Recherche - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu

Filtrer vos résultats

152 résultats

Reading and spelling acquisition in French first graders: Longitudinal evidence

Liliane Sprenger-Charolles , Séverine Casalis
Reading and Writing, 1995, 7 (1), pp.39-63. ⟨10.1007/BF01026947⟩
Article dans une revue istex hal-02116824v1

Morphological processing in beginning readers and developmental dyslexic children

Pauline Quémart , Séverine Casalis , Lynne G. Duncan
Sixth International Conference on the Mental Lexicon, Oct 2008, Albert, Canada
Communication dans un congrès hal-00907223v1

Développement de la reconnaissance des mots écrits et représentations mentales : l'approche de la psycholinguistique cognitive

Pauline Quémart , Marion Janiot , Séverine Casalis , Ana Petrova , Norbert Maïonchi-Pino
Roy, J.M.; Putois, B.; Maïonchi-Pino, Norbert; Pénicaud, F.X.; Bault, N.; Chambon, V. Peut on se passer de représentations en sciences cognitives?, De Boeck, pp.47-57, 2011
Chapitre d'ouvrage hal-02537916v1

Morphological awareness isn’t more developed in bilingual than in monolingual children attending primary school but contributes more on vocabulary development in bilingual children

Matthieu Bignon , Severine Casalis
XV International Symposium of Psycholinguistics 2021, Jun 2021, Virtual Conference, Spain
Poster de conférence hal-04430261v1

Orthographic Information facilitates L2 vocabulary memorization : evidence of early accurate L2 orthographic representation among third grade monolingual children

F. Salomé , E. Commissaire , Severine Casalis
26th Annual Meeating Society for the Scientific Study of Reading (SSSR), Jul 2019, Toronto, Canada
Poster de conférence hal-04432571v1

Impacts d’entraînements de la conscience morphologique et du vocabulaire chez des enfants issus de milieux défavorisés

Severine Casalis , Alicia Rassel
XXIIe Rencontres Internationales d’Orthophonie, UNADREO, Dec 2022, Virtual Conference, France
Communication dans un congrès hal-04400739v1
Image document

Compréhension à l’écrit de mots isolés chez des enfants avec un trouble développemental du langage

Lucie Macchi , Séverine Casalis , Marion Senocq Billiau , Marie-Anne Schelstraete
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2022, 181 (34), pp.744-753
Article dans une revue hal-04270887v1

Reading in children with specific language impairment

Lucie Macchi , Séverine Casalis , Marie-Anne Schelstraete
19th Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading, Jul 2012, Montréal, Canada
Communication dans un congrès hal-00907248v1

Les dyslexies du développement

Severine Casalis
Elsevier Masson, pp.328, 2023, 9782294775697
Ouvrages hal-04355256v1

Dyslexie et bilinguisme

Camille Cornut , Severine Casalis
Les dyslexies du developpement, Elsevier Masson, pp.65-80, 2023, 9782294775697
Chapitre d'ouvrage hal-04355730v1

Morphology and spelling in French students with dyslexia: the case of silent final letters

Pauline Quemart , Séverine Casalis
Annals of Dyslexia, 2017, 67 (1), pp.85-98. ⟨10.1007/s11881-016-0133-3⟩
Article dans une revue hal-01954006v1

Linguistic immersion to foreign language (L2) facilitates vocabulary learning in a third language (L3)

Florian Salomé , Séverine Casalis , Eva Commissaire
Psycholinguistics in Flanders. Antwerp, May 23-25, May 2019, Antwerp, Belgium
Communication dans un congrès hal-04182683v1

Apprentissage de la lecture: saisir la forme pour reconnaitre les mots

Séverine Casalis
Dougier, Henry; Balacheff, N.; Cassan-Blanc, Donatien. Le mook: Apprentissage et transmettre: Des idées, des savoir-faire, des valeurs, Editions Autrement, 2011
Chapitre d'ouvrage hal-02509702v1

Lire. Lecture/écriture: acquisition et troubles du développement

Liliane Sprenger-Charolles , Séverine Casalis
PUF, pp.258, 1996
Ouvrages hal-00733572v1

Analyse d’une population de 100 enfants adressés pour troubles d’apprentissage scolaire

J.C Cuvellier , F Pandit , S Casalis , M.P Lemaître , J.M Cuisset , et al.
Archives de Pédiatrie, 2004, 11 (3), pp.201-206. ⟨10.1016/j.arcped.2003.12.004⟩
Article dans une revue istex hal-02116835v1

Mise en place du dispositif Calais Territoire Bilingue : une analyse des touts débuts de l’apprentissage de la lecture

Severine Casalis , Ludivine Javourey - Drevet , Gwendoline Mahe , Sandrine Mejias , Dominique Knutsen , et al.
[Rapport de recherche] Université de Lille. 2023
Rapport hal-04495058v1

Visual-Verbal PAL: a Concurrent Study to Investigate the Role of its Subcomponents in Sublexical and Lexical Reading Skills in French

Matthieu Bignon , Severine Casalis
Psycholinguistic in Flanders Conference, May 2023, Ghent, Belgium
Communication dans un congrès hal-04396555v1

Impact of the L2 Linguistic immersion program on L3 vocabulary learning : specific or general effects ?

F. Salomé , E. Commissaire , Severine Casalis
21st European Society of Cognitive Psychology Conference (ESCoP), Sep 2019, Tenerife, Spain
Poster de conférence hal-04432160v1

Do shared suffixes facilitate L2 complex word learning in late bilinguals

Jean-Luc Menut , M. Brysbaert , Severine Casalis
ISBPAC2022 (4th International Symposium on Bilingual and L2 Processing in Adults and Children), Aug 2022, Tromsø, Norway
Communication dans un congrès hal-04401331v1

Les capacités de lecture et leurs facteurs prédictifs chez les enfants présentant un TDL ou ayant présenté des difficultés langagières orales transitoires de cause inconnue : une revue narrative.

Lucie Macchi , M-A. Schelstraete , Severine Casalis
XXIIe Rencontres Internationales d’Orthophonie, UNADREO, Dec 2022, Virtual Conference, France
Communication dans un congrès hal-04400792v1

Impacts d’entraînements de la conscience morphologique et du vocabulaire chez des enfants issus de milieux défavorisés

Severine Casalis , Alicia Rassel
Actualités du langage écrit, Ortho Edition, pp.27-28, 2022
Chapitre d'ouvrage hal-04441728v1
Image document

Phonological and orthographic reading routes in French-speaking children with severe developmental language disorder

Lucie Macchi , Séverine Casalis , Marie-Anne Schelstraete
Journal of Communication Disorders, 2019, 81, pp.105909. ⟨10.1016/j.jcomdis.2019.05.002⟩
Article dans une revue halshs-03035946v1

Syntactic comprehension in reading and listening: a study of French children with dyslexia

Séverine Casalis , Christel Leuwers , Heather E. Hilton
Journal of Learning Disabilities -London-, 2013, Dyslexia and languages, 46 (3), pp.210-219. ⟨10.1177/0022219412449423⟩
Article dans une revue hal-02052037v1

Lexicality prime effects in poor and good French spellers in 3rd and 5th grade: A masked priming study

M. Janiot , Séverine Casalis
XVIth ESCoP Conference, Sep 2009, Cracovie, Poland
Communication dans un congrès hal-00907211v1

Does orthographic cue help children to learn vocabulary in L2 ? A spoken word recognition on French fifth graders

Marie-Ange Lecerf , Eva Commissaire , M. Comesaña , Séverine Casalis
XIV international symposium of pycholinguistics, 10- 13 April, Tarragona, Spain, Apr 2019, Tarragona, Spain. 2019
Poster de conférence hal-03475485v1

Grapheme coding during sublexical processing in French third and fifth graders

Eva Commissaire , Anne-Sophie Besse , Elisabeth Demont , Séverine Casalis
Journal of Experimental Child Psychology, 2018, 173, pp.78-84. ⟨10.1016/j.jecp.2018.03.006⟩
Article dans une revue hal-02116797v1
Image document

Integration of newly learned L2 words into the mental lexicon is modulated by vocabulary learning method

Gary Boddaert , Camille Cornut , Severine Casalis
Acta Psychologica, 2021, Acta Psychologica, 212, pp.103220. ⟨10.1016/j.actpsy.2020.103220⟩
Article dans une revue hal-03119727v2

Les mécanismes de lecture chez les enfants dyslexiques : apport des études francophones à la littérature internationale .

Liliane Sprenger-Charolles , Severine Casalis
Les dyslexies, Elsevier Masson, pp.3-21, 2023, 9782294775697
Chapitre d'ouvrage hal-04355651v1
Image document

Photograph method fosters direct access to second‐language word meaning: Direct evidence from a word‐picture matching task

Gary Boddaert , Séverine Casalis , Gwendoline Mahe
British Journal of Developmental Psychology, 2021, British Journal of Developmental Psychology, 39 (3), pp.407-423. ⟨10.1111/bjdp.12375⟩
Article dans une revue hal-03585309v1

Morphological awareness and vocabulary in bilingual and monolingual children

Matthieu Bignon , Severine Casalis
Scientific Studies of Reading Conference, Jul 2021, Virtual Conference, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-04430241v1