Accéder directement au contenu

Michèle Artigue

65
Documents
Identifiants chercheurs

Présentation

### Affiliation : Professeur émérite, Université de Paris et chercheuse associée au Laboratoire de Didactique André Revuz (LDAR) ### Thématiques de recherche : Didactique de l'analyse et transition secondaire/supérieur Enseignement et apprentissage des mathématiques en environnements numériques Démarches d'investigation en mathématiques et sciences Comparaisons internationales en éducation mathématique "Networking" de théories en éducation mathématique ### Accéder à mon CV court en français [en cliquant sur ce lien](https://docs.google.com/document/d/1TTaeKVYpyvFKH3sokFJii3hbJ2h0tU49/edit?usp=sharing&ouid=118375552926032052355&rtpof=true&sd=true) ### Accéder à mon CV court en anglais [en cliquant sur ce lien](https://docs.google.com/document/d/1cfZOrS5DtQp0_RoYxKLsnJZ62b3-ZM6w/edit?usp=sharing&ouid=118375552926032052355&rtpof=true&sd=true)

Publications

Image document

Making UME research accessible and meaningful to the Mathematics community: A Special Issue commentary

Artigue Michèle , Elena Nardi
Épijournal de Didactique et Epistémologie des Mathématiques pour l’Enseignement Supérieur, 2022, 1 | 2022, ⟨10.46298/epidemes-9265⟩
Article dans une revue hal-03620590v2

Towards an international lexicon

Carmel Mesiti , Michèle Artigue , Valeska Grau , Jarmila Novotná
Article dans une revue hal-03625972v1
Image document

In Memoriam Gérard Vergnaud

Michèle Artigue , Janine Rogalski
Educación Matemática, 2021, 33 (2), pp.288-292. ⟨10.24844/EM3302.14⟩
Article dans une revue hal-04069505v1

Implementation Studies in Mathematics Education: What Theoretical Resources?

Michèle Artigue
Implementation and Replication Studies in Mathematics Education, 2021, 1 (1), pp.21-52. ⟨10.1163/26670127-01010002⟩
Article dans une revue hal-03356889v1
Image document

Revisiting the French Didactic Tradition through Technological Lenses

Michèle Artigue , Luc Trouche
Mathematics , 2021, Highlights of Research in the Didactics of Mathematics: The Insider’s Perspective, Mathematics, 9 (6), pp.629. ⟨10.3390/math9060629⟩
Article dans une revue hal-03170660v1
Image document

Méthodologies de recherche en didactique des mathématiques : Où en sommes-nous ?

Michèle Artigue
Educação Matemática Pesquisa, 2021, Metodologia de pesquisa em Educação Matemática, 22 (3), pp.25 - 64. ⟨10.23925/1983-3156.2020v22i3p025-064⟩
Article dans une revue hal-03194535v1

El desarrollo de la didáctica de las matemáticas, una mirada internacional

Michèle Artigue
Revista Chilena de Educación Matemática, 2020, 12 (3), pp.83-95. ⟨10.46219/rechiem.v12i3.38⟩
Article dans une revue hal-03194586v1

Inquiry based mathematics education and the development of learning trajectories

Michèle Artigue , Marianna Bosch , Michiel Doorman , Péter Juhász , Ladislav Kvasz
Teaching Mathematics and Computer Science, 2020, 18 (3), pp.63-89. ⟨10.5485/TMCS.2020.0505⟩
Article dans une revue hal-03194616v1

Report of the conference "Connecting Tamás Varga’s Legacy and Current Research in Mathematics Education" November 6-8, 2019, Budapest, Hungary

Michèle Artigue , Katalin Gosztonyi , Eszter Kónya , Ödön Vancsó
Teaching Mathematics and Computer Science, 2020, 18 (3), pp.5-8. ⟨10.5485/TMCS.2020.R031⟩
Article dans une revue hal-03194607v1

Book review: The legacy of Felix Klein. H.-G. Weigand, W. McCallum, M. Menghini, M. Neubrand and G. Schubring (Eds.) (2019)

Michèle Artigue
Educational Studies in Mathematics, 2019, 102 (1), pp.147-152. ⟨10.1007/s10649-019-09902-w⟩
Article dans une revue hal-03194638v1

Evolución de las investigaciones en didáctica de la matemática en el nivel universitario

Artigue Michèle
Revista de la Academia Canaria de Ciencias , 2019, XXXI, pp.75-93
Article dans une revue hal-03356972v1

Didáctica de las matemáticas y reproducibilidad

Michèle Artigue
Educación Matemática, 2018, 30 (2), pp.9-32. ⟨10.24844/EM3002.01⟩
Article dans une revue hal-03194661v1
Image document

Networking theoretical frames: the ReMath enterprise

Michèle Artigue , Maria-Alessandra Mariotti
Educational Studies in Mathematics, 2014, 85 (3), pp.329-356
Article dans une revue hal-02368186v1

MPS « Science et vision du monde » : un exemple de scénario

Dominique Baroux-Raymond , Artigue Michèle , Robin Bosdeveix , Rita Khanfour Armalé , Guy Rumelhard
Petit x, 2014
Article dans une revue hal-03199829v1

Gestes, cognition incarnée et artefacts: une analyse bibliographique pour une nouvelle dimension dans les travaux didactiques du LDAR

Rita Khanfour Armalé , Michèle Artigue , Claire Cazes , Mariam Haspekian , J. Lagrange
Cahier du Laboratoire de Didactique André Revuz, 2013, 8
Article dans une revue hal-02979379v1

Connecting and Integrating Theoretical Frames: The TELMA Contribution

Artigue Michèle , Cerulli Michele , Mariam Haspekian , Maracci Mirko
International Journal of Computers for Mathematical Learning, 2009, Connecting approaches to technology enhanced learning in mathematics: the TELMA experience, 14 (3), pp.217-240. ⟨10.1007/s10758-009-9157-7⟩
Article dans une revue hal-01273798v1

Nouvel environnement technologique, nouvelles ressources, nouveaux modes de travail : le projet e-CoLab (expérimentation Collaborative de Laboratoires mathématiques)

Gilles Aldon , Michèle Artigue , Caroline Bardini , Dominique Baroux-Raymond , Jean-Louis Bonnafet
Repères IREM, 2008, 72, pp.51-78
Article dans une revue hal-00808791v1
Image document

Problem Solving in France: Research and Curricular Perspectives

Artigue Michèle , Catherine Houdement
Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 2007, 39 (5-6), pp.365-382. ⟨10.1007/s11858-007-0048-x⟩
Article dans une revue hal-03198382v1
Image document

Technology Enhanced Learning in Mathematics: the cross-experimentation approach adopted by the TELMA European Research Team.

Michèle Artigue , Rosa Maria Bottino , Michele Cerulli , Jean-Philippe Georget , Laura Maffei
la matematica e la sua didattica, 2007, Anno 21, n.1, 2007, Numero speciale/Special Issue, pp.67-74
Article dans une revue hal-00190016v1
Image document

LEARNING MATHEMATICS IN A CAS ENVIRONMENT: THE GENESIS OF A REFLECTION ABOUT INSTRUMENTATION AND THE DIALECTICS BETWEEN TECHNICAL AND CONCEPTUAL WORK

Michèle Artigue
International Journal of Computers for Mathematical Learning, 2002, ⟨10.1023/A:1022103903080⟩
Article dans une revue hal-02367871v1
Image document

The dynamic of implementation of adapted Lesson Studies in France

Michèle Artigue , Blandine Masselin
Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Alfréd Rényi Institute of Mathematics; Eötvös Loránd University of Budapest, Jul 2023, Budapest, Hungary
Communication dans un congrès hal-04393494v1

El reto constantemente renovado de la formación docente

Artigue Michèle
4° Congreso Internacional de la Enseñanza y del Aprendizaje de las Matemáticas, Asociación Mexiquense de Matemática Educativa (AMME), Oct 2022, Toluca, México, México
Communication dans un congrès hal-04236756v1
Image document

Arts and Mathematics: Knots and Links

Christian Mercat , Michèle Artigue
14th International Congress on Mathematical Education (ICME-14), Jul 2021, Shanghai, China
Communication dans un congrès hal-03615299v1

Implementing curricular reforms: a systemic challenge

Artigue Michèle
ICMI Study 24 Conference, Nov 2018, Tsukuba, Japan. pp.43-52
Communication dans un congrès hal-03357048v1

Mathématiques et didactique des mathématiques : quelles relations ?

Artigue Michèle , Bernard Hodgson , Niza El Yacoubi
EMF 2018, Oct 2018, Gennevilliers, France. pp.20-59
Communication dans un congrès hal-03357029v1

APPROCHER LA DIVERSITE CULTURELLE DANS L’ENSEIGNEMENT DES MATHEMATIQUES A TRAVERS LE FILTRE DU LANGAGE PROFESSIONNEL DES ENSEIGNANTS

Artigue Michèle , Chevalarias Thierry , Debertonne-Dassule Florence , Brigitte Grugeon-Allys , Julie Horoks
Colloque EMF 2018, Oct 2018, Gennevilliers, France. pp.860-868
Communication dans un congrès hal-03202368v1
Image document

Mathematics Education Research at University Level: Achievements and Challenges

Michèle Artigue
First conference of International Network for Didactic Research in University Mathematics, Mar 2016, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-01337874v1

New didactical phenomena prompted by TI-NSpire specificities - the mathematical component of the instrumentation process.

Caroline Bardini , Michèle Artigue
6th Conference of the European Society for Research in Mathematics Education, 2009, France. pp.1171-1180
Communication dans un congrès hal-00808786v1
Image document

Connecting theoretical frameworks: the telma perspective

Michèle Artigue , Michele Cerulli
PME 32 PME-NA XXX Joint meeting of the International Group and the North American Chapter of Psychology of Mathematics, 2008, Morelia, Mexico. 8 p
Communication dans un congrès hal-00591624v1
Image document

Ressources en ligne et enseignement des mathématiques

Michèle Artigue , Ghislaine Gueudet
Université d'été de Saint-Flour "Quelle place pour l'enseignement des mathématiques ?", 2008, Saint-Flour, France
Communication dans un congrès hal-00460364v1

A Metastudy on IC Technologies in Education. Towards a Multidimensional Framework to Tackle their Integration

Jean-Baptiste Lagrange , Michèle Artigue , Colette Laborde , Luc Trouche
Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Freudenthal Institute, Jul 2001, Utrecht, Netherlands. pp.111-122
Communication dans un congrès hal-01558543v1

Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world

Carmel Mesiti , Artigue Michèle , Hilary Hollingsworth , Yiming Cao , David Clarke
Routledge, 2021, Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world, 9780367376932
Ouvrages hal-03356915v1

European Traditions in Didactics of Mathematics

Werner Blum , Michèle Artigue , Maria Alessandra Mariotti , Rudolf Straesser , Maria van den Heuvel-Panhuissen
Gabriele Kaiser. Springer, 2019, ICME-13 Monographs, 978-3-030-05514-1
Ouvrages hal-02047727v1

Developing Research in Mathematics Education. Twenty Years of Communication, Cooperation and Collaboration in Europe

Tommy Dreyfus , Artigue Michèle , Despina Potari , Susanne Prediger , Kenneth Ruthven
Routledge, 2018, 978-1-138-08027-0
Ouvrages hal-03359061v1
Image document

Gestes, cognition incarnée et artefacts: une analyse bibliographique pour une nouvelle dimension dans les travaux didactiques du LDAR

Michèle Artigue , Claire Cazes , Jean-Baptiste Lagrange , Mariam Haspekian , Rita Khanfour Armalé
Cahiers du Laboratoire de didactique André Revuz n°8. IREM de Paris, 2013, 978-2-86612-348-2
Ouvrages hal-02110937v1
Image document

Intégration de calculatrices complexes dans l'enseignement des mathématiques au lycée.

Michèle Artigue , Badr Defouad , Michèle Dupérier , Guy Juge , Jean-Baptiste Lagrange
IREM de Paris. IREM de Paris, Spécial n° 4, 1998, Cahier de DIDIREM, René Cori, 2-86612-149-X
Ouvrages hal-02142166v1
Image document

Quatre étapes dans l'histoire des nombres complexes : "quelques commentaires épistémologiques et didactiques".

Michèle Artigue , André Deledicq
IREM de Paris. IREM de Paris, 15, 1992, Cahier de DIDIREM, Michèle Artigue, 2-86612-108-2
Ouvrages hal-02138933v1
Image document

Épistémologie et didactique.

Michèle Artigue
IREM de Paris. IREM de Paris, 3, 1989, Cahier de DIDIREM, René Cori, 2-86612-096-5
Ouvrages hal-02138030v1

From the Networking of Theories to the Discussion of the Educational Implications of Research

Artigue Michèle
Advances in the anthropological theory of the didactic, 2022
Chapitre d'ouvrage hal-03625997v1

Institutional Transitions in University Mathematics Education

Michèle Artigue
Advances in the Anthropological Theory of the Didactic, Springer International Publishing, pp.271-282, 2022, ⟨10.1007/978-3-030-76791-4_21⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03626008v1

French Lexicon

Artigue Michèle , Thierry Chevalarias , Florence Debertonne-Dassule , Brigitte Grugeon-Allys , Julie Horoks
Routledge. Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world, 2021, 9780367376932
Chapitre d'ouvrage hal-03353861v1

The international Lexicon classroom project

Carmel Mesiti , Artigue Michèle , Hilary Hollingsworth , Yiming Cao , David Clarke
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world, Routledge, pp.1-16, 2021, 9780367376932
Chapitre d'ouvrage hal-03356923v1

Mathematics education research at university level: Achievements and challenges

Artigue Michèle
Research and Development in University Mathematics Education, 2021
Chapitre d'ouvrage hal-03194685v1

Identifying the professional lexicon of middle school mathematics teachers: The French case

Artigue Michèle , Brigitte Grugeon-Allys , Julie Horoks , Julia Pilet
Routlelge. Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world, 2021, 9780367376932
Chapitre d'ouvrage hal-03353846v1

Didactical engineering

Artigue Michèle
Encyclopedia of Mathematics Education. Second Edition, Springer, pp.202-206, 2020, 978-3-030-15788-3. ⟨10.1007/978-3-030-15789-0_44⟩
Chapitre d'ouvrage hal-03356941v1

Mathematics Teachers as Curriculum Designers: An International Perspective to Develop a Deeper Understanding of the Concept

Birgit Pepin , Artigue Michèle , Verônica Gitirana , Takeshi Miyakawa , Ruthven Kenneth
Luc Trouche; Ghislaine Gueudet; Birgit Pepin. The 'Resource' Approach to Mathematics Education, Advances in Mathematics Education, Springer, pp.121-143, 2019, 978-3-030-20392-4. ⟨10.1007/978-3-030-20393-1_6⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02391290v1

Introduction and Overview

Werner Blum , Artigue Michèle , Alessandra Mariotti Maria , Strasser Rudolf , Marja van den Heuvel-Panhuizen
European Traditions in Didactics of Mathematics, Springer, pp.1-10, 2019, 978-3-030-05513-4
Chapitre d'ouvrage hal-03356993v1

The French didactics tradition in mathematics

Michèle Artigue , Marianna Bosch , Hamid Chaachoua , Faïza Chellougui , Aurélie Chesnais
Werner Blum; Michèle Artigue; Maria Alessandra Mariotti; Rudolf Sträßer; Marja Van den Heuvel-Panhuizen. European traditions in didactics of mathematics, Springer, pp.11-55, 2019, ICME-13 Monographs, 978-3-030-05513-4
Chapitre d'ouvrage hal-02047198v1

Reflecting on a Theoretical Approach from a Networking Perspective: The Case of the Documentational Approach to Didactics

Artigue Michèle
Luc Trouche; Ghislaine Gueudet; Birgit Pepin. The 'Resource' Approach to Mathematics Education, Advances in Mathematics Education, Springer, pp.89-118, 2019, 978-3-030-20392-4. ⟨10.1007/978-3-030-20393-1_5⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02391199v1

The Challenging relationship between fundamental research and action in mathematics education

Artigue Michèle
Gabriele Kaiser. Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education, Springer, pp.145-164, 2017, 978-3-319-62596-6
Chapitre d'ouvrage hal-03359067v1
Image document

Reflection on Networking Through the Praxeological Lens

Michèle Artigue , Marianna Bosch
Networking of Theories as a Research Practice in Mathematics Education, pp.249-265, 2014, 978-3-319-05389-9. ⟨10.1007/978-3-319-05389-9_15⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02385558v1

Introduction to the Theory of Didactical Situations (TDS)

Michèle Artigue , Mariam Haspekian , Agnès Corblin-Lenfant
Bikner-Ahsbahs, A, Prediger, S. (Eds). Networking of Theories as a Research Practice in Mathematics Education, Springer International Publishing, pp.47-65, 2014, 978-3-319-05388-2. ⟨10.1007/978-3-319-05389-9_4⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01273884v1
Image document

Perspectives on design research: the case of didactical engineering

Michèle Artigue
Angelika Bikner-Ahsbahs; Christine Knipping; Norma Presmeg. Approaches to qualitative research in mathematics education, Springer, pp.467-496, 2014, ⟨10.1007/978-94-017-9181-6_17⟩
Chapitre d'ouvrage hal-02368164v1

Context, Milieu, and Media­Milieus Dialectic: A Case Study on Networking of AiC, TDS, and ATD

Ivy Kidron , Michèle Artigue , Marianna Bosch , Tommy Dreyfus , Mariam Haspekian
Springer. Networking of Theories as a Research Practice in Mathematics Education, , pp.153-177, 2014, Advances in Mathematics Education, 978-3-319-05388-2. ⟨10.1007/978-3-319-05389-9_10⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01383597v1

Starting Points for Dealing with the Diversity of Theories

Angelika Bikner-Ahsbahs , Susanne Prediger , Michèle Artigue , Ferdinando Arzarello , Marianna Bosch
A. Bikner-Ahsbahs, S. Prediger (Eds.). Networking of Theories as a Research Practice in Mathematics Education, Springer International Publishing, pp.3-12, 2014, Advances in Mathematics Education, 978-3-319-05388-2. ⟨10.1007/978-3-319-05389-9_1⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01383593v1

Topaze Effect: A Case Study on Networking of IDS and TDS

Angelika Bikner-Ahsbahs , Michèle Artigue , Mariam Haspekian
Bikner-Ahsbahs, Angelika, Prediger, Susanne (Eds.) Networking of Theories as a Research Practice in Mathematics Education, Springer International Publishing, pp.201-221, 2014, 978-3-319-05388-2. ⟨10.1007/978-3-319-05389-9_12⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01273892v1
Image document

When the fiction of learning is kept: A case of networking two theoretical views

Mariam Haspekian , Angelika Bikner-Ahsbahs , Michèle Artigue
Aiso Heinze (ed.). Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 37), vol.3, Kiel: IPN, Germany, pp.9-16, 2013
Chapitre d'ouvrage hal-01002969v1
Image document

La confrontation de cadres théoriques dans l'analyse didactique de vidéos réalisées dans des classes

Michèle Artigue , Agnès Lenfant , Eric Roditi
Jacques Colomb, Jaques Douaire & Robert Noirfalise. Faire des maths en classe ? Didactique et analyse de pratiques enseignantes, INRP, pp.103-138, 2003
Chapitre d'ouvrage halshs-00609701v1

Technology and Mathematics Education: A Multidimensional Study of the Evolution of Research and Innovation

Jean-Baptiste Lagrange , Michèle Artigue , Colette Laborde , Luc Trouche
A.J. Bishop, M.A. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F.K.S. Leung. Second International Handbook of Mathematics Education, 10, Springer Netherlands, pp.237-269, 2003, Springer International Handbooks of Education, 978-94-010-3951-2. ⟨10.1007/978-94-010-0273-8_9⟩
Chapitre d'ouvrage hal-01539521v1
Image document

Using computer algebraic systems to teach mathematics: A didactic perspective

Michèle Artigue
Evelyne Barbin; Régine Douady. Teaching mathematics: the relationship between knowledge, curriculum and practice, TOPIQUES éditions, pp.223-239, 1996, 2-87796-005-6
Chapitre d'ouvrage hal-02369153v1
Image document

Contribution à l'étude de la reproductibilité des situations didactiques.

Michèle Artigue
Histoire et perspectives sur les mathématiques [math.HO]. Université Paris VII, 1984. Français. ⟨NNT : ⟩
Thèse tel-01250658v1