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Sandra Saayman - MCF HDR (Université de La Réunion, EA DIRE)


Journal articles11 documents

  • Sandra Saayman. Breyten Breytenbach's Revolutionary Aesthetics. Commonwealth Essays and Studies, Société d'étude des pays du Commonwealth, 2019, 42 (1), pp.1-11. ⟨10.4000/ces.956⟩. ⟨hal-02898116⟩
  • Sandra Saayman. Reading and (not) seeing?: Breyten Breytenbach’s ‘Paris’ and S.A. Angel. Sillages Critiques, Presses de l'Université de Paris-Sorbonne, 2016, Textes Vus, Images Lues, ⟨10.4000/sillagescritiques.4647⟩. ⟨hal-01461612⟩
  • Sandra Saayman. Imagining the Other – the Representation of the African Migrant in Contemporary South African Literature. International Journal of Language & Linguistics, Center for Promoting Ideas, 2016, 3 (6). ⟨hal-01619385⟩
  • Sandra Saayman. Dépersonnalisation et dédoublement du protagoniste de The True Confessions of an Albino Terrorist de Breyten Breytenbach. Travaux & documents, Université de La Réunion, Faculté des lettres et des sciences humaines, 2011, Langages, écritures et frontières du corps, pp.97-107. ⟨hal-01172335⟩
  • Sandra Saayman. Is a South African Artist an ‘African’ Artist ? An Analysis of the Questions Raised by (South) African Art in Ivan Vladislavić’s Curiouser. Cahiers du Cerpac, 2009, Healing South African Wounds. Guérir les blessures de l’Afrique du Sud, pp.83--104. ⟨hal-01156430⟩
  • Sandra Saayman. "Writing is travelling unfolding it's own landscape.": a discussion withBreyten Breytenbach on A Veil of Footsteps. Tydsckrif vir Letterkunde , 2009, 46 (2), pp.201--212. ⟨hal-01156431⟩
  • Sandra Saayman. The resurgence of prison imagery in Breyten Breytenbach's A Veil of Footsteps. Commonwealth Essays and Studies, Société d'étude des pays du Commonwealth, 2008, 31 (1), pp.69--79. ⟨hal-01156433⟩
  • Sandra Saayman. Kaggen, the Trickster God. Bushman Mythology as a Clue to Reading Dog Heart by Breyten Breytenbach. Cycnos, Lirces - université Côte d'Azur, 2007, Eclats d'Afrique du Sud. Hommage à André Viola, 24 (2), pp.59-69. ⟨hal-01373727⟩
  • Luc Briand, Sandra Saayman. Les enjeux de la création et de l’expression. Disgrace de J. M. Coetzee. Alizés : Revue angliciste de La Réunion, Faculté des Lettres et Sciences humaines (Université de La Réunion), 2001, Writing in South Africa after the end of Apartheid - G.R.A.S. 4e colloque international Saint-Denis de La Réunion (7-9 décembre 2000), pp.25-36. ⟨hal-02344218⟩
  • Sandra Saayman. Le papillon dans "The Thieves and the Word" de Breyten Breytenbach. La Licorne - Revue de langue et de littérature française, Rennes : Presses universitaires de Rennes, 1999, Le détail, pp.123-129. ⟨hal-03266637⟩
  • Sandra Saayman. L’auto-représentation de l’artiste incarcéré. Les Cahiers Forell - Formes et Représentations en Linguistique et Littérature , Université de Poitiers, 1999, La représentation en linguistique et littérature, pp.37-42. ⟨hal-03266638⟩

Conference papers12 documents

  • Sandra Saayman. Manifestations of the African Renaissance in Contemporary South African Literature and Art. Congrès de la Société des Anglicistes de l'Enseignement Supérieur (SAES) - Ateliers SAIT, SAES, Jun 2021, Tours, France. ⟨hal-03268217⟩
  • Sandra Saayman. Traduction et présentation des travaux de Meg Samuelson (Université d’Adélaïde). Ecotones 3, océan Indien : écotones, zones de contact et tiers-espaces, Université de La Réunion, Jun 2018, Saint Denis, La Réunion. ⟨hal-03266765⟩
  • Sandra Saayman. Breyten Breytenbach's Revolutionary Aesthetics. Revolution(s), Jun 2018, Paris, France. ⟨hal-01913530⟩
  • Sandra Saayman. Les dessins de prison de Breyten Breytenbach, poète et peintre sud-africain . Conférence à la Bibliothèque Départementale de La Réunion, Université de La Réunion - DIRE, Feb 2016, Saint-Denis de la Réunion, France. ⟨hal-01618736⟩
  • Sandra Saayman. Breyten Breytenbach : writer and painter. An examination of the hybridity central to his art . Confluences, SAES, Jun 2015, Lyon, France. ⟨hal-01618808⟩
  • Sandra Saayman. The Representation of the African Migrant in Contemporary South African Literature. Relations and Networks in Indian Ocean Writing, Nov 2015, Barcelone, Spain. ⟨hal-03266755⟩
  • Sandra Saayman. Bringing an etching into the literary analysis : understanding Breyten Breytenbach’s ‘Paris’ with the help of S.A. Angel, the image it fails to describe. Colloque international "Textes Vus, Images Lues / Visual Texts, Textual Pictures", Mar 2012, Paris, France. pp.n.c. ⟨hal-01157718⟩
  • Sandra Saayman. Chance Meetings: Encountering Word and Image at the Raakruimtes retrospective of Breyten Breytenbach’s painterly œuvre. Displaying Word and Image, IAWIS/AIERTI, Jun 2010, Belfast, Ireland. ⟨hal-03266760⟩
  • Sandra Saayman. Chance Meetings: Encountering Word and Image at the Raakruimtes Retrospective of Breyten Breytenbach’s Painterly Œuvre. IAWIS Focus Conference "Displaying Word and Image", Jun 2010, Belfast, United Kingdom. pp.n.c. ⟨hal-01157717⟩
  • Sandra Saayman. ’IED’ de Breyten Breytenbach : un poème illisible ?. Journée de recherche "Langues fictives", 2009, Saint Denis, La Réunion. ⟨hal-01157414⟩
  • Sandra Saayman. Ouverture du Colloque international "Représentations comparées du féminin en Orient et en Occident". Représentations comparées du féminin en Orient et en Occident, Nov 2007, Saint-Denis, La Réunion. ⟨hal-01217782⟩
  • Sandra Saayman. Madone ou Venus ? Le nu africain dans The Madonna of Excelsior de Zakes Mda. Colloque international "Représentations comparées du féminin en Orient et en Occident", Nov 2007, Saint-Denis, La Réunion. pp.213--221. ⟨hal-01172565⟩

Books1 document

  • Sandra Saayman. Breyten Breytenbach, a monologue in two voices. Fourthwall Books, 2013, 9780987042941. ⟨hal-01147989⟩

Book sections4 documents

  • Sandra Saayman. Madone ou Vénus? Le nu africain dans The Madonna of Excelsior de Zakes Mda. Marie-Françoise Bosquet; Chantale Meure. Le féminin en Orient et en Occident, du Moyen Âge à nos jours : mythes et réalités, Presses Universitaire de Saint-Etienne, pp.213-221, 2011, L'école du genre, 978-2-86272-548-2. ⟨hal-03266707⟩
  • Sandra Saayman. La représentation de l’Autre dans l’œuvre de prison de Breyten Breytenbach. Désiré K. Wa Kabwe-Segatti; Pierre Halen. Du nègre bambara au négropolitain. Les littératures africaines en contexte transculturel, Université de Metz, pp.135--150, 2008, Littératures des mondes contemporains. ⟨hal-01147978⟩
  • Sandra Saayman. "Everything is going to the dogs" : écriture et peinture de Breyten Breytenbach. Corinne Duboin. Dérives et déviances, Le Publieur, pp.265-273, 2005, 9782350610054. ⟨hal-03266658⟩
  • Sandra Saayman. A detail : the butterfly in "The Thieves and the word" by Breyten Breytenbach. Judith Lütge Coullie; J.U. Jacobs. a.k.a. Breyten Breytenbach: Critical Approaches to His Writings and Paintings, Rodopi B.V., pp.249-262, 2004, 978-9042017030. ⟨hal-03266651⟩

Directions of work or proceedings1 document

  • Florence Pellegry, Françoise Sylvos, Sandra Saayman. Gages d'affection, culture matérielle et domaine de l'intime dans le sociétés d'Europe et de l'océan Indien. Presses Universitaires Indianocéaniques, 2020, 978-2-490596-54-6. ⟨hal-03202866⟩

Other publications4 documents

  • Sandra Saayman. « Le peuple Makondé » : Entretien avec Atanasio Cosme Nhussi et Bernabé Fundi N'tchaka, le 18 décembre 2013. 2014, p. 10-12. ⟨hal-01461654⟩
  • Sandra Saayman. « Des ‘Contre-Feu(x)’ de Karl Kugel face aux incendies de La Réunion ». 2013. ⟨hal-01461659⟩
  • Sandra Saayman. "Vingerverhale. Uitstalling verfris ons 'beeldargiewe.'" . 2013. ⟨hal-01461649⟩
  • Sandra Saayman. Tout un cheval, de Breyten Breytenbach. Tout un cheval, 1998, pp.30-33. ⟨hal-03266636⟩