Accéder directement au contenu

Mickaël Jury

40
Documents

Présentation

A un niveau général, mes recherches visent à comprendre comment les rapports dominant/dominé sont maintenus au sein de nos systèmes sociaux. L'hypothèse générale est que le fonctionnement de ces systèmes va impacter le fonctionnement des individus (tant celui des "usagers" que celui des "agents" de ces systèmes) dans le but de maintenir le *statu quo*. Concernant les "usagers", une partie de mes recherches s'intéressent notamment à la manière dont ceux-ci régulent leur motivation en fonction du contexte dans lequel ils se trouvent et de leur position sociale dans celui-ci. L'hypothèse principale est que les individus occupant une position de dominant adoptent des stratégies motivationnelles adaptées pour maintenir leur position alors que ceux occupant une position de dominé adoptent, quant à eux, des stratégies motivationnelles inadaptées pour améliorer leur position. En outre, concernant les "agents" de ces systèmes, mes recherches visent à comprendre la manière dont ceux-ci peuvent se comporter vis-à-vis des "usagers" dans des situations qui agissent comme une menace pour le *statu quo*. L'hypothèse est que les individus agissent dans le but de protéger le *statu quo*lorsque celui-ci est menacé en adoptant des cognitions et des comportements permettant de réduire/éliminer cette menace. Ces recherches sont menées principalement dans le système éducatif où les rapports dominant/dominé sont particulièrement présents (par ex., en fonction du statut socio-économique, du sexe ou de la situation de handicap) et où le contexte joue un rôle déterminant (voir la fonction de sélection du système éducatif ou la politique d'inclusion). Ces travaux sont (ou ont été) réalisés en collaboration avec : Cristina Aelenei (MCF, Université Paris Descartes), Célénie Brasselet (MCF, INSPE Lille Nord de France), Alisée Bruno (Docteure, Université Clermont Auvergne), Fabrizio Butera (PU, Université de Lausanne, Suisse), Chen Chen (Assistant Professor, Nanjing Normal University, Chine), Céline Darnon (PU, Université Clermont Auvergne), Caroline Desombre (PU, INSPE Lille Nord de France), Benoit Dompnier (MER, Université de Lausanne), Andrew J. Elliot (PU, University of Rochester, USA), Gabriel Mugny (PU, Université de Genève, Suisse), Odile Rohmer (PU, Université de Strasbourg), Anne-Laure Perrin (Doctorante, Université de Lille), Alain Quiamzade, (MER, Université de Genève, Suisse), Natacha Serour (Doctorante, Université Clermont Auvergne), Annique Smeding (PU, Université de Savoie Mont-Blanc), Nicolas Sommet (Chercheur junior, Université de Lausanne, Suisse), Marie-Christine Toczek (PU, Université Clermont Auvergne). \_\_\_\_ Broadly speaking, my research seeks to understand how the dominant/dominated relationships are maintained in our social systems. The general hypothesis proposes that the very functioning of these systems will impact individuals' functioning (from both "users" and "agents" of these systems) in a way that should help maintain the status quo. Regarding the "users", a part of my research deals with the way they regulate their motivation according to both the context in which they evolve and the social position they occupy within this one. The main hypothesis is that dominant individuals endorse efficient motivational strategies to maintain their position while dominated individuals endorse inefficient motivational strategies to improve their social position. Regarding the "agents", my research tries to identify the way these individuals behave toward the "users" in a situation in which the status quo is threatened. The hypothesis assumes that individuals act to protect the status quo through cognitions and behaviors allowing to reduce the threat. The studies are mainly conducted in the educational system where the dominant/dominated relationships are particularly salient (e.g., according to socioeconomic status, sex, disability) and where the context plays an important role (see the selection function of the educational system or the inclusion policy). My work is (or was) conducted in collaboration with: Cristina Aelenei (Université Paris Descartes), Célénie Brasselet (INSPE Lille Nord de France), Alisée Bruno (Université Clermont Auvergne), Fabrizio Butera (Université de Lausanne, Suisse), Chen Chen (Nanjing Normal University, Chine), Céline Darnon (Université Clermont Auvergne), Caroline Desombre (INSP Lille Nord de France), Benoit Dompnier (Université de Lausanne, Suisse) Andrew J. Elliot (University of Rochester, USA), Gabriel Mugny (Université de Genève, Suisse), Anne-Laure Perrin (Université de Lille), Odile Rohmer (Université de Strasbourg), Alain Quiamzade, (Université de Genève, Suisse), Natacha Serour (Université Clermont Auvergne), Annique Smeding (Université Savoie Mont-Blanc), Nicolas Sommet (Université de Lausanne, Suisse), Marie-Christine Toczek (Université Clermont Auvergne).

Publications

Image document

Teachers’ concerns about inclusive education and the links with teachers’ attitudes

Mickaël Jury , Caroline Desombre , Sylvie Cèbe , Aurélie Laurence
Frontiers in Education , 2023
Article dans une revue hal-03935793v1
Image document

Self-enhancement Values and Academic Achievement: An Interaction with Students' Parental Level of Education and Gender?

Cristina Aelenei , Mickaël Jury , Céline Darnon , Alyson Sicard , Séverine Maggio
British Journal of Educational Psychology, 2023, 93 (2), pp.626-640
Article dans une revue hal-03885377v1
Image document

Les « élèves de SEGPA » et les « collégiens en grande difficulté scolaire » sont-ils perçus différemment ? Étude du contenu du stéréotype

Natacha Serour , Mickaël Jury , Julie Pironom , Marie-Christine Toczek
La Nouvelle revue Éducation et société inclusives, 2023, 4 (96), pp.205-231. ⟨10.3917/nresi.096.0205⟩
Article dans une revue hal-04025758v1
Image document

Can students with special educational needs overcome the “success” expectations?

Arnaud Stanczak , Cristina Aelenei , Julie Pironom , Marie-Christine Toczek , Odile Rohmer
Social Psychology of Education, 2023, ⟨10.1007/s11218-023-09806-x⟩
Article dans une revue hal-04123350v1
Image document

Special education and meritocratic inclusion

Arnaud Stanczak , Mickaël Jury , Cristina Aelenei , Julie Pironom , Marie-Christine Toczek
Educational Policy, 2023, 38 (1), pp.85-103. ⟨10.1177/08959048231153606⟩
Article dans une revue hal-03982612v1
Image document

French teachers' intentions to use accommodated materials in learning and assessment

Kamilla Khamzina , Caroline Desombre , Mickaël Jury
European Journal of Education, 2023, 58 (2), pp.209-220. ⟨10.1111/ejed.12553⟩
Article dans une revue hal-04025747v1
Image document

Competitive and Cooperative Practices in Education: How Teachers’ Beliefs in School Meritocracy are Related to their Daily Practices with Students

Céline Darnon , Mickaël Jury , Goudeau Sebastien , Marine Portex
Social Psychology of Education, 2023, 26 (6), pp.1789-1805. ⟨10.1007/s11218-023-09824-9⟩
Article dans une revue hal-04164145v1
Image document

What does the French public think about inclusive education?

Mickaël Jury , Kamilla Khamzina , Anne-Laure Perrin , Natacha Serour , Emmanuel Guichardaz
Journal of Intellectual and Developmental Disability, 2021, 46 (4), pp.362-369. ⟨10.3109/13668250.2020.1863773⟩
Article dans une revue hal-03258299v1
Image document

Teachers’ attitudes toward the inclusion of students with autism spectrum disorder: Impact of students’ difficulties

Mickaël Jury , Odile Rohmer , Anne-Laure Perrin , Caroline Desombre
Research in Autism Spectrum Disorders, 2021, 83, pp.101746. ⟨10.1016/j.rasd.2021.101746⟩
Article dans une revue hal-03160107v1
Image document

Are teachers’ personal values related to their attitudes toward inclusive education? A correlational study

Anne-Laure Perrin , Mickaël Jury , Caroline Desombre
Social Psychology of Education, 2021, 24 (4), pp.1085-1104. ⟨10.1007/s11218-021-09646-7⟩
Article dans une revue hal-03335887v1
Image document

The conflict between inclusive education and the selection function of schools in the minds of French teachers

Kamilla Khamzina , Mickaël Jury , Edwige Ducreux , Caroline Desombre
Teaching and Teacher Education, 2021, 106, pp.103454. ⟨10.1016/j.tate.2021.103454⟩
Article dans une revue hal-03335880v1
Image document

Attitudes Toward Inclusive Education: An Exploration of the Interaction Between Teachers’ Status and Students’ Type of Disability Within the French Context

Mickaël Jury , Anne-Laure Perrin , Odile Rohmer , Caroline Desombre
Frontiers in Education , 2021, 6, ⟨10.3389/feduc.2021.655356⟩
Article dans une revue hal-03220073v1
Image document

Étude de la reconnaissance professionnelle des AESH

Mickaël Jury , Julie Bergara , Grégoire Cochetel
La Nouvelle revue Éducation et société inclusives, 2021, 92 (6), pp.157-172
Article dans une revue hal-03353367v1
Image document

Orientation des élèves en difficulté à la fin de l’école primaire : étude du rôle du milieu social de l’élève sur les propositions d’orientation des enseignant·e·s du premier degré

Natacha Serour , Mickaël Jury , Marie-Christine Toczek
L'Orientation scolaire et professionnelle, 2021, 50 (2), pp.287-310
Article dans une revue hal-03258173v1
Image document

Influence of Social Support on Teachers' Attitudes Toward Inclusive Education

Caroline Desombre , Marine Delaval , Mickaël Jury
Frontiers in Psychology, 2021, ⟨10.3389/fpsyg.2021.736535⟩
Article dans une revue hal-03365215v1
Image document

Validation factorielle d’une mesure des menaces du stéréotype en langue française

Caroline Desombre , Mickaël Jury , Muriel Renard , Célénie Brasselet
L'Année psychologique, 2019, 120 (4), pp.251-269. ⟨10.3917/anpsy1.204.0251⟩
Article dans une revue hal-03139811v1
Image document

The Distinct Effect of Multiple Sources of Stereotype Threat

Caroline Desombre , Mickaël Jury , Céline Bagès , Célénie Brasselet
Journal of Social Psychology, 2019, 159 (5), pp.628-641. ⟨10.1080/00224545.2018.1544540⟩
Article dans une revue hal-01908262v1
Image document

Examining the role of perceived prestige in the link between students’ subjective socioeconomic status and sense of belonging

Mickaël Jury , Cristina Aelenei , Chen Chen , Céline Darnon , Andrew J Elliot
Group Processes and Intergroup Relations, 2019, 22 (3), pp.356-370
Article dans une revue hal-01991740v1
Image document

Higher and lower status individuals’ performance goals: The role of hierarchy stability

Mickaël Jury , Alain Quiamzade , Céline Darnon , Gabriel Mugny
Motivation Science, 2019, 5 (1), pp.52-65. ⟨10.1037/mot0000105⟩
Article dans une revue hal-01859626v1
Image document

Are performance-avoidance goals always deleterious for academic achievement in college? The moderating role of social class

Alisée Bruno , Mickaël Jury , Marie-Christine Toczek , Céline Darnon
Social Psychology of Education, 2019, 22 (3), pp.539-555
Article dans une revue hal-01991735v1
Image document

French teachers’ general attitude toward inclusion: the indirect effect of teacher efficacy

Caroline Desombre , Mathilde Lamotte , Mickaël Jury
Educational Psychology, 2019, 39 (1), pp.38-50. ⟨10.1080/01443410.2018.1472219⟩
Article dans une revue hal-01859627v1
Image document

Who benefits from mastery-approach and performance-approach goals in college? Students’ social class as a moderator of the link between goals and grade

Céline Darnon , Mickaël Jury , Cristina Aelenei
European Journal of Psychology of Education, 2018, 33 (4), pp.713-726. ⟨10.1007/s10212-017-0351-z⟩
Article dans une revue hal-01649962v1
Image document

Doing better (or worse) than one's parents: Social status, mobility, and performance-avoidance goals

Mickaël Jury , Alisée Bruno , Céline Darnon
British Journal of Educational Psychology, 2018, 88 (4), pp.659-674. ⟨10.1111/bjep.12210⟩
Article dans une revue hal-01720321v1
Image document

Trait and perceived environmental competitiveness in achievement situations

Andrew J Elliot , Mickaël Jury , Kou Murayama
Journal of Personality, 2018, 86 (3), pp.353 - 367. ⟨10.1111/jopy.12320⟩
Article dans une revue hal-01859634v1
Image document

Are perceived learning environments related to subjective well-being? A visit to university students

Chen Chen , Jieqiong Fan , Mickaël Jury
Learning and Individual Differences, 2017, 54, pp.226 - 233. ⟨10.1016/j.lindif.2017.01.001⟩
Article dans une revue hal-01859636v1
Image document

The social utility of performance-approach goals in a selective educational environment

Mickaël Jury , Céline Darnon , Benoit Dompnier , Fabrizio Butera
Social Psychology of Education, 2017, 20 (1), pp.215 - 235. ⟨10.1007/s11218-016-9354-x⟩
Article dans une revue hal-01643228v1
Image document

The Experience of Low-SES Students in Higher Education: Psychological Barriers to Success and Interventions to Reduce Social-Class Inequality

Mickaël Jury , Annique Smeding , Nicole M. Stephens , Jessica E. Nelson , Cristina Aelenei
Journal of Social Issues, 2017, 73 (1), pp.23 - 41. ⟨10.1111/josi.12202⟩
Article dans une revue hal-01644824v1
Image document

First-generation students' underperformance at university: the impact of the function of selection

Mickaël Jury , Annique Smeding , Céline Darnon
Frontiers in Psychology, 2015, 6, pp.710. ⟨10.3389/fpsyg.2015.00710⟩
Article dans une revue hal-01859638v1
Image document

The student-institution fit at university: interactive effects of academic competition and social class on achievement goals

Nicolas Sommet , Alain Quiamzade , Mickaël Jury , Gabriel Mugny
Frontiers in Psychology, 2015, 6, pp.769. ⟨10.3389/fpsyg.2015.00769⟩
Article dans une revue hal-01348974v1
Image document

Competing with oneself or with others: Achievement goal endorsement in amateur golf competition

Mickaël Jury , Annique Smeding , Céline Darnon
International Journal of Sport Psychology, 2015, 46, pp.258-273
Article dans une revue hal-01859658v1
Image document

When first-generation students succeed at university: On the link between social class, academic performance, and performance-avoidance goals

Mickaël Jury , Annique Smeding , Martine Court , Céline Darnon
Contemporary Educational Psychology, 2015, 41, pp.25 - 36. ⟨10.1016/j.cedpsych.2014.11.001⟩
Article dans une revue hal-01859639v1
Image document

École et handicap : les aménagements d’examens, une vraie garantie d’égalité ?

Arnaud Stanczak , Mickaël Jury
2023
Autre publication scientifique hal-04112775v1
Image document

Tout enfant handicapé est de droit un élève

Marine Granjon , Benoite Aube , Mickaël Jury , Maria-Antoneta Popa-Roch , Odile Rohmer
2022, https://fr.in-mind.org/fr/article/tout-enfant-handicape-est-de-droit-un-eleve
Autre publication scientifique hal-03992524v1
Image document

Accueil et pédagogie : où l’école inclusive en est-elle en France ?

Caroline Desombre , Mickaël Jury
2022, https://theconversation.com/accueil-et-pedagogie-ou-lecole-inclusive-en-est-elle-en-france-187733
Autre publication scientifique hal-03992540v1