Skip to Main content

Keywords

Number of documents

26

Associate Professor, PhD


Since 2003, I have worked at IMT Lille Douai as instructional designer, team manager and since 2019, september as assistant professor, developing educational innovations and Technologies Enhanced Learning (TEL), like pedagogical Agile Approaches, serious games, MOOC and so on. I collaborate with teachers to develop these innovations for many scientific themes (fluid mechanics, statistic, computer science, etc.).

Since the end of 2015, I work with the MOCAH team at Sorbonne Université (Paris), and obtained a PhD thesis in 2018. My main researches focus on the meta-design of serious games involving teachers at the stages of design and use. In the frame of my thesis, I am developing a formal model of serious games, methods and visualizations for student traces analysis when using this type of TEL.


Journal articles4 documents

  • Jannik Laval, Anthony Fleury, Abir-Beatrice Karami, Alexis Lebis, Guillaume Lozenguez, et al.. Toward an Innovative Educational Method to Train Students to Agile Approaches in Higher Education: The A.L.P.E.S.. Education Sciences, MDPI, 2021, 11, ⟨10.3390/educsci11060267⟩. ⟨hal-03242393⟩
  • Mathieu Vermeulen, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat, Gaëlle Guigon. Vers une approche Meta-Design des Learning Games avec le modèle DISC : de la conception à l'analyse des traces d'usage des étudiants par les enseignants. STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), ATIEF, 2018, 25 (1), ⟨10.23709/sticef.25.1.7⟩. ⟨hal-02057668⟩
  • Julian Alvarez, Jean-Yves Plantec, Mathieu Vermeulen, Christophe Kolski. RDU Model dedicated to evaluate needed counsels for Serious Game projects. Computers and Education, Elsevier, 2017, 114, pp.38-56. ⟨10.1016/j.compedu.2017.06.007⟩. ⟨hal-01559112⟩
  • Véronique Riffault, Nadine Locoge, Etienne Leblanc, Mathieu Vermeulen. Development of an application simulating radioactive sources. ACTUALITE CHIMIQUE, 2011, pp.27-29. ⟨hal-03179211⟩

Conference papers22 documents

  • Alexis Lebis, Estelle Prior, Nadine Mandran, Mathieu Vermeulen. Les IPMC : une plongée au cœur de la mise en pratique des compétences. 10e Conférence sur les Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain, Marie Lefevre, Christine Michel, Jun 2021, Fribourg, France. pp.330-335. ⟨hal-03289266⟩
  • Alexis Lebis, Estelle Prior, Nadine Mandran, Abir Karami, Mathieu Vermeulen. Promouvoir et soutenir la Pédagogie Par Projet Centré Humain dans le supérieur : le projet APACHES. DIDAPRO 8 - DIDASTIC, Feb 2020, Lille, France. ⟨hal-02465268⟩
  • Vanessa Marescot, Gaëlle Guigon, Mathieu Vermeulen. Inside Memory : un Serious Escape Game pour Apprendre à Apprendre. Questions de Pédagogies dans l'Enseignement Supérieur, ENSTA Bretagne, IMT-A, UBO, Jun 2019, Brest, France. ⟨hal-02284009⟩
  • Gaëlle Guigon, Mathieu Vermeulen, Jérémie Humeau. A Creation Tool for Serious Puzzle Games. CSEDU 2019, May 2019, Heraklion, Greece. pp.556-561, ⟨10.5220/0007796405560561⟩. ⟨hal-02132554⟩
  • Mathieu Vermeulen, Abir Karami, Anthony Fleury, François Bouchet, Nadine Mandran, et al.. APACHES: Human-Centered and Project-Based Methods in Higher Education. 14th European Conference on Technology Enhanced Learning EC-TEL 2019, Sep 2019, Delft, Netherlands. pp.683-687, ⟨10.1007/978-3-030-29736-7_66⟩. ⟨hal-02290443⟩
  • Vanessa Marescot, Gaëlle Guigon, Mathieu Vermeulen. Inside Memory : un Serious Escape Game pour Apprendre à Apprendre. QPES - Question Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur, 2019, Brest, France. ⟨hal-03284891⟩
  • Mathieu Vermeulen. Conception de jeux sérieux par les formateurs et enseignants, le cas de la formation initiale de jeunes adultes : Symposium Digitalisation du champ de l’insertion, les pratiques d’accompagnement et logiques de professionnalisation à l’œuvre. e-formation 2018, Mar 2018, Villeneuve d'Ascq, France. ⟨hal-02080022⟩
  • Gaëlle Guigon, Jérémie Humeau, Mathieu Vermeulen. A Model to Design Learning Escape Games: SEGAM. 10th International Conference on Computer Supported Education, Mar 2018, Funchal, Madeira, Portugal. pp.191-197, ⟨10.5220/0006665501910197⟩. ⟨hal-01744860⟩
  • Mathieu Vermeulen, Jannik Laval, Xavier Serpaggi, Rémy Pinot. Soyez agiles dans les A.L.P.E.S. ! Une pédagogie en mode agile.. 9ème Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur (QPES 2017), Jun 2017, Grenoble, France. ⟨hal-01503723⟩
  • Mathieu Vermeulen, Gaëlle Guigon, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. Teachers at the heart of the learning games design: the DISC model. IEEE ICALT 2017, Jul 2017, Timisoara, Romania. ⟨10.1109/ICALT.2017.41⟩. ⟨hal-01514106⟩
  • Gaëlle Guigon, Jérémie Humeau, Mathieu Vermeulen. Escape Classroom : un escape game pour l’enseignement. 9ème Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur (QPES 2017), Jun 2017, Grenoble, France. ⟨hal-01503763⟩
  • Mathieu Vermeulen, Gaëlle Guigon, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. L’enseignant au cœur de la conception de learning games : le modèle DISC. EIAH 2017 - 8ème Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. ⟨hal-01514111⟩
  • Mathieu Vermeulen, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. Chronicle of a scenario graph: from expected to observed learning path. 11th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), Sep 2016, Lyon, France. pp.321-330, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_24⟩. ⟨hal-01322571⟩
  • Mathieu Vermeulen, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. DISCO, a Formal Model of Serious Games to Help Teachers at the Design Stage. Doctoral Consortium CSEDU 2016 (DCCSEDU 2016), Apr 2016, Rome, Italy. pp.3-8. ⟨hal-01313851⟩
  • Jannik Laval, Mathieu Vermeulen. LES A.L.P.E.S. : APPROCHES AGILES POUR L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR : Une approche projet agile pour l’enseignement du système d’information en Licence Professionnelle. 34ème Congrès national INFormatique des ORganisation et Systèmes d'Information et de Décision (Inforsid 2016), May 2016, Grenoble, France. ⟨hal-01327909⟩
  • Jannik Laval, Mathieu Vermeulen. LES A.L.P.E.S. : APPROCHES AGILES POUR L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR : Un outil de personnalisation de la formation pour les enseignants du supérieur. 29ème Congrès de l’Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU 2016), AIPU, Jun 2016, Lausanne, Suisse. ⟨hal-01313782⟩
  • Mathieu Vermeulen. Un modèle formel de jeux sérieux de type étude de cas pour l’enseignement supérieur : le modèle DISCO. RJC'EIAH 2016, ATIEF, Jun 2016, Montpellier, France. ⟨hal-01322650⟩
  • Kathy Fronton, Mathieu Vermeulen, Katia Quelennec. LES ECSPER : RETOUR D'EXPERIENCE D'UNE ETUDE DE CAS DE TYPE SERIOUS GAME EN GESTION DE PROJET. e-Formation des adultes et des jeunes adultes, Equipe TRIGONE, laboratoire CIREL, Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille (EA 4354), Jun 2015, Lille, France. ⟨hal-01167290⟩
  • Mathieu Vermeulen, Anthony Fleury, Kathy Fronton, Jannik Laval. LES A.L.P.E.S. : APPROCHES AGILES POUR L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR : Retour d’expérience en école d’ingénieurs. Colloque Questions de Pédagogie pour l'Enseignement Supérieur (QPES 2015), Jun 2015, Brest, France. ⟨hal-01161923⟩
  • Katia Quelennec, Mathieu Vermeulen, Cécile Narce, Fabien Baillon. De l'industrialisation à l'innovation pédagogique avec une chaîne éditoriale. TICE 2010, Dec 2010, Nancy, France. ⟨hal-01169404⟩
  • Véronique Riffault, Nadine Locoge, Etienne Leblanc, Mathieu Vermeulen. Conception d’une application de simulation de sources radioactives. 26èmes Journées de l’Innovation et de la Recherche dans l’Enseignement de la Chimie, Jun 2010, Montpellier/La Grande Motte, France. ⟨hal-03125622⟩
  • Véronique Riffault, Nadine Locoge, Etienne Leblanc, Mathieu Vermeulen. Développement d’un TP virtuel pour l’enseignement de la radioactivité. Journées Unisciel, Oct 2010, Paris, France. ⟨hal-03125628⟩