Skip to Main content
Number of documents

34

Sébastien Lefait


Professeur des universités

Directeur du LERMA, Laboratoire d'Études et de Recherche sur le Monde Anglophone

 

Sébastien Lefait is Professor at Aix Marseille University. He has published books and articles on film adaptation, on Shakespearean adaptation, on the representation of surveillance societies on-screen, and the reflexive dimension of TV series. His published works include Surveillance on Screen: Monitoring Contemporary Films and Television Programs (2013), and La question raciale dans les séries américaines (2014; co-authored with Olivier Esteves). His current research topics are the adaptation of American literature, the connection between terrorism and fiction, the place of reality TV within American culture, the treatment of racial issues in recent TV shows, and the reception and appropriation of the issue of on-screen representation by audiences.


Journal articles15 documents

  • Sébastien Lefait. “‘Wherein I am false I am honest; not true, to be true’ (IV.4.50): Updating Deleuze’s Crystal-image with Almereyda’s Cymbeline”.. Shakespeare en devenir, Université de Poitiers, 2020, Shakespeare, films et textes : théorie française et réception critique / Shakespeare, Screen and Texts: French Theory and Critical Reception. ⟨hal-03140776⟩
  • Sébastien Lefait. `` ``As If a Man Were [Director] of Himself'': Performance Refusal as Cinematic Authorship in Ralph Fiennes's Coriolanus (2011) ''. Film Journal, 2020, Actors behind the Camera'', Coordonné Par Nicole Cloarec et Delphine Letort. ⟨hal-03677701⟩
  • Sébastien Lefait. `` Panoptisme a-Technologique / Voyeurisme sans Objet. Formes Dysapocalyptiques Du Pouvoir Visuel Dans The Handmaid's Tale (Hulu, 2017-) ''.. Otrante : art et littérature fantastiques, 2020, Apocalypses. ⟨hal-03677706⟩
  • Sébastien Lefait. ```Wherein I Am False I Am Honest; Not True, to Be True' (IV.4.50): Updating Deleuze's Crystal-image with Almereyda's Cymbeline''.. Shakespeare en devenir, 2020, Shakespeare, Films et Textes : Théorie Française et Réception Critique / Shakespeare, Screen and Texts: French Theory and Critical Reception. ⟨hal-03677712⟩
  • Sébastien Lefait. « Panoptisme a-technologique / voyeurisme sans objet. Formes dysapocalyptiques du pouvoir visuel dans The Handmaid’s Tale (Hulu, 2017-) ».. Otrante : art et littérature fantastiques, Kimé, 2020, Apocalypses. ⟨hal-03140779⟩
  • Sébastien Lefait. « “As if a man were [director] of himself”: Performance Refusal as Cinematic Authorship in Ralph Fiennes’s Coriolanus (2011) ». Film Journal , SERCIA, 2020, Actors behind the Camera”, coordonné par Nicole Cloarec et Delphine Letort. ⟨hal-03140781⟩
  • Sébastien Lefait. \guillemotleft Have you ever questioned the nature of your reality? \guillemotright : Westworld (HBO, 2016-) et la culture du complot. TV/Series, 2018, ⟨10.4000/tvseries.2949⟩. ⟨hal-03677700⟩
  • Sébastien Lefait. ``I Think It Was in Poor Taste That You Were Doing Murtaugh in Whiteface'' \textendash Blackface Goes West (and White) in It's Always Sunny in Philadelphia (FX, 2005-). Revue LISA/LISA e-journal. Littératures, Histoire des Idées, Images, Sociétés du Monde Anglophone textendash Literature, History of Ideas, Images and Societies of the English-speaking World, 2018, ⟨10.4000/lisa.9491⟩. ⟨hal-03677710⟩
  • Sébastien Lefait. Ma\ⁱtres absolus et servantes écarlates. Mirages intimes et modalités de la servitude dans l'adaptation sérielle de The Handmaid's Tale (Hulu, 2017-). Textes et contextes, 2017. ⟨hal-03677703⟩
  • Sébastien Lefait. Charles J. Ogletree and Austin Sarat, Eds. Punishment in Popular Culture . New York: New York University Press, 2015, 318 Pages. InMedia. The French Journal of Media Studies, 2017. ⟨hal-03677698⟩
  • Sébastien Lefait. \guillemotleft Tu n'as rien vu [en Irak] \guillemotright : Logistique de l'aperception dans Generation Kill. TV/Series, 2016, ⟨10.4000/tvseries.1248⟩. ⟨hal-03677711⟩
  • Sébastien Lefait. Avoiding the Scooby Doo Effect: Technological Updates of Sherlock Holmes. Bis repetita placent ? Remake et technologie dans le cinéma et les séries télévisées anglophones, 2015, Représentations Dans Le Monde Anglophone, La Revue Électronique Du CEMRA, pp.118--38. ⟨hal-03677697⟩
  • Sébastien Lefait. Irreverence as Fidelity?: Adapting Shakespearean Reflexivity in Anonymous (Emmerich 2011). Interdisciplinary Literary Studies, 2015, 17 (2), pp.241--263. ⟨hal-03677702⟩
  • Sébastien Lefait. Prospera's Looks: Adapting Shakespearean Reflexivity in The Tempest (Julie Taymor, 2010). Literature/Film Quarterly, 2015, 43, pp.131--45. ⟨hal-03677707⟩
  • Sébastien Lefait. ``Millions of False Eyes / Are Stuck upon Thee.'' The Scope of Surveillance in Measure for Measure. Sillages critiques, 2013. ⟨hal-03677705⟩

Conference papers4 documents

  • Sébastien Lefait. “Adaptation and the Recycling of Texts and Images”. Séminaire “Rémanence”, Nov 2020, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-03144139⟩
  • Sébastien Lefait. L'IMPACT DES ADAPTATIONS SUR LA PERCEPTION DE L'OEUVRE ADAPTÉE : POUR UNE ÉTUDE DE RÉCEPTION CROISÉE. Journée du LERMA, Nov 2019, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-03144141⟩
  • Sébastien Lefait. Médias et politiques culturelles de la diversité aux États-Unis (1945-1991) empowerment ou tokenism. Journées d’études, préparation à l’agrégation d’histoire,, Nov 2019, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-03144137⟩
  • Monica Michlin, Anne Cremieux, Sébastien Lefait, Sarah Hatchuel, Ronan Ludot-Vlasak. Table ronde "Les minorités dans les séries à l'ère de Trump". "Les minorités dans les séries à l'ère de la présidence Trump", Apr 2018, Lille, France. ⟨hal-03077458⟩

Books1 document

  • Sébastien Lefait. Surveillance on Screen: Monitoring Contemporary Films and Television Programs. Scarecrow Press, Inc, 2013, 978-0-8108-8590-5 978-0-8108-8591-2. ⟨hal-03677709⟩

Book sections10 documents

  • Sébastien Lefait. De Joey Tribbiani à Pauly D : métamorphoses d’un stéréotype et exploitation d’une franchise.. La culture italo-américaine à l’écran = Italian american culture on screen, 2021. ⟨hal-03372406⟩
  • Sébastien Lefait. ‘His slowly uncoupling world visible to see’: suture visuelle et tension entre régimes d’adaptation dans No Country for Old Men.. “No country for old men”: roman de Cormac McCarthy (2005) et film d’Ethan et Joel Coen (2007)., 2021. ⟨hal-03372411⟩
  • Sébastien Lefait. « “You can’t tell me that representation isn’t important. You just can’t”. (Tweet from #WhatBlackPantherMeansToMe) – The Revisibilization of Sub-Saharan Africa in Black Panther (Ryan Coogler, 2018) and its Impact on English-speaking Audiences. ». Modern Representations of Sub-Saharan Africa, 2020. ⟨hal-03140402⟩
  • Sébastien Lefait, Lori Maguire, Susan Ball. Conclusion. Lori Maguire,; Susan Ball; Sébastien Lefait. Modern Representations of Sub-Saharan Africa, Routledge, pp.200-220, 2020, 9780367343125. ⟨10.4324/9780429340307-16⟩. ⟨halshs-03098579⟩
  • Susan Ball, Sébastien Lefait, Lori Maguire. Introduction. Lori Maguire, Susan Ball, Sébastien Lefait (dir.). Modern Representations of Sub-Saharan Africa, Routledge, pp.1-17, 2020, Routledge Contemporary Africa, 9780367343125. ⟨10.4324/9780429340307-1⟩. ⟨halshs-03098572⟩
  • Sébastien Lefait. « La menace terroriste, du virtuel au réel. The Callup (Charles Barker, 2016) ». Le Cinéma de science-fiction post 11 septembre, Cinémaction, dirigé par Sébastien Lefait et Lori Maguire, Le Cerf / Corlet, 2019, 171-79, 2019. ⟨hal-02520573⟩
  • Sébastien Lefait. “Serial Adaptation: An Endless Series of Endings? The Strange Case of Jekyll (BBC One, 2007), or, The Last Page and Its Doubles”. Armelle Parey; Shannon Wells-Lassagne. Last Page, Last Shots, Routledge, 2019. ⟨hal-02520581⟩
  • Sébastien Lefait. `` La Menace Terroriste, Du Virtuel Au Réel. The Callup (Charles Barker, 2016) ''. Le Cinéma de Science-Fiction Post 11 Septembre, Cinémaction, Dirigé Par Sébastien Lefait et Lori Maguire, Le Cerf / Corlet, 2019, 171-79, 2019. ⟨hal-03677704⟩
  • Sébastien Lefait. Re-Adaptation as Part of the Myth: Orson Welles and Don Quixote's "Outings". Wells-Lassagne, Shannon and Hudelet, Ariane. Screening Text: Critical Perspectives on Film Adaptation, pp.185--96, 2013, 978-0-7864-7230-7. ⟨hal-03677708⟩
  • Sébastien Lefait. "Comment Peut-on Être Vampire?" Jeux de Miroirs Dans Entretien Avec Un Vampire de Neil Jordan. Fierobe, Claude. Dracula: Mythe et Métamorphoses, Presses universitaires du Septentrion, pp.201--10, 2005, Irlande, 978-2-85939-931-3. ⟨hal-03677699⟩

Directions of work or proceedings3 documents

  • Lori Maguire, Susan Ball, Sébastien Lefait. Modern Representations of Sub-Saharan Africa. Lori Maguire; Susan Ball; Sébastien Lefait. Routledge, 2020, Routledge Contemporary Africa, 9780367343125. ⟨10.4324/9780429340307⟩. ⟨halshs-03098548⟩
  • Lori Maguire, Sébastien Lefait. Le cinéma de science-fiction post-11 septembre. 2019. ⟨hal-03361921⟩
  • Sébastien Lefait, Lori Maguire. Le cinéma de science-fiction post-11 septembre. 2019. ⟨hal-02520561⟩

Habilitation à diriger des recherches1 document

  • Sébastien Lefait. VOIR LE RÉEL AU PRISME DE LA FICTION : RÉGIMES SCOPIQUES ET RÉFLEXIVITÉ. Sciences de l'information et de la communication. Université Paris Ouest Nanterre la Défense, 2014. ⟨tel-03194226⟩