- 76
- 44
- 3
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Nicolas Balacheff
Nicolas Balacheff - DR CNRS émérite
133
Documents
Affiliations actuelles
Identifiants chercheurs
- nicolas-balacheff
- 0000-0001-7084-3482
- IdRef : 026701723
Site web
- https://nicolas-balacheff.blogspot.com/
- https://nicolas-balacheff.blogspot.fr/
Présentation
Looking back to my career, I can see two periods: Mathematics Education (from 1974 to 1988), Technology Enhanced Learning (since 1988), with a non-empty intersection. In the first case my research focus was on the learning of mathematical proof, in the second case it was learner modelling and its place in the design of learning environments. I am currently working on making a synthesis of both approaches developing a framework for learner modelling bridging research in math. ed. and TEL.
Mes activités de recherches ont eu pour thème principal la didactique des mathématiques (1974-1988), puis les Environnements informatiques pour l'apprentissage humain (EIAH, depuis 1988). Le transition de l'un à l'autre de ces deux thèmes s'est réalisée au cours de collaborations au sein du projet Cabri-géomètre et du PRC-GDR IA. Un fil rouge a guidé de façon permanente mes travaux : l'apprentissage de la preuve dans la classe de mathématique, notamment en amont de l'apprentissage explicite de la démonstration, dans un contexte classique ou utilisant des EIAH.
Publications
- 16
- 10
- 9
- 9
- 7
- 7
- 6
- 5
- 5
- 5
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Apport de la théorie des champs conceptuels à la didactique des mathématiques et de l'informatique (cours)Didactique et Épistémologie des Mathématiques, liens avec l'Informatique et la Physique, dans le Supérieur, GDR DEMIPS, CNRS, Apr 2022, Autrans, France
Communication dans un congrès
hal-04028361v1
|
|
The transition from mathematical argumentation to mathematical proof, a learning and teaching challenge (invited lecture)The 14th International Congress on Mathematical Education, ICMI, Jul 2020, ShangHai, China
Communication dans un congrès
hal-04028346v1
|
|
|
L'argumentation mathématique, précurseur problématique de la démonstrationXXVIe Colloque CORFEM, Jun 2019, Strasbourg, France
Communication dans un congrès
hal-02981131v1
|
The complexity of the epistemological genesis of mathematical proofJoetsu seminar of research in mathematics education., Sep 2018, Singapour & Tokyo, Japan
Communication dans un congrès
hal-02059601v1
|
|
|
Contrôle, preuve et démonstration. Trois régimes de la validationSéminaire national de didactique des mathématiques, Association pour la recherche en didactique des mathématiques (ARDM), Nov 2017, Paris, France. pp.423-456
Communication dans un congrès
hal-02333720v1
|
ck¢, origine, cadrage théorique, utilisations et questions.Séminaire du Laboratoire de didactique André Revuz, Apr 2015, Paris, France
Communication dans un congrès
hal-02059625v1
|
|
Complexity of the epistemological and didactical genesis of mathematical proofCINVESTAV doctoral colloquium, Sep 2015, Mexico, France
Communication dans un congrès
hal-02059614v1
|
|
L’effet MOOC, ou comment le fruit du hasard pourrait devenir un standardEntretiens Jacques Cartier, Forum international d'éducation ouverte en ligne, Oct 2014, Ottawa, Canada
Communication dans un congrès
hal-02059628v1
|
|
|
Multidisciplinarity vs. Multivocality, the case of "Learning Analytics"LAK 2013 - International Conference on Learning Analytics and Knowledge, Apr 2013, Leuven, Belgium. pp.5-13, ⟨10.1145/2460296.2460299⟩
Communication dans un congrès
hal-00805362v1
|
|
cK¢, a model to reason on learners' conceptionsPME-NA 2013 - Psychology of Mathematics Education, North American Chapter, Nov 2013, Chicago, IL, United States. pp.2-15
Communication dans un congrès
hal-00853856v1
|
Students' Problem Appropriation in a Persistent and Multi-Modal Simulation - Interaction AnalysisLatin American Conference on Learning Objects and Technology Enhanced Learning (LACLO 2010), Latin American Community on Learning Objects, Sep 2010, Sao Paulo, Brazil
Communication dans un congrès
hal-00948751v1
|
|
|
Authenticity in learning game: how it is designed and perceivedEC-TEL, 2010, Barcelona, Spain. pp.10
Communication dans un congrès
hal-00593062v1
|
Student's Problem Appropriation in an Epidemiology Game3rd European conference on Game based learning, Oct 2009, Graz, Austria. pp.135-144
Communication dans un congrès
hal-00998135v1
|
|
Les étudiants jouent mais à quel jeu jouent-ils ?4ème Conférence francophone sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 09), 2009, Le Mans, France. pp.11-26
Communication dans un congrès
hal-00998137v1
|
|
An immersive experience in public health with a full-scale, distributed and persistent simulationProceeding of ISAGA 2009- 40th Annual Conference of the International Simulation and Gaming Association Conference, June 29th-July 3rd, 2009, Singapore ISAGA 2009, 2009, Unknown, Singapore. (2 p.)
Communication dans un congrès
hal-00948778v1
|
|
Les étudiants jouent mais à quel jeu jouent-il ?Actes du workshop Jeux Sérieux de la conférence EIAH 2009, 2009, Le Mans, France. 10 p
Communication dans un congrès
hal-00948840v1
|
|
Students Problem Appropriation in an Epidemiology GameProceeding of ECGBL 2009 Conference (European Conference on Game-Based Learning), October 12 - 13, 2009, 2009, Graz, Austria. 10 p
Communication dans un congrès
hal-00948779v1
|
|
|
Learning aware environment: a Laboratorium of epidemiological studiesAdaptive Hypermedia, 2008, Hannover, Germany. pp.10
Communication dans un congrès
hal-00591617v1
|
|
For a renewed academy industry research partnershipeLearning Conference 2005, 2005, Brussels, Belgium. 5 p
Communication dans un congrès
hal-00190266v1
|
G1 : 1 scenarios: Envisioning the context for WMTE in 2015Proceeding of the 3rd IEEE International Workshop on Wireless and Mobile Technologies in Education, November, 2005, Japan, 2005, Tokushima, Japan. pp.n.a
Communication dans un congrès
hal-00962015v1
|
|
|
Knowledge, the keystone of TEL design4th Helenic conference with international participation « Information and communication technologies in education », 2004, Athena, Greece. 10 p
Communication dans un congrès
hal-00190082v1
|
|
cK¢ Modèle de connaissances pour le calcul de situations didactiquesXII° école d'été de didactique des mathématiques, Aug 2003, Corps, France. pp.1-32
Communication dans un congrès
hal-01139408v1
|
|
Perspective française et européenne sur la structuration de la recherche sur les technologies pour l'apprentissage humainTechnologies pour l'Apprentissage et l'Education : Entre Recherche et Usages Pédagogiques, Nov 2003, Paris, France. pp.43-45
Communication dans un congrès
edutice-00000361v1
|
|
A multi-agent and emergent approach to student modellingIOS Press, 2002, pp.98-102
Communication dans un congrès
hal-00003043v1
|
|
The researcher epistemology : A deadlock for educational research on proofConference on Understanding Proof and Proving to Understand 2002, National Taiwan Normal University, Nov 2002, Taipei, Taiwan
Communication dans un congrès
hal-04040063v1
|
|
A modelling challenge : untangling learner knowledgeL'apprentissage, une approche transdisciplinaire (JIOSC 2000), 2000, Orsay, France. pp.7-16
Communication dans un congrès
hal-00190292v1
|
Impacto da descoberta dirigida telepresencial nos ambientes interativos de aprendizagemActes du VIII Simpósio brasileiro de informática na educação, 1997, São José dos Campos (Brasil), Unknown Region
Communication dans un congrès
hal-01437209v1
|
|
|
Construction of meaning and teacher control of learningWorking Conference on Secondary School Mathematics in the World of Communication Technology: Learning, Teaching and The curriculum, IFIP TC3 / WG3.1, Oct 1997, Grenoble, France. pp.111-120
Communication dans un congrès
hal-01861184v2
|
|
Explication et préceptorat, à propos d'une étude de cas dans TéléCabriExplication et EIAO, actes de la journée du 26 janvier 1996 (PRC-IA), 1996, Paris, France. pp.37-50
Communication dans un congrès
hal-00190416v1
|
|
TéléCabri, un environnement pour le préceptorat à distance.Colloque Enseignement et formation à distance, multimédia, 1996, Sophia Antipolis, France. pp.43-51
Communication dans un congrès
hal-00190275v1
|
Evaluation of ITS Design: The Case of Shiva-géographeIntelligent Learning Environments in Geography. (NATO ASI Series) NATO ASI Intelligent Learning Environments in Geography, 1995, Montpellier, France. 21 p
Communication dans un congrès
hal-00962027v1
|
|
|
Conception, connaissance et conceptSéminaire de l'équipe DidaTech, IMAG, 1995, Grenoble, France. pp.219-244
Communication dans un congrès
hal-01072247v1
|
|
Evaluation of ITS Design: The Case of Shiva-géographeNATO ASI Intelligent Learning Environments in Geography, 1995, Montpellier, France. 21 p
Communication dans un congrès
hal-00190415v1
|
Analyse du rôle de l'enseignant dans une situation de préceptorat à distance : TéléCabriVIIIème école d'Eté de Didactique des Mathématiques, 1995, Sainte-Sauves d Auvergne, France. pp.47-56
Communication dans un congrès
hal-00962030v1
|
|
|
Didactique computationnelle,évocation d'un projet de rechercheSéminaire IRMAR - Institut de Recherche Mathématique de Rennes, 1994, Rennes, France
Communication dans un congrès
hal-00190647v1
|
|
La transposition informatique, un nouveau problème pour la didactiquecolloque "Vingt ans de didactique des mathématiques en France", 15-17 juin 1993, 1993, Paris, France. pp.364-370
Communication dans un congrès
hal-00190646v1
|
|
Artificial Intelligence and Mathematics Education: Expectations and Questions14th Biennal of the Australian Association of Mathematics Teachers, 1993, Perth, Australia. pp.1-24
Communication dans un congrès
hal-00190342v1
|
|
Contribution de la didactique et de l'épistémologie aux recherches en EIAOXIII Journées francophones sur l'informatique, Jul 1991, Genève, France. pp.9-38
Communication dans un congrès
hal-01027408v1
|
|
A study of students' proving processes at the junior high school levelSecond UCSMP international conference on mathematics education, 1988, Chicago, United States
Communication dans un congrès
hal-01652045v2
|
|
Le contrat et la coutume : deux registres des interactions didactiquesPremier colloque franco-allemand de didactique des mathématiques et de l'informatique, Nov 1986, Luminy, France. pp.15-26
Communication dans un congrès
hal-01286492v1
|
|
Construction des connaissances mathématiques, l’approche de Imre LakatosSéminaire d'histoire et didactique des mathématiques, Régis Gras, 1982, Rennes, France. pp.1-12
Communication dans un congrès
hal-02095927v1
|
L'informatique à l'interface de l'activité humaine et socialeBalacheff, Nicolas and Garbay, Catherine. Hermès, 29, pp.258, 2010, Technique et Science Informatiques
Ouvrages
hal-00948845v1
|
|
Technology-Enhanced Learning. Principles and products.Springer, pp.324, 2009, 978-1-4020-9827-7
Ouvrages
hal-00998123v1
|
|
Technology Enhanced Learning. Principles and products. Berlin: SpringerBalacheff, Nicolas and Ludvigsen, Sten and De Jong, Ton and Lazonder, Ard and Barnes, Sally. Springer Verlag, pp.n.a., 2009
Ouvrages
hal-00948847v1
|
|
Didactical and epistemological perspectives on mathematical proof.Mariotti, M.A. and Balacheff, Nicolas. Springer Verlag, pp.n.a., 2008, ZDM Mathematics Education
Ouvrages
hal-00962088v1
|
|
|
Technologies pour l'Apprentissage et l'Education : Entre Recherche et Usages PédagogiquesCNRS ACI Ecole et Sciences Cognitives ; Direction de la Technologie, MENRJ ; CNRS, RTP 39, 2003
Ouvrages
edutice-00000318v1
|
|
Procesos de prueba en los alumnos de matemáticasuna empressa docente, pp.200, 2000
Ouvrages
hal-00520133v1
|
Formation mathématique des instituteursCEDIC, 1981, 2-7124-0162-X
Ouvrages
hal-01716727v1
|
AI for the Learning of MathematicsPhilippe R. Richard; M. Pilar Vélez; Steven Van Vaerenbergh. Mathematics Education in the Age of Artificial Intelligence, Springer Nature Switzerland, pp.v-x, 2022, Mathematics Education in the Digital Era, 978-3-030-86908-3
Chapitre d'ouvrage
hal-04018414v1
|
|
|
FranceTon de Jong. Graduating around the globe: Protocols, principles, and traditions for PhD graduations - examples from the learning sciences, Twente University, 2021
Chapitre d'ouvrage
hal-04028390v1
|
|
Proof Technology and Learning in Mathematics: Common Issues and PerspectivesHanna, Gila; Reid, David; de Villiers, Michael. Proof Technology in Mathematics Research and Teaching, Springer, pp.349-365, 2019, 978-3-030-28483-1
Chapitre d'ouvrage
hal-02333646v1
|
cK¢, un modelo para comprender el entendimiento del estudianteCarlos Armando Cuevas; Magally Martinez; René Gaudalupe Cruz. Tendencias actuales de la enseñanza de la ciencias y la matemáticas, Pearson Educación de México, pp.19-52, 2018, Tendencias actuales en enseñanza de las ciencias, una perspectiva para investigadores y docentes, 978-607-32-4865-5
Chapitre d'ouvrage
hal-02059550v1
|
|
The Grand Challenge of Diversity—A Comment from a Researcher PerspectiveEberle J., Lund K., Tchounikine P., Fischer F. Grand Challenge Problems in Technology-Enhanced Learning II: MOOCs and Beyond, Springer, pp.71-75, 2016, ⟨10.1007/978-3-319-12562-6_15⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-02059390v1
|
|
Agile and productive networking of TEL SMLsEberle J., Lund K., Tchounikine P., Fischer F. Grand Challenge Problems in Technology-Enhanced Learning II: MOOCs and Beyond, Springer, pp.49-53, 2015, ⟨10.1007/978-3-319-12562-6_11⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-02059412v1
|
|
Technology-supported representation-fitnessFischer, F., Wild, F., Sutherland, R., Zirn, L. Grand Challenges in Technology Enhanced Learning. Outcomes of the 3rd Alpine Rendez-Vous (pp.6-8). Springer Briefs in Education., Springer, pp.6-8, 2014
Chapitre d'ouvrage
hal-02059496v1
|
|
Semiotic recommender system for learningFischer, F., Wild, F., Sutherland, R., Zirn, L. Grand Challenges in Technology Enhanced Learning. Outcomes of the 3rd Alpine Rendez-Vous, Springer, pp.27-29, 2014, Springer Briefs in Education, ⟨10.1007/978-3-319-01667-2⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-02059475v1
|
|
Technology-Enhanced Learing: From Thesaurus and Dictionary to Ontology.Jovanović J., Chiong R. Technological and Social Environments for Interactive Learning., Informing Science, pp.1-33, 2014, ISBN 978-1-932886-73-3
Chapitre d'ouvrage
hal-02059511v1
|
|
cK¢, un modèle pour relier connaissance et preuve en didactique des mathématiquesJacques Baillé. Du mot au concept. Preuve, Presses Universitaires de Grenoble, pp.9-32, 2011, Le séminaire - Sciences de l'éducation, 978-2-7061-1654-4
Chapitre d'ouvrage
hal-00998014v1
|
|
|
cK¢, un modèle pour relier connaissance et preuve en didactique des mathématiquesJacques Baillé. Du mot au concept : Preuve, PUG, pp.9-32, 2011
Chapitre d'ouvrage
hal-01567192v1
|
|
Bridging knowing and proving in mathematics An essay from a didactical perspectiveHanna G., Jahnke H. N., Pulte H. Explanation and Proof in Mathematics, Springer, pp.115-135, 2010, 978-1-4419-0575-8. ⟨10.1007/978-1-4419-0576-5_9⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-00964926v1
|
Modeling students' conceptions: the case of functionsFernando Hitt, Derek Holton, Patrick W. Thompson. Research in Collegiate Mathematics Education VII, CBMS Conference board of the Mathematical Sciences, pp.207-234, 2010, Issues in Mathematics Education, 978-0-8218-4996-5
Chapitre d'ouvrage
hal-00998040v1
|
|
|
Proving and Knowing in Public: What Counts as Proof in a ClassroomMaria L. Blanton; Despina A. Stylianou. Teaching and learning proofs across the Grades. A K-16 perspective, Routledge, pp.40-70, 2009, Studies in Mathematical Thinking and Learning Series, 978-0-415-98984-8
Chapitre d'ouvrage
hal-00998146v1
|
Explanation and Proof in Mathematics: Philosophical and Educational Perspectives.Hanna, G. and Jahnke, H.N. and Pulte, H.B. n.a., Bridging knowing and proving in mathematics. An essay from a didactical perspective., Berlin: Springer, 2009
Chapitre d'ouvrage
hal-00948812v1
|
|
Teaching and learning proof across the gradesStylianou, D.A. and Blanton, M.L. and E.J., Knuth. n.a., Proving and knowing in public, Routledge, pp.40-63, 2009
Chapitre d'ouvrage
hal-00948813v1
|
|
Environnements Informatiques et Apprentissage HumainGrandbastien, Monique and Labat, Jean-Marc. Environnements Informatiques et Apprentissage Humain, Hermès-Lavoisier, pp.47-68, 2006, Collection IC2
Chapitre d'ouvrage
hal-00962039v1
|
|
Les EIAH à la lumière de la didactiqueMonique Grandbastien; Jean-Marc Labat. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Hermès, pp.47-68, 2006, 2-7462-1171-8
Chapitre d'ouvrage
hal-04144293v1
|
|
Communication et connaissanceGanascia, Jean-Gabriel. Communication et connaissance, CNRS éditions, pp.126-130, 2006
Chapitre d'ouvrage
hal-00962038v1
|
|
|
Computer-based learning environment in mathematicsAlan Bischop. International Handbook of Mathematics Education, Kluwer Academic publisher, pp.469-501, 1997
Chapitre d'ouvrage
hal-01775249v1
|
Advanced Educational Technologies : Knowledge RevisitedTom Liao. Advanced Educational Technology : research issues and future potential, Springer Verlag, pp.1-20, 1993, NATO ASI series
Chapitre d'ouvrage
hal-00190718v1
|
|
|
Benefits and limits of social interaction: The case of mathematical proofAlan J. Bishop; Stieg Mellin-Olsen; Joop Dormolen van. Mathematical Knowledge: Its Growth Through Teaching, 10, Kluwer Academic Publishers, pp.175-192, 1991, Mathematics education library
Chapitre d'ouvrage
hal-01550051v1
|
|
Treatment of refutations: aspects of the complexity of a constructivist approach to mathematics learningErnst von Glasersfeld. Radical Constructivism in Mathematics Education, Kluwer Academic Publishers, pp.89-110, 1991
Chapitre d'ouvrage
hal-01695305v1
|
|
Transferring Kaleidoscope members' activities research into economic outcomes2007
Autre publication scientifique
hal-00592672v1
|
|
Kaleidoscope Impact and lessons learned. A position paper2007
Autre publication scientifique
hal-00592671v1
|
|
Baghera Assessment Project, designing an hybrid and emergent educational society2003
Autre publication scientifique
hal-00190323v1
|
|
Students conceptions: an introduction to a formal characterization2002
Autre publication scientifique
hal-00001510v2
|
|
Students conceptions: an introduction to a formal characterization2002
Autre publication scientifique
hal-00190425v1
|
|
Didactique computationnelle, évocation d'un projet de recherche.1994
Autre publication scientifique
hal-00190424v1
|
|
Dévolution d'un problème et construction d'une conjecture. Le cas de "La somme des angles d'un triangle"1987
Autre publication scientifique
hal-04018697v1
|
|
Rapport de fin de projet de l'ACI : Ecole et Sciences Cognitives - Modélisation cognitive d'élèves en algèbre et construction de stratégies d'enseignement dans un contexte technologique2005
Pré-publication, Document de travail
hal-00086836v1
|
|
Knowledge, the keystone of TEL design2004
Pré-publication, Document de travail
hal-00008243v1
|
|
The First Four Years (2007-2010) and Beyond - Volume 1: Research Program and Activity Report2011
Rapport
hal-00773168v1
|
Proposition d'une unité mixte de recherche 2007-2010, CNRS-INP-INRIA-UJF-UPMF[Research Report] RR-LIG-001, 2009
Rapport
hal-00953480v1
|
|
Les graphes de démonstration : outil pour l'étude des démonstrations naturellesModélisation et simulation. Institut National Polytechnique de Grenoble - INPG; Université Joseph-Fourier - Grenoble I, 1978. Français. ⟨NNT : ⟩
Thèse
tel-00287846v1
|
|
Une étude des processus de preuve en mathématique chez des élèves de collègeModélisation et simulation. Institut National Polytechnique de Grenoble - INPG; Université Joseph-Fourier - Grenoble I, 1988
HDR
tel-00326426v1
|