Number of documents

9

Teacher-Researcher (MCF) in Education (Espe) - UNS - UCA


Rania Hanafi is a teacher-researcher in Educational Sciences at ESPE and at the research laboratory at URMIS. She is the teaching manager for a Master's degree for ESPE' departement of Education since 2013, and also for a university degree in "Law, Secularism, Religion and Society since 2017 - Côte d'Azur University (UCA) – Member network  Islams Chercheurs dans la Cité – and   Femmes et Féminismes en Dialogue

 

rania.hanafi@univ-cotedazur.fr

 

Following on from her first thesis work at the University of Bordeaux (2011) "Arrachement et rattachement à l’islam : un processus « d’expérimentation » des étudiantes de Bordeaux et d’ailleurs descendantes de migrants originaires du Maghreb", she continues her research on the Islam of the "sisters" at the university and focuses her current work on the process of reappropriation of Islam articulated to generational dynamics in intercultural and pluralist contexts through different research fields.


 Research Topics:

- Muslim private schools and religious education;

- Youth religiosities and relations to the "minority/majority";

- Religious militancy and women's resistance practices in different social spaces of expression: halakât, mosques, private Muslim schools, etc.;

- Organization of Muslim worship in the context of secularism in the area of the municipality.


Journal articles4 documents

  • Rania Hanafi. From One Islam to Another: A Paradoxical Agency of the Entry into Female Students’ Careers. Religions, MDPI, 2019, This article belongs to the Special Issue Islam in Europe, European Islam, 10 (3), pp.176. ⟨10.3390/rel10030176⟩. ⟨hal-02067413⟩
  • Rania Hanafi. Sœurs en islam : des étudiantes pratiquantes en « résistance ». Ethnologie française, Presses Universitaires de France, 2017, XLVII (4), pp.673-682. ⟨hal-02067741⟩
  • Rania Hanafi. Du territoire au collège : Réflexions de terrain dans un établissement ECLAIR des quartiers Nord de Marseille. International Journal of School Climate and Violence Prevention, Observatoire international de la violence à l'école, 2016, ⟨http://www.ijvs.org/files/Revue-2-2016/3-R-Hanafi.pdf⟩. ⟨hal-02067764⟩
  • Rania Hanafi. La militance religieuse des étudiantes musulmanes descendantes de parents originaires du Maghreb**. Revue des Mondes Musulmans et de la Méditerranée, Université de Provence, 2010, pp.43-60. ⟨10.4000/remmm.6826⟩. ⟨hal-01963435⟩

Book sections4 documents

  • Rania Hanafi, Malika Bennabi-Bensekhar. Femmes, féminismes et religions (dir.). In Vatz Laaroussi, M., Doré, M., et Kremer, L. Femmes et féminismes en dialogue : défis et enjeux d’une recherche-action-médiation. Collection Espaces Interculturels, L’Harmattan, 2019, ⟨http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=62998&fbclid=IwAR3NwBsIo-pFm1B86mRMd71CYkElq5JRlHLqx3Jy_Tdl1X-uvtVOB4gA1H0⟩. ⟨hal-02076172⟩
  • Rania Hanafi. La trajectoire socioreligieuse de Faïma : un bricolage identitaire à l'épreuve d'un impensé colonial. In G. Chakroun (dir.). Cognitions sociales, formes d'expression et interculturalité, pp. 319-326, 2017. ⟨hal-02122406⟩
  • Rania Hanafi. L’islam des étudiantes de Bordeaux et d'ailleurs : une sororité à l'épreuve. État, Minorités Religieuses et Intégration (I. Jablonka, J.-P. Schreiber, N. Jaspert, J. Tolan, dir.), 6, © BREPOLS PUBLISHERS, pp.139-150, 2016, Religion and Law in Medieval Christian and Muslim Societies. ⟨hal-02067679⟩
  • Rania Hanafi. Arrachement et rattachement dans les parcours de conversion d’étudiantes descendantes de migrants nord-africains en France. In Visions du monde et modernité religieuse. Regards croisés (N. Harrami, I. Melliti dir). Editions PUBLISUD : coll. "Carrefours Euro-méditerranéens", pp. 279-290, 2012. ⟨hal-02076188⟩

Reports1 document

  • Rania Hanafi. Lieux de culte, carrés musulmans et abattoirs dans les Alpes-Maritimes : actualisation et perspectives d’une étude aux enjeux locaux (Bourse de recherche du programme 232 VPCA « Islam, Religion et Société » BCC/DLPAJ). [Rapport de recherche] URMIS - Université de Nice Sophia Antipolis. 2016. ⟨hal-02076175⟩