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Mickaël Jury - Présentation et recherche


A un niveau général, mes recherches visent à comprendre comment les rapports dominant/dominé sont maintenus au sein de nos systèmes sociaux. L'hypothèse générale est que le fonctionnement de ces systèmes va impacter le fonctionnement des individus (tant celui des "usagers" que celui des "agents" de ces systèmes) dans le but de maintenir le statu quo.

Concernant les "usagers", une partie de mes recherches s'intéressent notamment à la manière dont ceux-ci régulent leur motivation en fonction du contexte dans lequel ils se trouvent et de leur position sociale dans celui-ci. L'hypothèse principale est que les individus occupant une position de dominant adoptent des stratégies motivationnelles adaptées pour maintenir leur position alors que ceux occupant une position de dominé adoptent, quant à eux, des stratégies motivationnelles inadaptées pour améliorer leur position. 

En outre, concernant les "agents" de ces systèmes, mes recherches visent à comprendre la manière dont ceux-ci peuvent se comporter vis-à-vis des "usagers" dans des situations qui agissent comme une menace pour le statu quo. L'hypothèse est que les individus agissent dans le but de protéger le statu quolorsque celui-ci est menacé en adoptant des cognitions et des comportements permettant de réduire/éliminer cette menace.

Ces recherches sont menées principalement dans le système éducatif où les rapports dominant/dominé sont particulièrement présents (par ex., en fonction du statut socio-économique, du sexe ou de la situation de handicap) et où le contexte joue un rôle déterminant (voir la fonction de sélection du système éducatif ou la politique d'inclusion).

Ces travaux sont (ou ont été) réalisés en collaboration avec : Cristina Aelenei (MCF, Université Paris Descartes), Célénie Brasselet (MCF, ESPE Lille Nord de France), Alisée Bruno (Doctorante, Université Clermont Auvergne), Fabrizio Butera (PU, Université de Lausanne, Suisse), Chen Chen (Assistant Professor, Nanjing Normal University, Chine), Céline Darnon (PU, Université Clermont Auvergne), Caroline Desombre (MCF-HDR, ESPE Lille Nord de France), Benoit Dompnier (MER, Université de Lausanne), Andrew J. Elliot (PU, University of Rochester, USA), Gabriel Mugny (PU, Université de Genève, Suisse), Alain Quiamzade, (MER, Université de Genève, Suisse), Annique Smeding (PU, Université de Savoie Mont-Blanc), Nicolas Sommet (Premier Assistant, Université de Lausanne, Suisse).

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Broadly speaking, my research seeks to understand how the dominant/dominated relationships are maintained in our social systems. The general hypothesis proposes that the very functioning of these systems will impact individuals' functioning (from both "users" and "agents" of these systems) in a way that should help maintain the status quo.

Regarding the "users", a part of my research deals with the way they regulate their motivation according to both the context in which they evolve and the social position they occupy within this one. The main hypothesis is that dominant individuals endorse efficient motivational strategies to maintain their position while dominated individuals endorse inefficient motivational strategies to improve their social position.

Regarding the "agents", my research tries to identify the way these individuals behave toward the "users" in a situation in which the status quo is threatened. The hypothesis assumes that individuals act to protect the status quo through cognitions and behaviors allowing to reduce the threat.

The studies are mainly conducted in the educational system where the dominant/dominated relationships are particularly salient (e.g., according to socioeconomic status, sex, disability) and where the context plays an important role (see the selection function of the educational system or the inclusion policy).

My work is (or was) conducted in collaboration with: Cristina Aelenei (Université Paris Descartes), Célénie Brasselet ( ESPE Lille Nord de France), Alisée Bruno (Université Clermont Auvergne), Fabrizio Butera (Université de Lausanne, Suisse), Chen Chen (Nanjing Normal University, Chine), Céline Darnon (Université Clermont Auvergne), Caroline Desombre (ESPE Lille Nord de France), Benoit Dompnier (Université de Lausanne, Suisse) Andrew J. Elliot (University of Rochester, USA), Gabriel Mugny (Université de Genève, Suisse), Alain Quiamzade, (Université de Genève, Suisse), Annique Smeding (Université Savoie Mont-Blanc), Nicolas Sommet (Université de Lausanne, Suisse).


Article dans une revue11 documents

  • Mickaël Jury, Alain Quiamzade, Céline Darnon, Gabriel Mugny. Higher and lower status individuals’ performance goals: The role of hierarchy stability.. Motivation Science, 2018, 〈10.1037/mot0000105〉. 〈hal-01859626〉
  • Andrew Elliot, Mickaël Jury, Kou Murayama. Trait and perceived environmental competitiveness in achievement situations. European Journal of Personality, Wiley, 2018, 86 (3), pp.353 - 367. 〈10.1111/jopy.12320〉. 〈hal-01859634〉
  • Mickaël Jury, Alisée Bruno, Céline Darnon. Doing better (or worse) than one's parents: Social status, mobility, and performance-avoidance goals. British Journal of Educational Psychology, 2018, 〈10.1111/bjep.12210〉. 〈hal-01720321〉
  • Caroline Desombre, Mathilde Lamotte, Mickaël Jury. French teachers’ general attitude toward inclusion: the indirect effect of teacher efficacy. Educational Psychology, Taylor & Francis (Routledge), 2018, pp.1 - 13. 〈10.1080/01443410.2018.1472219〉. 〈hal-01859627〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Nicole M. Stephens, Jessica E. Nelson, Cristina Aelenei, et al.. The Experience of Low-SES Students in Higher Education: Psychological Barriers to Success and Interventions to Reduce Social-Class Inequality. Journal of Social Issues, Wiley, 2017, 73 (1), pp.23 - 41. 〈10.1111/josi.12202〉. 〈hal-01644824〉
  • Mickaël Jury, Céline Darnon, Benoit Dompnier, Fabrizio Butera. The social utility of performance-approach goals in a selective educational environment. Social Psychology of Education, Springer Verlag, 2017, 20 (1), pp.215 - 235. 〈10.1007/s11218-016-9354-x〉. 〈hal-01643228〉
  • Chen Chen, Jieqiong Fan, Mickaël Jury. Are perceived learning environments related to subjective well-being? A visit to university students. Learning and Individual Differences, Elsevier, 2017, 54, pp.226 - 233. 〈10.1016/j.lindif.2017.01.001〉. 〈hal-01859636〉
  • Céline Darnon, Mickaël Jury, Cristina Aelenei. Who benefits from mastery-approach and performance-approach goals in college? Students’ social class as a moderator of the link between goals and grade. European Journal of Psychology of Education, Springer Verlag, 2017, pp.1-14. 〈https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10212-017-0351-z〉. 〈10.1007/s10212-017-0351-z〉. 〈hal-01649962〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Darnon Céline. Competing with oneself or with others: Achievement goal endorsement in amateur golf competition. International Journal of Sport Psychology, Pozzi, 2015, 46, pp.258-273. 〈hal-01859658〉
  • Mickaël Jury, Annique Smeding, Martine Court, Céline Darnon. When first-generation students succeed at university: On the link between social class, academic performance, and performance-avoidance goals. Contemporary Educational Psychology, Elsevier, 2015, 41, pp.25 - 36. 〈10.1016/j.cedpsych.2014.11.001〉. 〈hal-01859639〉
  • Nicolas Sommet, Alain Quiamzade, Mickaël Jury, Gabriel Mugny. The student-institution fit at university: interactive effects of academic competition and social class on achievement goals. Frontiers in Psychology, Frontiers, 2015, 6, pp.769. 〈10.3389/fpsyg.2015.00769〉. 〈hal-01348974〉