Accéder directement au contenu

Pauline QUEMART

Maître de conférences en psychologie, Nantes Université
34
Documents
Affiliations actuelles
  • 1088625
Identifiants chercheurs
Contact

Présentation

Domaines de recherche

Psychologie

Publications

Image document

Do You Use Love to Make it Lovely? The Role of Meaning Overlap across Morphological Relatives in the Development of Morphological Representations

Pauline Quémart , Julie Wolter , Xi Chen , S. Hélène Deacon
Journal of Child Language, 2023, 50 (6), pp.1487-1507. ⟨10.1017/S0305000922000356⟩
Article dans une revue hal-03773287v1
Image document

Improving literacy development with fine motor skills training: A digital game-based intervention in fourth grade

Margaux Lê , Pauline Quémart , Anna Potocki , Manuel Gimenes , David Chesnet
Cognitive Development, 2023, 67, pp.101363. ⟨10.1016/j.cogdev.2023.101363⟩
Article dans une revue hal-04165818v1
Image document

What’s morphology got to do with it: Oral reading fluency in adolescents with dyslexia

Elise Lefèvre , Jeremy Law , Pauline Quémart , Royce Anders , Eddy Cavalli
Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 2022, 49 (8), pp.1345-1360. ⟨10.1037/xlm0001163⟩
Article dans une revue hal-03773291v1
Image document

Morphological processing in written word production is based on orthography rather than semantics

Louise Chaussoy , Eric Lambert , Pauline Quémart
Acta Psychologica, 2022, 229, pp.103670. ⟨10.1016/j.actpsy.2022.103670⟩
Article dans une revue hal-03725329v1
Image document

Modeling the influence of motor skills on literacy in third grade: Contributions of executive functions and handwriting

Margaux Lê , Pauline Quémart , Anna Potocki , Manuel Gimenes , David Chesnet
PLoS ONE, 2021, 16 (11), pp.e0259016. ⟨10.1371/journal.pone.0259016⟩
Article dans une revue hal-03471959v1
Image document

Rhythm in the blood: The influence of rhythm skills on literacy development in third graders

Margaux Lê , Pauline Quémart , Anna Potocki , Manuel Gimenes , David Chesnet
Journal of Experimental Child Psychology, 2020, 198, pp.104880. ⟨10.1016/j.jecp.2020.104880⟩
Article dans une revue hal-03117885v1
Image document

Introduction to the special issue on the dynamics of written word production: methods, models and processing units

Éric Lambert , Pauline Quemart
Reading and Writing, 2019, 32 (1), pp.1-12. ⟨10.1007/s11145-018-9929-3⟩
Article dans une revue hal-02440037v1
Image document

The influence of the morphological structure of words on the dynamics of handwriting in adults and fourth and sixth grade children

Pauline Quemart , Eric Lambert
Reading and Writing, 2019, 32 (1), pp.175-195. ⟨10.1007/s11145-017-9762-0⟩
Article dans une revue hal-02340980v1
Image document

The development of morphological representations in young readers: a cross-modal priming study

Pauline Quemart , Laura Gonnerman , Jennifer Downing , S. Hélène Deacon
Developmental Science, 2018, 21 (4), pp.e12607. ⟨10.1111/desc.12607⟩
Article dans une revue hal-02340989v1

Morphology and spelling in French students with dyslexia: the case of silent final letters

Pauline Quemart , Séverine Casalis
Annals of Dyslexia, 2017, 67 (1), pp.85-98. ⟨10.1007/s11881-016-0133-3⟩
Article dans une revue hal-01954006v1

The sensitivity of children with SLI to phonotactic probabilities during lexical access

Pauline Quemart , Christelle Maillart
Journal of Communication Disorders, 2016, 61, pp.48-59. ⟨10.1016/j.jcomdis.2016.03.005⟩
Article dans une revue hal-02339900v1
Image document

The management of cohesion in written narratives in students with specific language impairment: Differences between childhood and adolescence

Monik Favart , Anna Potocki , Lucie Broc , Pauline Quemart , Josie Bernicot
Research in Developmental Disabilities, 2016, 59, pp.318-327. ⟨10.1016/j.ridd.2016.09.009⟩
Article dans une revue hal-01950077v1
Image document

Visual processing of derivational morphology in children with developmental dyslexia: Insights from masked priming

Pauline Quemart , Séverine Casalis
Applied Psycholinguistics, 2015, 36 (02), pp.345-376. ⟨10.1017/S014271641300026X⟩
Article dans une revue hal-02077084v1
Image document

How language affects children's use of derivational morphology in visual word and pseudoword processing: evidence from a cross-language study

Séverine Casalis , Pauline Quemart , Lynne G. Duncan
Frontiers in Psychology, 2015, 6, pp.452. ⟨10.3389/fpsyg.2015.00452⟩
Article dans une revue hal-01991114v1
Image document

Les troubles phonologiques dans les troubles du langage oral

Pauline Quemart , Andrea Macleod , Christelle Maillart
Rééducation orthophonique, 2015
Article dans une revue hal-02440030v1

The sentence repetition task: A powerful diagnostic tool for French children with specific language impairment

Anne-Lise Leclercq , Pauline Quemart , David Magis , Christelle Maillart
Research in Developmental Disabilities, 2014, 35 (12), pp.3423-3430. ⟨10.1016/j.ridd.2014.08.026⟩
Article dans une revue hal-02078248v1
Image document

Effects of Phonological and Orthographic Shifts on Children's Processing of Written Morphology: a Time-Course Study

Pauline Quémart , Séverine Casalis
Scientific Studies of Reading, 2014, 18 (5), pp.363-382. ⟨10.1080/10888438.2014.912218⟩
Article dans une revue hal-03290358v1
Image document

Orthographic and Morphemic Effects in the Written Syllable Counting Task

Fabienne Chetail , Pauline Quemart
Experimental Psychology, 2014, 61 (6), pp.457-469. ⟨10.1027/1618-3169/a000267⟩
Article dans une revue hal-02078221v1

Spelling assessment in young students with SLI through a communicative narrative situation: Variations with the type of spelling, lexical versus morphological

Lucie Broc , J. Bernicot , T. Olive , M. Favart , J. Reilly
European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2014, 64 (6), pp.307-321. ⟨10.1016/j.erap.2014.09.004⟩
Article dans une revue hal-01950087v1

Lexical spelling in children and adolescents with specific language impairment: Variations with the writing situation

Lucie Broc , Josie Bernicot , Thierry Olive , Monik Favart , Judy Reilly
Research in Developmental Disabilities, 2013, 34 (10), pp.3253-3266. ⟨10.1016/j.ridd.2013.06.025⟩
Article dans une revue hal-01950090v1
Image document

Exploring the Role of Bases and Suffixes When Reading Familiar and Unfamiliar Words: Evidence From French Young Readers

Pauline Quemart , Séverine Casalis , Lynne G Duncan
Scientific Studies of Reading, 2012, 16 (5), pp.424-442. ⟨10.1080/10888438.2011.584333⟩
Article dans une revue hal-02101405v1

The role of form and meaning in the processing of written morphology: A priming study in French developing readers

Pauline Quemart , Séverine Casalis , Pascale Colé
Journal of Experimental Child Psychology, 2011, 109 (4), pp.478-496. ⟨10.1016/j.jecp.2011.02.008⟩
Article dans une revue hal-01440426v1
Image document

Do good and poor readers make use of morphemic structure in English word recognition?

Lynne G. Duncan , Elaine Gray , Pauline Quémart , Séverine Casalis
Journal of Portuguese Linguistics, 2010, 10 (1), pp.143-160
Article dans une revue hal-03819397v1
Image document

Ortho-syllables and syllables affect the dynamics of adjective handwriting in French

Eric Lambert , Pauline Quemart
17th Biennial Conference of the International Graphonomics Society, International Graphonomics Society (IGS); Université des Antilles (UA), Jun 2015, Pointe-à-Pitre, Guadeloupe
Communication dans un congrès hal-01165879v1
Image document

Narrations écrites et orthographe chez les enfants et adolescents dysphasiques : Pourquoi les erreurs morphologiques augmentent-elles avec l’âge ?

Lucie Broc , Josie Bernicot , Thierry Olive , Monik Favart , Judy Reilly
4e Congrès Mondial de Linguistique Française (CMLF 2014), Jul 2014, Berlin, Allemagne. pp.1395-1405, ⟨10.1051/shsconf/20140801167⟩
Communication dans un congrès hal-01950219v1

Narration écrite chez les élèves dysphasiques: Une évaluation de l’orthographe lexicale

Lucie Broc , Josie Bernicot , Thierry Olive , Monik Favart , Judy Reilly
28ème Congrès International de Psychologie Appliquée, 2014, Paris, France
Communication dans un congrès hal-02054847v1

How different tasks can help disentangle levels of activation

Pauline Quemart , Eric Lambert , Solen Sausset
Writing Research Across Borders III, Université Paris-Ouest Nanterre La Défense; Université Paris-Sorbonne; IUFM Paris; Dynamique du Langage; Modyco (CNRS, Université Paris-Ouest Nanterre La Défense, Université paris Descartes); Item (CNRS, ENS); Éma (Université de Cergy-Pontoise); Institut de linguistique française; Université Paris-Est Créteil Val-de-Marne; STIH (Université Paris-Sorbonne), Feb 2014, Paris, France
Communication dans un congrès halshs-01377556v1

Rôle de la morphologie dans l’orthographe des lettres muettes chez les enfants et adolescents dyslexiques

Pauline Quemart , Séverine Casalis
Learning Written Language: Diversity of Languages, Uniqueness of disorder, Dec 2014, Strasbourg, France
Communication dans un congrès halshs-01377535v1

Quel impact des contraintes de la tâche sur la dynamique de l'écriture ?

Pauline Quemart , Eric Lambert , Solen Sausset
Journées d’étude Ecrit et Temps Réel, MSHS de Poitiers, Dec 2014, Poitiers, France
Communication dans un congrès halshs-01377602v1

Morphological processing in beginning readers and developmental dyslexic children

Pauline Quémart , Séverine Casalis , Lynne G. Duncan
Sixth International Conference on the Mental Lexicon, Oct 2008, Albert, Canada
Communication dans un congrès hal-00907223v1
Image document

The Role of Morphology in Literacy Acquisition in Children with Dyslexia

Pauline Quemart , Séverine Casalis
Rachel Berthiaume; Daniel Daigle; Alain Desrochers. Morphological processing and literacy development : current issues and research, Routledge - Taylor & Francis group, 2018, 9781138714311
Chapitre d'ouvrage hal-01939782v1

Développement de la reconnaissance des mots écrits et représentations mentales : l'approche de la psycholinguistique cognitive

Pauline Quémart , Marion Janiot , Séverine Casalis , Ana Petrova , Norbert Maïonchi-Pino
Roy, J.M.; Putois, B.; Maïonchi-Pino, Norbert; Pénicaud, F.X.; Bault, N.; Chambon, V. Peut on se passer de représentations en sciences cognitives?, De Boeck, pp.47-57, 2011
Chapitre d'ouvrage hal-02537916v1