Skip to Main content

Researcher identifiers

Number of documents

40

Nicolas Décamp


Senior Lecturer

Main research topics

  • Exploration of some links between history of science and physics education
  • Co-development of critical attitude and conceptual understanding

Current responsibilities

  • Responsible for the physics-chemistry Master MEEF (INSPE de Paris)
  • Member of the scientific council of the physics department  (Université de Paris)
  • Co-leader of the IREM group : Measuring in physics and chemistry
  • Member of the UdPPC council

Current PhD students

  • Helmy Chekir (co-direction Olivier Darrigol & Cécile de Hosson)
  • Anne Boulais (co-direction Cécile de Hosson)
  • Sylviane Pompéi (co-direction Cécile de Hosson)

Doctoral students having defended under my (co)direction

  • Alice di Fabio (co-direction Cécile de Hosson)
  • Charlotte de Varent (co-direction Christine Proust)
  • Luz Helena Martinez Barrera (co-direction Cécile de Hosson)


Journal articles23 documents

  • Laurence Bordenave, Cécile de Hosson, Nicolas Decamp. Petit panorama de la BD « scientifique ». Les Cahiers pédagogiques. Coll. hors-série numériques, Service d'édition et de vente des publications de l'Education nationale, 2021, Enseigner la science aujourd'hui, 58, pp.67-69. ⟨hal-03476146⟩
  • Emmanuel Rollinde, Nicolas Décamp, Catherine Derniaux. Should frames of reference be enacted in astronomy instruction?. Physical Review Physics Education Research, 2021, 17 (1), ⟨10.1103/PhysRevPhysEducRes.17.013105⟩. ⟨hal-03252842⟩
  • Laurence Viennot, Nicolas Decamp. Au magasin des explications en sciences physiques : comment choisir ? L’exemple des piles. Bulletin de l'Union des Physiciens (1907-2003), Union des physiciens, 2021, 115 (1035), pp.669-679. ⟨hal-02965484⟩
  • Nicolas Décamp, Cécile de Hosson. Ératosthène et Anaxagore dans l'enseignement scientifique. Embûches et opportunités.. Images des Mathématiques, CNRS, 2020, https://images.math.cnrs.fr/Eratosthene-et-Anaxagore-dans-l-enseignement-scientifique.html. ⟨hal-02616437⟩
  • C. de Hosson, Laurence Bordenave, Pierre-Laurent Daures, Nicolas Decamp, Christophe Hache, et al.. Quand l’élève devient auteur.e : analyse didactique d’ateliers BD-sciences. Tréma, Montpellier : IUFM de Montpellier, 2019, ⟨10.4000/trema.4895⟩. ⟨hal-02102984⟩
  • Laurence Viennot, Nicolas Décamp. Activation of a critical attitude in prospective teachers: From research investigations to guidelines for teacher education. Physical Review Physics Education Research, 2018, 14 (1), ⟨10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.010133⟩. ⟨hal-01817093⟩
  • Laurence Viennot, Nicolas Décamp. The transition towards critique: discussing capillary ascension with beginning teachers. European Journal of Physics, European Physical Society, 2018, ⟨10.1088/1361-6404/aab33f⟩. ⟨hal-01738735⟩
  • C. de Hosson, Laurence Bordenave, Pierre-Laurent Daures, Nicolas Décamp, Christophe Hache, et al.. Communicating science through the Comics & Science Workshops: the Sarabandes research project. JCOM : Journal of Science Communication, SISSA, Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati, 2018, 17, 2, ⟨10.22323/2.17020203⟩. ⟨hal-01800673⟩
  • Laurence Viennot, Nicolas Décamp. Codevelopment of conceptual understanding and critical attitude: toward a systemic analysis of the survival blanket. European Journal of Physics, European Physical Society, 2016, 37 (1), ⟨10.1088/0143-0807/37/1/015702⟩. ⟨hal-01738694⟩
  • Laurence Viennot, Nicolas Décamp. Conceptual and critical development in student teachers: first steps towards an integrated comprehension of osmosis. International Journal of Science Education, Taylor & Francis (Routledge), 2016, 38 (14), pp.2197 - 2219. ⟨10.1080/09500693.2016.1230793⟩. ⟨hal-01738709⟩
  • Cécile de Hosson, Nicolas Décamp, Philippe Colin. L'usage des exemples dans l'enseignement de la physique à l'université : un marqueur de l'identité pédagogique des enseignants-chercheurs?. Recherches en éducation, Université de Nantes, 2016, L'usage du cas et de l'exemple dans l'enseignement supérieur: pratiques, apprentissages et rapport aux savoirs, 27, pp.19-34. ⟨hal-03197180⟩
  • Jean-Marie Boilevin, Nicolas Décamp, Alice Delserieys, Cécile de Hosson, Alain Jameau, et al.. La recherche en didactique de la physique. Former des maîtres, Syndicat national des professeurs d'écoles normales - [ Fédération de l'Education nationale ], 2015, 631, pp.12-13. ⟨hal-02536855⟩
  • Nicolas Décamp, Laurence Viennot. Co-development of Conceptual Understanding and Critical Attitude: Analyzing texts on radiocarbon dating. International Journal of Science Education, Taylor & Francis (Routledge), 2015, 37 (12), pp.2038-2063. ⟨10.1080/09500693.2015.1061720⟩. ⟨hal-01740671⟩
  • C. de Hosson, Nicolas Décamp. Une reconstruction historique du concept macroscopique de pression atmosphérique pour la préparation d’un dossier documentaire utilisable en classe de sciences physiques. Bulletin de l'Union des Physiciens (1907-2003), Union des physiciens, 2015. ⟨hal-01663263⟩
  • Luz Helena Martinez Barrera, C. de Hosson, Nicolas Décamp. Construire un problème : un premier pas vers l'investigation en sciences. Analyse d'une formation d'enseignants de primaire en contexte français et colombien. Recherches en éducation, Université de Nantes, 2015. ⟨hal-01663272⟩
  • C. de Hosson, Nicolas Décamp, Emilie Morand, Aline Robert. Approcher l’identité professionnelle d’enseignants universitaires de physique, un levier pour initier des changements de pratiques pédagogiques. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , ENS Éditions, 2015. ⟨hal-01442122⟩
  • C. de Hosson, Nicolas Decamp, Julien Browaeys. Contribution à la rénovation des programmes de physique (lycée / collège) La nécessaire place des mathématiques dans l'enseignement de la physique. Bulletin de l'Union des Physiciens (1907-2003), Union des physiciens, 2015. ⟨hal-01663275⟩
  • C. de Hosson, Nicolas Décamp. Using Ancient Chinese and Greek Astronomical Data: A Training Sequence in Elementary Astronomy for Pre-Service Primary School Teachers. Science and Education, Springer Verlag, 2014, 23 (4), pp.809-827. ⟨10.1007/s11191-013-9625-2⟩. ⟨hal-01771443⟩
  • Nicolas Decamp, C. de Hosson. Implementing Eratosthenes’ Discovery in the Classroom: Educational Difficulties Needing Attention. Science and Education, Springer Verlag, 2012, 21 (6), pp.911-920. ⟨10.1007/s11191-010-9286-3⟩. ⟨hal-01663445⟩
  • Nicolas Décamp, C. de Hosson. Quelques éléments historiques et didactiques sur l'expérience d'Ératosthène. Bulletin de l'Union des Physiciens (1907-2003), Union des physiciens, 2011. ⟨hal-01663442⟩
  • C. de Hosson, Nicolas Décamp. LA PROCÉDURE DE LA MESURE DU PÉRIMÈTRE TERRESTRE PAR LA MÉTHODE DITE « D'ÉRATOSTHÈNE » : UN SUPPORT POUR UNE RECONSTRUCTION DIDACTIQUE. Grand N, Revue de mathématiques, de sciences et technologie pour les maîtres de l’enseignement primaire, IREM de Grenoble, 2011, 87, pp.77 - 91. ⟨hal-01663284⟩
  • Nicolas Décamp, F. Malara. Particle Acceleration and Intermittent Turbulence in Coronal Loops. The Astrophysical Journal, American Astronomical Society, 2006, 637 (1), pp.L61-L64. ⟨10.1086/500450⟩. ⟨hal-03197200⟩
  • Nicolas Décamp, J. Le Bourlot. Interstellar turbulent velocity fields: Scaling properties, synthesis and effects on chemistry. Astronomy and Astrophysics - A&A, EDP Sciences, 2002, 389 (3), pp.1055-1067. ⟨10.1051/0004-6361:20020613⟩. ⟨hal-03197207⟩

Conference papers7 documents

  • Arnaud Lucas, Luz Helena Martinez Barrera, Nicolas Décamp. Praxéologies de la réfraction de la lumière : analyse comparée en lycée général et professionnel. 11e rencontres scientifiques de l’ARDiST, Mar 2021, Bruxelles, Belgique. ⟨hal-03740546⟩
  • Patricia Crépin-Obert, Sophie Canac, Renaud Chorlay, Camille Roux-Goupille, Nicolas Décamp, et al.. Analyse de séances « ordinaires » intégrant l'histoire des sciences. Regards croisés sur quatre pratiques enseignantes en sciences et en mathématiques. 11e rencontres scientifiques de l'ARDiST, Mar 2021, Bruxelles, Belgique. pp.55-62. ⟨hal-03134799⟩
  • Arnaud Lucas, Luz Helena Martinez Barrera, Nicolas Décamp. Praxéologies de la réfraction de la lumière: analyse comparée en lycée général et professionnel. 11e rencontres scientifiques de l'ARDiST, Mar 2021, Bruxelles, Belgique. pp.627-636. ⟨hal-03197420⟩
  • Nicolas Décamp, Emmanuel Rollinde, Catherine Derniaux. Une expérimentation concernant l’étude des changements de référentiels. La cognition incarnée au service de l'apprentissage de la cinématique. 11e rencontres scientifiques de l'ARDiST, Mar 2021, Bruxelles, Belgique. pp.761-767. ⟨hal-03008391v2⟩
  • Emmanuel Rollinde, N Decamp. Enacting planets to learn physics. GIREP-MPTL 2018, Jul 2018, San Sebastian, Spain. pp.012011, ⟨10.1088/1742-6596/1287/1/012011⟩. ⟨hal-02270587⟩
  • C. de Hosson, Laurence Bordenave, Nicolas Decamp, Christophe Hache. Learning Science through the Conception of Comics: the SARABANDES Research. Learning Science through the Conception of Comics: the SARABANDES Research Project, Mar 2014, Florence, France. pp.1. ⟨hal-01006216⟩
  • C. de Hosson, Nicolas Décamp, Emilie Morand, Aline Robert. Exploration de pratiques pédagogiques déclarées dans l’enseignement supérieur : enquête semi-quantitative auprès d’enseignants-chercheurs de physique. Rencontres de l'ARDIST. 8e rencontre de l'association pour la recherche en didactique des sciences et des technologies, 2014, Marseille, France. ⟨hal-01663287⟩

Books2 documents

  • Laurence Viennot, Nicolas Décamp. Developing critical thinking in Physics – The apprenticeship of critique. Springer, 7, 2020, Contributions from Science Education Research, 978-3-030-43773-2. ⟨10.1007/978-3-030-43773-2⟩. ⟨hal-03197431⟩
  • Laurence Viennot, Nicolas Décamp. L'apprentissage de la critique - Développer l'analyse critique en physique. EDP Sciences; UGA Éditions. 2019, 9782759823833. ⟨hal-03197436⟩

Book sections5 documents

  • Laurence Viennot, Nicolas Décamp. Critiquing Explanations in Physics: Obstacles and Pedagogical Decisions Among Beginning Teachers. Jenaro Guisasola & Kristina Zuza. Research and Innovation in Physics Education: Two Sides of the Same Coin, Springer, pp.71-77, 2020, Challenges in Physics Education, 978-3-030-51181-4. ⟨10.1007/978-3-030-51182-1_6⟩. ⟨hal-03197430⟩
  • Laurence Viennot, Nicolas Decamp. Concept et critique : lignes enchevêtrées des dynamiques d'apprentissage en physique. J.C.S. Lévy et Salomon Ofman:. L’avenir de la complexité et du désordre,, Editions Matériologiques, pp. 142-152., 2019, 978-2-37361-182-3. ⟨hal-02122319⟩
  • Laurence Viennot, Nicolas Décamp. Concept and critique: Two intertwined routes for intellectual development in science ref: Viennot, L. & Décamp, N. 2018. Concept and critique: Two intertwined routes for intellectual development in science. In Complementary and Converging Perspectives on Conceptual Change, T. Amin and O. Levrini, New York: Routledge, 190-197. T. Amin and O. Levrini,. Converging Perspectives on Conceptual Change Mapping an Emerging Paradigm in the Learning Sciences, Routledge,, pp.190-197, 2018. ⟨hal-01738940⟩
  • Nicolas Décamp, C. de Hosson. Approcher l'astronomie mathématique en classe : un exemple d'usage d'éléments d'histoire des cosmologies chinoises et grecques. Les mathématiques et le réel, 2018. ⟨hal-01734845⟩
  • Nicolas Décamp, C. de Hosson. L’eau, un objet d’enseignement des sciences à la physique singulière. L'eau à découvert, 2015. ⟨hal-01663270⟩

Directions of work or proceedings2 documents

  • Cécile de Hosson, Laurence Bordenave, Nicolas Décamp, Pierre-Laurent Daures. Actes de la 2e édition du international colloque Telling Science Drawing Science -TSDS#2. IREM de Paris. Telling Science Drawing Science, May 2019, Angoulême, France. 2020, 978-2-86612-392-5. ⟨hal-02491897⟩
  • Robin Bosdeveix, Philippe Colin, Patricia Crépin-Obert, C. de Hosson, Nicolas Décamp, et al.. Séminaire alpin 2013 du groupe sciences expérimentales du LDAR. Session de travail du groupe du 27 Février au 2 Mars 2013 à La Salle les Alpes (05).. IREM de Paris, 2014, Cahiers du Laboratoire de Didactique André Revuz, 9782866123512. ⟨hal-02111005⟩

Habilitation à diriger des recherches1 document

  • Nicolas Décamp. De l'exploration de quelques liens entre histoire des sciences, compréhension conceptuelle et attitude critique. Enseignement de la physique [physics.ed-ph]. Université de Paris, 2021. ⟨tel-03117071⟩