Diard
Conference of the Society of Scientific Studies of Reading (SSSR), Jul 2018, Brighton, United Kingdom
Poster de conférence hal-02004264v1
Image document

Bayesian modeling of lexical knowledge acquisition in BRAID, a visual word recognition model

Emilie Ginestet , Sylviane Valdois , Julien Diard
Conference of the Society of Scientific Studies of Reading (SSSR), Jul 2018, Brighton, United Kingdom
Poster de conférence hal-02004280v1
Image document

Modeling Word Length Effect in Lexical Decision: The Role of Visual Attention

Emilie Ginestet , Thierry Phénix , Julien Diard , Sylviane Valdois
Annual Meeting of the Psychonomic Society, Nov 2018, New-Orleans, United States. pp.80-81, 2018
Poster de conférence hal-02004148v1
Image document

Simulation of the Atypical Viewing Position Curves of Dyslexic Children

S. Valdois , Thierry Phénix , Mathilde Fort , Julien Diard
Annual meeting of the Psychonomic Society, Nov 2018, New-Orleans, United States. pp.107, 2018
Poster de conférence hal-02004109v1
Image document

Modeling Optimal Viewing Position with BRAID: The Role of Visual Attention

Thierry Phénix , Sylviane Valdois , Julien Diard
Annual Meeting of the Psychonomic Society, Nov 2018, New-Orleans, United States
Poster de conférence hal-02004121v1
Image document

Bayesian modelling of visual attention in word recognition: simulating optimal viewing position

Thierry Phénix , Sylviane Valdois , Julien Diard
19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), 2015, Paphos, Cyprus
Poster de conférence hal-02004341v1

Lexical orthographic self-teaching during reading: effect of simultaneous versus sequential presentation

Marie-Line Bosse , Nathalie Chaves , Sylviane Valdois
19th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Jul 2012, Montreal, Canada
Poster de conférence hal-01917928v1

Entrainer l'empan visuo-attentionnel améliore le niveau de lecture des enfants dyslexiques

Sylviane Valdois , Rachel Zoubrinetzky
F. Bois-Parriaud, S. Joly-Froment & A. Witko. Actualités du langage écrit, Ortho-Edition, pp.115-131, 2022, @, 978-2-36235-141-9
Chapitre d'ouvrage hal-04208737v1

L'apprentissage de la lecture

Sylviane Valdois
Neurosciences Cognitives Développementales, De Boeck supérieur, pp.129-151, 2020
Chapitre d'ouvrage hal-02997281v1

Enseigner à des élèves dyslexiques : quels défis pour l’enseignant.e ?

Sylviane Valdois , Céline Pobel-Burtin , Rachel Zoubrinetzky
Les essentiels de l’apprentissage de la lecture, Nathan, 2019
Chapitre d'ouvrage hal-02997275v1
Image document

Les modèles computationnels de lecture

Thierry Phénix , Julien Diard , Sylviane Valdois
Traité de neurolinguistique, pp.167-182, 2016
Chapitre d'ouvrage hal-01420329v2
Image document

Acquisition du langage écrit et empan visuo-attentionnel : une étude longitudinale

Marie-Line Bosse , Sylviane Valdois , Benoit Dompnier
N. Marec-Breton, A. S. Besse, F. de La Haye, N. Bonneton & E. Bonjour. Approche Cognitive de l'apprentissage de la langue écrite, PUR, pp.132-141, 2009, Psychologies
Chapitre d'ouvrage hal-00817793v1

Principes de base pour l'élaboration d'un modèle connexionniste psychologiquement plausible de l'apprentissage de la lecture

Sylviane Valdois , Bernard Ans , Serge Carbonnel
M. Kail, M. Fayol & M. Hickman. Apprentissage des langues première et seconde, CNRS Editions, Sous presse, 2007
Chapitre d'ouvrage hal-00173443v1

fMRI Evidence for ACV98 Connectionist Model for Reading of Mono and Multi-Syllabic Words and Pseudo-Words

Monica Baciu , Alexandra Juphard , Bernard Ans , Serge Carbonnel , Sylviane Valdois
F. J. Chen. Brain Mapping and Language, Nova Science Publishers, Inc., New-York, pp.181-199, 2006, Chapter VII
Chapitre d'ouvrage hal-00172928v1