Pauline Beaupoil-Hourdel
Maîtresse de conférences en linguistique anglaise, acquisition du langage.
21%
Libre accès
14
Documents
Affiliations actuelles
- 461154
- 1020842
- 413221
- 542255
Identifiants chercheurs
- pauline-beaupoil-hourdel
- 0000-0001-7245-8908
- IdRef : 198066074
Présentation
I work at Sorbonne University, Institut National Supérieur du Professorat et de l'Education in Paris. I do research in First and Second Language Acquisition, Interaction, Discourse Analysis, Gesture Studies and Semiotics. I work on Multimodal approaches to language acquisition and I am the PI of a project (IMAAJEE) investigating the role of embodied cognition in second-language-learning (ESOL) kindergartners in France.
Mon travail porte sur l’acquisition de la négation et des postures multimodales d’opposition dans les interactions adultes-enfants en milieu naturel et spontané. Formatrice à l’Institut National Supérieur du Professorat et l’Éducation de l’académie de Paris, je m’intéresse également à la didactique des langues étrangères et aux processus d’apprentissage des langues dans le premier degré. Je suis porteuse scientifique du projet de recherche IMAAJEE (Interaction et Multimodalité pour l’Apprentissage de l’Anglais par les Jeunes Enfants à l’Ecole) financé par le GIS RREEFOR-INSPE qui s’appuie sur des données filmées d’interactions polyadiques en classe de maternelle.
Publications
- 13
- 1
- 1
- 1
- 4
- 4
- 3
- 2
- 1
- 1
- 14
- 14
- 7
- 7
- 4
- 4
- 3
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
|
L’art de l’artichaut et autres rituels: transmission de pratiques sociales et alimentaires dans les diners familiaux parisiensAnthropology of Food, 2015, Patrimoines alimentaires enfantins, 9
Article dans une revue
hal-01221931v1
|
|
Eating fruits and vegetables. An Ethnographic Study of American and French Family DinnersAppetite, 2015, 89, pp.84-92. ⟨10.1016/j.appet.2015.01.012⟩
Article dans une revue
halshs-01287565v1
|
Developing multimodal conversation competence in multiparty interaction: a study of French family dinnersColloque international de l’AFLiCO 6, May 2015, Grenoble, France
Communication dans un congrès
halshs-01162298v1
|
|
Degrees of participation in multi-party interactions. A study of French family dinnersAFLICO 2015, Jean-Pierre Chevrot, May 2015, Grenoble, France
Communication dans un congrès
halshs-01424052v1
|
|
A multimodal approach to children's first negative constructionsworkshop on Negation and polarity: Interfaces and cognition - 19th International Congress of Linguists, Pierre Larrivée & Chungmin Lee, Jul 2013, Genève, Switzerland
Communication dans un congrès
hal-00847751v1
|
|
The development of multimodal negation from 1 to 4 : a case-study19th International Congress of Linguists - Session 6-B, Jul 2013, Genève, Switzerland
Communication dans un congrès
hal-00848789v1
|
|
Tansmission of multiparty conversation practices in multimodal French family dinnersChild Language Seminar, Jun 2013, Manchester, United Kingdom
Communication dans un congrès
hal-00838719v1
|
|
The Blossoming of Multimodal Negation : The Speaking Children.L'enfant dans la langue: dialogues et variations - Résultats et ouvertures du projet ANR CoLaJE, Projet ANR CoLaJE, Oct 2012, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-00752138v1
|
|
Eclosion de la négation pour une méthodologie pluri-échelle et multi-modaleAFLiCo Jet 2012 MULTIMODALITE et CORPUS, Mar 2012, Paris, France
Communication dans un congrès
halshs-00687108v1
|
|
Multimodal negation in speaking childrenISGS 5 The International Society for Gesture Studies, The Communicative Body in Development., Jul 2012, Lund, Sweden
Communication dans un congrès
hal-00724189v1
|
|
|
Tu pointes ou tu tires ?! Annotation sous ELAN des pointages d'un 'entendant vocalo-gestualisant'DEGELS, Jul 2011, Montpellier, France. pp.1-18
Communication dans un congrès
hal-00611248v1
|
The blossoming of negation in gesture, sign and vocal productionsADYLOC, Jun 2011, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-00612577v1
|
Who talks to whom about whom? Personal reference in polyadic family dinner interactionsL’Acquisition des Expressions Référentielles: perspectives croisées, International Conference, Oct 2013, Paris, France. 2013
Poster de conférence
hal-01221958v1
|
Children’s socialization to multi-party interactive practicesLanguage and Social Interaction at Home and School, 32, John Benjamins Publishing Company, pp.45-86, 2021, Dialogue Studies, ⟨10.1075/ds.32.01mor⟩
Chapitre d'ouvrage
halshs-03563718v1
|