Skip to Main content
Number of documents

25

Pascale Leclercq


Journal articles3 documents

Conference papers10 documents

  • Pascale Leclercq. L2 acquisition of evidential marking in French and English. StanceDisc STANCE, (INTER)SUBJECTIVITY & IDENTITY IN DISCOURSE, Sep 2020, Madrid, Spain. ⟨hal-03184872⟩
  • Amanda Edmonds, Pascale Leclercq. Reflections on tracking language development during a year abroad. COST SAREP meeting "Studies of socialisation in the context of transnational mobility and migration", Université de Bologne, Bologne, 21-22 juin 2018, 2018, Bologne, Italy. ⟨hal-02107837v1⟩
  • Pascale Leclercq, Amanda Edmonds. Présentation des travaux sur l'acquisition de la L2 des membres de l'équipe EMMA - UPVM3. Journées d'étude du Réseau d'acquisition des langues secondes, CNRS Pouchet, Paris, 9-10 novembre 2017, 2017, Paris, France. ⟨hal-02107835v1⟩
  • Pascale Leclercq. La relativité linguistique et l'acquisition du langage. Séminaire de l'équipe d'accueil EMMA, axe "Mises en relations", Université Paul Valéry, Montpellier, 12 avril 2016, 2016, Montpellier, France. s.p. ⟨hal-02107839⟩
  • Pascale Leclercq, Eric Melac. Grammaticalisation and L2 Acquisition of Evidentiality: a corpus-based pilot study on English and French. TAM-E 2016, Université Paris Diderot, Paris, 17-18 novembre 2016, 2016, Paris, France. ⟨hal-02107836v1⟩
  • Pascale Leclercq, Ewa Lenart. Sous- ou sur-spécification chez les apprenants enfants et adultes? Exemple de l'acquisition de la référence nominale en français et en anglais.. Journée d'étude : Convergence dans l'acquisition bilingue (précoce et tardive). Université Paris Diderot, 27 mai 2016., 2016, Paris, France. s.p. ⟨hal-02107838v1⟩
  • Pascale Leclercq, Eric Melac. Grammaticalisation and L2 acquisition of evidentiality: a corpus-based pilot study on English and French. TAM-e, Nov 2016, Paris, France. ⟨hal-03184873⟩
  • Pascale Leclercq. Analyse des discours d'apprenants du français et de l'anglais : Temporalité et référence nominale. Séminaire de l'équipe d'accueil EMMA, Université Paul-Valéry Montpellier 3, Montpellier, 18 mars 2014, 2014, Montpellier, France. ⟨hal-02107840⟩
  • Pascale Leclercq. La référence aux chaînes événementielles dans les récits oraux d'apprenants anglophones, germanophones et polonophones du français: choix temporo-aspectuels et syntaxiques. Séminaire du LIDIL 12, Université Paris-Est Marne-la-Vallée, Paris, 31 janvier 2014, 2014, Paris, France. ⟨hal-02107841⟩
  • Pascale Leclercq. The impact of imperfective marking in information selection and organisation: do very advanced learners master the implications at the conceptual level?. EUROSLA 15 : 15th Annual Conference of the European Second Language Association, Dubrovnik, 14–17 septembre 2005, 2005, Dubrovnik, Croatia. ⟨hal-02874387⟩

Books3 documents

  • Pascale Leclercq, Daniel Leclercq, Catherine Winter, Simone Chabas-Williams, Aurore Dive-Dillie. Hi there ! : anglais 3e : workbook : palier 2, année 2, niveau A2 - B1 : Manuel et Workbook. Bordas, 143 p., 2015. ⟨hal-02107843⟩
  • Pascale Leclercq, Philippe Robineau, Simone Chabas-Williams, Aurore Dive-Dillie, Raquel Rigal, et al.. Hi There! : Anglais 4ème. Leclercq Daniel; Winter Catherine. Bordas, 176 p., 2014. ⟨hal-02107842⟩
  • Pascale Leclercq, Guillaume Desagulier. Tout sur les verbes anglais. Larousse, 255 p., 2006. ⟨hal-02874374⟩

Book sections3 documents

  • Amanda Edmonds, Pascale Leclercq, Aarnes Gudmestad. Introduction : Reflecting on data interpretation in SLA. A. Edmonds, P. Leclercq, A. Gudmestad. Interpreting language-learning data, LangSci Press, pp.1-8, 2020. ⟨hal-03136983⟩
  • Pascale Leclercq, Amanda Edmonds. How to assess L2 proficiency? An overview of proficiency assessment research. P. Leclercq, A. Edmonds, & H. Hilton. Measuring L2 proficiency: Perspectives from SLA, Multilingual Matters, pp.2-23, 2014. ⟨hal-03135497⟩
  • Pascale Leclercq. The influence of L1 French on near-native French learners of English: the case of simultaneity. Emmanuelle Labeau; Florence Myles. The advanced learner variety : the case of french, Peter Lang, pp.269-289, 2009. ⟨hal-02874388⟩

Directions of work or proceedings6 documents

  • Pascale Leclercq, Amanda Edmonds, Elisa Sneed German. Introduction à l'acquisition des langues étrangères. de Boeck, 2021, 9782807331877. ⟨hal-03329487⟩
  • Amanda Edmonds, Pascale Leclercq, Nathalie Auger. Methodological challenges in SLA: A focus on French. Amanda Edmonds, Pascale Leclercq & Nathalie Auger. Journal of French Language Studies, 30 (2), 2020. ⟨hal-03136971⟩
  • Amanda Edmonds, Pascale Leclercq, Aarnes Gudmestad. Interpreting language learning data. Amanda Edmonds, Pascale Leclercq, & Aarnes Gudmestad. LangSci Press, 2020. ⟨hal-03136967⟩
  • Pascale Leclercq, Kevin Mcmanus, Norbert Vanek, Leah Roberts. Special Issue : Tense, Aspect, and Modality in L2 (TAML2). International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 55 (3), pp.221-345, 2017. ⟨hal-02133196⟩
  • Martin Howard, Pascale Leclercq. Tense-Aspect-Modality in a Second Language.: Contemporary perspectives. John Benjamins Publishing Company, 257 p., 2017. ⟨hal-03051253⟩
  • Pascale Leclercq, Marion Tellier, Georges Daniel Véronique, Sarah Ann Liszka. EUROSLA Yearbook 16. EUROSLA Yearbook, 16, John Benjamins Publishing Company, 210 p., 2016, ⟨10.1075/eurosla.16⟩. ⟨hal-02133194⟩