Skip to Main content

Keywords

Researcher identifiers

Export Publications

Export the displayed publications:
Number of documents

76

Anthropology, subalternity and postcolonialism


Associate Professor at INSPE Martinique

University of the French West Indies

PhD in Anthropology, ethnology and prehistory at University of French Polynesia

Full member of CRREF - Centre de Recherches et de Ressources en Education et Formation (EA4538) @ Université des Antilles

Associate member of EASTCO - Equipe d'Accueil Sociétés Traditionnelles et Contemporaines en Océanie (EA4241) @ Université de la Polynésie Française

Associate member of Centre interuniversitaire d'études et de recherches autochtones - CIERA @ Université de Montréal


Journal articles26 documents

  • Pierre Olivier Weiss, Maurizio Alì, Cédric Ramassamy, Gabriella Alì. Gli insegnanti in formazione durante il lockdown: percezioni, attitudini e bisogni. Un caso di studio in Martinica, Francia. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 2020, Research and reflections on education, technologies and psychofisical wellbeing in difficoulties - Ricerca e riflessioni su istruzione, tecnologie e benessere psicofisico in situazioni di disagio, 4 (3), http://ojs.gsdjournal.it/index.php/gsdj/article/view/190. ⟨hal-02911801⟩
  • Maurizio Alì. L’idéologie éducative Enata : processus postcolonial et réinvention d’une identité culturelle autochtone aux îles Marquises, en Polynésie française. Cahiers du CIÉRA, Revue du Centre interuniversitaire d'études et de recherches autochtones, 2019, 18 (Numéro spécial : Espaces revendiqués, espaces interconnectés dans le Pacifique insulaire). ⟨hal-01956924⟩
  • Rodica Ailincai, Maurizio Alì. Epistemic Activities, Schooling and Parenting Styles: A Case Study in French Guiana Rural Contexts. Contextes et Didactiques, Université des Antilles/ESPE, 2018. ⟨halshs-02125048⟩
  • Rodica Ailincai, Maurizio Alì, Sophie Alby. Epistemic activities, schooling and parenting styles: A case study in French Guiana rural contexts. Contextes et Didactiques, Université des Antilles/ESPE, 2018, 12, pp.60-84. ⟨hal-02127838⟩
  • Rodica Ailincai, Maurizio Alì, Sophie Alby. Interactions épistémiques, styles interactifs et adaptation scolaire : une étude de cas en contexte multiculturel et plurilingue guyanais. Contextes et Didactiques, Université des Antilles/ESPE, 2018, ⟨10.4000/ced.1119⟩. ⟨halshs-02540881⟩
  • Maurizio Alì, Rodica Ailincai. La ideología educativa de los Wayana-Apalaï de la Guyana francesa: una identidad cultural autóctona en vía de transfiguración. Revista Kavilando, 2017. ⟨halshs-02540850⟩
  • Maurizio Alì. De l'apprentissage en famille à la scolarisation républicaine. Deux cas d'étude en Guyane et en Polynésie française. RITA – Revue Interdisciplinaire de Travaux sur les Amériques, 2017, 10 (Juillet). ⟨hal-01956925⟩
  • Maurizio Alì, Rodica Ailincai. La ideología educativa de los Wayana-Apalaï de la Guyana francesa: una identidad cultural autóctona en vía de transfiguración. Revista Kavilando, 2017, 9 (1), pp.145-169. ⟨hal-01587174⟩
  • Maurizio Alì, Rodica Ailincai. Parenthood and the Wayana People. Sociology Mind, Scientific Research Publishing Inc., 2016, 6 (3), pp.149-161. ⟨10.4236/sm.2016.63013⟩. ⟨hal-01345445⟩
  • Maurizio Alì. L’idéologie éducative Wayana-Apalaï : l’identité culturelle autochtone à l’épreuve de l’écosystème. Nuevo mundo Mundos Nuevos, CERMA, 2016. ⟨hal-01956926⟩
  • Maurizio Alì. How to Disappear Completely. Community Dynamics and Deindividuation in Neo-Shamanic Urban Practices. Shaman - Journal of the International Society for Academic Research on Shamanism, International Society for Academic Research on Shamanism - Hungarian Academy of Sciences, 2015, 23 (1-2), pp.17-52. ⟨hal-01201764⟩
  • Maurizio Alì, Daniel Felipe Basabe Murillo, Matthew Arose Magak. Resiliencia, inculturación y sincretismo religioso. Notas etnográficas acerca de la pastoral afrocolombiana. DADA Rivista di Antropologia Post Globale, 2014, pp.53-72. ⟨hal-01098665⟩
  • Maurizio Alì. Itinerari sciamanici, ibridazioni e Banisteriopsis caapi. Breve saggio etnografico su di una comunità mistica post-moderna. DADA Rivista di Antropologia Post Globale, 2014, 3 (1 (Visione, possessione, estasi: per una antropologia della trance. Vision, possession, ecstasy: tow), pp.15-40. ⟨hal-01058171⟩
  • Maurizio Alì. Sciamani del terzo millennio. Query, CICAP - Comitato Italiano per il Controllo delle Affermazioni sulle Pseudoscienze, 2014, 20 (5), pp.28-38. ⟨hal-01201765⟩
  • Maurizio Alì, Rodica Ailincai. Learning and Growing in indigenous Amazon. The Education System of French Guyana Wayana-Apalaï communities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 2013, 106 (10), pp.1742-1752. ⟨10.1016/j.sbspro.2013.12.196⟩. ⟨hal-01058188⟩
  • Rodica Ailincai, Sandrine Jund, Maurizio Alì. Comparaison des écosystèmes éducatifs chez deux groupes d'Amérindiens : les Wayãpi et les Wayana. Raisons, comparaisons, éducations : la revue française d'éducation comparée, L'Harmattan, 2012, pp.55-90. ⟨halshs-00730368v2⟩
  • Maurizio Alì. Megaproyectos y efectos perversos de la modernidad: el bizarro caso de Urabá. Revista Perfiles Libertadores, 2012, 8, pp.72-80. ⟨hal-01058200⟩
  • Rodica Ailincai, Sandrine Jund, Maurizio Alì. Comparaison des écosystèmes éducatifs chez deux groupes d'Amérindiens: les Wayãpi et les Wayana. Raisons, comparaisons, éducations : la revue française d'éducation comparée, L'Harmattan, 2012, 8, pp.55-90. ⟨hal-01058307⟩
  • Maurizio Alì, Miguel David Amórtegui. Savage Mind and Postcolonial Representation in Colombian Journalism. Journalism and Mass Communication, 2011, 29 (2), pp.150-159. ⟨hal-01956927⟩
  • Maurizio Alì. Los atentados al territorio ancestral: de conexiones e interconexiones en Urabá. Revista Kavilando, 2011, 3 (1/2), pp.100-107. ⟨hal-01058232⟩
  • Maurizio Alì. Territorios de Frontera en estado de sitio. Para una aproximación ecológica al conflicto colombiano. Revista Kavilando, 2011, 3 (1/2), pp.66-71. ⟨hal-01058288⟩
  • Maurizio Alì. Dejé el Chianti por el yajé. Notas etnográficas sobre una hibridación indígeno-metropolitana. Zainak : cuadernos de antropología-etnografía, Eusko-Ikaskuntza, 2011, 21, pp.1-24. ⟨hal-01058348⟩
  • Maurizio Alì, David Amortegui. The Ethnic Dilemma: Mass Communication and Native People in Colombia. Journalism and Mass Communication, 2011, 1 (3), pp.151-160. ⟨hal-01058322⟩
  • Maurizio Alì. Medios de comunicación, asuntos étnicos e intercultura en Colombia. Razón y Palabra, Proyecto Internet del ITESM, 2010, 74 ((nov.2010/ene.2011)), pp.1-27. ⟨hal-01058371⟩
  • Herrera Alexander, Maurizio Alì. Paisaje Del Desarrollo. La ecología de las tecnologías andinas. Antipoda, 2009, 8, pp.169-194. ⟨hal-01058398⟩
  • Maurizio Alì. Los Indígenas Acorralados: los Kuna de Urabá entre Conflicto, Desplazamiento y Desarrollo. Revista Javeriana, 2009, 756 (145), pp.32-39. ⟨hal-01058450⟩

Conference papers21 documents

  • Mickaelle Ramassamy, Antoine Delcroix, Maurizio Alì. L’apprentissage de la preuve dans l’enseignement supérieur aux Antilles : un état des lieux en début de cursus. Journées de la Recherche en Education (JRE) 2020, Apr 2020, Faa'a, Polynésie française. ⟨10.1007/s11858-008-0085-0⟩. ⟨hal-02476820⟩
  • Aurélie NoËlÉ, Maurizio Alì. Orientation scolaire et construction du projet professionnel : le rôle de l'estime de soi. JRE 2020 - Polynésie, Apr 2020, Faa'a ,Tahiti, France. ⟨hal-02500515⟩
  • Jean-Charles Martinon, Maurizio Alì. Les compétences émotionnelles et le bien-être des conseillers principaux d'éducation. Une enquête dans les établissements scolaires de la Martinique. Journées de la Recherche en Éducation - JRE2020, École Supérieure du Professorat et de l’Éducation de la Polynésie française; Équipe d'Accueil Sociétés Traditionnelles et Contemporaines en Océanie (EASTCO EA 4241), Apr 2020, Faa'a, Tahiti, Polynésie française. ⟨hal-02495255⟩
  • Maurizio Alì, Rodica Ailincai. La résilience imparfaite. les familles autochtones de la France d’outremer face au défi de la scolarisation républicaine. XVIIIème Congrès de l'Association internationale de formation et de recherche en éducation familiale (AIFREF), May 2019, Schoelcher, Martinique. ⟨hal-02557839⟩
  • Maurizio Alì. Quand l’ascenseur social tombe en panne : politiques scolaires et savoir autochtones en Guyane et Polynésie française. Journée d’études « Construction des savoirs scolaires : enjeux épistémologiques et politiques », ESPE de Martinique; Centre de Recherche Interdisciplinaire en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines (CRILLASH - EA4095), May 2019, Fort-de-France, Martinique. ⟨hal-02172638⟩
  • Maurizio Alì. L’identité : un concept équivoque?. Premier Campus Martinique 2019, SciencesPo; Université des Antilles; Rectorat de Martinique, Jul 2019, Schoelcher, Martinique. ⟨hal-02172650⟩
  • Rodica Ailincai, Maurizio Alì. Evaluating Parenting Skills with ECEP Attitude Scale: A Case Study in French Polynesia. INTE 2018 - International Conference on New Horizons in Education, Jul 2018, Paris, France. ⟨hal-01956929⟩
  • Rodica Ailincai, Maurizio Alì, Sandra Sramsky, Mirose Paia, Marane Toyane. Pratiques parentales à Nuku Hiva et Ua Pou. L’exemple de 32 parents d’enfants de 8-10 ans. JRE 2018 - Journées de la recherche en éducation, Université de la Polynésie française, May 2018, Tahiti, Polynésie française. ⟨hal-01956981⟩
  • Maurizio Alì. Educación inclusiva para los pueblos autóctonos: límites y logros del modelo francés. Tarea crítica de la Educación Inclusiva: contingencias epistémicas, emergencias metodológicas y discusiones para el presente, Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI), Sep 2018, Santiago du Chili, Chile. ⟨hal-01956989⟩
  • Maurizio Alì. Ethnographier les terrains minés : l’apport de l’observation systématique de type éthologique aux sciences de l’éducation. Présentation des résultats d’une enquête comparative en Guyane et Polynésie française. Séminaire du CRREF, CRREF, Nov 2018, Pointe-à-Pitre, Guadeloupe. ⟨hal-01956988⟩
  • Rodica Ailincai, Zehra Gabillon, Jacques Vernaudon, Mirose Paia, Maurizio Alì. School and Family Involvement in Educational Practices in French Polynesia. The IAFOR International Conference on Education - Hawaii 2016, IAFOR - The International Academic Forum, Jan 2016, Honolulu, Hawaii, United States. pp.199-215. ⟨hal-01309810⟩
  • Rodica Ailincai, Zehra Gabillon, Jacques Vernaudon, Mirose Paia, Bruno Saura, et al.. Pratiques éducatives scolaires et familiales en Polynésie française. Recueil d’un corpus en contexte plurilingue. Les Printemps de la recherche en ESPE. Deuxième colloque du Réseau national des ÉSPÉ (R- ÉSPÉ) : « La recherche en éducation : des enjeux partagés », Réseau national des ÉSPÉ (R- ÉSPÉ), Mar 2016, Paris, France. ⟨hal-01956984⟩
  • Maurizio Alì, Rodica Ailincai. L’Ecole dans les Outre-mer et l’illusion de l’ascenseur social : réflexions sur la scolarisation obligatoire des peuples autochtones de la Guyane et de la Polynésie. AFDECE 2016 - 13ème colloque international de l’Association Française d’Education Comparée: « Réformer l’Ecole ? L’apport de l’éducation comparée. Hommage à Louis Porcher », Association Française d’Education Comparée - Université Paris Descartes, Faculté des sciences humaines et sociales, Oct 2016, Paris, France. ⟨hal-01956982⟩
  • Rodica Ailincai, F.-X. Bernard, S. Alby, Maurizio Alì, I. Hidair. Pratiques éducatives parentales en contexte multiculturel et plurilingue guyanais. 1er Colloque du Réseau national des ESPE, Mar 2015, Paris, France. ⟨hal-01688969⟩
  • Maurizio Alì, Rodica Ailincai. Child Development in Post-Colonial Contexts: Educational Change and Ethnic Transfiguration in a French Guiana Wayana-Apalaï Indigenous Community. INTE2014 – International Conference on New Horizons in Education, Jun 2014, Paris, France. pp.3625-3632. ⟨hal-01956985⟩
  • Rodica Ailincai, François-Xavier Bernard, Sophie Alby, Maurizio Alì, Isabelle Hidair. Etude de la variabilité interactionnelle parentale en contexte multiculturel et plurilingue. Colloque international « Cognition sociale, formes d’expression et interculturalité », ARIC, Oct 2014, Université de Sfax, Tunisia. ⟨halshs-01433636⟩
  • Maurizio Alì. Escolarización Obligatoria en Contextos Poscoloniales: Disgregación Familiar y Transfiguraciones Étnicas en Guayana Francesa. I BIENAL LATINOAMERICANA DE INFANCIAS Y JUVENTUDES, Universidad de Manizales; Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud – CINDE; Centro Latino Americano de Ciencias Sociales - CLACSO, Nov 2014, Manizales, Colombia. ⟨10.13140/2.1.5016.3525⟩. ⟨hal-01182456⟩
  • Maurizio Alì, Miguel David Amórtegui. The Darien Gap: Political Discourse and Economic Development in Colombia. ICQI - Tenth International Congress of Qualitative Inquiry, University of Illinois, May 2014, Urbana-Champaign, United States. ⟨halshs-01104656⟩
  • Maurizio Alì. De l’apprentissage en famille à la scolarisation républicaine. L’enjeu ethnique en Guyane et en Polynésie. Doctoriales UPF 2013, Université de la Polynésie française; Ecole Doctorale du Pacifique; IRD, Apr 2013, Tahiti, Polynésie française. ⟨hal-01956987⟩
  • Maurizio Alì, Rodica Ailincai. Learning and Growing in indigenous Amazonia. The Education System of French Guiana Wayana-Apalai communities. INTE2013 – International Conference on New Horizons in Education, Jun 2013, Rome, Italy. pp.1742-1752. ⟨hal-01956986⟩
  • Maurizio Alì. El desafió ecosófico : Saberes ancestrales y conflictos con la modernidad en el área andina. XII Congreso de Antropología en Colombia, Universidad Nacional de Colombia, Oct 2007, Bogota, Colombia. ⟨hal-02614342⟩

Books4 documents

  • Maurizio Alì. Education, identité, autochtonie : une introduction à l’anthropologie de l’éducation et l’éducation comparée. A paraître. ⟨hal-01956914⟩
  • Maurizio Alì. Identité ethnique et question éducative dans les Outremers : deux études de cas en Guyane et en Polynésie française. A paraître. ⟨hal-01956915⟩
  • Maurizio Alì. Comunicar la Paz: Estudios sobre comunicación y medios para las comunidades. EAE, pp.148, 2012, 978-3-8484-7020-4. ⟨hal-01058252⟩
  • Maurizio Alì. En Estado De Sitio: Los Kunas en Urabá: Vida cotidiana de una comunidad indígena en zona de conflicto. Uniandes, pp.196, 2010, Prometeo, 978-958-695-531-7. ⟨hal-01058241⟩

Book sections18 documents

  • Maurizio Alì. The Education System in the French Departments of America: French Guiana, Martinique and Guadaloupe. Jornitz Sieglinde; Marcelo Parreira do Amaral. The Education Systems of the Americas, Springer International, pp.1-24, 2020, 978-3-319-93443-3. ⟨10.1007/978-3-319-93443-3_9-1⟩. ⟨hal-01956916⟩
  • Maurizio Alì. Environmental Security. Paul Joseph. The SAGE Encyclopedia of War: Social Science Perspectives, SAGE Publications, Inc., pp.570-573, 2017, 9781483359892. ⟨hal-01956895⟩
  • Rodica Ailincai, François-Xavier Bernard, Sophie Alby, Maurizio Alì, Isabelle Hidair. Etude de la variabilité interactionnelle parentale en contexte multiculturel et plurilingue. G, Chakroun. Cognition sociale, formes d'expression et interculturalité, L'Harmattan, pp.285-302, 2017, 978-2-343-10828-5. ⟨hal-01956917⟩
  • Maurizio Alì. The Darién Gap. Political discourse and economic development in Colombia. Andrea Fanta-Castro; A. Herrero-Olaizola; Ch. Rutter-Jensen. Territories of Conflict : Traversing Colombia through Cultural Studies, University of Rochester Press, pp.112-120, 2017, 978-158-04-6580-9. ⟨hal-01956918⟩
  • Maurizio Alì. Kiribati. Paul Joseph. The SAGE Encyclopedia of War: Social Science Perspectives, SAGE Publications, Inc., pp.949-950, 2017, 9781483359892. ⟨hal-01956897⟩
  • Rodica Ailincai, François-Xavier Bernard, Maurizio Alì, Isabelle Hidair. Styles interactifs des parents teko, aluku, haïtiens et laotiens : une étude comparative de groupes minoritaires guyanais. Recherches en éducation, recherches sur la professionnalisation : consensus et dissensus. Le Printemps de la recherche en ESPE 2015, 2016. ⟨halshs-02125077⟩
  • Maurizio Alì. Palau. Paul Joseph. The SAGE Encyclopedia of War : Social Science Perspectives, SAGE Publications, Inc., pp.1292-1293, 2016. ⟨hal-01956903⟩
  • Maurizio Alì. Sotanas en el barro. El Instituto Misionero de la Consolata y la pastoral humanitaria en Colombia (1947–2007). Humanitarian Policy Group - Overseas Development Institute. Aproximaciones a la historia del humanitarismo en América Latina y el Caribe, pp.85-96, 2016. ⟨hal-01451267⟩
  • Maurizio Alì. Panama. Paul Joseph. The SAGE Encyclopedia of War: Social Science Perspectives, SAGE Publications, Inc., pp.1296-1298, 2016, 9781483359892. ⟨hal-01956913⟩
  • Maurizio Alì. Tuvalu. Paul Joseph. The SAGE Encyclopedia of War: Social Science Perspectives, SAGE Publications, Inc., pp.1732-1733, 2016, 9781483359892. ⟨hal-01956906⟩
  • Maurizio Alì. Micronesia. Paul Joseph. The SAGE Encyclopedia of War: Social Science Perspectives, SAGE Publications, Inc., 2016, 9781483359892. ⟨hal-01956901⟩
  • Maurizio Alì. Colombia. Paul Joseph. The SAGE Encyclopedia of War: Social Science Perspectives, SAGE Publications, Inc., pp.334-336, 2016, 9781483359892. ⟨hal-01956911⟩
  • Maurizio Alì. Vanuatu. Paul Joseph. The SAGE Encyclopedia of War : Social Science Perspectives, SAGE Publishing Inc., pp.1789-1790, 2016, 9781483359892. ⟨hal-01956908⟩
  • Rodica Ailincai, François-Xavier Bernard, Sophie Alby, Maurizio Alì, Isabelle Hidair. Styles interactifs des parents teko, aluku, haïtiens et laotiens : une étude comparative de groupes minoritaires guyanais. Marin, B.; Berger, D. Recherches en éducation, recherches sur la professionnalisation : consensus et dissensus. Le Printemps de la recherche en ESPE 2015, pp.248-265, 2016, ⟨10.13140/RG.2.1.1595.6083⟩. ⟨hal-01329904⟩
  • Maurizio Alì. Prefacio. Diana Torres; Camilo Rios. De Pintas, faros y Dragones : Arte Callejero en Bogotá, Ediciones Usta - Universidad Santo Tomas, pp.5-11, 2012, 978-958-631-764-1. ⟨hal-01956920⟩
  • Maurizio Alì. Medios de comunicación y conflicto. El caso de los asuntos étnicos en el periodismo colombiano. Velásquez, J.D.; Córdoba, A.M. Diplomacia Ciudadana y Resolución de Conflictos, Universidad de La Sabana, pp.83-102, 2011, 978-958-12-0280-5. ⟨hal-01956921⟩
  • Maurizio Alì. Periodismo, discurso y realidad colombiana: los asuntos étnicos entre invisibilización y exotización mediática. El poder de la comunicación. ¿Urdiendo hilos de paz o de conflicto?, Universidad Santo Tomas, pp.237-252, 2011, 978-958-631-703-0. ⟨hal-01181035⟩
  • Maurizio Alì. Conflicto, modernidad y desarrollo en un territorio de frontera. El caso de Urabá. Serje, Margarita. Desarrollo y conflicto: territorios, recursos y paisa jes en la historia oculta de proyectos y políticas, Uniandes, pp.40-78, 2010, 978-958-695-525-6. ⟨hal-01058258⟩

Other publications2 documents

  • Maurizio Alì. Callegari Melo, N. (2020). Géneros periodísticos de hoy. Este es el manual. Bogotá: Ediciones USTA – ECOE Ediciones. Book Review. 2020, pp.145-148. ⟨hal-02900311⟩
  • Maurizio Alì. Note de lecture. Les genres journalistiques d’aujourd’hui Géneros periodísticos de hoy. Este es el manual. Bogotá: Ediciones USTA/ECOEEdiciones.. 2020, pp.141-144. ⟨hal-02900314⟩

Preprints, Working Papers, ...1 document

  • Pierre Olivier Weiss, Cédric Ramassamy, Maurizio Alì, Guilmois Céline. Les enseignant(e)s et éducateur(trice)s pendant le confinement (Martinique). 2020. ⟨hal-02949730⟩

Reports3 documents

  • Maurizio Alì. De l’apprentissage en famille a la scolarisation républicaine : Deux cas d’étude en Guyane et en Polynésie. [Rapport de recherche] Direction générale des patrimoines - Département du pilotage de la recherche et de la politique scientifique. 2015, 82 p. ⟨hal-01688986⟩
  • Maurizio Alì. Rifugiati e asilanti in Italia: strategie di rete e comunicazione. [Research Report] Università degli studi La Sapienza (Rome); Organisation Internationale du Travail / International Labor Organization. 2003. ⟨hal-02181228⟩
  • Maurizio Alì. L’attività di peacekeeping della Forza Multinazionale di Protezione in Albania. [Research Report] Università Roma Tre. 2003. ⟨hal-02181231⟩

Theses1 document

  • Maurizio Alì. De l'apprentissage en famille a la scolarisation républicaine. Deux cas d'étude en Guyane et en Polynésie française. Anthropologie sociale et ethnologie. Université de la Polynésie française, 2016. Français. ⟨tel-01344379⟩