Pauline Beaupoil-Hourdel
Maîtresse de conférences en linguistique anglaise, acquisition du langage.
19%
Libre accès
16
Documents
Affiliations actuelles
- 461154
- 1020842
- 413221
- 542255
Identifiants chercheurs
- pauline-beaupoil-hourdel
- 0000-0001-7245-8908
- IdRef : 198066074
Présentation
I work at Sorbonne University, Institut National Supérieur du Professorat et de l'Education in Paris. I do research in First and Second Language Acquisition, Interaction, Discourse Analysis, Gesture Studies and Semiotics. I work on Multimodal approaches to language acquisition and I am the PI of a project (IMAAJEE) investigating the role of embodied cognition in second-language-learning (ESOL) kindergartners in France.
Mon travail porte sur l’acquisition de la négation et des postures multimodales d’opposition dans les interactions adultes-enfants en milieu naturel et spontané. Formatrice à l’Institut National Supérieur du Professorat et l’Éducation de l’académie de Paris, je m’intéresse également à la didactique des langues étrangères et aux processus d’apprentissage des langues dans le premier degré. Je suis porteuse scientifique du projet de recherche IMAAJEE (Interaction et Multimodalité pour l’Apprentissage de l’Anglais par les Jeunes Enfants à l’Ecole) financé par le GIS RREEFOR-INSPE qui s’appuie sur des données filmées d’interactions polyadiques en classe de maternelle.
Publications
- 14
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 3
- 1
- 5
- 1
- 1
- 2
- 2
- 16
- 16
- 11
- 6
- 4
- 3
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
|
A multimodal and kinesiological approach to the development of negation in signing and non-signing childrenLanguages and Modalities, 2021, pp.31-47
Article dans une revue
hal-03500019v1
|
La négation chez les enfants signeurs et non signeursLangage, Interaction et Acquisition / Language, Interaction and Acquisition , 2017, 8 (1), pp.141-171. ⟨10.1075/lia.8.1.07blo⟩
Article dans une revue
hal-02340559v1
|
A multimodal theoretical and methodological approach to language acquisition: the example of negation7th Conference of the International Society of Gestures Studies -- Gestualité — Créativité — Multimodalité, Aliyah Morgenstern, PRISMES, Jul 2016, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-02342886v1
|
|
Gestures as the missing link between signed and spoken languages: focus on multimodal negation, Usage-based Approaches to Language, Language Learning, and MultilingualismGURT 2014, Mar 2014, Washington, United States
Communication dans un congrès
hal-02343011v1
|
|
The role of gesture and prosody in children’s multimodal pathway into negationFrom Sound to Gesture conference (S2G), May 2014, Padoue, Italy
Communication dans un congrès
hal-01088434v1
|
|
What palm-up gestures can tell us about language development: Focus on multimodal negationGeorgetown University Round Table 2014 (GURT), Mar 2014, Washington DC, United States
Communication dans un congrès
hal-00959790v1
|
|
Hearing and Deaf children’s gestures and signs in negative constructionsAcquisition Dysfonctionnements Langues Oral Cognition conference, ADYLOC, Apr 2014, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-01221944v1
|
|
Hearing and deaf children’s gestures and signs in negative constructionsAdyloc 2, Aliyah Morgenstern; Michèle Guidetti; Marion Blondel, Apr 2014, Paris, France
Communication dans un congrès
halshs-01424056v1
|
|
The development of multimodal negation from 1 to 4 : a case-study19th International Congress of Linguists - Session 6-B, Jul 2013, Genève, Switzerland
Communication dans un congrès
hal-00848789v1
|
|
Eclosion de la négation pour une méthodologie pluri-échelle et multi-modaleAFLiCo Jet 2012 MULTIMODALITE et CORPUS, Mar 2012, Paris, France
Communication dans un congrès
halshs-00687108v1
|
|
|
Tu pointes ou tu tires ?! Annotation sous ELAN des pointages d'un 'entendant vocalo-gestualisant'DEGELS, Jul 2011, Montpellier, France. pp.1-18
Communication dans un congrès
hal-00611248v1
|
The blossoming of negation in gesture, sign and vocal productionsADYLOC, Jun 2011, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-00612577v1
|
The blossoming of negation in gesture, sign and oral productionsMaya Hickann; Edy Veneziano; Harriet Jisa. Sources of Variation in First Language Acquisition, John Benjamins, 2018
Chapitre d'ouvrage
hal-01717932v1
|
|
A Child’s Multimodal Negations from 1 to 4: The Interplay Between ModalitiesPierre Larrivée; Chugmin Lee. Negation and Polarity: Experimental Perspectives, Springer, pp.95-126, 2016
Chapitre d'ouvrage
hal-02340203v1
|
|
A multimodal approach to the development of negation in signed and spoken languages: Four case studiesL. Ortega, A. E. Tyler, H. I. Park, & M. Uno. The usage-based study of language learning and multilingualism, Georgetown University Press, pp.15-35, 2016
Chapitre d'ouvrage
halshs-01424046v1
|
|
|
A child’s multimodal negations from 1 to 4: the interplay between modalitiesPierre Larrivée; Chungmin Lee. Negation and polarity: Cognitive and experimental perspectives, 1, Springer International Publishing, pp.95-123, 2015, Language, Cognition, and Mind, 978-3-319-17463-1, 978-3-319-17464-8. ⟨10.1007/978-3-319-17464-8_5⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01365245v1
|