Skip to Main content
Number of documents

33

Rémi BACHELET : CV


http://rb.ec-lille.fr/perso/CV_Remi_BACHELET.html


Journal articles3 documents

  • Jean Heutte, Fabien Fenouillet, Charles Martin-Krumm, Gary Gute, Annelies Raes, et al.. Optimal Experience in Adult Learning: Conception and Validation of the Flow in Education Scale (EduFlow-2). Frontiers in Psychology, Frontiers Media, 2021, section Educational Psychology, 12, pp.1-12. ⟨10.3389/fpsyg.2021.828027⟩. ⟨hal-03494446⟩
  • Rawad Chaker, Rémi Bachelet. Internationalizing Professional Development: Using Educational Data Mining to Analyze Learners’ Performance and Dropouts in a French MOOC. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 2020, 21 (4), pp.199-221. ⟨10.19173/irrodl.v21i4.4787⟩. ⟨hal-03035505⟩
  • Rémi Bachelet, Alexandre Moatti. Wikipédia, un projet hors normes ?. Annales des mines - Série Responsabilité et environnement, F.F.E., 2012, pp.48-53. ⟨halshs-00729070⟩

Conference papers23 documents

  • Sergio Ramirez, Nour El Mawas, Rémi Bachelet, Fabien Fenouillet, Jean Heutte. Prédire l’Expérience Autotélique des participants à un MOOC : Vers une implémentation du modèle EduFlow dans un Tableau de Bord. 9e Colloque international en éducation, Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE), May 2022, Montréal, Canada. ⟨hal-03543781⟩
  • Sergio Ramirez, Nour El Mawas, Rémi Bachelet, Jean Heutte. Towards a Machine Learning flow-predicting model in a MOOC context. 14th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2022), Apr 2022, Online Streaming, United Kingdom. ⟨halshs-03606527⟩
  • François Bouchet, Rémi Bachelet. Socializing on MOOCs: comparing university and self-enrolled students. 6th European MOOCs Stakeholders Summit (EMOOCs 2019), May 2019, Naples, Italy. pp.31-36, ⟨10.1007/978-3-030-19875-6_4⟩. ⟨hal-02101559⟩
  • Fatima Harrak, Vanda Luengo, François Bouchet, Rémi Bachelet. Towards Improving Students’ Forum Posts Categorization in MOOCs and Impact on Performance Prediction. Learning @ Scale, Jun 2019, Chicago, United States. pp.47:1-47:4, ⟨10.1145/3330430.3333661⟩. ⟨hal-02157333⟩
  • Fatima Harrak, François Bouchet, Vanda Luengo, Rémi Bachelet. Automatic Identification of Questions in MOOC Forums and Association with Self-Regulated Learning. Educational Data Mining, Jul 2019, Montréal, Canada. pp.564-567. ⟨hal-02157335⟩
  • Anne-Marie Amini, Jean Heutte, Rémi Bachelet. Modes d’hybridation d’un MOOC dans des établissements d’enseignement supérieur : quels effets sur les résultats et la motivation autodéterminée des étudiants ?. 2e Colloque international e-Formation des Adultes et Jeunes Adultes., Mar 2018, Lille, France. ⟨halshs-01760631⟩
  • François Bouchet, Rémi Bachelet, Hugues Labarthe, Kalina Yacef. Apports d’un outil de recommandation de pairs pour lutter contre l’attrition. Colloque e-Formation 2018, Mar 2018, Villeneuve d'Ascq, France. pp.431-432. ⟨hal-02015688⟩
  • François Bouchet, Hugues Labarthe, Rémi Bachelet, Kalina Yacef. Who wants to chat on a MOOC? Lessons from a peer recommender system. EMOOCs 2017, May 2017, Madrid, Spain. pp.150-159, ⟨10.1007/978-3-319-59044-8_17⟩. ⟨hal-01522736⟩
  • Stéphanie Delpeyroux, Florence Rouveix, Magali Guyon, Rémi Bachelet, Corinne Truche. Hybridation d'un MOOC : quels moyens déployer ?. QPES 2017, Jun 2017, Grenoble, France. ⟨halshs-01539680⟩
  • François Bouchet, Hugues Labarthe, Kalina Yacef, Rémi Bachelet. Comparing Peer Recommendation Strategies in a MOOC. UMAP’17 4th international workshop on Educational Recommender Systems, Jul 2017, Bratislava, Slovakia. pp.129-134, ⟨10.1145/3099023.3099036⟩. ⟨hal-01531503⟩
  • Rémi Bachelet, Rawad Chaker. Toward a typology of MOOC activity patterns - Learners who never rest?. eMOOCs, May 2017, madrid, Spain. ⟨halshs-01525519⟩
  • Hugues Labarthe, François Bouchet, Rémi Bachelet, Kalina Yacef. Does a Peer Recommender Foster Students' Engagement in MOOCs?. 9th International Conference on Educational Data Mining, Jun 2016, Raleigh, United States. pp.418-423. ⟨hal-01376431⟩
  • Hugues Labarthe, Rémi Bachelet, François Bouchet, Kalina Yacef. Increasing MOOC completion rates through social interactions: a recommendation system. EMOOCS 2016 Conference. Fourth European MOOCS Stakeholders Summit, University of Graz, Feb 2016, Graz, Austria. pp.471-480. ⟨hal-01277664⟩
  • Matthieu Cisel, Mattias Mano, Rémi Bachelet, Philippe Silberzahn. A Tale of Two MOOCs: Analyzing Long-Term Course Dynamics. European Moocs Stakeholders Summit (eMOOCs), May 2015, Mons, Belgium. ⟨hal-01635080⟩
  • Stéphanie Delpeyroux, Rémi Bachelet. Intégrer un MOOC dans un cursus de formation initiale. Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur (QPES) 2015,, Jun 2015, Brest, France. ⟨halshs-01165975⟩
  • Rémi Bachelet, Drissa Zongo, Aline Bourelle. Does peer grading work? How to implement and improve it? Comparing instructor and peer assessment in MOOC GdP. European MOOCs Stakeholders Summit 2015, May 2015, Mons, Belgium. ⟨halshs-01146710v2⟩
  • Matthieu Cisel, Rémi Bachelet, Éric Bruillard. Peer assessment in the first French MOOC : Analyzing assessors' behavior. 7th International Conference on Educational Data Mining, Jul 2014, London, United Kingdom. ⟨hal-01635054⟩
  • Rémi Bachelet, Matthieu Cisel. Évaluation par les pairs au sein du MOOC ABC de la gestion de projet : une étude préliminaire. Sixième édition de la conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, ATIEF, May 2013, Toulouse, France. ⟨hal-01670260⟩
  • Rémi Bachelet. L'évaluation par les pairs en projet. Congrès de la Société Française de Génie des Procédés (SFGP), Nov 2011, France. ⟨halshs-00683143⟩
  • Rémi Bachelet. Mettre en oeuvre un wiki académique. « Questions de pédagogie dans l'enseignement supérieur », Jun 2008, Brest, France. pp.99-106. ⟨halshs-00325678⟩
  • Rémi Bachelet. Building a wider learning community in higher education through the PeopleWiki approach. 2008 International Conference of Education, Research and Innovation, Nov 2008, Spain. p 01-02. ⟨halshs-00343514⟩
  • Rémi Bachelet, Caroline Verzat, Aini Hannachi, Dominique Frugier. MESURER L'ESPRIT D'ENTREPRENDRE DES ELEVES INGENIEURS. Communication au 3éme congrès de L'Académie de l'entrepreneuriat, Mar 2004, France. ⟨halshs-00112214⟩
  • Caroline Verzat, Dominique Frugier, Rémi Bachelet, Aïni Hannachi. Helping engineers to become entrepreneurs; attitudes, behaviours, beliefs, skills : what are the educational factors of their entrepreneurial spirit ?. IntEnt 2003 Internationalising Entrepreneurship Education and Training
    September, 8th – 10th 2003 in Grenoble/France
    , 2003. ⟨halshs-00112652⟩

Book sections3 documents

  • Jean Heutte, Fabien Fenouillet, Jonathan Kaplan, Charles Martin-Krumm, Rémi Bachelet. The EduFlow Model: A Contribution Toward the Study of Optimal Learning Environments. Harmat L.; Ørsted Andersen F.; Ullén F.; Wright J.; Sadlo G. Flow Experience - Empirical Research and Applications, Springer International Publishing, pp.127-143, 2016, 978-3-319-28632-7. ⟨halshs-01941592⟩
  • Rémi Bachelet. Le tutorat par les pairs : quels fondamentaux, quels dispositifs, quels résultats ?. De Boeck. Le tutorat par les pairs, De Boeck, pp.510, 2010, Pédagogies en développement. ⟨halshs-00600733⟩
  • Caroline Verzat, Rémi Bachelet. Developing an enterprising spirit among engineering college students : what are the educational factors ?. FAYOLLE Alain et KLANDT Heinz. International Entrepreneurship Education, Issues and newness, Edward Elgar, pp191-217, 2006. ⟨halshs-00112663⟩

Other publications1 document

  • Magali Guyon, Stéphanie Delpeyroux, Rémi Bachelet, Florence Rouveix, Corinne Truche. Intégrer un MOOC : outils, pratiques, facteurs-clés de succès. 2017. ⟨halshs-01539701⟩

Preprints, Working Papers, ...2 documents

  • Caroline Verzat, Rémi Bachelet. L'érosion d'un dispositif d'évaluation des projets : Les controverses sur l'équité des jurys au sein d'une Grande Ecole d'ingénieurs. 2006. ⟨halshs-00128702⟩
  • Rémi Bachelet, Caroline Verzat. Faire coacher des projets personnels par des étudiants plus âgés : Evaluation d'une expérience en grande école d'ingénieurs. 2006. ⟨halshs-00128699⟩

Theses1 document

  • Rémi Bachelet. Organisation et gestion des risques en salle des marches financiers : appareil, marche, réseau.. Gestion et management. Université Paris Dauphine - Paris IX, 1997. Français. ⟨tel-00114177⟩