Skip to Main content

Social networks

Number of documents

62

Mickaël Jury - Présentation et recherche


A un niveau général, mes recherches visent à comprendre comment les rapports dominant/dominé sont maintenus au sein de nos systèmes sociaux. L'hypothèse générale est que le fonctionnement de ces systèmes va impacter le fonctionnement des individus (tant celui des "usagers" que celui des "agents" de ces systèmes) dans le but de maintenir le statu quo.

Concernant les "usagers", une partie de mes recherches s'intéressent notamment à la manière dont ceux-ci régulent leur motivation en fonction du contexte dans lequel ils se trouvent et de leur position sociale dans celui-ci. L'hypothèse principale est que les individus occupant une position de dominant adoptent des stratégies motivationnelles adaptées pour maintenir leur position alors que ceux occupant une position de dominé adoptent, quant à eux, des stratégies motivationnelles inadaptées pour améliorer leur position. 

En outre, concernant les "agents" de ces systèmes, mes recherches visent à comprendre la manière dont ceux-ci peuvent se comporter vis-à-vis des "usagers" dans des situations qui agissent comme une menace pour le statu quo. L'hypothèse est que les individus agissent dans le but de protéger le statu quolorsque celui-ci est menacé en adoptant des cognitions et des comportements permettant de réduire/éliminer cette menace.

Ces recherches sont menées principalement dans le système éducatif où les rapports dominant/dominé sont particulièrement présents (par ex., en fonction du statut socio-économique, du sexe ou de la situation de handicap) et où le contexte joue un rôle déterminant (voir la fonction de sélection du système éducatif ou la politique d'inclusion).

Ces travaux sont (ou ont été) réalisés en collaboration avec : Cristina Aelenei (MCF, Université Paris Descartes), Célénie Brasselet (MCF, ESPE Lille Nord de France), Alisée Bruno (Doctorante, Université Clermont Auvergne), Fabrizio Butera (PU, Université de Lausanne, Suisse), Chen Chen (Assistant Professor, Nanjing Normal University, Chine), Céline Darnon (PU, Université Clermont Auvergne), Caroline Desombre (MCF-HDR, ESPE Lille Nord de France), Benoit Dompnier (MER, Université de Lausanne), Andrew J. Elliot (PU, University of Rochester, USA), Gabriel Mugny (PU, Université de Genève, Suisse), Alain Quiamzade, (MER, Université de Genève, Suisse), Annique Smeding (PU, Université de Savoie Mont-Blanc), Nicolas Sommet (Premier Assistant, Université de Lausanne, Suisse).

 ____

Broadly speaking, my research seeks to understand how the dominant/dominated relationships are maintained in our social systems. The general hypothesis proposes that the very functioning of these systems will impact individuals' functioning (from both "users" and "agents" of these systems) in a way that should help maintain the status quo.

Regarding the "users", a part of my research deals with the way they regulate their motivation according to both the context in which they evolve and the social position they occupy within this one. The main hypothesis is that dominant individuals endorse efficient motivational strategies to maintain their position while dominated individuals endorse inefficient motivational strategies to improve their social position.

Regarding the "agents", my research tries to identify the way these individuals behave toward the "users" in a situation in which the status quo is threatened. The hypothesis assumes that individuals act to protect the status quo through cognitions and behaviors allowing to reduce the threat.

The studies are mainly conducted in the educational system where the dominant/dominated relationships are particularly salient (e.g., according to socioeconomic status, sex, disability) and where the context plays an important role (see the selection function of the educational system or the inclusion policy).

My work is (or was) conducted in collaboration with: Cristina Aelenei (Université Paris Descartes), Célénie Brasselet ( ESPE Lille Nord de France), Alisée Bruno (Université Clermont Auvergne), Fabrizio Butera (Université de Lausanne, Suisse), Chen Chen (Nanjing Normal University, Chine), Céline Darnon (Université Clermont Auvergne), Caroline Desombre (ESPE Lille Nord de France), Benoit Dompnier (Université de Lausanne, Suisse) Andrew J. Elliot (University of Rochester, USA), Gabriel Mugny (Université de Genève, Suisse), Alain Quiamzade, (Université de Genève, Suisse), Annique Smeding (Université Savoie Mont-Blanc), Nicolas Sommet (Université de Lausanne, Suisse).


Journal articles24 documents

  • Kamilla Khamzina, Mickaël Jury, Edwige Ducreux, Caroline Desombre. The conflict between inclusive education and the selection function of schools in the minds of French teachers. Teaching and Teacher Education, Elsevier, 2021, 106, pp.103454. ⟨10.1016/j.tate.2021.103454⟩. ⟨hal-03335880⟩
  • Anne-Laure Perrin, Mickaël Jury, Caroline Desombre. Are teachers’ personal values related to their attitudes toward inclusive education? A correlational study. Social Psychology of Education, Springer Verlag, 2021, 24 (4), pp.1085-1104. ⟨10.1007/s11218-021-09646-7⟩. ⟨hal-03335887⟩
  • Mickaël Jury, Kamilla Khamzina, Anne-Laure Perrin, Natacha Serour, Emmanuel Guichardaz. What does the French public think about inclusive education?. Journal of Intellectual and Developmental Disability, Taylor & Francis, 2021, pp.1-8. ⟨10.3109/13668250.2020.1863773⟩. ⟨hal-03258299⟩
  • Mickaël Jury, Anne-Laure Perrin, Odile Rohmer, Caroline Desombre. Attitudes Toward Inclusive Education: An Exploration of the Interaction Between Teachers’ Status and Students’ Type of Disability Within the French Context. Frontiers in Education , Frontiers, 2021, 6, ⟨10.3389/feduc.2021.655356⟩. ⟨hal-03220073⟩
  • Mickaël Jury, Odile Rohmer, Anne-Laure Perrin, Caroline Desombre. Teachers’ attitudes toward the inclusion of students with autism spectrum disorder: Impact of students’ difficulties. Research in Autism Spectrum Disorders, Elsevier, 2021, 83, pp.101746. ⟨10.1016/j.rasd.2021.101746⟩. ⟨hal-03160107⟩
  • Natacha Serour, Mickaël Jury, Marie-Christine Toczek. Orientation des élèves en difficulté à la fin de l’école primaire : étude du rôle du milieu social de l’élève sur les propositions d’orientation des enseignant·e·s du premier degré. L'Orientation scolaire et professionnelle, Institut national d'étude du travail et d'orientation professionnelle (INETOP-CNAM), 2021. ⟨hal-03258173⟩
  • Mickaël Jury, Julie Bergara, Grégoire Cochetel. Étude de la reconnaissance professionnelle des AESH. La nouvelle revue - Éducation et société inclusives (ISSN : 2609-5211), INSHEA, A paraître. ⟨hal-03353367⟩
  • Caroline Desombre, Marine Delaval, Mickaël Jury. Influence of Social Support on Teachers' Attitudes Toward Inclusive Education. Frontiers in Psychology, Frontiers, 2021, ⟨10.3389/fpsyg.2021.736535⟩. ⟨hal-03365215⟩
  • Mickaël Jury, Alain Quiamzade, Céline Darnon, Gabriel Mugny. Higher and lower status individuals’ performance goals: The role of hierarchy stability. Motivation Science, Society for the Science of Motivation, 2019, 5 (1), pp.52-65. ⟨10.1037/mot0000105⟩. ⟨hal-01859626⟩
  • Caroline Desombre, Mickaël Jury, Céline Bagès, Célénie Brasselet. The Distinct Effect of Multiple Sources of Stereotype Threat. Journal of Social Psychology, Taylor & Francis (Routledge), 2019, 159 (5), pp.628-641. ⟨10.1080/00224545.2018.1544540⟩. ⟨hal-01908262⟩
  • Alisée Bruno, Mickaël Jury, Marie-Christine Toczek, Céline Darnon. Are performance-avoidance goals always deleterious for academic achievement in college? The moderating role of social class. Social Psychology of Education, Springer Verlag, 2019, 22 (3), pp.539-555. ⟨hal-01991735⟩
  • Mickaël Jury, Cristina Aelenei, Chen Chen, Céline Darnon, Andrew Elliot. Examining the role of perceived prestige in the link between students’ subjective socioeconomic status and sense of belonging. Group Processes and Intergroup Relations, SAGE Publications, 2019, 22 (3), pp.356-370. ⟨hal-01991740⟩
  • Caroline Desombre, Mathilde Lamotte, Mickaël Jury. French teachers’ general attitude toward inclusion: the indirect effect of teacher efficacy. Educational Psychology, Taylor & Francis (Routledge), 2019, 39 (1), pp.38-50. ⟨10.1080/01443410.2018.1472219⟩. ⟨hal-01859627⟩
  • Caroline Desombre, Mickaël Jury, Muriel Renard, Célénie Brasselet. Validation factorielle d’une mesure des menaces du stéréotype en langue française. Annee Psychologique, Centre Henri Pieron/Armand Colin, 2019, 120 (4), pp.251-269. ⟨10.3917/anpsy1.204.0251⟩. ⟨hal-03139811⟩
  • Mickaël Jury, Alisée Bruno, Céline Darnon. Doing better (or worse) than one's parents: Social status, mobility, and performance-avoidance goals. British Journal of Educational Psychology, 2018, 88 (4), pp.659-674. ⟨10.1111/bjep.12210⟩. ⟨hal-01720321⟩
  • Céline Darnon, Mickaël Jury, Cristina Aelenei. Who benefits from mastery-approach and performance-approach goals in college? Students’ social class as a moderator of the link between goals and grade. European Journal of Psychology of Education, Springer Verlag, 2018, 33 (4), pp.713-726. ⟨10.1007/s10212-017-0351-z⟩. ⟨hal-01649962⟩
  • Andrew Elliot, Mickaël Jury, Kou Murayama. Trait and perceived environmental competitiveness in achievement situations. Journal of Personality, Wiley, 2018, 86 (3), pp.353 - 367. ⟨10.1111/jopy.12320⟩. ⟨hal-01859634⟩
  • Chen Chen, Jieqiong Fan, Mickaël Jury. Are perceived learning environments related to subjective well-being? A visit to university students. Learning and Individual Differences, Elsevier, 2017, 54, pp.226 - 233. ⟨10.1016/j.lindif.2017.01.001⟩. ⟨hal-01859636⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Nicole M. Stephens, Jessica E. Nelson, Cristina Aelenei, et al.. The Experience of Low-SES Students in Higher Education: Psychological Barriers to Success and Interventions to Reduce Social-Class Inequality. Journal of Social Issues, Wiley, 2017, 73 (1), pp.23 - 41. ⟨10.1111/josi.12202⟩. ⟨hal-01644824⟩
  • Mickaël Jury, Céline Darnon, Benoit Dompnier, Fabrizio Butera. The social utility of performance-approach goals in a selective educational environment. Social Psychology of Education, Springer Verlag, 2017, 20 (1), pp.215 - 235. ⟨10.1007/s11218-016-9354-x⟩. ⟨hal-01643228⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Competing with oneself or with others: Achievement goal endorsement in amateur golf competition. International Journal of Sport Psychology, Pozzi, 2015, 46, pp.258-273. ⟨hal-01859658⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Martine Court, Céline Darnon. When first-generation students succeed at university: On the link between social class, academic performance, and performance-avoidance goals. Contemporary Educational Psychology, Elsevier, 2015, 41, pp.25 - 36. ⟨10.1016/j.cedpsych.2014.11.001⟩. ⟨hal-01859639⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. First-generation students' underperformance at university: the impact of the function of selection. Frontiers in Psychology, Frontiers, 2015, 6, pp.710. ⟨10.3389/fpsyg.2015.00710⟩. ⟨hal-01859638⟩
  • Nicolas Sommet, Alain Quiamzade, Mickaël Jury, Gabriel Mugny. The student-institution fit at university: interactive effects of academic competition and social class on achievement goals. Frontiers in Psychology, Frontiers, 2015, 6, pp.769. ⟨10.3389/fpsyg.2015.00769⟩. ⟨hal-01348974⟩

Book sections2 documents

  • Kou Murayama, Andrew J. Elliot, Mickaël Jury. Motivational dynamics underlying competition: The opposing processes model of competition and performance. The Oxford Handbook of Psychology of Competition, In press. ⟨hal-03365845⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Cristina Aelenei, Virginie Wiederkehr, Céline Darnon. Réussir dans l’enseignement supérieur : un défi pour les plus défavorisés. Menaces sociales et environnementales : repenser la société des risques, 2017. ⟨hal-01908277⟩

Conference papers25 documents

  • Benjamin Le Hénaff, Marie-Christine Toczek, Mickaël Jury. Le rôle de l'anonymat dans les enseignements hybridesuniversitaires : outils de vote et paresse sociale. Le numérique & l’évaluation des apprentissages, de la menace à l’opportunité – Colloque 2021 de l’Association pour le Développement des Méthodologies d’Évaluation en Éducation (ADMEE), Mar 2021, Pointe-à-Pitre, Guadeloupe. ⟨halshs-03252654⟩
  • Benjamin Le Hénaff, Marie-Christine Toczek, Mickaël Jury, Christine Blanchard Rodrigues. Le travail collaboratif à distance : le rôle de la mémoire transactive et de l’identité sociale. 8eme Colloque International en éducation : enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante (CRIFPE), Apr 2021, Montréal, Canada. ⟨halshs-03252647⟩
  • Anne-Laure Perrin, Mickaël Jury, Caroline Desombre. Teacher’s Personal Values and their Attitudes Toward Inclusive Education. EARLI SIG15 Virtual conference, Aug 2020, Londres, United Kingdom. ⟨hal-02914003⟩
  • Mickaël Jury, Kamilla Khamzina, Edwige Ducreux, Caroline Desombre. The incompatibility between selection and inclusive education.. EARLI SIG15 Virtual conference, Aug 2020, Londres, United Kingdom. ⟨hal-02914002⟩
  • Mickaël Jury, Caroline Desombre. Le rôle de l’évaluation dans l’inclusion des élèves à Besoins Educatifs Particuliers. Journées thématiques - Psychologie sociale et éducation - ADRIPS, Sep 2019, Grenoble, France. ⟨hal-02272685⟩
  • Anne-Laure Perrin, Caroline Desombre, Mickaël Jury. L'influence des priorités de valeurs personnelles des enseignants sur leurs attitudes à l'égard de l'école inclusive. Journées thématiques - Psychologie sociale et éducation - ADRIPS, Sep 2019, Grenoble, France. ⟨hal-02272687⟩
  • Gautier Degrugillier, Caroline Desombre, Célénie Brasselet, Mickaël Jury. The influence of social class stereotype on school guidance among middle school’s pupils.. 43rd IAEVG International Conference, Sep 2019, Bratislava, Slovakia. ⟨hal-02272690⟩
  • Jennifer Vercaigne, Lise Meurice, Mathilde Lamotte, Caroline Desombre, Mickaël Jury. Attitude envers l’inclusion : le rôle médiateur du sentiment d’efficacité personnelle des enseignants. 12ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jul 2018, Louvain-la-Neuve, Belgique. ⟨hal-01918959⟩
  • Mickaël Jury, Célénie Brasselet, Caroline Desombre. How successful students with special educational needs are perceived in evaluative settings?. Annual Meeting of the American Educational Research association, Apr 2018, New-York, United States. ⟨hal-01918884⟩
  • Caroline Desombre, Célénie Brasselet, Mickaël Jury. Perception de compétence d’un-e élève à Besoins Educatifs Particuliers (BEP) : le problème de la réussite à une évaluation adaptée. 12ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jul 2018, Louvain-la-Neuve, Belgique. ⟨hal-01918969⟩
  • Mickaël Jury, Cristina Aelenei. Origine sociale, motivations et réussite académique. 12ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jul 2018, Louvain-la-Neuve, Belgique. ⟨hal-01918952⟩
  • Mickaël Jury. Social position and performance-approach goal endorsement: The mediating role of social value. Annual Meeting of the American Educational Research association, Apr 2018, New-York, United States. ⟨hal-01918886⟩
  • Cristina Aelenei, Mickaël Jury, Céline Darnon, Alyson Sicard, Delphine Martinot. Adhésion aux valeurs d’affirmation de soi et réussite scolaire : Le rôle modérateur de l’origine sociale de l’élève. 12ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jul 2018, Louvain-la-Neuve, Belgique. ⟨hal-01918955⟩
  • Alisée Bruno, Mickaël Jury, Céline Darnon. Faire mieux que ses parents : Mobilité sociale et peur d’échouer dans le contexte de l’université. 13ème Colloque Jeunes Chercheurs, Jun 2017, Paris, France. ⟨hal-01918902⟩
  • Mickaël Jury, Céline Darnon. Buts de performance-approche et réussite académique des étudiants venant de milieux favorisés. 11ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jun 2016, Genève, Suisse. ⟨hal-01918911⟩
  • Mickaël Jury, Alain Quiamzade. Régulation de l’adoption des buts d’accomplissement en fonction du statut et des possibilités de mobilité sociale. 11ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jun 2016, Genève, Suisse. ⟨hal-01918908⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. The function of selection and the social-class achievement gap at University. 14th biannual congress of the Swiss Psychological Society, Sep 2015, Genève, Switzerland. ⟨hal-01918888⟩
  • Mickaël Jury, Céline Darnon. Sommes-nous tous égaux face à une bonne note ? Le rôle du statut. Journée clermontoise de la pédagogie universitaire, Jul 2014, Clermont-Ferrand, France. ⟨hal-01918915⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Avoiding failure at University: The case of low status high achievers. The great recession and social class divides, SPSSI/EASP Joint Meeting, Sep 2014, Princeton, United States. ⟨hal-01918892⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. The Achievement Goals-Competition Relationship in the amateur Golf Domain: Impact of Intrapersonal Competition and Social Status. 5th International Congress of Sport Psychology (SFPS), May 2014, Nice, France. ⟨hal-01918898⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Low status students’ upward mobility process at university: Status, success and performance-avoidance goal endorsement. 17th EASP General Meeting, Jul 2014, Amsterdam, Netherlands. ⟨hal-01918895⟩
  • Annique Smeding, Mickaël Jury, Céline Darnon. Buts d’accomplissement : Perspectives historiques, hiérarchique. 10ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Aug 2014, Paris, France. ⟨hal-01918913⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Avoiding failure at University: when high performance is not enough for low status students. 15th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aug 2013, Munich, Germany. ⟨hal-01918900⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. L’influence des performances antérieures sur l’adoption des buts de performance-évitement : le rôle modulateur du statut. Journée de réflexion sur le concept de menace, Sep 2012, Paris, France. ⟨hal-01918916⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. L’origine des buts de performance-évitement : une question de statut ?. 9ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jul 2012, Porto, Portugal. ⟨hal-01918918⟩

Poster communications10 documents

  • Natacha Serour, Mickaël Jury, Marie-Christine Toczek. Etude du rôle du statut socio-économique de l'élève en difficulté sur les propositions d'orientation des enseignants. 13ème CIPSLF, 2020, Lisbonne, Portugal. ⟨hal-02914010⟩
  • Anne-Laure Perrin, Mickaël Jury, Caroline Desombre. Teacher’s Personal Values and their Attitudes Toward Inclusive Education. 13ème CIPSLF, 2020, Lisbonne, Portugal. ⟨hal-02914005⟩
  • Kamilla Khamzina, Mickaël Jury, Edwige Ducreux, Caroline Desombre. L’incompatibilité entre la fonction de sélection du système éducatif et l’école inclusive. 13ème CIPSLF, 2020, Lisbonne, Portugal. ⟨hal-02914006⟩
  • Natacha Serour, Mickaël Jury, Marie-Christine Toczek. School guidance of student with learning difficulties: Role of SES on teachers’ school guidance recommendations. EARLI SIG15 Virtual conference, Aug 2020, Londres, United Kingdom. ⟨hal-02913999⟩
  • Caroline Desombre, Marie Owczarek, Marlène Delattre, Marine Delaval, Mickaël Jury. Rôle du soutien perçu dans les attitudes des enseignant·e·s envers l'inclusion. 13ème CIPSLF, 2020, Lisbonne, Portugal. ⟨hal-02914007⟩
  • Mickaël Jury, Cristina Aelenei, Chen Chen, Darnon Céline, Andrew J. Elliot. Pourquoi les étudiants de bas statut socioéconomique ont un sentiment d’appartenance à la communauté universitaire plus faible que ceux de statut socioéconomique plus élevé ? Le rôle de la reconnaissance d’autrui. Journées thématiques - Psychologie sociale et éducation - ADRIPS, Sep 2019, Grenoble, France. ⟨hal-02272681⟩
  • Alisée Bruno, Mickaël Jury, Céline Darnon. Faire mieux que ses parents : Mobilité sociale et peur d’échouer dans le contexte de l’université. 10ème Colloque International de Psychologie Sociale Appliquée, Jul 2017, Lille, France. ⟨hal-01918930⟩
  • Mickaël Jury, Mathilde Lamotte, Célénie Brasselet, Caroline Desombre. Validation française de l’échelle des buts d’accomplissement de Korn et Elliot (2016). 10ème Colloque International de Psychologie Sociale Appliquée, Jul 2017, Lille, France. ⟨hal-01918927⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Competition and Achievement Goal Endorsement: The Type of Comparison Matters. 16th annual meeting of the Society for Personal and Social Psychology, Feb 2015, Long Beach, United States. ⟨hal-01918920⟩
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Performance-avoidance goals endorsement: Interaction between previous performance and socio-economic status. 14th annual meeting of the Society for Personal and Social Psychology, Jan 2013, New Orleans, United States. ⟨hal-01918923⟩

Theses1 document

  • Mickaël Jury. Antécédents des buts d’accomplissement : le rôle du statut social, de la compétence et du contexte de sélection. Psychologie. Université Blaise Pascal - Clermont-Ferrand II, 2014. Français. ⟨NNT : 2014CLF20021⟩. ⟨tel-01332412⟩