Linguistic immersion to foreign language (L2) facilitates vocabulary learning in a third language (L3)
Florian Salomé
,
Séverine Casalis
,
Eva Commissaire
Psycholinguistics in Flanders. Antwerp, May 23-25 , May 2019, Antwerp, Belgium
Communication dans un congrès
hal-04182683v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Morphological processing in beginning readers and developmental dyslexic children
Pauline Quémart
,
Séverine Casalis
,
Lynne G. Duncan
Sixth International Conference on the Mental Lexicon , Oct 2008, Albert, Canada
Communication dans un congrès
hal-00907223v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Reading and spelling acquisition in French first graders: Longitudinal evidence
Liliane Sprenger-Charolles
,
Séverine Casalis
Article dans une revue
istex
hal-02116824v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Développement de la reconnaissance des mots écrits et représentations mentales : l'approche de la psycholinguistique cognitive
Pauline Quémart
,
Marion Janiot
,
Séverine Casalis
,
Ana Petrova
,
Norbert Maïonchi-Pino
Roy, J.M.; Putois, B.; Maïonchi-Pino, Norbert; Pénicaud, F.X.; Bault, N.; Chambon, V. Peut on se passer de représentations en sciences cognitives? , De Boeck, pp.47-57, 2011
Chapitre d'ouvrage
hal-02537916v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Compréhension à l’écrit de mots isolés chez des enfants avec un trouble développemental du langage
Lucie Macchi
,
Séverine Casalis
,
Marion Senocq Billiau
,
Marie-Anne Schelstraete
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant , 2022, 181 (34), pp.744-753
Article dans une revue
hal-04270887v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Reading in children with specific language impairment
Lucie Macchi
,
Séverine Casalis
,
Marie-Anne Schelstraete
19th Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading , Jul 2012, Montréal, Canada
Communication dans un congrès
hal-00907248v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Les dyslexies du développement
Severine Casalis
Elsevier Masson, pp.328, 2023, 9782294775697
Ouvrages
hal-04355256v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Dyslexie et bilinguisme
Camille Cornut
,
Severine Casalis
Les dyslexies du developpement , Elsevier Masson, pp.65-80, 2023, 9782294775697
Chapitre d'ouvrage
hal-04355730v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Morphological awareness isn’t more developed in bilingual than in monolingual children attending primary school but contributes more on vocabulary development in bilingual children
Matthieu Bignon
,
Severine Casalis
XV International Symposium of Psycholinguistics 2021 , Jun 2021, Virtual Conference, Spain
Poster de conférence
hal-04430261v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Orthographic Information facilitates L2 vocabulary memorization : evidence of early accurate L2 orthographic representation among third grade monolingual children
F. Salomé
,
E. Commissaire
,
Severine Casalis
26th Annual Meeating Society for the Scientific Study of Reading (SSSR) , Jul 2019, Toronto, Canada
Poster de conférence
hal-04432571v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Impacts d’entraînements de la conscience morphologique et du vocabulaire chez des enfants issus de milieux défavorisés
Severine Casalis
,
Alicia Rassel
XXIIe Rencontres Internationales d’Orthophonie, UNADREO , Dec 2022, Virtual Conference, France
Communication dans un congrès
hal-04400739v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Morphology and spelling in French students with dyslexia: the case of silent final letters
Pauline Quemart
,
Séverine Casalis
Article dans une revue
hal-01954006v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Apprentissage de la lecture: saisir la forme pour reconnaitre les mots
Séverine Casalis
Dougier, Henry; Balacheff, N.; Cassan-Blanc, Donatien. Le mook: Apprentissage et transmettre: Des idées, des savoir-faire, des valeurs , Editions Autrement, 2011
Chapitre d'ouvrage
hal-02509702v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Lire. Lecture/écriture: acquisition et troubles du développement
Liliane Sprenger-Charolles
,
Séverine Casalis
PUF, pp.258, 1996
Ouvrages
hal-00733572v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Lexicality prime effects in poor and good French spellers in 3rd and 5th grade: A masked priming study
M. Janiot
,
Séverine Casalis
XVIth ESCoP Conference , Sep 2009, Cracovie, Poland
Communication dans un congrès
hal-00907211v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Does orthographic cue help children to learn vocabulary in L2 ? A spoken word recognition on French fifth graders
Marie-Ange Lecerf
,
Eva Commissaire
,
M. Comesaña
,
Séverine Casalis
XIV international symposium of pycholinguistics, 10- 13 April, Tarragona, Spain , Apr 2019, Tarragona, Spain. 2019
Poster de conférence
hal-03475485v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Visual-Verbal PAL: a Concurrent Study to Investigate the Role of its Subcomponents in Sublexical and Lexical Reading Skills in French
Matthieu Bignon
,
Severine Casalis
Psycholinguistic in Flanders Conference , May 2023, Ghent, Belgium
Communication dans un congrès
hal-04396555v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Impact of the L2 Linguistic immersion program on L3 vocabulary learning : specific or general effects ?
F. Salomé
,
E. Commissaire
,
Severine Casalis
21st European Society of Cognitive Psychology Conference (ESCoP) , Sep 2019, Tenerife, Spain
Poster de conférence
hal-04432160v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Les capacités de lecture et leurs facteurs prédictifs chez les enfants présentant un TDL ou ayant présenté des difficultés langagières orales transitoires de cause inconnue : une revue narrative.
Lucie Macchi
,
M-A. Schelstraete
,
Severine Casalis
XXIIe Rencontres Internationales d’Orthophonie, UNADREO , Dec 2022, Virtual Conference, France
Communication dans un congrès
hal-04400792v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Do shared suffixes facilitate L2 complex word learning in late bilinguals
Jean-Luc Menut
,
M. Brysbaert
,
Severine Casalis
ISBPAC2022 (4th International Symposium on Bilingual and L2 Processing in Adults and Children) , Aug 2022, Tromsø, Norway
Communication dans un congrès
hal-04401331v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Impacts d’entraînements de la conscience morphologique et du vocabulaire chez des enfants issus de milieux défavorisés
Severine Casalis
,
Alicia Rassel
Actualités du langage écrit , Ortho Edition, pp.27-28, 2022
Chapitre d'ouvrage
hal-04441728v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Syntactic comprehension in reading and listening: a study of French children with dyslexia
Séverine Casalis
,
Christel Leuwers
,
Heather E. Hilton
Article dans une revue
hal-02052037v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Phonological and orthographic reading routes in French-speaking children with severe developmental language disorder
Lucie Macchi
,
Séverine Casalis
,
Marie-Anne Schelstraete
Article dans une revue
halshs-03035946v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Analyse d’une population de 100 enfants adressés pour troubles d’apprentissage scolaire
J.C Cuvellier
,
F Pandit
,
S Casalis
,
M.P Lemaître
,
J.M Cuisset
,
et al.
Article dans une revue
istex
hal-02116835v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Mise en place du dispositif Calais Territoire Bilingue : une analyse des touts débuts de l’apprentissage de la lecture
Severine Casalis
,
Ludivine Javourey - Drevet
,
Gwendoline Mahe
,
Sandrine Mejias
,
Dominique Knutsen
,
et al.
[Rapport de recherche] Université de Lille. 2023
Rapport
hal-04495058v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Grapheme coding during sublexical processing in French third and fifth graders
Eva Commissaire
,
Anne-Sophie Besse
,
Elisabeth Demont
,
Séverine Casalis
Article dans une revue
hal-02116797v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Effects of reading proficiency on embedded stem priming in primary school children
Elisabeth Beyersmann
,
Jonathan Grainger
,
Séverine Casalis
,
Johannes C. Ziegler
Article dans une revue
hal-01432345v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
What remains from the determinants in learning to read?
Séverine Casalis
L'Année psychologique , 2018
Article dans une revue
hal-02116789v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Prise en charge des troubles du langage écrit
Séverine Casalis
,
Gilles Leloup
,
Françoise Bois Parriaud
Elsevier-Masson, 192 p., 2013, 978-2294711299
Ouvrages
hal-02536685v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More
Second language orthographic representations in children learners. Masked priming paradigm: a good tool for investigating L1-L2 lexicon?
Eva Commissaire
,
Séverine Casalis
Sixteenth Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading , Jun 2009, Boston, United States
Communication dans un congrès
hal-00907255v1
Actions
Partager
Gmail
Facebook
X
LinkedIn
More