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Nicolas Grenier-Boley

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Identifiants chercheurs

Présentation

### Research interests In mathematics didactics, within the framework of Activity Theory, my research work is mainly interested in mathematics education in higher education and in the secondary-higher education transition: - "Klein's second transition" between university mathematics and secondary mathematics education - the learning and teaching of various notions at the transition from high school to university and at the beginning of university (linear algebra, limits) - the study of the moments of exposition of knowledge ("courses") at the university - teaching practices and heuristics of teacher-researchers in mathematics - the learning and teaching of the notion of function from the end of middle school to the end of high school In mathematics, I am interested in the following topics: - quadratic and hermitian forms and Witt groups of these forms on algebras with involution - central simple algebras with involution and the underlying groups My CV is [available here](https://drive.google.com/file/d/1gw8TrX-zcbooU27t1nqhQ_929KKbcNqD/view?usp=drive_link) (Update: February 2024)
### Thèmes de recherche actuels En didactique des mathématiques, dans le cadre de la Théorie de l’Activité, mon travail de recherche s’intéresse principalement à l’enseignement des mathématiques dans le supérieur et à la transition secondaire-supérieur : -la « seconde transition de Klein » entre les mathématiques universitaires et l’enseignement des mathématiques dans le secondaire -l’apprentissage et l’enseignement de diverses notions à la transition lycée-université et en début d’université (algèbre linéaire, limites) -l’étude des moments d’exposition des connaissances (« cours ») à l’université -les pratiques enseignantes et les heuristiques des enseignants-chercheurs en mathématiques -l’apprentissage et l’enseignement de la notion de fonction de la fin du collège à la fin du lycée En mathématiques, je m'intéresse aux thématiques suivantes : -les formes quadratiques, hermitiennes et les groupes de Witt de ces formes sur des algèbres à involution -les algèbres centrales simples munies d’involution et les groupes sous-jacents Mon CV est [accessible ici](https://drive.google.com/file/d/1gw8TrX-zcbooU27t1nqhQ_929KKbcNqD/view?usp=drive_link) (Mise à jour : Février 2024).

Publications

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Involutions and stable subalgebras

Karim Johannes Becher , Nicolas Grenier-Boley , Jean-Pierre Tignol
Journal of Algebra, 2018, 493, pp.381-409. ⟨10.1016/j.jalgebra.2017.09.026⟩
Article dans une revue hal-01720483v1
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Transfer of quadratic forms and of quaternion algebras over quadratic field extensions

Karim Johannes Becher , Nicolas Grenier-Boley , Jean-Pierre Tignol
Archiv der Mathematik, 2018, 111 (2), pp.135-143. ⟨10.1007/s00013-018-1198-5⟩
Article dans une revue hal-01853557v1
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Les moments d'exposition des connaissances, analyses et exemples

Stéphanie Bridoux , Nicolas Grenier-Boley , Christophe Hache , Aline Robert
Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, 2016
Article dans une revue hal-01720671v1
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Some issues about the introduction of first concepts in linear algebra during tutorial sessions at the beginning of university

Nicolas Grenier-Boley
Educational Studies in Mathematics, 2014, 87 (3), pp.439-461. ⟨10.1007/s10649-014-9564-0⟩
Article dans une revue hal-01720647v1

Isomorphism criteria for Witt rings of real fields

Nicolas Grenier-Boley , Detlev Hoffmann , Claus Scheiderer
Forum Mathematicum, 2013, 25 (1), pp.1 - 18. ⟨10.1515/form.2011.097⟩
Article dans une revue hal-01720673v1
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Sums of values represented by a quadratic form

Grégory Berhuy , Nicolas Grenier-Boley , Mohammad Gholamzadeh Mahmoudi
Manuscripta mathematica, 2013, 140 (3-4), pp.531-556. ⟨10.1007/s00229-012-0551-4⟩
Article dans une revue hal-01720654v2
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Harrison's criterion, Witt equivalence and reciprocity equivalence

Nicolas Grenier-Boley
Bulletin of the Belgian Mathematical Society - Simon Stevin, 2009, 16 (3), pp.509-523
Article dans une revue hal-01720690v1
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On hermitian Pfister forms

Nicolas Grenier-Boley , Emmanuel Lequeu , Mohammad Gholamzadeh Mahmoudi
Journal of Algebra and Its Applications, 2008, 07 (05), pp.629-645. ⟨10.1142/S021949880800303X⟩
Article dans une revue hal-01720724v1
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ON THE TRIVIALITY OF CERTAIN WHITEHEAD GROUPS

Nicolas Grenier-Boley
Mathematical Proceedings of the Royal Irish Academy, 2007, 107A (2), pp.183-193. ⟨10.3318/PRIA.2007.107.2.183⟩
Article dans une revue hal-01720698v1
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Exact Sequences of Witt Groups

Nicolas Grenier-Boley , Mohammad Gholamzadeh Mahmoudi
Communications in Algebra, 2005, 33 (4), pp.965-986. ⟨10.1081/AGB-200053791⟩
Article dans une revue hal-01720728v1

How to choose relevant mathematical content to address Klein's second transition? The case of the inner product

Nicolas Grenier-Boley
Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, Leibnitz Universität (Hanover), Oct 2022, Hannover, Germany
Communication dans un congrès hal-04026486v1
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TWG6: Students' practices and assessment

Nicolas Grenier-Boley , Frank Feudel
Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, Leibnitz Universität (Hanover), Oct 2022, Hannover, Germany
Communication dans un congrès hal-04026553v1
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TWG2 report: Mathematics for engineers, Mathematical Modelling, Mathematics and other disciplines

Berta Barquero , Nicolas Grenier-Boley
INDRUM 2020, Université de Carthage, Université de Montpellier, Sep 2020, Cyberspace (virtually from Bizerte), Tunisia
Communication dans un congrès hal-03114031v1
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The professional identity of teacher-researchers in mathematics

Stéphanie Bridoux , Martine de Vleeschouwer , Nicolas Grenier-Boley , Rita Khanfour Armalé , Nathalie Lebrun
INDRUM 2020, Université de Carthage, Université de Montpellier, Sep 2020, Cyberspace (virtually from Bizerte), Tunisia
Communication dans un congrès hal-03113857v1

Une opérationnalisation de la théorie de l’activité en didactique des mathématiques

Stéphanie Bridoux , Nicolas Grenier-Boley , Christophe Hache , Julie Horoks , Aline Robert
20e école d’été de didactique des mathématiques, Autrans, octobre 2019, Oct 2019, Autrans, France
Communication dans un congrès hal-03553031v1
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L'IDENTITÉ PROFESSIONNELLE DES ENSEIGNANTS-CHERCHEURS EN MATHÉMATIQUES, CHIMIE ET PHYSIQUE

Stéphanie Bridoux² , Martine de Vleeschouwer , Nicolas Grenier-Boley , Rita Khanfour-Armalé , N. Lebrun
EMF, Oct 2018, Gennevilliers, France
Communication dans un congrès hal-03913077v1
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L'identité professionnelle des enseignants-chercheurs de physique

Nathalie Lebrun , Stéphanie Bridoux , Martine de Vleeschouwer , Nicolas Grenier-Boley , Rita Khanfour-Armalé
Ardist2018 : 10èmes rencontres scientifiques de l'ARDiST, Mar 2018, Saint-Malo, France
Communication dans un congrès hal-01860945v1
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L'IDENTITÉ PROFESSIONNELLE DES ENSEIGNANTS-CHERCHEURS EN MATHÉMATIQUES, CHIMIE ET PHYSIQUE

Stéphanie Bridoux , Martine de Vleeschouwer , Nicolas Grenier-Boley , Rita Khanfour-Armalé , Nathalie Lebrun
EMF, Oct 2018, Gennevilliers, France
Communication dans un congrès hal-02874500v1
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Moments d'exposition des connaissances à l'université : le cas de la notion de limite

Nicolas Grenier-Boley , Stéphanie Bridoux , Christophe Hache
First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-01337896v1
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CARACTÉRISATION DIDACTIQUE DE L'ÉVOLUTION DES CONTENUS A ENSEIGNER LORS DES TRANSITIONS – DEUX EXEMPLES D'UNE MEME NOTION ABORDEE AVANT ET APRES UNE TRANSITION (SYMETRIE ET FONCTION)

Aurélie Chesnais , Nicolas Grenier-Boley , Julie Horoks , Aline Robert
EMF 2015, Oct 2015, Alger, Algérie
Communication dans un congrès hal-01720627v1
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Introduction aux concepts de limite de fonction et de suite en première année d'université : adaptation de deux ingénieries

Nicolas Grenier-Boley , Stéphanie Bridoux , Martine de Vleeschouwer , Viviane Durand-Guerrier , Denise Grenier
EMF 2015, Oct 2015, Alger, Algérie. pp.666-676
Communication dans un congrès hal-01720511v1
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L'algèbre abstraite est-elle difficile parce qu'elle est abstraite ?

Renaud Chorlay , Nicolas Grenier-Boley
Fabrice Vandebrouck; Marie-Line Gardes. École d'été de didactique des mathématiques 21, Oct 2021, Ile de Ré, France. , Nouvelles perspectives en didactique des mathématiques - Preuve, Modélisation et Technologies Numériques. Volume des séminaires et posters des actes de EE21, 2023
Poster de conférence hal-04454280v1
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Groupe de Witt d'une algèbre simple centrale à involution

Nicolas Grenier-Boley
Anneaux et algèbres [math.RA]. Université de Franche Comté, 2004. Français. ⟨NNT : ⟩
Thèse tel-02415761v1
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La recherche en mathématiques : une ressource pour les didacticiens ?

Nicolas Grenier-Boley
Anneaux et algèbres [math.RA]. Université Paris Diderot (Paris 7) Sorbonne Paris Cité, 2019
HDR tel-02418563v1