Accéder directement au contenu

Serge Garlatti

Garlatti Serge, Professeur Emérite
50%
Libre accès
2
Documents
Affiliations actuelles
  • 486357
Identifiants chercheurs
Contact
Site web
  • https://garlatti.wordpress.com/

Présentation

For about 20 years, I have worked at the intersection of the fields of Artificial Intelligence (knowledge engineering) and TEL (Technology Enhanced Learning). Its research activities focus on the fields of learning, lifelong learning and cultural heritage for formal and informal learning and the design of new computing environments to support researchers in History of Science and Technology - Digital Humanities. I am interested in the problems of designing environments of learning and cultural mediation based on investigative approaches or connectivism, using social media in open environments of the MOOC type. From a knowledge engineering informational point of view, the issues are as follows: acquisition and representation of knowledge, learning analytics, semantic web and Linked Data, context sensitivity and adaptation, Learning Analytics, and dynamic generation of dashboards to support all stakeholders.
Depuis environ 20 ans, je travaille à l’intersection des domaines de l’Intelligence Artificielle (ingénierie des connaissances) et des EIAH (Environnement Informatique Pour l'Apprentissage Humain). Ses activités de recherche portent sur les domaines de la e-Education, de la E-Formation (apprentissage tout au long de la vie) et de la médiation culturelle pour des apprentissages formels et informels et la conception de nouveaux environnements informatique pour accompagner les chercheurs en histoire des sciences et techniques - Humanités numériques. je m'’intéresse à des problématiques de conception d’environnements d’apprentissages et de médiation culturelle fondés sur des démarches par investigation ou le connectivisme, en utilisant des média sociaux dans des environnements ouverts de type MOOC. D’un point de vue informatique, il s’agit de problématiques d’acquisition et de représentation de connaissances, de traces et d’analyses de ces dernières, de web sémantique et de Linked Data, de sensibilité au contexte et d’adaptation, de Learning Analytics, et de génération dynamique de tableaux de bord pour accompagner toutes les parties prenantes.

Domaines de recherche


Compétences

Publications

genevieve-lameul
patricia-serrano-alvarado
hugues-pentecouteau

Implement a Lifelong Learning Approach to Enhance Learner’s Autonomy Skills within an Apprenticeship Programme in Higher Education

Sacha Kiffer , Jérôme Eneau , Geneviève Lameul , Hugues Pentecouteau , Emmanuel Desmontils
Interaction, learning and professional development, EARLI SIG 14, Sep 2018, Genève, Switzerland. https://www.unige.ch/earlisig14/index.php/download_file/view/39/138/
Communication dans un congrès hal-02147248v1
Image document

Towards a Self-Regulated Learning in a Lifelong Learning Perspective

Nour El Mawas , Jean-Marie Gilliot , Serge Garlatti , Patricia Serrano-Alvarado , Hala Skaf-Molli
CSEDU 2017 : 9th International Conference on Computer Supported Education - Special Session Lifelong Learning , Apr 2017, Porto, Portugal. pp.661 - 670, ⟨10.5220/0006387506610670⟩
Communication dans un congrès hal-01574104v1