Nombre de documents

35

Mickaël Jury - Présentation et recherche


A un niveau général, mes recherches visent à comprendre comment les rapports dominant/dominé sont maintenus au sein de nos systèmes sociaux. L'hypothèse générale est que le fonctionnement de ces systèmes va impacter le fonctionnement des individus (tant celui des "usagers" que celui des "agents" de ces systèmes) dans le but de maintenir le statu quo.

Concernant les "usagers", une partie de mes recherches s'intéressent notamment à la manière dont ceux-ci régulent leur motivation en fonction du contexte dans lequel ils se trouvent et de leur position sociale dans celui-ci. L'hypothèse principale est que les individus occupant une position de dominant adoptent des stratégies motivationnelles adaptées pour maintenir leur position alors que ceux occupant une position de dominé adoptent, quant à eux, des stratégies motivationnelles inadaptées pour améliorer leur position. 

En outre, concernant les "agents" de ces systèmes, mes recherches visent à comprendre la manière dont ceux-ci peuvent se comporter vis-à-vis des "usagers" dans des situations qui agissent comme une menace pour le statu quo. L'hypothèse est que les individus agissent dans le but de protéger le statu quolorsque celui-ci est menacé en adoptant des cognitions et des comportements permettant de réduire/éliminer cette menace.

Ces recherches sont menées principalement dans le système éducatif où les rapports dominant/dominé sont particulièrement présents (par ex., en fonction du statut socio-économique, du sexe ou de la situation de handicap) et où le contexte joue un rôle déterminant (voir la fonction de sélection du système éducatif ou la politique d'inclusion).

Ces travaux sont (ou ont été) réalisés en collaboration avec : Cristina Aelenei (MCF, Université Paris Descartes), Célénie Brasselet (MCF, ESPE Lille Nord de France), Alisée Bruno (Doctorante, Université Clermont Auvergne), Fabrizio Butera (PU, Université de Lausanne, Suisse), Chen Chen (Assistant Professor, Nanjing Normal University, Chine), Céline Darnon (PU, Université Clermont Auvergne), Caroline Desombre (MCF-HDR, ESPE Lille Nord de France), Benoit Dompnier (MER, Université de Lausanne), Andrew J. Elliot (PU, University of Rochester, USA), Gabriel Mugny (PU, Université de Genève, Suisse), Alain Quiamzade, (MER, Université de Genève, Suisse), Annique Smeding (PU, Université de Savoie Mont-Blanc), Nicolas Sommet (Premier Assistant, Université de Lausanne, Suisse).

 ____

Broadly speaking, my research seeks to understand how the dominant/dominated relationships are maintained in our social systems. The general hypothesis proposes that the very functioning of these systems will impact individuals' functioning (from both "users" and "agents" of these systems) in a way that should help maintain the status quo.

Regarding the "users", a part of my research deals with the way they regulate their motivation according to both the context in which they evolve and the social position they occupy within this one. The main hypothesis is that dominant individuals endorse efficient motivational strategies to maintain their position while dominated individuals endorse inefficient motivational strategies to improve their social position.

Regarding the "agents", my research tries to identify the way these individuals behave toward the "users" in a situation in which the status quo is threatened. The hypothesis assumes that individuals act to protect the status quo through cognitions and behaviors allowing to reduce the threat.

The studies are mainly conducted in the educational system where the dominant/dominated relationships are particularly salient (e.g., according to socioeconomic status, sex, disability) and where the context plays an important role (see the selection function of the educational system or the inclusion policy).

My work is (or was) conducted in collaboration with: Cristina Aelenei (Université Paris Descartes), Célénie Brasselet ( ESPE Lille Nord de France), Alisée Bruno (Université Clermont Auvergne), Fabrizio Butera (Université de Lausanne, Suisse), Chen Chen (Nanjing Normal University, Chine), Céline Darnon (Université Clermont Auvergne), Caroline Desombre (ESPE Lille Nord de France), Benoit Dompnier (Université de Lausanne, Suisse) Andrew J. Elliot (University of Rochester, USA), Gabriel Mugny (Université de Genève, Suisse), Alain Quiamzade, (Université de Genève, Suisse), Annique Smeding (Université Savoie Mont-Blanc), Nicolas Sommet (Université de Lausanne, Suisse).


Article dans une revue12 documents

  • Céline Darnon, Mickaël Jury, Cristina Aelenei. Who benefits from mastery-approach and performance-approach goals in college? Students’ social class as a moderator of the link between goals and grade. European Journal of Psychology of Education, Springer Verlag, 2018, 33 (4), pp.713-726. 〈10.1007/s10212-017-0351-z〉. 〈hal-01649962〉
  • Mickaël Jury, Alisée Bruno, Céline Darnon. Doing better (or worse) than one's parents: Social status, mobility, and performance-avoidance goals. British Journal of Educational Psychology, 2018, 88 (4), pp.659-674. 〈10.1111/bjep.12210〉. 〈hal-01720321〉
  • Andrew Elliot, Mickaël Jury, Kou Murayama. Trait and perceived environmental competitiveness in achievement situations. Journal of Personality, Wiley, 2018, 86 (3), pp.353 - 367. 〈10.1111/jopy.12320〉. 〈hal-01859634〉
  • Caroline Desombre, Mathilde Lamotte, Mickaël Jury. French teachers’ general attitude toward inclusion: the indirect effect of teacher efficacy. Educational Psychology, Taylor & Francis (Routledge), 2018, pp.1 - 13. 〈10.1080/01443410.2018.1472219〉. 〈hal-01859627〉
  • Mickaël Jury, Alain Quiamzade, Céline Darnon, Gabriel Mugny. Higher and lower status individuals’ performance goals: The role of hierarchy stability. Motivation Science, 2018, 〈10.1037/mot0000105〉. 〈hal-01859626〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Nicole M. Stephens, Jessica E. Nelson, Cristina Aelenei, et al.. The Experience of Low-SES Students in Higher Education: Psychological Barriers to Success and Interventions to Reduce Social-Class Inequality. Journal of Social Issues, Wiley, 2017, 73 (1), pp.23 - 41. 〈10.1111/josi.12202〉. 〈hal-01644824〉
  • Mickaël Jury, Céline Darnon, Benoit Dompnier, Fabrizio Butera. The social utility of performance-approach goals in a selective educational environment. Social Psychology of Education, Springer Verlag, 2017, 20 (1), pp.215 - 235. 〈10.1007/s11218-016-9354-x〉. 〈hal-01643228〉
  • Chen Chen, Jieqiong Fan, Mickaël Jury. Are perceived learning environments related to subjective well-being? A visit to university students. Learning and Individual Differences, Elsevier, 2017, 54, pp.226 - 233. 〈10.1016/j.lindif.2017.01.001〉. 〈hal-01859636〉
  • Nicolas Sommet, Alain Quiamzade, Mickaël Jury, Gabriel Mugny. The student-institution fit at university: interactive effects of academic competition and social class on achievement goals. Frontiers in Psychology, Frontiers, 2015, 6, pp.769. 〈10.3389/fpsyg.2015.00769〉. 〈hal-01348974〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Competing with oneself or with others: Achievement goal endorsement in amateur golf competition. International Journal of Sport Psychology, Pozzi, 2015, 46, pp.258-273. 〈hal-01859658〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Martine Court, Céline Darnon. When first-generation students succeed at university: On the link between social class, academic performance, and performance-avoidance goals. Contemporary Educational Psychology, Elsevier, 2015, 41, pp.25 - 36. 〈10.1016/j.cedpsych.2014.11.001〉. 〈hal-01859639〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. First-generation students' underperformance at university: the impact of the function of selection. Frontiers in Psychology, Frontiers, 2015, 6, 〈10.3389/fpsyg.2015.00710〉. 〈hal-01859638〉

Chapitre d'ouvrage1 document

  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Cristina Aelenei, Virginie Wiederkehr, Céline Darnon. Réussir dans l’enseignement supérieur : un défi pour les plus défavorisés. Menaces sociales et environnementales : repenser la société des risques, 2017. 〈hal-01908277〉

Communication dans un congrès18 documents

  • Mickaël Jury. Social position and performance-approach goal endorsement: The mediating role of social value. Annual Meeting of the American Educational Research association, Apr 2018, New-York, United States. 〈hal-01918886〉
  • Mickaël Jury, Célénie Brasselet, Caroline Desombre. How successful students with special educational needs are perceived in evaluative settings?. Annual Meeting of the American Educational Research association, Apr 2018, New-York, United States. 〈hal-01918884〉
  • Mickaël Jury, Cristina Aelenei. Origine sociale, motivations et réussite académique. 12ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jul 2018, Louvain-la-Neuve, Belgique. 〈hal-01918952〉
  • Cristina Aelenei, Mickaël Jury, Céline Darnon, Alyson Sicard, Delphine Martinot. Adhésion aux valeurs d’affirmation de soi et réussite scolaire : Le rôle modérateur de l’origine sociale de l’élève. 12ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jul 2018, Louvain-la-Neuve, Belgique. 〈hal-01918955〉
  • Jennifer Vercaigne, Lise Meurice, Mathilde Lamotte, Caroline Desombre, Mickaël Jury. Attitude envers l’inclusion : le rôle médiateur du sentiment d’efficacité personnelle des enseignants. 12ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jul 2018, Louvain-la-Neuve, Belgique. 〈hal-01918959〉
  • Caroline Desombre, Célénie Brasselet, Mickaël Jury. Perception de compétence d’un-e élève à Besoins Educatifs Particuliers (BEP) : le problème de la réussite à une évaluation adaptée. 12ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jul 2018, Louvain-la-Neuve, Belgique. 〈hal-01918969〉
  • Alisée Bruno, Mickaël Jury, Céline Darnon. Faire mieux que ses parents : Mobilité sociale et peur d’échouer dans le contexte de l’université. 13ème Colloque Jeunes Chercheurs, Jun 2017, Paris, France. 〈hal-01918902〉
  • Mickaël Jury, Céline Darnon. Buts de performance-approche et réussite académique des étudiants venant de milieux favorisés. 11ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jun 2016, Genève, Suisse. 〈hal-01918911〉
  • Mickaël Jury, Alain Quiamzade. Régulation de l’adoption des buts d’accomplissement en fonction du statut et des possibilités de mobilité sociale. 11ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jun 2016, Genève, Suisse. 〈hal-01918908〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. The function of selection and the social-class achievement gap at University. 14th biannual congress of the Swiss Psychological Society, Sep 2015, Genève, Switzerland. 〈hal-01918888〉
  • Annique Smeding, Mickaël Jury, Céline Darnon. Buts d’accomplissement : Perspectives historiques, hiérarchique. 10ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Aug 2014, Paris, France. 〈hal-01918913〉
  • Mickaël Jury, Céline Darnon. Sommes-nous tous égaux face à une bonne note ? Le rôle du statut. Journée clermontoise de la pédagogie universitaire, Jul 2014, Clermont-Ferrand, France. 〈hal-01918915〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Low status students’ upward mobility process at university: Status, success and performance-avoidance goal endorsement. 17th EASP General Meeting, Jul 2014, Amsterdam, Netherlands. 〈hal-01918895〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Avoiding failure at University: The case of low status high achievers. The great recession and social class divides, SPSSI/EASP Joint Meeting, Sep 2014, Princeton, United States. 〈hal-01918892〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. The Achievement Goals-Competition Relationship in the amateur Golf Domain: Impact of Intrapersonal Competition and Social Status. 5th International Congress of Sport Psychology (SFPS), May 2014, Nice, France. 〈hal-01918898〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Avoiding failure at University: when high performance is not enough for low status students. 15th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aug 2013, Munich, Germany. 〈hal-01918900〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. L’influence des performances antérieures sur l’adoption des buts de performance-évitement : le rôle modulateur du statut. Journée de réflexion sur le concept de menace, Sep 2012, Paris, France. 〈hal-01918916〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. L’origine des buts de performance-évitement : une question de statut ?. 9ème Colloque International de Psychologie Sociale en Langue Française, Jul 2012, Porto, Portugal. 〈hal-01918918〉

Poster4 documents

  • Alisée Bruno, Mickaël Jury, Céline Darnon. Faire mieux que ses parents : Mobilité sociale et peur d’échouer dans le contexte de l’université. 10ème Colloque International de Psychologie Sociale Appliquée, Jul 2017, Lille, France. 〈hal-01918930〉
  • Mickaël Jury, Mathilde Lamotte, Célénie Brasselet, Caroline Desombre. Validation française de l’échelle des buts d’accomplissement de Korn et Elliot (2016). 10ème Colloque International de Psychologie Sociale Appliquée, Jul 2017, Lille, France. 〈hal-01918927〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Competition and Achievement Goal Endorsement: The Type of Comparison Matters. 16th annual meeting of the Society for Personal and Social Psychology, Feb 2015, Long Beach, United States. 〈hal-01918920〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Céline Darnon. Performance-avoidance goals endorsement: Interaction between previous performance and socio-economic status. 14th annual meeting of the Society for Personal and Social Psychology, Jan 2013, New Orleans, United States. 〈hal-01918923〉