Keywords

Social networks

Export Publications

Export the displayed publications:
Number of documents

22

CV de Rebecca Dahm


Lien vers mon CV en ligne : https://univ-tlse2.academia.edu/RebeccaDahm/CurriculumVitae


Journal articles6 documents

  • Rebecca Dahm, Gessica de Angelis. The role of mother tongue literacy in language learning and mathematical learning: is there a multilingual benefit for both?. International Journal of Multilingualism, Taylor & Francis (Routledge), 2018, 15 (2), pp.194-213. ⟨10.1080/14790718.2017.1359275⟩. ⟨hal-01915696⟩
  • Rebecca Dahm. Can pluralistic approaches based upon unknown languages enhance learner engagement and lead to active social inclusion?. International Review of Education, Springer Verlag, 2017, 63 (4), pp.521-543. ⟨10.1007/s11159-017-9636-3⟩. ⟨hal-01563586⟩
  • Rebecca Dahm, Hélène Rochard, André Tricot. L'accompagnement personnalisé : rupture ou continuité entre pratiques d'enseignement ?. Les Langues Modernes, Association des professeurs de langues vivantes (APLV), 2017. ⟨hal-01915699⟩
  • Rebecca Dahm, Emilie Magnat. « Introduction » : Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité - Cahiers de l'APLIUT, Association des professeurs de langues des Instituts universitaires de technologie (APLIUT), 2016, Les stratégies, l’engagement et l’ergonomie cognitive comme leviers pour l’enseignement / apprentissage des langues, 35 (1). ⟨hal-01915701⟩
  • Rebecca Dahm. Les " Approches Plurielles fondées sur des Langues inconnues " ou comment valoriser la dimension affective de l'enseignement des langues. Etudes en didactique des langues, LAIRDIL, 2014, Affect(s), 23-24 (23-24). ⟨hal-01427004⟩
  • Rebecca Dahm. Les approches plurielles : vecteurs du développement de la compétence métalinguistique des collégiens. Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité : Cahiers de l'APLIUT, Association des Professeurs de Langues des IUT (APLIUT), 2014, Pratiques émergentes et recherches en didactique de l’anglais : jalons, interrogations et perspectives, XXXIII (2), pp.72-99. ⟨10.4000/apliut.4404⟩. ⟨hal-01426944⟩

Conference papers12 documents

  • Rebecca Dahm. Développer la compétence plurilingue à travers les approches plurielles : un exemple de module de formation en ESPE. Les métiers du français dans les dispositifs bilingues, ASDIFLE-ADEB, Apr 2018, Paris, France. ⟨hal-01915714⟩
  • Rebecca Dahm, Katri Kuukka, Selin Öndül, Nermina Wikström. A Whole-School Approach to provide Language-Sensitive Subject Teaching: a Means to improve Learning Outcomes of Vulnerable Learners?. The European Conference on Eduational Research (ECER 2018), Sep 2018, Bolzano, Italy. ⟨hal-01915715⟩
  • Rebecca Dahm. Prise de conscience de la dimension linguistique des disciplines à l'échelle d'un établissement scolaire : enjeu majeur pour la réussite des élèves vulnérables. École, migration, itinérance : regards croisés, INSHEA, Apr 2018, Suresnes, France. ⟨hal-01915716⟩
  • Rebecca Dahm, Ratha Perumal, Svenja Hammer, Jenni Alisaari, Nancy Commins. Teaching in Multilingual Classrooms: International Perspectives And Frameworks. ECER, Sep 2016, Dublin, Ireland. ⟨hal-01915721⟩
  • Rebecca Dahm, Gessica de Angelis. Language learning and mathematical learning: is there a multilingual benefit for both?. 10th International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism, International Associatoin of Multilingualism, Sep 2016, Vienna, Austria. ⟨hal-01915718⟩
  • Rebecca Dahm. Enseigner par les approches plurielles fondées sur des langues inconnues ou comment influencer les valeurs véhiculées par l'enseignement des langues. Politique et idéologies en didactique des langues : acteurs et discours, INALCO, Jun 2014, Paris, France. ⟨hal-01915709⟩
  • Rebecca Dahm. Enhancing teacher development by implementing pluralistic approaches. AILA World Congress - One world, many languages, Association Internationale de Linguistique Appliquée, Aug 2014, Brisbane, Australia. ⟨hal-01915724⟩
  • Rebecca Dahm. How can pluralistic approaches develop pupils’ learning strategies?. AILA World congress - One world, many languages, Assocation internationale de linguistique appliquée, Aug 2014, Brisbane, Australia. ⟨hal-01915725⟩
  • Rebecca Dahm. Vers une synergie des didactiques de l'anglais et des approches plurielles ?. Croisements, ruptures, partages, conflits Quelles approches diversitaires pour la didactique des langues ?, Colloque international co-organisé par : L’Université Normale de Chine du Sud (Canton, Chine) et l’EA 4246 PREFics –Dynadiv / Université François Rabelais (Tours, France), Nov 2013, Canton, Chine. ⟨hal-01915711⟩
  • Rebecca Dahm. Using pluralistic approaches to enhance language proficiency.. 9 th Annual Conference Language Learning and Teaching Special Interest Group « Linking teaching to learning in language education », BAAL Language Learning and Teaching Special Interest Group, Jul 2013, Londres, United Kingdom. ⟨hal-01915712⟩
  • Rebecca Dahm. Pluralistic Approaches: vectors for the development of metalinguistic competence of lower secondary pupils. Multilingualism - chance and challenge. Fourth international conference on challenges and opportunities of multilingualism in the fields of school and teacher training, University of Luxembourg, Jun 2012, Luxembourg, Luxembourg. ⟨hal-01915728⟩
  • Rebecca Dahm. From language awareness to language performance through pluralistic approaches. Language Awareness for our Multicultural World - 11th international conference, Association for Language Awareness, Jul 2012, Montreal, Canada. ⟨hal-01915729⟩

Book sections2 documents

  • Rebecca Dahm. Developing Cognitive Strategies Through Pluralistic Approaches. Crosslinguistic Influence and Crosslinguistic interaction in Multilingual Language Learning, Bloomsbury, 2015, 978-1-4742-3585-3. ⟨hal-01427109⟩
  • Rebecca Dahm. Effets des approches plurielles sur la maîtrise de l'anglais L2 au collège. L'apport des activités métasyntaxiques. Violaine Bigot, Aude Bretegnier, Marité Vasseur. Vers le Plurilinguisme ? Vingt ans après., 2013. ⟨hal-01915695⟩

Directions of work or proceedings1 document

  • Rebecca Dahm, Norah Leroy, Emilie Magnat. Introduction : Enseigner les langues de l’école au collège : quelles continuités ?. Les Langues Modernes, 2017. ⟨hal-01915703⟩

Theses1 document

  • Rebecca Dahm. Effets de l’introduction d’une approche plurielle fondée sur des langues inconnues sur le système didactique : des éléments de cadrage à la mise en place expérimentale en classe d’anglais au collège.. Linguistique. Université Bordeaux Segalen, 2013. Français. ⟨tel-01915692⟩