Accéder directement au contenu
PC

Pascale Colé

75
Documents
Identifiants chercheurs

Présentation

**University Professor, Exceptional Class** (Cognitive Psychology)

Publications

Image document

Phoneme Representation and Articulatory Impairment: Insights from Adults with Comorbid Motor Coordination Disorder and Dyslexia

Rebecca Marchetti , Serge Pinto , Laure Spieser , Marianne Vaugoyeau , Eddy Cavalli
Brain Sciences, 2023, 13 (2), ⟨10.3390/brainsci13020210⟩
Article dans une revue hal-04334783v1
Image document

Effet de la comorbidité sensorimotrice dans la dyslexie développementale : entre déficit phonologique et atteinte des représentations internes de l’action

Rebecca Marchetti , Marianne Vaugoyeau , Pascale Colé , Christine Assaiante
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2021, 33 (175), pp.689-699
Article dans une revue hal-03521420v1

Quels apports de la recherche au diagnostic de la dyslexie ?

Pascale Colé
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2021
Article dans une revue hal-03562291v1
Image document

Semantic compensation and novel word learning in university students with dyslexia

Maud Rasamimanana , Mylène Barbaroux , Pascale Colé , Mireille R Besson
Neuropsychologia, 2020, 139, pp.107358. ⟨10.1016/j.neuropsychologia.2020.107358⟩
Article dans une revue hal-03593419v1
Image document

Activation time-course of phonological code in silent word recognition in adult readers with and without dyslexia

Ambre Denis-Noel , Chotiga Pattamadilok , Eric Castet , Pascale Colé
Annals of Dyslexia, 2020, 70, pp.313-338. ⟨10.1007/s11881-020-00201-1⟩
Article dans une revue hal-02616440v1

E-book reading hinders aspects of long-text comprehension for adults with dyslexia

Eddy Cavalli , Pascale Colé , Hélène Brèthes , Elise Lefevre , Samuel Lascombe
Annals of Dyslexia, 2019, 69 (2), pp.243-259. ⟨10.1007/s11881-019-00182-w⟩
Article dans une revue hal-02397347v1
Image document

Evidencing the developmental shift from reactive to proactive control in early childhood and its relationship to working memory

Corentin Gonthier , Melody Zira , Pascale Colé , Agnès Blaye
Journal of Experimental Child Psychology, 2019, 177, pp.1-16
Article dans une revue hal-02011701v1

Dyslexia Research and the Partial Report Task: A First Step toward Acknowledging Iconic and Visual Short-term Memory

Eric Castet , Marine Descamps , Ambre Denis-Noël , Pascale Colé
Scientific Studies of Reading, 2019, pp.1-11. ⟨10.1080/10888438.2019.1642341⟩
Article dans une revue hal-02360845v1

Introduction

Pascale Colé , Chotiga Pattamadilok
L'Année psychologique, 2018, Opinion article and commentaries “The worries of wearing literate glasses”, 118 (4), pp.319-319
Article dans une revue hal-02075920v1
Image document

Adaptation d’un roman graphique italien et de sa traduction française pour un lectorat dyslexique

Sophie Saffi , Pascale Colé , Eddy C Cavalli
Cahiers d'Etudes Romanes, 2018, Le roman graphique en langues romanes, 37, pp.79-91. ⟨10.4000/etudesromanes.7903⟩
Article dans une revue hal-02119338v1
Image document

Spatiotemporal reorganization of the reading network in adult dyslexia

Eddy C Cavalli , Pascale Colé , Chotiga C Pattamadilok , Jean-Michel C Badier , Christelle C Zielinski
Cortex, 2017, 92, pp.204 - 221. ⟨10.1016/j.cortex.2017.04.012⟩
Article dans une revue hal-01522706v1

La compréhension de l’écrit chez l’élève dyslexique : quelques pistes pour la remédiation

Maryse Bianco , Helene Brethes , Pascale Colé
A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2017, 148, pp.321-332
Article dans une revue halshs-01925562v1
Image document

Vocabulary skills are well developed in university students with dyslexia: Evidence from multiple case studies

Eddy Cavalli , Séverine Casalis , A E Ahmadi , Pascale Colé , A E Poracchia-George
Research in Developmental Disabilities, 2016, 51, pp.89 - 102. ⟨10.1016/j.ridd.2016.01.006⟩
Article dans une revue hal-01471091v1

A burden for the boys: Evidence of stereotype threat in boys' reading performance

Pascal Pansu , Isabelle Régner , Sylvain Max , Pascale Colé , John B. Nezlek
Journal of Experimental Social Psychology, 2016, 65, pp.26-30. ⟨10.1016/j.jesp.2016.02.008⟩
Article dans une revue hal-01432308v1

Crowding, spatial complexity and the W-shape of serial position functions for identification of letters and symbols

Eric Castet , Marine Descamps , Ambre Denis-Noel , Pascale Colé
Perception, 2016, 45 (2), pp.93
Article dans une revue hal-01439592v1

Embedded Stem Priming Effects in Prefixed and Suffixed Pseudowords

Elisabeth Beyersmann , Eddy Cavalli , Séverine Casalis , Pascale Colé
Scientific Studies of Reading, 2016, 20 (3), pp.220-230. ⟨10.1080/10888438.2016.1140769⟩
Article dans une revue hal-01432259v1
Image document

Spatiotemporal Dynamics of Morphological Processing in Visual Word Recognition

Eddy C Cavalli , Pascale Colé , Jean-Michel Badier , Christelle C Zielinski , Valérie C Chanoine
Journal of Cognitive Neuroscience, 2016, 28 (8), pp.1228 - 1242. ⟨10.1162/jocn_a_00699⟩
Article dans une revue hal-01470421v1
Image document

Atypical phonological processing impairs written word recognition in children with cochlear implants

Sophie G Bouton , Pascale Colé , Willy Serniclaes , Lynne G Duncan , Anne-Lise G Giraud
Language, Cognition and Neuroscience, 2015, ⟨10.1080/23273798.2014.1002796⟩
Article dans une revue hal-01471061v1

Reading abilities in the middle school students: Assessment of research and perspectives

Laure Pourcin , Pascale Colé , Lthane Sprenger-Charolles
L'Année psychologique, 2014, 114 (1), pp.174-U5
Article dans une revue hal-01432436v1
Image document

Semantic processing during morphological priming: An ERP study

Elisabeth Beyersmanna , Galina Iakimovac , Johannes C Ziegler , Pascale Colé
Brain Research, 2014, 1579, pp.45 - 55. ⟨10.1016/j.brainres.2014.07.010⟩
Article dans une revue hal-01471057v1

Reading comprehension development: Presentation of the special issue

Maryse Bianco , Hakima Megherbi , Monique Senechal , Pascale Colé
L'Année psychologique, 2014, 114 (4), pp.613-621
Article dans une revue hal-01432465v1
Image document

Cognitive flexibility predicts early reading skills

Pascale Colé , Lynne G. Duncan , Agnès Blaye
Frontiers in Psychology, 2014, 5, ⟨10.3389/fpsyg.2014.00565⟩
Article dans une revue hal-01432478v1

Morphological awareness in dyslexic university students

Jennifer Martin , Uli H. Frauenfelder , Pascale Colé
Applied Psycholinguistics, 2014, 35 (6), pp.1213-1233. ⟨10.1017/S0142716413000167⟩
Article dans une revue hal-01432461v1
Image document

Reading Comprehension in a Large Cohort of French First Graders from Low Socio-Economic Status Families: A 7-Month Longitudinal Study

Edouard Gentaz , Liliane Sprenger-Charolles , Anne Theurel , Pascale Colé
PLoS ONE, 2013, 8 (11), pp.e78608. ⟨10.1371/journal.pone.0078608⟩
Article dans une revue hal-00906680v1

Stem and derivational-suffix processing during reading by French second and third graders

Pascale Colé , Sophie Bouton , Christel Leuwers , Séverine Casalis , Liliane Sprenger-Charolles
Applied Psycholinguistics, 2012, 33 (1), pp.97-120. ⟨10.1017/S0142716411000282⟩
Article dans une revue hal-01440371v1

The influence of lexical knowledge on phoneme discrimination in deaf children with cochlear implants

Sophie Bouton , Pascale Colé , Willy Serniclaes
Speech Communication, 2012, 54 (2), pp.189-198. ⟨10.1016/j.specom.2011.08.002⟩
Article dans une revue hal-01440375v1

Categorical perception of speech sounds in French-speaking children with cochlear implant

Sophie Bouton , Willy Serniclaes , Pascale Colé , Josiane Bertoncini
Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 2012, 55, pp.139-153. ⟨10.1044/1092-4388(2011/10-0330⟩
Article dans une revue hal-01118269v1

The role of form and meaning in the processing of written morphology: A priming study in French developing readers

Pauline Quemart , Séverine Casalis , Pascale Colé
Journal of Experimental Child Psychology, 2011, 109 (4), pp.478-496. ⟨10.1016/j.jecp.2011.02.008⟩
Article dans une revue hal-01440426v1

Reading and Reading-Related Skills in Children Using Cochlear Implants: Prospects for the Influence of Cued Speech

Sophie Bouton , Josiane Bertoncini , Willy Serniclaes , Pascale Colé
Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 2011, 16 (4), pp.458-473. ⟨10.1093/deafed/enr014⟩
Article dans une revue hal-01440406v1

Reading in French-speaking adults with dyslexia

Jennifer Martin , Pascale Colé , Christel Leuwers , Séverine Casalis , Michel Zorman
Annals of Dyslexia, 2010, 60 (2), pp.238-64. ⟨10.1007/s11881-010-0043-8⟩
Article dans une revue hal-00733530v1

Morphological effects in children word reading: A priming study in fourth graders

Séverine Casalis , Marion Dusautoir , Pascale Colé , Stéphanie Ducrot
British Journal of Developmental Psychology, 2009, 27, pp.761-766. ⟨10.1348/026151008X389575⟩
Article dans une revue hal-01440485v1

Early metalinguistic awareness of derivational morphology: Observations from a comparison of English and French

Lynne G. Duncan , Séverine Casalis , Pascale Colé
Applied Psycholinguistics, 2009, 30 (3), pp.405-440. ⟨10.1017/S0142716409090213⟩
Article dans une revue hal-01440468v1
Image document

Reliability and prevalence of an atypical development of phonological skills in French-speaking dyslexics

Liliane Sprenger-Charolles , Pascale Colé , Agnès Kipffer-Piquard , Florence Pinton , Catherine Billard
Reading and Writing, 2009, 22 (7), pp.811-842. ⟨10.1007/s11145-008-9117-y⟩
Article dans une revue hal-00733554v1

La reconnaissance des mots morphologiquement complexes chez les dyslexiques.

Emmanuelle Mathiot , S. Casalis , Pascale Colé
Rééducation orthophonique, 2006, 44 (225), pp. 111-128
Article dans une revue halshs-00276425v1
Image document

French normative data on reading and related skills: From 7 to 10 year-olds

Liliane Sprenger-Charolles , Pascale Colé , Danièle Béchennec , Agnès Kipffer-Piquard
European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2005, 55, pp.157-186
Article dans une revue hal-00733575v1

Traitements morphologiques lors de la reconnaissance des mots écrits chez des apprentis lecteurs

Nathalie Marec-Breton , J.E. Gombert , Pascale Colé
L'Année psychologique, 2005, 1, pp.9-47
Article dans une revue hal-04512204v1

French normative data on reading and related skills from EVALEC, a new computerized battery of tests (end Grade 1, Grade 2, Grade 3, and Grade 4)

Liliane Sprenger-Charolles , Pascale Colé , Danièle Béchennec , Agnès Kipffer-Piquard
European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2005, 55, pp.157-186
Article dans une revue inria-00184979v1
Image document

MANULEX: a grade-level lexical database from French elementary school readers.

Bernard Lété , Liliane Sprenger-Charolles , Pascale Colé
Behavior Research Methods Instruments and Computers, 2004, 36 (1), pp.156-66
Article dans une revue hal-00733549v2

Morphological awareness in developmental dyslexia

Séverine Casalis , Pascale Colé , Delphine Sopo
Annals of Dyslexia, 2004, 54 (1), pp.114-138. ⟨10.1007/s11881-004-0006-z⟩
Article dans une revue hal-02116825v1
Image document

The visuo-haptic and haptic exploration of letters increases the kindergarten-children's reading acquisition

Florence Bara , Édouard Gentaz , Pascale Colé , Liliane Sprenger-Charolles
Cognitive Development, 2004, 19, pp.433-449
Article dans une revue hal-00733557v1

Traitement morphologique et lecture : une stratégie compensatoire pour les dyslexiques

Séverine Casalis , Pascale Colé , Carine Royer
Glossa, 2003, 2003: GLOSSA 85, pp.4-17
Article dans une revue halshs-03791027v1

Effect of grammatical gender on visual word recognition: Evidence from lexical decision and eye movement experiments

Pascale Colé , J Pynte , P Andriamamonjy
Perception and Psychophysics, 2003, 65 (3), pp.407-419. ⟨10.3758/BF03194572⟩
Article dans une revue hal-01441340v1
Image document

On subtypes of developmental dyslexia: evidence from processing time and accuracy scores.

L. Sprenger-Charolles , Pascale Colé , P. Lacert , W. Serniclaes
Canadian Journal of Experimental Psychology, 2000, 54 (2), pp.87-104
Article dans une revue hal-00733548v1
Image document

Traitement syllabique au cours de la reconnaissance de mots écrits chez des enfants dyslexiques, lecteurs en retard et normo-lecteurs de 11 ans

Pascale Colé , Liliane Sprenger-Charolles
Revue de Neuropsychologie, 1999, 4, pp.323-360
Article dans une revue hal-00733596v1

Les compensations de l’adulte dyslexique de niveau universitaire

Pascale Colé , Lynne G. Duncan , Eddy Cavalli
La dyslexie à l'âge adulte: Approche neuropsychologique, 2020
Chapitre d'ouvrage hal-03562274v1

La dyslexie chez l'adulte: Une introduction

Pascale Colé , Lynne G. Duncan , Eddy Cavalli
La dyslexie à l'âge adulte: Approche neuropsychologique, 2020
Chapitre d'ouvrage hal-03562278v1

Les dyslexies chez l'adulte

Pascale Colé , Eddy Cavalli
Les dyslexies, 2018
Chapitre d'ouvrage hal-03562284v1

Effets du contexte de passation sur les performances en lecture : pour quels diagnostics ?

Sylvain Max , Pascal Pansu , Pascale Colé
J. Sagot. Bilan neuropsychologique et démarches pédagogiques, Éditions de l'Institut National Supérieur sur le Handicap et les Enseignements Adaptés, 2010
Chapitre d'ouvrage halshs-01908032v1

Tests et contextes : Des filles meilleures que les garçons en lecture, une question de contexte ?

Sylvain Max , Pascal Pansu , Pascale Colé
A. de Ribaupierre; P. Ghisletta; T. Lecerf; J.-L. Roulin. Identité et spécificités de la psychologie différentielle, PUR, 2010
Chapitre d'ouvrage halshs-01908029v1
Image document

Quel usage du geste pédagogique en maternelle en France ?

Anaïs Cauna , Pascale Colé , Marion Tellier
Colloque international en éducation, CRIFPE, May 2023, Montréal (Canada), Canada
Communication dans un congrès hal-04248754v1

The dimensionality of texts and questions assessing reading comprehension in French

Maryse Bianco , Laurent Lima , Aurélie Nardy , Pascale Colé , Hakima Megherbi
25th Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading (SSSR 25), Jul 2018, Brighton, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-01941157v1

Crowding, visual span and reading speed in dyslexia

Eric Castet , Ambre Denis-Noel , Aguilar, C , Pascale Colé , Chotiga Pattamadilok
European Conference on Visual Perception, 2017, Berlin, Germany
Communication dans un congrès hal-01728389v1

Spatio-temporal dynamics of morphological processing in visual word recognition: A priming study using MEG

Eddy Cavalli , Pascale Colé , Jean-Michel Badier , Christelle Zielinski , Chotiga Pattamadilok
9th International Morphological Processing Conference, 2015, Potsdam, Germany
Communication dans un congrès hal-01728412v1

Dynamique spatio-temporelle du traitement morphologique chez l'adulte dyslexique universitaire: Une étude en MEG

Eddy C Cavalli , Pascale Colé , Chotiga Pattamadilok , Jean-Michel Badier , Christelle Zielinski
Le 56ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, 2015, Strasbourg, France
Communication dans un congrès hal-01728395v1

Understanding nominal metaphors in good and poor comprehenders

Alix Seigneuric , Hakima Megherbi , Steve Bueno , Maryse Bianco , Pascale Colé
21th Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading (SSSR 21), Jul 2014, Santa Fe, United States
Communication dans un congrès hal-01941184v1
Image document

Differences in the Components and Relations of a Multidimensional Model of Reading Comprehension in Low and Average 8- to 11-Year-Old French Readers.

Laurent Lima , Maryse Bianco , Gwenaelle Joet , Aurélie Nardy , Pascale Colé
AERA Annual Meeting: "The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy", Apr 2014, Philadelphia, United States
Communication dans un congrès hal-00958789v1

Morphological priming in visual word recognition in developing French readers: frequency effects

Séverine Casalis , Pascale Colé , Stéphanie Ducrot
7th international morphological processing conference, Jun 2011, San Sebastián (Donostia), Spain. pp.45-45
Communication dans un congrès hal-01514699v1

Morphological priming in visual word recognition in French third and fifth graders : Frequency effects

Séverine Casalis , Pascale Colé , S. Ducrot
Sixth International Conference on the Mental Lexicon, Oct 2008, Alberta, Canada
Communication dans un congrès hal-00907222v1

Processing roots and affixes: An incremental priming study

Hélène Giraudo , Jonathan Grainger , Pascale Colé
Xth Conference of the European Society for Cognitive Psychology, 1998, Jérusalem, France
Communication dans un congrès hal-02434875v1

Morphemic frequency effects in visual word recognition: Evidence from masked morphological

Hélène Giraudo , Jonathan Grainger , Pascale Colé
IXth Conference of the European Society for Cognitive Psychology, 1996, Würzburg, Germany
Communication dans un congrès hal-02434872v1
Image document

Embodied pedagogical practice in learning new words in French Kindergarten children

Anaïs Cauna , Virginie Vézinet , Marion Tellier , Pascale Colé
Conference of Embodied and Situated Language, Aug 2022, Tourcoing, France.
Poster de conférence hal-04248775v1
Image document

Exploration du couplage perception-action dans le déficit phonologique chez le jeune adulte dyslexique

Rebecca Marchetti , Christine Assaiante , Pascale Colé
Journée Scientifique SFERE-Provence, Sep 2018, Aix en provence, France.
Poster de conférence hal-02113944v1

Spatiotemporal dynamics of morphological processing in adults with dyslexia

Eddy C Cavalli , Pascale Colé , Chotiga Pattamadilok , Jean-Michel Badier , Christelle Zielinski
10 th International Morphological Processing Conference (MoProc), 2017, Trieste, France
Poster de conférence hal-01728446v1

Phonological code activation is delayed in dyslexic university students: An eye-tracking study

Ambre Denis-Noel , Eric Castet , Chotiga Pattamadilok , Pascale Colé
European Dyslexia Association, 2017, Munich, Germany
Poster de conférence hal-01728116v1

Pervasive effect of phonological deficits on spoken word recognition: behavioral and EEG evidence from dyslexic and normal readers

Ambre Denis-Noel , Pascale Colé , Deirdre Bolger , Chotiga Pattamadilok
22nd Annual Conference on Architectures and Mechanisms for Language Processing, 2016, Bilbao, Spain
Poster de conférence hal-01728452v1

Spatio-temporal brain dynamics of orthographic, morphological and semantic processing in dyslexic university students: A MEG study

Eddy C Cavalli , Pascale Colé , Jean-Michel Badier , Christelle Zielinski , Chotiga Pattamadilok
22nd Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading, 2015, Hawaii, United States
Poster de conférence hal-01728486v1