Accéder directement au contenu

Mônica Macedo-Rouet

Professeure des universités en psychologie
67
Documents
Affiliations actuelles
  • 1003413
  • 1003467
Identifiants chercheurs
Contact

Domaines de recherche

Education Psychologie Sciences de l'information et de la communication

Publications

What research is important today in human development, learning and education? JSED Editors’ reflections and research calls ( ¿Qué investigación es importante hoy día en desarrollo humano, aprendizaje y educación? Reflexiones y llamamientos de investigación de los Editores de JSED )

Alfredo Bautista , Raquel Cerdán , Rocío García-Carrión , Analía Salsa , Daniela Aldoney
Infancia y Aprendizaje, 2023, 46 (1), pp.1-38. ⟨10.1080/02103702.2022.2137980⟩
Article dans une revue hal-04064883v1

Between trust and mistrust: Source evaluation behaviours of Brazilian and French adolescents searching for scientific information on the Web

Washington Castilhos , Mônica Macedo-Rouet , Luisa Massarani , Carla Almeida
Journal of Information Science, 2023, ⟨10.1177/01655515231214⟩
Article dans une revue hal-04353676v1

Adolescents’ evaluation of online scientific information in daily life contexts: when sourcing matters

Mônica Macedo-Rouet , Guilherme Trópia , Washington Castilhos , Luisa Massarani , Vanessa Brasil
International Journal of Science Education, Part B, 2023, ⟨10.1080/21548455.2023.2175625⟩
Article dans une revue hal-04064755v1

When does credibility matter? The assessment of information sources in teenagers navigation regimes

Carla Almeida , Mônica Macedo-Rouet , Vanessa Brasil , Washington Castilhos , Marina Ramalho
Journal of Librarianship and Information Science, 2022
Article dans une revue hal-03790872v1
Image document

Les adolescents face aux défis de l'information numérique : une intervention pour promouvoir l'évaluation critique des sources

Mônica Macedo-Rouet , Ana Pérez , Anna Potocki , Jean-François Rouet
Education & Formation, 2022, e-317, pp.69-79
Article dans une revue hal-03814671v1

El movimiento antivacunas en Brasil y Francia: un análisis de los comentarios en las páginas de Facebook

Vanessa Brasil , Luisa Massarani , Mônica Macedo-Rouet
Razón y Palabra, 2021, 25 (110), ⟨10.26807/rp.v25i110.1750⟩
Article dans une revue hal-03814720v1

La lecture de documents multiples au collège : peut-on enseigner l'évaluation des sources d'informations ?

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
Pratiques : linguistique, littérature, didactique, 2020, pp.185-186. ⟨10.4000/pratiques.8396⟩
Article dans une revue hal-03814723v1
Image document

Are frequent users of social network sites good information evaluators? An investigation of adolescents’ sourcing abilities

Mônica Macedo-Rouet , Ladislao Salmerón , Christine Ros , Ana Pérez , Marc Stadtler
Infancia y Aprendizaje, 2020, Special issue: How adolescents read and learn on the Web: Internal and external factors / Número especial: Cómo leen y aprenden los adolescentes en la red: factores internos y externos, 43 (1), pp.101-138. ⟨10.1080/02103702.2019.1690849⟩
Article dans une revue hal-03100419v1

Introduction to the Special Issue “How adolescents read and learn on the Web: Internal and external factors”

Mônica Macedo-Rouet , Yvonne Kammerer , Raquel Cerdán
Infancia y Aprendizaje, 2020, 43 (1), pp.9-18
Article dans une revue hal-03814735v1

Navigation, argumentation et persuasion dans la vulgarisation de la science en ligne

Mônica Macedo-Rouet , Mary Anne Britt
Polygraphe(s) : approches métissées des actes graphiques, 2020, 2, pp.31-37
Article dans une revue hal-03814727v1

De nombreux alpinistes ont gravi l’Everest

Julie Ayroles , Anna Potocki , Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
Les Cahiers Pédagogiques, 2020, pp.28-30
Article dans une revue hal-03814855v1

La métacognition dans la recherche d’informations en lecture

Julie Ayroles , Anna Potocki , Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
Cahiers Pedagogiques, 2020
Article dans une revue hal-04137803v1
Image document

How Good Is This Page? Benefits and Limits of Prompting on Adolescents’ Evaluation of Web Information Quality

Mônica Macedo‐rouet , Anna Potocki , Lisa Scharrer , Christine Ros , Marc Stadtler
Reading Research Quarterly, 2019, 54, pp.299 - 321. ⟨10.1002/rrq.241⟩
Article dans une revue hal-03103767v1

Science, television, and adolescents: a comparative study of France and Brazil

Vanessa Brasil , Luisa Massarani , Mônica Macedo-Rouet
Educação Pesquisa, 2019, 45, pp.1-21
Article dans une revue hal-03814750v1

The development of source evaluation skills during adolescence: exploring different levels of source processing and their relationships

Anna Potocki , Guillaume de Pereyra , Christine Ros , Mônica Macedo-Rouet , Marc Stadtler
Infancia y Aprendizaje, 2019, 43 (1), pp.19-59. ⟨10.1080/02103702.2019.1690848⟩
Article dans une revue hal-02405957v1

Fostering teenagers' assessment of information reliability: Effects of a classroom intervention focused on critical source dimensions

Ana Perez , Anna Potocki , Marc Stadtler , Mônica Macedo-Rouet , Johanna Paul
Learning and Instruction, 2018, 58, pp.53-64. ⟨10.1016/j.learninstruc.2018.04.006⟩
Article dans une revue hal-02378410v1

Why attend to source information when reading online? The perspective of ninth grade students from two different countries

Johanna Paul , Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet , Marc Stadtler
Computers and Education, 2017, 113, pp.339-354. ⟨10.1016/j.compedu.2017.05.020⟩
Article dans une revue hal-02371967v1

De la culture numérique des jeunes à l’évaluation de l’information

Mônica Macedo-Rouet
Diversité : ville école intégration, 2016, 185, pp.95-99
Article dans une revue hal-03814860v1

Multiple viewpoints increase students' attention to source features in social question and answer forum messages

Ladislao Salmerón , Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
Journal of the Association for Information Science and Technology, 2016, 67 (10), pp.2404-2419. ⟨10.1002/asi.23585⟩
Article dans une revue hal-02091289v1

Erratum to: Improving vocational students’ consideration of source information when deciding about science controversies

Marc Stadtler , Lisa Scharrer , Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet , Rainer Bromme
Reading and Writing, 2016, 29 (8), pp.1699-1699. ⟨10.1007/s11145-016-9679-z⟩
Article dans une revue hal-02372222v1

Teaching Fourth and Fifth Graders to Evaluate Information Sources During Text Comprehension

Mônica Macedo-Rouet , Jason L.G. Braasch , M. Anne Britt , Jean-François Rouet
Cognition and Instruction, 2013, 31 (2), pp.204-226. ⟨10.1080/07370008.2013.769995⟩
Article dans une revue hal-02089803v1

Le multimédia et l’art de la présentation pour l’apprentissage

Mônica Macedo-Rouet
L'École Aujourd'hui, 2012, pp.14-15
Article dans une revue hal-03814866v1

Les diaporamas sont-ils utiles à l’apprentissage ?

Mônica Macedo-Rouet
L'école numérique, 2012, 14, pp.32-33
Article dans une revue hal-03814864v1

The influence of surface and deep cues on primary and secondary school students’ assessment of relevance in Web menus

Jean-François Rouet , Christine Ros , Antonine Goumi , Mônica Macedo-Rouet , Jérôme Dinet
Learning and Instruction, 2011, 21, ⟨10.1016/j.learninstruc.2010.02.007⟩
Article dans une revue hal-01392543v1

De la lecture à la compréhension de documents multiples : processus et difficultés

Jean-François Rouet , Mônica Macedo-Rouet
Argos. La revue des BCD et CDI, 2011, 48, pp.13-16
Article dans une revue hal-03814881v1

Vers l’ergonomie cognitive des outils numériques

Jean-François Rouet , Mônica Macedo-Rouet
L'école numérique, 2011, 10, pp.28-31
Article dans une revue hal-03814871v1

TICE et maîtrise de la langue

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
Réseaux Delay, 2011, 7, pp.B1-B2
Article dans une revue hal-03814875v1

La visioconférence dans l’enseignement : ses usages et effets sur la distance de transaction

Mônica Macedo-Rouet
Distances et savoirs, 2009, 7, pp.65-91
Article dans une revue hal-03814790v1

Student's Performance and Satisfaction with Web vs. paper-based practice quizzes and lecture notes

Mônica Macedo-Rouet , Muriel Ney , Sandrine Charles , Geneviève Lallich-Boidin
Computers and Education, 2009, 53 (2), pp.375-384. ⟨10.1016/j.compedu.2009.02.013⟩
Article dans une revue hal-00583670v1

Informations et documents numériques

Mônica Macedo-Rouet
fenêtres sur cours, 2007, 304, pp.20
Article dans une revue hal-03814884v1
Image document

Un dispositif web pour l'enseignement des mathématiques à l'université : quels impacts sur la performance et la motivation des étudiants ?

Mônica Macedo-Rouet , Sandrine Charles , Muriel Ney , Christophe Batier , Lionel Humblot
STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2006, 13, 17 p
Article dans une revue hal-00190682v1

Vulgarisation scientifique: les revues en ligne

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet , Pierre Fayard , Isaac Epstein
Hermès, La Revue - Cognition, communication, politique, 2004, 39, pp.61-68. ⟨10.4267/2042/9464⟩
Article dans une revue hal-03814801v1

Legibilidade de revistas eletrônicas de divulgação científica

Mônica Macedo-Rouet
Ciência da Informação, 2003, 32 (3), pp.103-112
Article dans une revue hal-03814814v1

Effects of online reading on popular science comprehension

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet , Isaac Epstein , Pierre Fayard
Science Communication, 2003, 25 (2), pp.99-128. ⟨10.1177/1075547003259209⟩
Article dans une revue hal-03814809v1

Enseigner la communication scientifique à des chercheurs et à des journalistes: une chronologie des programmes au Brésil et l'expérience du Labjor/Unicamp

Mônica Macedo-Rouet
Commposite, 2001, 5 (1)
Article dans une revue hal-03814817v1

Revistas eletrônicas de divulgação em saúde: análise de uma experiência pioneira em comunicação

Mônica Macedo-Rouet
Comunicarte, 2000, 17 (23), pp.124-129
Article dans une revue hal-03814831v1

Jornalismo e pesquisa – a trajetória intelectual de Carlos Eduardo Lins da Silva

Edgard Rebouças , Mônica Macedo-Rouet
Comunicação & Sociedade, 2000, 14 (1), pp.455-471
Article dans une revue hal-03814828v1

Carlos Eduardo Lins da Silva - As idéias de um jornalista pesquisador

Mônica Macedo-Rouet
Revista Pensamento Comunicational Latino-americano, 2000, 1 (3)
Article dans une revue hal-03814836v1

Communications schools and the work market in Brazil - Trying to Overcome the Gap Between Education and Praxis

José Marques de Melo , Mônica Macedo-Rouet
Annual Report of UNESCO/UMESP Chair, 1999, 3, pp.205-218
Article dans une revue hal-03814842v1

Teaching information evaluation in self-paced e-learning mode: is distributed practice helpful ?

Mônica Macedo‐rouet , Jean-Marc Meunier , Anna Potocki , Jean-François Rouet
EARLI 2023 Education as a hope in uncertain times, EARLI, Aug 2023, Thessalokini, Greece
Communication dans un congrès hal-04351762v1

Teaching Expert Reading Strategies in Digital Environments to Undergraduates: An Intervention Study

Mônica Macedo-Rouet , Gaston Saux , Anna Potocki , Yann Dyoniziak , Jean-François Rouet
EARLI SIG-2 Conference, Aug 2022, Kiel, Germany
Communication dans un congrès hal-03813914v1

Advanced theory of mind and teenagers’ sourcing skills: specific role in intention attribution

Yann Dyoniziak , Anna Potocki , Mônica Macedo-Rouet , Jean Pylouster , Jean-François Rouet
Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Jul 2022, Online, United States
Communication dans un congrès hal-03814992v1

Contextual and metatextual aspects in multiple document comprehension

Mônica Macedo-Rouet
Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aug 2021, Online, France
Communication dans un congrès hal-03815008v1

Adolescentes e avaliação de informações científicas online

Mônica Macedo-Rouet
Congresso Brasileiro de Divulgação Científica, Oct 2021, Online, Brazil
Communication dans un congrès hal-03815012v1

Online assessment of students' text comprehension: Explorations into the automated scoring of constructed responses

Jean-François Rouet , Peter R. Hastings , Mônica Macedo-Rouet , Anna Potocki , Mary Anne Britt
Annual meeting of the Society for Text and Discourse, Jul 2020, Online, United States
Communication dans un congrès hal-03815000v1

Measuring Adolescents’ Reading Comprehension skills in the Digital Age: contribution of memory-based and textavailable assessment tasks

Mylene Sanchiz , Anna Potocki , Mônica Macedo-Rouet , N. Vibert , Jean-François Rouet
Annual meeting of the Society for Text and Discourse, Jul 2019, New York, United States
Communication dans un congrès hal-03815015v1

Collaboration in cMOOCs: an empirical investigation of students’ exchanges

Reveka Skarpalezou , Mônica Macedo-Rouet , Pascal Nicolas-Le Strat
World Conference on Online Learning, Nov 2019, Dublin, Ireland
Communication dans un congrès hal-03815006v1

Vers une lecture critique des sources sur internet - effets d’une intervention pédagogique auprès d’adolescents en classe de troisième

Mônica Macedo-Rouet , Ana Pérez , Anna Potocki , Marc Stadtler , Ladislao Salmerón
Colloque RUNED18 « Usages du numérique en éducation : regards critiques », Mar 2018, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-03814959v1

What's with that source? A classroom intervention to foster 9th grade students' critical thinking about dimensions of information sources

Mônica Macedo-Rouet , Ana Pérez , Anna Potocki , Marc Stadtler , Johanna Paul
Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aug 2017, Tampere, Finland
Communication dans un congrès hal-03814972v1

Diversité des objectifs de consultation des usagers dans un dispositif audiovisuel dédié à l'Enseignement supérieur et à la Recherche

Emmanuelle Papinot , Mônica Macedo-Rouet , André Tricot
Colloque Pratiques Sociales et Apprentissages/EXPERICE, Jun 2017, Saint-Denis, France
Communication dans un congrès hal-04463285v1

How ninth graders reason about information sources: evidence from German and French students

Mônica Macedo-Rouet , Johanna Paul , Marc Stadtler , Jean-François Rouet
American Educational Research Association 2016 Annual Meeting, Jul 2016, Washington DC, United States
Communication dans un congrès hal-03814980v1

Prompting Teenagers to Justify their Position Towards Conflicting Claims Improves their Assessment of Source Information

Guillaume de Pereyra , Marc Stadtler , Anna Potocki , Johanna Paul , Mônica Macedo-Rouet
American Educational Research Association 2016 Annual Meeting, Jul 2016, Washington DC, United States
Communication dans un congrès hal-03814986v1

Fostering Multiple Document Literacy Skills: an update of MD-SKILLS recent results

Ana Pérez , Anna Potocki , Marc Stadtler , Mônica Macedo-Rouet , Johanna Paul
Workshop on Multiple Documents Literacy, Feb 2015, Oslo (Norway), Norway
Communication dans un congrès hal-04463291v1
Image document

Contenu et utilité des scénarios pédagogiques de la base PrimTICE

Mônica Macedo-Rouet , Jean-Michel Perron
conférence EIAH 2007, Jun 2007, Lausanne, Suisse
Communication dans un congrès hal-00161427v1
Image document

Are well-designed Web sites efficient for learning mathematics at the undergraduate level?

Muriel Ney , Mônica Macedo-Rouet , Sandrine Charles , Geneviève Lallich-Boidin
11th EARLI biennal conference, 2005, Nicosia, Cyprus. pp.472
Communication dans un congrès hal-00190291v1

Qu’apprend-t-on par l’usage du numérique ? Une analyse des apports et limites de l’expérience personnelle pour l’acquisition de nouveaux savoirs

Mônica Macedo-Rouet
J.-L. Le Grand, D. Gentès. Apprendre à se former par l’Expérience, Éditions Petra, pp.123-134, 2021
Chapitre d'ouvrage hal-03814892v1
Image document

Children’s Acquisition of Text Search Strategies: The Role of Task Models and Relevance Processes

Jean-François Rouet , Julie Ayroles , Mônica Macedo-Rouet , Anna Potocki
W.T. Fu and H. van Oostendorp (Eds.); Wai Tat FuHerre van Oostendorp. Understanding and Improving Information Search, Springer International Publishing, pp.185-212, 2020, Human–Computer Interaction Series, ⟨10.1007/978-3-030-38825-6_10⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03453437v1

« La construction des savoirs dans une licence à distance : de la diffusion des cours aux échanges entre enseignants et étudiants », pp. 121-136

Mônica Macedo-Rouet , Anthippi Potolia
L. Massou & N. Lavielle-Gutnik (dir.). Enseigner à l’université avec le numérique. Savoirs, ressources, médiations. Louvain-la-Neuve : De Boeck Supérieur, 2017
Chapitre d'ouvrage hal-03921678v1

La construction des savoirs dans une licence à distance : de la diffusion des cours aux échanges entre enseignants et étudiants

Mônica Macedo-Rouet , Anthippi Potolia
L. Massou, N. Lavielle-Gutnik (eds.). Enseigner à l’université avec le numérique : savoirs, ressources, médiations, De Boeck, pp.121-136, 2017
Chapitre d'ouvrage hal-03814918v1

Les forums de questions-réponses comme ressource pour l’apprentissage informel: Quelle approche critique des sources d'information par les adolescents?

Mônica Macedo-Rouet , Ladislao Salmerón , Jean-François Rouet
O. Las Vergnas (ed.). Le e-learning informel ? Des apprentissages diffus, noyés dans la participation en ligne, Éditions des Archives Contemporaines, pp.39-56, 2017
Chapitre d'ouvrage hal-03814924v1

Qui dit quoi ? L'évaluation des sources, une compétence d'avenir

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet
J. Dinet (ed.). Usages, usagers et compétences informationnelles au XXIème siècle, Hermès Science Lavoisier, pp.97-122, 2008
Chapitre d'ouvrage hal-03814929v1

Acteurs de la recherche sur les technologies de la lecture

Mônica Macedo-Rouet
J.-F. Rouet, B. Germain, I. Mazel (eds.). Lecture et technologies numériques, CNDP/Savoir Livre, pp.221-229, 2006
Chapitre d'ouvrage hal-03814932v1

Jugement de la qualité de documents Web : rôle de l'expertise et de la tâche

Mônica Macedo-Rouet , Jean-François Rouet , Virginie Zampa , Eric Bouin
A. Piolat (Ed.). Lire, écrire, communiquer et apprendre avec Internet, Éditions Solal, pp.463-488, 2006
Chapitre d'ouvrage hal-03814941v1