Number of documents

15

Nathalie Heinich


            Nathalie HEINICH est sociologue au CNRS (Paris). Outre de nombreux articles, elle a publié près d’une quarantaine d’ouvrages, traduits en quinze langues, portant sur le statut d'artis­te et d'auteur (La Gloire de Van Gogh, Du peintre à l’artiste, Le Triple jeu de l’art contemporain, Etre écrivain, L’Elite artiste, De l’artification, Le Paradigme de l’art contemporain) ; les identités en crise (États de femme, L’Épreuve de la grandeur, Mères-filles, Les Ambivalences de l’émancipation féminine, Ce que n’est pas l’identité) ; l'histoire de la sociologie (La Sociologie de Norbert Elias, Ce que l'art fait à la sociologie, La Sociologie de l'art, Pourquoi Bourdieu, Le Bêtisier du sociologue, Dans la pensée de Norbert Elias, La Sociologie à l’épreuve de l’art); et les valeurs (La Fabrique du patrimoine, De la visibilité, Des valeurs). Elle a par ailleurs publié deux récits autobiographiques : Maisons perdues et Une histoire de France.


Journal articles3 documents

  • Nathalie Heinich. Sublimating Resentment: Following Elias along Five Paths toward Another Sociology. Human Figurations, 2013, 2 (3), http://hdl.handle.net/2027/spo.11217607.0002.302. ⟨hal-01202841⟩
  • Nathalie Heinich, Roberta Shapiro. When is artification ?. Contemporary Aesthetics, Contemporary Aesthetics, 2012, http://www.contempaesthetics.org/newvolume/p./article.php?articleID=639. ⟨hal-01202847⟩
  • Nathalie Heinich. What is an Artistic Event ? A New Approach to the Sociological Discourse. Boekman Cahier, 2000, pp.159-168. ⟨hal-01202813⟩

Book sections12 documents

  • Nathalie Heinich. The Art of Inflicting Suffering: Animals and Spectators in the Crucible of Contemporary Art. Ratiba Hadj - Moussa; Michael Nijhawan. Suffering, Art and Aesthetics, Palgrave, 2014. ⟨hal-01224483⟩
  • Nathalie Heinich. Practices of contemporary art : a pragmatic approach to a new artistic paradigm. Tasos Zembylas. Artistic Practices. Social Interactions and Cultural Dynamics , Routledge, 2014. ⟨hal-01224472⟩
  • Nathalie Heinich. Five Misunderstandings of Elias’ Thought . François Dépelteau; Tatiana Savoia Landini. Norbert Elias & Social Theory, Palgrave Macmillan, 2013. ⟨hal-01224498⟩
  • Nathalie Heinich. Sociologies of Art: With and Against Art History. Matthew Rampley; Thierry Lenain. Art History and Visual Studies in Europe. Transnational Discourses and National Frameworks, Brill, pp.185 - 195, 2012. ⟨hal-01224499⟩
  • Nathalie Heinich. Paradigm or model : Van Gogh’s Heirs, or the Paradoxes of Authenticity. Goghmodern. Vincent Van Gogh and Contemporary Art, catalogue du Stedelijk Museum , NAI Publishers, 2003. ⟨hal-01224504⟩
  • Nathalie Heinich. The Van Gogh Effect. Jeremy Tanner. The Sociology of Art, a Reader , Routledge, 2003. ⟨hal-01224519⟩
  • Nathalie Heinich. Baquié at Malpassé: an «Adventure» in Contemporary Iconoclasm ? . Bruno Latour; Peter Weibel. Iconoclash , Cambridge University Press, 2002. ⟨hal-01224521⟩
  • Nathalie Heinich. From Rejection of Contemporary Art to Culture War. Michèle Lamont; Laurent Thévenot. Rethinking Comparative Cultural Sociology. Repertoires of Evaluation in France and the United States, Cambridge University Press, 2000. ⟨hal-01224524⟩
  • Nathalie Heinich. The Sociology of Contemporary Art: Questions of Method. Jean-Marie Schaeffer. Think Art. Theory and Practice in the Art of Today , Witte de With, 1998. ⟨hal-01224529⟩
  • Nathalie Heinich. Outside Art and Insider Artists: Gauging public reactions to contemporary art. Vera Zolberg; Joni Cherbo. Outsider Art and Insider Artists, Cambridge University Press, 1997. ⟨hal-01224531⟩
  • Nathalie Heinich. From Museum Curator to Exhibition. Reesa Greenberg; Sandy Nairne; Bruce Ferguson. Thinking about exhibitions, Routledge, 1996. ⟨hal-01224536⟩
  • Nathalie Heinich. The Pompidou Center and its Public: The Limits of an Utopian Site. Robert Lumley. The Museum Time Machine, Comedia; Routledge, 1989. ⟨hal-01224539⟩