Accéder directement au contenu

Pauline Beaupoil-Hourdel

Maîtresse de conférences en linguistique anglaise, acquisition du langage.
19%
Libre accès
16
Documents
Affiliations actuelles
  • 461154
  • 1020842
  • 413221
  • 542255
Identifiants chercheurs

Présentation

I work at Sorbonne University, Institut National Supérieur du Professorat et de l'Education in Paris. I do research in First and Second Language Acquisition, Interaction, Discourse Analysis, Gesture Studies and Semiotics. I work on Multimodal approaches to language acquisition and I am the PI of a project (IMAAJEE) investigating the role of embodied cognition in second-language-learning (ESOL) kindergartners in France.
Mon travail porte sur l’acquisition de la négation et des postures multimodales d’opposition dans les interactions adultes-enfants en milieu naturel et spontané. Formatrice à l’Institut National Supérieur du Professorat et l’Éducation de l’académie de Paris, je m’intéresse également à la didactique des langues étrangères et aux processus d’apprentissage des langues dans le premier degré. Je suis porteuse scientifique du projet de recherche IMAAJEE (Interaction et Multimodalité pour l’Apprentissage de l’Anglais par les Jeunes Enfants à l’Ecole) financé par le GIS RREEFOR-INSPE qui s’appuie sur des données filmées d’interactions polyadiques en classe de maternelle.

Publications

dominique-boutet

A multimodal theoretical and methodological approach to language acquisition: the example of negation

Christelle Dodane , Pauline Beaupoil , Aliyah Morgenstern , Dominique Boutet , Simone Falk
7th Conference of the International Society of Gestures Studies -- Gestualité — Créativité — Multimodalité, Aliyah Morgenstern, PRISMES, Jul 2016, Paris, France
Communication dans un congrès hal-02342886v1

Gestures as the missing link between signed and spoken languages: focus on multimodal negation, Usage-based Approaches to Language, Language Learning, and Multilingualism

Marion Blondel , Pauline Beaupoil , Aliyah Morgenstern , Fanny Limousin , Dominique Boutet
GURT 2014, Mar 2014, Washington, United States
Communication dans un congrès hal-02343011v1

The role of gesture and prosody in children’s multimodal pathway into negation

Christelle Dodane , Pauline Beaupoil-Hourdel , Alessandra del Ré , Dominique Boutet , Aliyah Morgenstern
From Sound to Gesture conference (S2G), May 2014, Padoue, Italy
Communication dans un congrès hal-01088434v1

What palm-up gestures can tell us about language development: Focus on multimodal negation

Pauline Beaupoil-Hourdel , Marion Blondel , Aliyah Morgenstern , Dominique Boutet , Fanny Limousin
Georgetown University Round Table 2014 (GURT), Mar 2014, Washington DC, United States
Communication dans un congrès hal-00959790v1

Hearing and Deaf children’s gestures and signs in negative constructions

Marion Blondel , Pauline Beaupoil-Hourdel , Dominique Boutet , Fanny Limousin , Aliyah Morgenstern
Acquisition Dysfonctionnements Langues Oral Cognition conference, ADYLOC, Apr 2014, Paris, France
Communication dans un congrès hal-01221944v1

Hearing and deaf children’s gestures and signs in negative constructions

Aliyah Morgenstern , Marion Blondel , Pauline Beaupoil-Hourdel , Dominique Boutet
Adyloc 2, Aliyah Morgenstern; Michèle Guidetti; Marion Blondel, Apr 2014, Paris, France
Communication dans un congrès halshs-01424056v1

The development of multimodal negation from 1 to 4 : a case-study

Pauline Beaupoil-Hourdel , Dominique Boutet , Stéphanie Caët , Aliyah Morgenstern
19th International Congress of Linguists - Session 6-B, Jul 2013, Genève, Switzerland
Communication dans un congrès hal-00848789v1

Eclosion de la négation pour une méthodologie pluri-échelle et multi-modale

Dominique Boutet , Marion Blondel , Pauline Beaupoil-Hourdel , Sandra Benazzo , Stéphanie Caët
AFLiCo Jet 2012 MULTIMODALITE et CORPUS, Mar 2012, Paris, France
Communication dans un congrès halshs-00687108v1
Image document

Tu pointes ou tu tires ?! Annotation sous ELAN des pointages d'un 'entendant vocalo-gestualisant'

Dominique Boutet , Marion Blondel , Stéphanie Caët , Pauline Beaupoil-Hourdel , Aliyah Morgenstern
DEGELS, Jul 2011, Montpellier, France. pp.1-18
Communication dans un congrès hal-00611248v1

The blossoming of negation in gesture, sign and vocal productions

Marion Blondel , Aliyah Morgenstern , Pauline Beaupoil-Hourdel , Sandra Benazzo , Dominique Boutet
ADYLOC, Jun 2011, Paris, France
Communication dans un congrès hal-00612577v1

The blossoming of negation in gesture, sign and oral productions

Aliyah Morgenstern , Marion Blondel , Pauline Beaupoil-Hourdel , Sandra Benazzo , Dominique Boutet
Maya Hickann; Edy Veneziano; Harriet Jisa. Sources of Variation in First Language Acquisition, John Benjamins, 2018
Chapitre d'ouvrage hal-01717932v1

A Child’s Multimodal Negations from 1 to 4: The Interplay Between Modalities

Pauline Beaupoil-Hourdel , Aliyah Morgenstern , Dominique Boutet
Pierre Larrivée; Chugmin Lee. Negation and Polarity: Experimental Perspectives, Springer, pp.95-126, 2016
Chapitre d'ouvrage hal-02340203v1

A multimodal approach to the development of negation in signed and spoken languages: Four case studies

Aliyah Morgenstern , Pauline Beaupoil-Hourdel , Marion Blondel , Dominique Boutet
L. Ortega, A. E. Tyler, H. I. Park, & M. Uno. The usage-based study of language learning and multilingualism, Georgetown University Press, pp.15-35, 2016
Chapitre d'ouvrage halshs-01424046v1
Image document

A child’s multimodal negations from 1 to 4: the interplay between modalities

Pauline Beaupoil-Hourdel , Aliyah Morgenstern , Dominique Boutet
Pierre Larrivée; Chungmin Lee. Negation and polarity: Cognitive and experimental perspectives, 1, Springer International Publishing, pp.95-123, 2015, Language, Cognition, and Mind, 978-3-319-17463-1, 978-3-319-17464-8. ⟨10.1007/978-3-319-17464-8_5⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01365245v1