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Núria Gala Pavia

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  • 199923
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Professeure des Universités en Sciences du Langage. #### Intérêts scientifiques interdisciplinaires Linguistique Appliquée, Traitement Automatique des Langues (TAL), Sciences Cognitives et Sciences de l'Education : lexicologie, morpho-syntaxe, ressources lexicales, complexité linguistique, lisibilité, difficultés de lecture et compréhension du lexique par des publics identifiés (apprenants d'une langue, enfants dyslexiques, adultes malvoyants et adultes illettrés). #### Responsabilités 2023-2027, Co-responsable de l'équipe de recherche [Langues, Education et Apprentissages](https://www.lpl-aix.fr/recherche/equipes/leda/) (LEdA), laboratoire Parole et Langage (LPL UMR 7309). 2023-2025, Membre élue au Comité des Études, faculté Arts, Lettres, Langues et Sciences Humaines (ALLSH), Aix Marseille Université (AMU). 2022-2023, Membre élue au Comité de la Recherche de la faculté Arts, Lettres, Langues et Sciences Humaines (ALLSH), Aix Marseille Université. 2021-2023, **Directrice** du département des Sciences du Langage, faculté Arts Lettres Langues et Sciences Humaines (ALLSH), Aix Marseille Université. 2021-2022, Co-responsable de l'axe scientifique [Cognition et Langage](https://www.institut-cognition.com/innovez-par-la-cognition/cognition-et-langage/), [Institut Carnot Cognition.](https://www.institut-cognition.com/) 2016-2020, **Directrice** du Service Universitaire de Français Langue Etrangère (SUFLE), Aix-Marseille Université. 2013-2016, **Directrice** du département des Sciences du Langage, faculté Arts Lettres Langues et Sc. Humaines, Aix Marseille Université. 2009-2013, Co-responsable de la spécialité Traitement Automatique des Langues, master Sciences du Langage, Univ. de Provence. #### Expérience professionnelle Depuis sept. 2022, professeure des universités en sciences du langage, Aix Marseille Univ. et [Laboratoire Parole et Langage](https://www.lpl-aix.fr/). 2004-2022, maître de conférences en sciences du langage, Aix Marseille Univ. et [Laboratoire Parole et Langage](https://www.lpl-aix.fr/) (depuis 2017). 2003-2004, attachée de recherche et d'enseignement (ATER), IUP Métiers du Livre, laboratoire GETA-CLIPS-IMAG, Univ. de Grenoble. 1999-2003, ingénieure de recherche, Xerox Research Centre Europe (XRCE) et doctorante au LIMSI, Univ. de Paris Sud. #### Formation Académique 2014-2015 Habilitation à diriger des recherches en Sciences du Langage, Aix Marseille Université. 1999-2003 Doctorat en Informatique (traitement automatique des langues), Université de Paris Sud, Orsay. 1998-1999 DEA (master) Sciences du Langage, Université Stendhal, Grenoble. 1997-1998 DESS (master) Double compétence en Informatique et Sciences Sociales, Université Pierre Mendès France, Grenoble. 1996-1997 Licence en Sciences du Langage, Université Stendhal, Grenoble. 1992-1996 Maîtrise en Traduction et Interprétation, Université Pompeu Fabra, Barcelone. #### Ressources linguistiques créées et rendues disponibles [**Alector** ](http://corpusalector.huma-num.fr/ "ALECTOR")(2020), plateforme de corpus parallèles pour l'entrainement à la lecture (enfants dyslexiques et faibles lecteurs). [**ReSyf**](https://cental.uclouvain.be/resyf/ "ReSyf") (2018), ressource lexicale de synonymes gradués pour l'apprentissage du français. [**FLELex** ](http://cental.uclouvain.be/flelex/)(2014), ressource lexicale pour l'apprentissage du français langue étrangère (niveaux CECRL). [**Polarimots** ](http://polarimots.lif.univ-mrs.fr/)(2009), familles de mots et polarités en français. [**Polymots** ](https://polymots.huma-num.fr/)(2008), familles morpho-phonologiques en français. #### Responsabilité scientifique de projets financés ANR STAR-FLE (Adaptations stratégiques de textes pour mieux lire et comprendre en FLE), ANR-23-xx (janvier 2024 - décembre 2028). AIGLE (AIde au paramétrage de textes pour auGmenter leur LisibilitE), ressourcement de l'Institut Carnot Cognition (2022). HIBOU Lecture Adaptée, ANRT CreativLab AMPIRIC, 2021 - 2023. ANR ALECTOR (Aide à la lecture pour enfants dyslexiques et faibles lecteurs), ANR-16-CE28-0005 (janvier 2017 – septembre 2021). #### Autres participations à des projets financés Voir les sons avec du Cued Speech automatisé : la réalité augmentée au service des personnes sourdes (2023–2025). Financement par FIRAH Recherche Appliquée sur le Handicap. Coordinatrice B. Bigi (LPL, Aix Marseille Université). 100%PLusSimple. S’adapter au niveau de lecture de l’élève grâce à la simplification de textes. Projet PIA 3 (Lille) 2022–2024. Coordinatrice L. Javourey-Drevet (SCALab, Université de Lille). CEFR-LEX *Lexical resources for foreign language (L2) learning, teaching and research, graded following the Common European Framework of Reference for Languages* (CEFR), 2019 – 2021. Financement FNRS. Coordinateur T. François (CENTAL, université catholique de Louvain, Belgique). ANR PARSEME (*Syntactic Parsing and Multiword Expressions*), ANR-14-CERA-0001 (2014-2018). Coordinateur C. Ramisch (LIF, Aix Marseille Université). BLRI Book-Reading Corpus : des données oculomotrices uniques et fondamentales pour une approche écologique et pluridisciplinaire de la lecture (2015-2017). Coordinatrice F. Vitu (LPC, Aix Marseille Université). PHC Tournesol, ALLuSIF : Analyse de la Lisibilité et Simplification pour le Français, région Wallonie-France, 2013 et 2014. Coordinatrice A. Toirascu (LiLPa, Université de Strasbourg). #### Co-directions de thèse 2021 - 2025 (*en cours*). Goriachun, D. Co-encadrement avec J. Ziegler (AMU, LPC). The role of semantic neighborhoods and emotion in the learning of abstract words: from embodied linguistics theory to classroom interventions. Prime CNRS-80. 2020 - 2024 (*en cours*). Pouzergues, P. Co-encadrement avec C. David (AMU, LPL). Un dispositif hybride pour répondre à l’hétérogénéité des niveaux dans l’enseignement/apprentissage du FLE en milieu universitaire. 2019 - 2023 (*en cours*). Nefaa, A. Co-encadrement avec L. Boutora (AMU, LPL). Capacités langagières en langue des signes tunisiennes, en arabe dialectal tunisien et en arabe standard moderne écrit chez l’enfant sourd plurilingue. 2018 - **2022**. Hijazi, R. Co-encadrement avec B . Espinasse (AMU, LIS). Simplification syntaxique de textes à base de représentations sémantiques exprimées avec le formalisme Dependency Minimal Recursion Semantics (DMRS). 2014 – **2018**. Billami, M. B. Co-encadrement avec J. Ziegler (AMU, LPC). Désambiguïsation sémantique dans le cadre de la simplification lexicale. Prix du meilleur article RECITAL, conférence des jeunes chercheurs en TAL (2015). 2012 - **2019**. Aznar, J. Co-encadrement avec L. Dousset (EHESS, CREDO). Linguistique textuelle et traitements automatiques des langues pour une documentation ethnolinguistique des « nabol » (Malekula, Vanuatu). 2011 - **2015**. Hamdi, A. Co-encadrement avec A. Nasr (AMU, LIF). Étiquetage grammatical du dialecte tunisien par des outils de traitement automatique de l'arabe standard. #### Co-directions de mémoire de capacité Orthophonie 2020 - **2022**. Dacre-Wright, S. et Perrin, J. La lecture chez l’enfant avec troubles du spectre autistique (TSA) de type Asperger : analyse des difficultés de compréhension des consignes textuelles et solutions possibles. Co-encadrement avec L. Boutora (Laboratoire Langage et Parole). 2016 - **2018**. Nandiegou, M. et Reboul, M. La simplification comme outil pour faciliter la lecture. Co-encadrement avec J. Ziegler (Laboratoire de Psychologie Cognitive). 2014 - **2015**. Brunel, A. et Combes, M. Simplification pour l'aide à la lecture d'enfants dyslexiques. Co-encadrement avec J. Ziegler (Laboratoire de Psychologie Cognitive). Prix au meilleur mémoire de la promotion 2014-2015. #### Autres encadrements 2 mémoires M2 master sciences cognitives ; 4 mémoires M2 master sciences du langage. 3 stages/séjours doctoraux ; 5 stages L3/M1 informatique ; 10 stages L3/M1 TAL. #### Jurys, comités de sélection, expertises 10 jurys de thèse (dont 3 rapporteure, 1 présidente du jury). 12 comités de sélection pour des recrutements MCF (dont 3 présidente) ; 6 comités de sélection pour des PRCE/PRAG/IE (dont 3 présidente). 7 expertises de projet (dont 4 APP générique ANR, région Wallonie, région Aquitaine, région Bretagne). Plusieurs comités de lecture pour des revues et congrès nationaux et internationaux : revue TAL, TALN-RECITAL, LREC, COLING, EMNLP, etc. Co-organisatrice de la série de Workshops [READI](https://cental.uclouvain.be/readi2022/) (*Tools and Resources for People with REAding DIficulties*) #### Vulgarisation scientifique Rencontres entre enseignant.e.s du primaire/secondaire de l'Académie d'Aix-Marseille et les chercheurs.euses du Laboratoire Parole et Langage (LPL). Journée *Le langage et les mots* (2023). Mots difficiles à lire et à comprendre : comment les identifier ? comment se les approprier ?. Université Populaire Marseille Métropole (2022). Dictionnaires d'hier et d'aujourd'hui. Université Populaire Marseille Métropole (2021). Vaincre les difficultés de lecture et compréhension de textes. Université Populaire Marseille Métropole (2019). Des machines et des langues : l’ordinateur peut-il s’approprier le langage humain ? Journées sur l’Illettrisme (2015). Faciliter la lecture : apports de la linguistique et des technologies du langage.
Full Professor in Language Sciences. #### Interdisciplinary scientific interests Applied Linguistics, Natural Language Processing (NLP), Cognitive Sciences and Educational Sciences: lexicology, morpho-syntax, lexical resources, linguistic complexity, readability, reading difficulties and lexical comprehension by identified audiences (language learners, dyslexic children, visually impaired and illiterate adults). #### Responsibilities 2023-2027, Co-leader of the [Languages, Education and Learning] research team (https://www.lpl-aix.fr/recherche/equipes/leda/) (LEdA), Parole et Langage laboratory (LPL UMR 7309). 2023-2025, Elected member of the Studies Committee, Faculty of Arts, Letters, Languages and Human Sciences (ALLSH) Faculty, Aix Marseille University (AMU). 2022-2023, Elected member of the Research Committee, Faculty of Arts, Letters, Languages and Human Sciences (ALLSH) Faculty, Aix Marseille University (AMU). 2021-2023, **Director** of the Language Sciences Department, Arts Lettres Languages and Human Sciences (ALLSH) Faculty, Aix Marseille University (AMU). 2016-2020, **Director** of the Service Universitaire de Français Langue Etrangère (SUFLE), Aix-Marseille University. #### Professional experience Since Sept. 2022, full professor in language sciences, Aix Marseille Univ. and [Laboratoire Parole et Langage](https://www.lpl-aix.fr/). 2004-2022, assistant professor in language sciences, Aix Marseille Univ. and [Laboratoire Parole et Langage](https://www.lpl-aix.fr/) (since 2017). 2003-2004, research and teaching associate (ATER), IUP Métiers du Livre, GETA-CLIPS-IMAG laboratory, Univ. de Grenoble. 1999-2003, research engineer, Xerox Research Centre Europe (XRCE) and doctoral student at LIMSI, Univ. de Paris Sud. #### Language resources created and made available [**Alector** ](http://corpusalector.huma-num.fr/ "ALECTOR")(2020), parallel corpus platform for reading training (dyslexic children and weak readers). [**ReSyf** ](https://cental.uclouvain.be/resyf/ "ReSyf") (2018), lexical resource of graded synonyms for learning French. [**FLELex** ](http://cental.uclouvain.be/flelex/)(2014), lexical resource for learning French as a foreign language (CEFR levels). [**Polarimots** ](http://polarimots.lif.univ-mrs.fr/)(2009), word families and polarities in French. [**Polymots** ](https://polymots.huma-num.fr/)(2008), morpho-phonological families in French. #### Scientific responsibility for funded projects AIGLE (AIde au paramétrage de textes pour auGmenter leur LisibilitE), resourcing of the Institut Carnot Cognition (2022). HIBOU Adapted Reading, ANRT CreativLab AMPIRIC, 2021 - 2023. ANR ALECTOR (Reading aids for dyslexic children and poor readers), ANR-16-CE28-0005 (January 2017 - September 2021). #### Other participation in funded projects Seeing sounds with automated Cued Speech: augmented reality for deaf people (2023-2025). Funded by FIRAH Recherche Appliquée sur le Handicap. Coordinator B. Bigi (LPL, Aix Marseille Université). 100%PLusSimple. Adapting texts to the student's reading level through text simplification. PIA 3 project (Lille) 2022-2024. Coordinator L. Javourey-Drevet (SCALab, Université de Lille). CEFR-LEX *Lexical resources for foreign language (L2) learning, teaching and research, graded following the Common European Framework of Reference for Languages* (CEFR), 2019 - 2021. FNRS funding. Coordinator T. François (CENTAL, Catholic University of Louvain, Belgium). #### PhD Thesis co-directions 2021 - 2025 (*in progress*). Goriachun, D. Co-supervision with J. Ziegler (AMU, LPC). The role of semantic neighborhoods and emotion in the learning of abstract words: from embodied linguistics theory to classroom interventions. Prime CNRS-80. 2020 - 2024 (*in progress*). Pouzergues, P. Co-supervision with C. David (AMU, LPL). A hybrid device to respond to level heterogeneity in the teaching/learning of FLE in a university setting. 2019 - 2023 (*in progress*). Nefaa, A. Co-supervision with L. Boutora (AMU, LPL). Language abilities in Tunisian sign language, Tunisian dialectal Arabic and modern written standard Arabic in plurilingual deaf children. 2018 - **2022**. Hijazi, R. Co-supervision with B . Espinasse (AMU, LIS). Syntactic simplification of texts based on semantic representations expressed with the Dependency Minimal Recursion Semantics (DMRS) formalism. 2014 - **2018**. Billami, M. B. Co-supervision with J. Ziegler (AMU, LPC). Semantic disambiguation in the context of lexical simplification. RECITAL best paper award, young researchers conference in NLP (2015). 2012 - **2019**. Aznar, J. Co-supervision with L. Dousset (EHESS, CREDO). Textual linguistics and automatic language processing for an ethnolinguistic documentation of the "nabol" (Malekula, Vanuatu). 2011 - **2015**. Hamdi, A. Co-supervision with A. Nasr (AMU, LIF). Grammatical labeling of Tunisian dialect using automatic processing tools for standard Arabic. #### Other student supervision activities 9 jurys of PhD students. 15 internship supervision (bachelors and master degree), post-doc. 3 masters degree in Speech therapy, 4 masters degree in Language Sciences. #### Science popularization Meetings between primary/secondary school teachers from the Académie d'Aix-Marseille and researchers from the Laboratoire Parole et Langage (LPL). "Language and words" day (2023). Words that are difficult to read and understand: how to identify them? Université Populaire Marseille Métropole (2022). Dictionaries of yesterday and today. Université Populaire Marseille Métropole (2021). Overcoming reading and comprehension difficulties. Université Populaire Marseille Métropole (2019). Machines and languages: can computers acquire human language? Journées sur l'Illettrisme (2015). Facilitating reading: contributions from linguistics and language technologies.

Publications

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Contextualiser pour faciliter l'accès aux sens : focus sur l'enseignement du lexique en FLM, FLS et FLE

Catherine David , Núria Gala , Amélie Leconte , Marie-Noëlle Roubaud
Travaux Interdisciplinaires sur la Parole et le Langage, 2022, Panorama des Recherches au Laboratoire Parole et Langage, 38
Article dans une revue hal-03938313v1
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Cours hybride et pédagogie différenciée en classe de FLE multi-niveaux

Paul Pouzergues , Catherine David Lodovici , Nuria Gala
Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité - Cahiers de l'APLIUT, 2022, Continuités et ruptures dans l’enseignement/apprentissage des langues, 41 (2), ⟨10.4000/apliut.10129⟩
Article dans une revue hal-03697048v1
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Simplification of literary and scientific texts to improve reading fluency and comprehension in beginning readers of French

Ludivine Javourey-Drevet , Stéphane Dufau , Thomas François , Núria Gala , Jacques Ginestié
Applied Psycholinguistics, 2022, pp.1-28. ⟨10.1017/S014271642100062X⟩
Article dans une revue hal-03549026v1

Preliminary Considerations on the Development of a Bicultural Trilingual Education Model for Deaf Children in the Tunisian Context

Aymen Nefaa , Leila Boutora , Nuria Gala
Frontiers in Education , 2022, 6, ⟨10.3389/feduc.2021.750584⟩
Article dans une revue hal-03570220v1
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The inhibitory effect of word neighborhood size when reading with central field loss is modulated by word predictability and reading proficiency

Lauren Sauvan , Natacha Stolowy , Carlos Aguilar , Thomas François , Nuria Gala
Scientific Reports, 2020, ⟨10.1038/s41598-020-78420-0⟩
Article dans une revue hal-02920126v2
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Mots ‘faciles’ et mots ‘difficiles’ dans ReSyf : un outil pour la didactique du lexique mobilisant polysémie, synonymie et complexité

Núria Gala , Ludivine Javourey-Drevet
LIDIL - Revue de linguistique et de didactique des langues, 2020, 62, ⟨10.4000/lidil.8373⟩
Article dans une revue hal-03194331v1
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Transformations syntaxiques pour une aide à l'apprentissage de la lecture : typologie, adéquation et corpus adaptés

Núria Gala , Amalia Todirascu , Delphine Bernhard , Rodrigo Wilkens , Jean-Paul Meyer
SHS Web of Conferences, 2020, 7e Congrès Mondial de Linguistique Française 78, pp.14006. ⟨10.1051/shsconf/20207814006⟩
Article dans une revue hal-02562205v2
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The influence of word frequency on word reading speed when individuals with macular diseases read text

Natacha Stolowy , Aurelie Calabrese , Lauren Sauvan , Carlos Aguilar , Thomas François
Vision Research, 2019, 155, pp.1-10. ⟨10.1016/j.visres.2018.12.002⟩
Article dans une revue hal-02360849v1

La simplification de textes, une aide à l'apprentissage de la lecture

Núria Gala , Thomas François , Ludivine Javourey-Drevet , Johannes C Ziegler
Langue française, 2018, Lire – écrire : Des savoirs scientifiques aux savoirs pratiques, 199 (3), pp.123-131
Article dans une revue hal-01773017v1

Chaînes de référence et lisibilité des textes : Le projet ALLuSIF

Amalia Todirascu , Thomas François , Delphine Bernhard , Núria Gala , Anne-Laure Ligozat
Langue française, 2017, Les chaînes de référence en corpus (éds. Catherine Schnedecker, Julie Glikman, Frédéric Landragin), 195 (3), pp.35-52
Article dans une revue halshs-01665316v1
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Longueur de branches et arbres de mots

Philippe Gambette , Núria Gala , Alexis Nasr
Corpus, 2012, 11 (-), pp.129-146
Article dans une revue hal-00822993v1
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PP Attachment Ambiguity Resolution with Corpus-Based Pattern Distributions and Lexical Signatures

Nuria Gala , Mathieu Lafourcade
ECTI-CIT Transactions on Computer and Information Technology, 2006, 2 (2), pp.116-120. ⟨10.37936/ecti-cit.200622.53285⟩
Article dans une revue lirmm-00200910v1
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A two-tier corpus-based approach to robust syntactic annotation of unrestricted corpora

Núria Gala
Revue TAL : traitement automatique des langues, 2001
Article dans une revue hal-01758031v1
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Création de ressources en langue française parlée complétée pour faciliter l'accès à la langue orale via l'écrit

Núria Gala , Brigitte Bigi
Journée Scientifique de l'Institut des Sciences & Techniques de la Réadaptation, Institut des Sciences & Techniques de la Réadaptation, Jun 2023, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-04200112v1
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La difficulté d’apprentissage du vocabulaire de spécialité à l’école : le cas des verbes opaques

Núria Gala , Marie-Noëlle Roubaud , Ludivine Javourey-Drevet
Colloque Recherches Actuelles en Didactique du Lexique (section 500 Education) du 91e congrès de l'ACFAS, ACFAS et Université de Montréal, May 2023, Montréal, Canada
Communication dans un congrès hal-04200064v1
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GRASS: A SYNTACTIC TEXT SIMPLIFICATION SYSTEM BASED ON SEMANTIC REPRESENTATIONS

Rita Hijazi , Bernard Espinasse , Núria Gala
11th International Conference on Natural Language Processing, Sep 2022, Copenhagen, Denmark
Communication dans un congrès hal-03865142v1
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HECTOR: A Hybrid TExt SimplifiCation TOol for Raw Texts in French

Amalia Todirascu , Rodrigo Wilkens , Eva Rolin , Thomas François , Delphine Bernhard
12th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC), ELRA ELDA, Jun 2022, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-03719382v1
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PADDLe: a Platform to Identify Complex Words for Learners of French as a Foreign Language (FFL)

Camille Pirali , Thomas François , Nuria Gala
2nd Workshop on Tools and Resources for people with REAding DIfficulties (READI) joint to the 12th international conference on Language Resources and Evaluation (LREC), Jun 2022, Marseille, France. pp.46-53
Communication dans un congrès hal-03719333v1
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HIBOU: an eBook to improve Text Comprehension and Reading Fluency for Beginning Readers of French

Ludivine Javourey - Drevet , Stéphane Dufau , Johannes C. Ziegler , Núria Gala
13th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference. (LREC 2022), European Language Resource Association, Jun 2022, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-03708319v1

Cours hybride et pédagogie différenciée en classe de FLE multiniveaux. Un dispositif exploratoire en contexte pandémique ?

Paul Pouzergues , Catherine David , Núria Gala
Congrès RANACLES 2021, Nov 2021, Lille, France
Communication dans un congrès hal-03349963v1
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The Nisvai Corpus of Oral Narrative Practices from Malekula (Vanuatu) and its Associated Language Resources

Jocelyn Aznar , Nuria Gala
Language Resources and Evaluation for Language Technologies (LREC), May 2020, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-02504413v1
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Text Simplification to Help Individuals With Low Vision to Read More Fluently

Lauren Sauvan , Natacha Stolowy , Carlos Aguilar , Thomas François , Núria Gala
Workshop Tools and Resources to Empower People with Reading Difficulties (READI) at International conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2020), May 2020, Marseille, France. pp.27-32
Communication dans un congrès hal-02562183v1
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Alector: A Parallel Corpus of Simplified French Texts with Alignments of Misreadings by Poor and Dyslexic Readers

Núria Gala , Anaïs Tack , Ludivine Javourey-Drevet , Thomas François , Johannes C. Ziegler
Language Resources and Evaluation for Language Technologies (LREC), May 2020, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-02503986v1
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Identifying Abstract and Concrete Words in French to Better Address Reading Difficulties

Daria Goriachun , Núria Gala
Workshop Tools and Resources to Empower People with Reading Difficulties (READI) at International conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2020), May 2020, Marseille, France. pp.33-40
Communication dans un congrès hal-02562128v1

Assessing vocabulary knowledge for learners of French as a foreign language: accounting for L1 variability to go beyond the CEFR scale

Núria Gala , Catherine David , Anaïs Tack , Thomas Francois
27th EUROCALL conference - CALL and complexity, Aug 2019, Louvain-la-Neuve, Belgium
Communication dans un congrès hal-03286229v1
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Assisted Lexical Simplification for French Native Children with Reading Difficulties

Firas Hmida , Mokhtar Boumedyen Billami , Thomas François , Nuria Gala
The Workshop of Automatic Text Adaptation, 11th International Conference on Natural Language Generation, 2018, Tilbourg, Netherlands
Communication dans un congrès hal-02077299v1

Text simplification to improve reading fluency and comprehension

Ludivine Javourey-Drevet , Núria Gala , Stéphane Dufau , Gala Núria , Jacques Ginestié
Colloque SFERE- Provence : « Apprentissage et Education » Conditions, contextes et innovations pour la réussite scolaire, universitaire et professionnelle, Apr 2018, MARSEILLE, France
Communication dans un congrès hal-01890345v1
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ReSyf: a French lexicon with ranked synonyms

Mokhtar Boumedyen Billami , Thomas François , Núria Gala
27th International Conference on Computational Linguistics (COLING 2018), Aug 2018, Santa Fe, New Mexico, United States
Communication dans un congrès hal-01861652v1
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Création et validation de signatures sémantiques : application à la mesure de similarité sémantique et à la substitution lexicale

Mokhtar Boumedyen Billami , Núria Gala
Traitement Automatique des Langues Naturelles TALN 2017, Jun 2017, Orléans, France
Communication dans un congrès hal-01528117v1

Compréhension, simplification et type des textes : un outil numérique

Ludivine Javourey-Drevet , Jacques Ginestié , Núria Gala , Stéphane Dufau , Johannes C Ziegler
Conférences dans le cadre du projet Lemon : GraphoLearn, Nov 2017, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-01890735v1
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Bleu, contusion, ecchymose : tri automatique de synonymes en fonction de leur difficulté de lecture et compréhension

Thomas François , Mokhtar Boumedienne Billami , Núria Gala , Delphine Bernhard
JEP-TALN-RECITAL 2016, Jul 2016, Paris, France. pp.15-28
Communication dans un congrès hal-01346538v1
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Are Cohesive Features Relevant for Text Readability Evaluation?

Amalia Todirascu , Thomas François , Delphine Bernhard , Núria Gala , Anne-Laure Ligozat
26th International Conference on Computational Linguistics (COLING 2016), Dec 2016, Osaka, Japan. pp.987 - 997
Communication dans un congrès hal-01430554v1
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Reducing lexical complexity as a tool to increase text accessibility for children with dyslexia

Núria Gala , Johannes Ziegler
Computational Linguistics for Linguistic Complexity, workshop at COLING (Computational Linguistics conference), Dec 2016, Osaka, Japan
Communication dans un congrès hal-01757941v1
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Approches d'analyse distributionnelle pour améliorer la désambiguïsation sémantique

Mokhtar Boumedyen Billami , Núria Gala
Journées internationales d'Analyse statistique des Données Textuelles (JADT), Jun 2016, Nice, France
Communication dans un congrès hal-01477502v1
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POS-tagging of Tunisian Dialect Using Standard Arabic Resources and Tools

Ahmed Hamdi , Alexis Nasr , Nizar Habash , Núria Gala
Workshop on Arabic Natural Language Processing, Jul 2015, Beijing, China. pp.59 - 68, ⟨10.18653/v1/W15-3207⟩
Communication dans un congrès hal-01464860v1
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Graded lexicons: new resources for educational purposes and much more

Nuria Gala , Mokhtar Boumedienne Billami , Thomas François , Delphine Bernhard
22nd EUROCALL Conference, Aug 2015, Padova, Italy. pp.204-209, ⟨10.14705/rpnet.2015.000334⟩
Communication dans un congrès hal-01205173v1
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Un modèle pour prédire la complexité lexicale et graduer les mots

Nuria Gala , Thomas François , Delphine Bernhard , Cédrick Fairon
TALN'2014, Jul 2014, Marseille, France. pp.91-102
Communication dans un congrès hal-01001916v1
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FLELex: a graded lexical resource for French foreign learners

Thomas François , Núria Gala , Patrick Watrin , Cédrick Fairon
International conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2014), May 2014, Reykjavik, France
Communication dans un congrès hal-01758123v1

Automatically building a Tunisian Lexicon for Deverbal Nouns

Ahmed Hamdi , Nuria Gala , Alexis Nasr
International Conference on Computational Linguistics - VarDial Workshop, 2014, Unknown, Unknown Region
Communication dans un congrès hal-01196020v1
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Coherence and Cohesion for the Assessment of Text Readability

Amalia Todirascu , Thomas François , Nuria Gala , Cédrick Fairon , Anne-Laure Ligozat
Proceedings of 10th International Workshop on Natural Language Processing and Cognitive Science (NLPCS 2013), Oct 2013, Marseille, France. pp.11-19
Communication dans un congrès hal-00860796v1
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Towards a French lexicon with difficulty measures: NLP helping to bridge the gap between traditional dictionaries and specialized lexicons

Núria Gala , Thomas François , Cédrick Fairon
eLex - Electronic Lexicography, Oct 2013, Tallin, Estonia
Communication dans un congrès hal-03194427v1
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Propagation de polarités dans des familles de mots : impact de la morphologie dans la construction d'un lexique pour l'analyse d'opinions

Núria Gala , Caroline Brun
19ème Conférence sur le Traitement Automatique des Langues Naturelles (TALN’2012) , Jun 2012, Grenoble, France. pp.495-502
Communication dans un congrès hal-01758004v1
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Developing a lexicon of word families for closely-related languages

Núria Gala
ESSLLI International Workshop on Lexical Ressources, Aug 2011, Ljubljana, Slovenia. pp.41-47
Communication dans un congrès hal-01778945v1
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Création de clusters sémantiques dans des familles morphologiques à partir du TLFi

Nuria Gala , Nabil Hathout , Alexis Nasr , Véronique Rey , Selja Seppälä
Conférence Annuelle sur le Traitement Automatique des Langues Naturelles (TALN2011), 2011, Montpellier, France. pp.1-6
Communication dans un congrès hal-00989473v1
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NLP lexicons: innovative constructions and usages for machines and humans

Nuria Gala , Mathieu Lafourcade
eLEX'2011: Electronic LEXicography in the 21st century: new applications for new users, Nov 2010, France. pp.12
Communication dans un congrès lirmm-00832983v1
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A Tool for Linking Stems and Conceptual Fragments to Enhance word Access

Nuria Gala , Véronique Rey , Michael Zock
Proceedings of the 7th International Conference on 'Language Resources and Evaluation (LREC'10), 2010, La Valetta, Malta. pp.2263--2268
Communication dans un congrès hal-01480442v1
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Apprentissage du lexique des langues romanes à l'aide d'une ressource lexicale fondée sur la notion de familles et séries de mots

Nuria Gala , Nabil Hathout , Véronique Rey
European Association for Computer Assisted Language Learning (EUROCALL 2010), 2010, Bordeaux, France
Communication dans un congrès hal-00989470v1
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Acquiring semantics from structured corpora to enrich an existing lexicon

Núria Gala , Véronique Rey
Electronic lexicography in the 21st century: new applications for new users (eLEX-2009), Oct 2009, Louvain-la-Neuve, Belgium
Communication dans un congrès hal-03198427v1
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Dispersion sémantique dans des familles morpho-phonologiques : éléments théoriques et empiriques

Núria Gala , Véronique Rey , Laurent Tichit
Traitement Automatique des Langues (TALN 2009), Jun 2009, Senlis, France
Communication dans un congrès hal-03198420v1
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POLYMOTS : une base de données de constructions dérivationnelles en français à partir de radicaux phonologiques

Núria Gala , Véronique Rey
Traitement Automatique des Langues (TALN 2008), Jun 2008, Avignon, France
Communication dans un congrès hal-03198409v1
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Combining corpus-based pattern distributions with lexical signatures for PP attachment ambiguity resolution

Núria Gala , Mathieu Lafourcade
6th Symposium on Natural Language Processing (SNLP 2005), Dec 2005, Chiang Rai, Thailand
Communication dans un congrès hal-03198432v1
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Building a computational lexicon of verbal syntactic constructions in French

Nuria Gala , André Valli
Workshop on Multilingual Lexical Databases, 2005, Chiang Rai,, Thailand
Communication dans un congrès hal-01107391v1
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Using an incremental robust parser to automatically generate semantic UNL graphs

Núria Gala
3rd Workshop on RObust Methods in Analysis of Natural Language Data (COLING 2004), Aug 2004, Génève, Switzerland
Communication dans un congrès hal-03198917v1
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Une méthode non supervisée d'apprentissage sur le Web pour la résolution d'ambiguïtés structurelles liées au rattachement prépositionnel

Núria Gala
Traitement Automatique des Langues (TALN 2003), Jun 2003, Batz-sur-Mer, France
Communication dans un congrès hal-03198910v1
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Lexicalising a robust parser grammar using the WWW

Núria Gala , Salah Ait-Mokhtar
Corpus Linguistics 2003 conference,, Mar 2003, Lancaster, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-03198453v1
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Hétérogénéité des corpus: vers un parseur robuste reconfigurable et adaptable

Núria Gala
Traitement Automatique des Langues (TALN-RECITAL 2000), Oct 2000, Lausanne, Suisse
Communication dans un congrès hal-03198934v1
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Using the Incremental Finite-State Architecture to create a Spanish Shallow Parser

Núria Gala
Spanish Society for Natural Language Processing (SEPLN), Aug 1999, Lleida, Spain
Communication dans un congrès hal-03198924v1

Ressources lexicales mono- et multilingues : une évolution historique au fil des pratiques et des usages

Núria Gala
Ressources lexicales: contenu, évaluation, utilisation, évaluation., 30, John Benjamins Publishing, pp.1-42, 2013, Lingvisticæ Investigationes Supplementa, 9789027271020
Chapitre d'ouvrage hal-03203895v1

Introduction

Nuria Gala , Michael Zock
Núria Gala and Michael Zock. Ressources lexicales : construction et utilisation, Lingvisticae Investigationes, John Benjamins, pp.1--4, 2013
Chapitre d'ouvrage hal-01480415v1
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Les mots de bouche à oreilles : le cas de Polymots

Véronique Rey , Núria Gala
Approches sociolinguistiques et didactiques : études offerte à Alain Giacomi., L'Harmattan, 2011, 2-296-13991-4
Chapitre d'ouvrage hal-03198400v1
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Outil de recherche numérique en insertion classe : simplification du texte pour améliorer la fluidité de lecture

Ludivine Javourey-Drevet , Stéphane Dufau , Nuria Gala , Jacques Ginestié , Johannes Ziegler
Journée Scientifique SFERE-Provence, Sep 2018, Aix en provence, France.
Poster de conférence hal-02113870v1
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Digital as a teaching tool: Can the comprehension and fluency of reading be increased by the simplification and the nature of texts for young students?

Ludivine Javourey-Drevet , Stéphane Dufau , Núria Gala , Jacques Ginestié , Johannes C Ziegler
Workshop Brain and Language Institute et Institute for Language, Communication and the Brain, Feb 2018, MARSEILLE, France. 2018
Poster de conférence hal-01890525v1

Reducing complexity as a tool to increase text accessibility for children with dyslexia: a linguistic typology.

Núria Gala , Thomas François , Ludivine Javourey-Drevet , Johannes C Ziegler
Workshop Brain and Language Institute et Institute for Language, Communication and the Brain, Feb 2018, Marseille, France
Poster de conférence hal-01779696v1
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Le numérique comme outil pédagogique : Peut-on augmenter la compréhension et la fluidité de la lecture par la simplification et la nature des textes chez des élèves entre 7 et 9 ans ?

Ludivine Javourey-Drevet , Stéphane Dufau , Nuria Gala , Jacques Ginestié , Johannes Ziegler
Journée Scientifique SFERE-Provence, Sep 2017, Aix en Provence, France. 2017
Poster de conférence hal-01680378v1

Text Simplification to increase Readability and facilitate Comprehension: a proof-of-concept pilot study.

Núria Gala , Johannes C. Ziegler
Workshop Brain and Language Institute, Apr 2015, Cargèse, France
Poster de conférence hal-01779701v1