Recherche - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu

Filtrer vos résultats

119 résultats

Structured explanations as a support to model problem-solving in a Task-Method paradigm

Francky Trichet , Pierre Tchounikine
SCAI'97, 1997, Unknown, Unknown Region. pp.131--143
Communication dans un congrès hal-01437214v1

Zola: a language to Operationalise Conceptual Models of Reasoning

Pierre Tchounikine , Zoltan Istenes
Journal of Computing and Information 2(1) ; numéro spécial, actes de la conférence internationale ICCI'96, 1996, Unknown, Unknown Region. pp.689--706
Communication dans un congrès hal-01437235v1

Zola : un langage permettant une approche flexible de l'opérationalisation du modèle conceptuel d'un Système à Base de Connaissances

Pierre Tchounikine , Zoltan Istenes , Francky Trichet
Jean Charlet and Manuel Zacklad and Gilles Kassel and Didier Bourrigault. Ingénierie des Connaissances : évolutions récentes et nouveaux défis, 1, Eyrolles, pp.129--144, 2000, 2-212-09110-9
Chapitre d'ouvrage hal-01434676v1

Exploitations pédagogiques d'un modèle de raisonnement : une expérience en milieu industriel

Christophe Choquet , Pierre Tchounikine , Francky Trichet
EIAO'95, 1995, Cachan, France. pp.101--112
Communication dans un congrès hal-01437250v1
Image document

Symba: a Framework to Support Collective Activities in an Educational Context

Marie-Laure Betbeder , Pierre Tchounikine
Procs of the International Conference on Computers in Education, Dec 2003, Hong-Kong, China. pp.188-196
Communication dans un congrès edutice-00087509v1

Ingénierie des connaissances

Régine Teulier , Jean Charlet , Pierre Tchounikine
L'Harmattan, pp.000, 2005
Ouvrages hal-00262868v1

Framing design for appropriation with Zones of Proximal Evolution: Email for PIM

Pierre Tchounikine
International Journal of Human-Computer Studies, 2019, 123, pp.18-28. ⟨10.1016/j.ijhcs.2018.11.004⟩
Article dans une revue hal-01956051v1

Impact of a digital device on mathematics achievement in primary school: a randomized trial

Manon Laurent , Pascal Bressoux , Pierre Tchounikine
Biennial EARLI, Conference for Research on Learning and Instruction, Aug 2019, Aachen, Germany
Communication dans un congrès hal-03320939v1

Can we teach transferable knowledge? An adversarial collaboration

Louis Bourgaux , Margaux Tissot , Mathilde Bressier , Lucas Raynal , Emmanuel Sander , et al.
15th International Cognitive Load Theory Conference, André Tricot, Sep 2023, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-04353867v1
Image document

The Notion of Role in Conceptual Modeling

Chantal Reynaud , Nathalie Aussenac-Gilles , Pierre Tchounikine , Francky Trichet
10th European Workshop on Knowledge Acquisition, Modeling and Management (EKAW 1997), Oct 1997, San Feliu de Guixols, Spain. pp.221-236, ⟨10.1007/BFb0026788⟩
Communication dans un congrès hal-01437210v1
Image document

Une approche de l'apprentissage de l'organisation du travail collectif par la simulation

Neil Taurisson , Pierre Tchounikine
2005
Pré-publication, Document de travail hal-00005657v1

Using and Enhancing a Normalized IMS-LD Description to Support Learners in their Appropriation of a Distance-Learning Curriculum

Rasseneur Rasseneur , Pierre Jacoboni , Pierre Tchounikine
IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2004, Joensuu, Finland. pp.575-579
Communication dans un congrès hal-00278459v1

An approach to distance learning curriculum appropriation

Rasseneur Rasseneur , Pierre Jacoboni , Pierre Tchounikine
IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'2003), 2003, Athens, Greece. pp.234-238, ⟨10.1109/ICALT.2003.1215063⟩
Communication dans un congrès hal-00257176v1

Associer un type de raisonnement à un domaine : une question de rôle ?

Nathalie Aussenac-Gilles , Chantal Reynaud , Pierre Tchounikine , Francky Trichet
Journées Ingénierie des Connaissances et apprentissage automatique (JICAA 1997), INRIA Rennes; AFIA; Région Bretagne; Université Rennes 1, 1997, Roscoff, France. pp.345-361
Communication dans un congrès hal-01437198v1

Flexibility in macro-scripts for CSCL

Pierre Dillenbourg , Pierre Tchounikine
Journal of Computer Assisted Learning, 2007, 23 (1), pp.1--13
Article dans une revue hal-01434089v1

Dynamic Selection of Tasks and Methods as a Knowledge Level Reflective activity

Zoltan Istenes , Pierre Tchounikine
Aimsa'96, 1996, Unknown, Unknown Region. pp.168--177
Communication dans un congrès hal-01437239v1

Modelling problem-solving for an educational system

Pierre Tchounikine
Intelligent Tutoring Media, 1997, 7 (3-4), pp.83--96
Article dans une revue hal-01437192v1

Actes des journées Francophones d'Ingénierie des Connaissances

Pierre Tchounikine
2000
Ouvrages hal-01434665v1

Le projet ELMER : premier rapport

Christophe Choquet , Pierre Tchounikine , Francky Trichet
1996
Autre publication scientifique hal-01452359v1

Repenser l’ingénierie des EIAH pour des enseignants concepteurs.

Philippe Cottier , Christophe Choquet , Pierre Tchounikine
Usages, usagers et compétences informationnelles au XXIème siècle, Hermes Lavoisier, pp.159-193, 2008, ISBN 978-2-7462-2193-2
Chapitre d'ouvrage hal-01233839v1

Flexibility in macro-scripts for computer-supported collaborative learning

Pierre Dillenbourg , Pierre Tchounikine
Journal of Computer Assisted Learning, 2007, 23(1), pp.1-13. ⟨10.1111/j.1365-2729.2007.00191.x⟩
Article dans une revue istex hal-00190828v1

Vers le concept de document sémantique

Eric Bataille , Mourad Oussalah , Pierre Tchounikine
Document numérique - Revue des sciences et technologies de l'information. Série Document numérique, 2002, 6 (1-2), pp.99--114
Article dans une revue hal-01434606v1

Conceptualizing CSCL Macro-Scripts Operationalization and Technological Settings

Pierre Tchounikine
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 2008, 3 (2), pp.193--233
Article dans une revue hal-01434043v1

Analyzing Learners' Self-Organization in terms of Co-Construction, Co-Operation and Co-Ordination

Patrice Moguel , Pierre Tchounikine , André Tricot
ITS'2008, 2008, Montreal, Canada. pp.743--745
Communication dans un congrès hal-01434045v1

Représentation d'un raisonnement pédagogique et spécificité des mécanismes d'inférence et de contrôle

Pierre Tchounikine
EIAO'93, 1993, Cachan, France. pp.253--264
Communication dans un congrès hal-01437259v1

Manipulating reasoning processes for educational software in technical domains

Pierre Tchounikine
CATS'90, 1990, Barcelonne, Spain. pp.154--160
Communication dans un congrès hal-01437280v1

Mining learning groups' activities in Forum-type tools

Pablo Reyes , Pierre Tchounikine
International Conference on Computer Supported Collaborative Learning, 2005, Taipei, Taiwan. pp.CD
Communication dans un congrès hal-00257178v1
Image document

Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain

Pierre Tchounikine
Revue I3, 2002, 2(1), pp.59-95
Article dans une revue hal-00190111v1

Interfaces Leading Groups of Learners to Make Their Shared Problem-Solving Organization Explicit

Patrice Moguel , Pierre Tchounikine , André Tricot
IEEE Transactions on Learning Technologies, 2012, 5 (3), pp.199-212. ⟨10.1109/TLT.2011.30⟩
Article dans une revue hal-00877798v1

Structural Awareness for Collaborative Learning Environments

Pablo Reyes , Pierre Tchounikine
Education for the 21st Century — Impact of ICT and Digital Resources. IFIP International Federation for Information Processing, vol. 210, Springer, pp.175-184, 2006, IFIP International Federation for Information Processing
Chapitre d'ouvrage hal-00257174v1