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Instructional Designer, PhD


Since 2003, I have worked at IMT Lille Douai as instructional designer and team manager, developing educational innovations and Technologies Enhanced Learning (TEL), like pedagogical Agile Approaches, serious games, MOOC and so on. I collaborate with teachers to develop these innovations for many scientific themes (fluid mechanics, statistic, computer science, etc.).

Since the end of 2015, I work with the MOCAH team at Sorbonne Université (Paris), and obtained a PhD thesis in 2018. My main researches focus on the meta-design of serious games involving teachers at the stages of design and use. In the frame of my thesis, I am developing a formal model of serious games, methods and visualizations for student traces analysis when using this type of TEL.


Theses1 document

  • Mathieu Vermeulen. Une approche meta-design des learning games pour développer leur usage.. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain. Sorbonne Université, Faculté des Sciences et Ingénierie, 2018. Français. ⟨tel-01871048v2⟩

Journal articles2 documents

  • Mathieu Vermeulen, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat, Gaëlle Guigon. Vers une approche Meta-Design des Learning Games avec le modèle DISC : de la conception à l'analyse des traces d'usage des étudiants par les enseignants. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation, ATIEF, 2018, 25 (1), ⟨10.23709/sticef.25.1.7⟩. ⟨hal-02057668⟩
  • Julian Alvarez, Jean-Yves Plantec, Mathieu Vermeulen, Christophe Kolski. RDU Model dedicated to evaluate needed counsels for Serious Game projects. Computers & Education, 2017, 114, pp.38 - 56. ⟨10.1016/j.compedu.2017.06.007⟩. ⟨hal-01559112⟩

Conference papers15 documents

  • Gaëlle Guigon, Mathieu Vermeulen, Jérémie Humeau. A Creation Tool for Serious Puzzle Games. CSEDU 2019, CSEDU 2019 - 11th International Conference on Computer Supported Education, May 2019, Heraklion, Greece. ⟨hal-02132554⟩
  • Mathieu Vermeulen. Conception de jeux sérieux par les formateurs et enseignants, le cas de la formation initiale de jeunes adultes : Symposium Digitalisation du champ de l’insertion, les pratiques d’accompagnement et logiques de professionnalisation à l’œuvre. e-formation 2018, Mar 2018, Villeneuve d'Ascq, France. ⟨hal-02080022⟩
  • Gaëlle Guigon, Jérémie Humeau, Mathieu Vermeulen. A Model to Design Learning Escape Games: SEGAM. 10th International Conference on Computer Supported Education, Mar 2018, Funchal, Madeira, Portugal. pp.191-197, ⟨10.5220/0006665501910197⟩. ⟨hal-01744860⟩
  • Mathieu Vermeulen, Gaëlle Guigon, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. Teachers at the heart of the learning games design: the DISC model. IEEE ICALT 2017, Jul 2017, Timisoara, Romania. ⟨10.1109/ICALT.2017.41⟩. ⟨hal-01514106⟩
  • Mathieu Vermeulen, Jannik Laval, Xavier Serpaggi, Rémy Pinot. Soyez agiles dans les A.L.P.E.S. ! Une pédagogie en mode agile.. 9ème Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur (QPES 2017), Jun 2017, Grenoble, France. ⟨hal-01503723⟩
  • Mathieu Vermeulen, Gaëlle Guigon, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. L’enseignant au cœur de la conception de learning games : le modèle DISC. EIAH 2017 - 8ème Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. ⟨hal-01514111⟩
  • Gaëlle Guigon, Jérémie Humeau, Mathieu Vermeulen. Escape Classroom : un escape game pour l’enseignement. 9ème Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur (QPES 2017), Jun 2017, Grenoble, France. ⟨hal-01503763⟩
  • Jannik Laval, Mathieu Vermeulen. LES A.L.P.E.S. : APPROCHES AGILES POUR L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR : Une approche projet agile pour l’enseignement du système d’information en Licence Professionnelle. 34ème Congrès national INFormatique des ORganisation et Systèmes d'Information et de Décision (Inforsid 2016), May 2016, Grenoble, France. ⟨hal-01327909⟩
  • Jannik Laval, Mathieu Vermeulen. LES A.L.P.E.S. : APPROCHES AGILES POUR L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR : Un outil de personnalisation de la formation pour les enseignants du supérieur. 29ème Congrès de l’Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU 2016), AIPU, Jun 2016, Lausanne, Suisse. ⟨hal-01313782⟩
  • Mathieu Vermeulen. Un modèle formel de jeux sérieux de type étude de cas pour l’enseignement supérieur : le modèle DISCO. RJC'EIAH 2016, ATIEF, Jun 2016, Montpellier, France. ⟨hal-01322650⟩
  • Mathieu Vermeulen, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. DISCO, a Formal Model of Serious Games to Help Teachers at the Design Stage. Doctoral Consortium CSEDU 2016 (DCCSEDU 2016), Apr 2016, Rome, Italy. pp.3-8. ⟨hal-01313851⟩
  • Mathieu Vermeulen, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. Chronicle of a scenario graph: from expected to observed learning path. 11th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), Sep 2016, Lyon, France. pp.321-330, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_24⟩. ⟨hal-01322571⟩
  • Mathieu Vermeulen, Anthony Fleury, Kathy Fronton, Jannik Laval. LES A.L.P.E.S. : APPROCHES AGILES POUR L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR : Retour d’expérience en école d’ingénieurs. Colloque Questions de Pédagogie pour l'Enseignement Supérieur (QPES 2015), Jun 2015, Brest, France. ⟨hal-01161923⟩
  • Kathy Fronton, Mathieu Vermeulen, Katia Quelennec. LES ECSPER : RETOUR D'EXPERIENCE D'UNE ETUDE DE CAS DE TYPE SERIOUS GAME EN GESTION DE PROJET. e-Formation des adultes et des jeunes adultes, Equipe TRIGONE, laboratoire CIREL, Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille (EA 4354), Jun 2015, Lille, France. ⟨hal-01167290⟩
  • Katia Quelennec, Mathieu Vermeulen, Cécile Narce, Fabien Baillon. De l'industrialisation à l'innovation pédagogique avec une chaîne éditoriale. TICE 2010, Dec 2010, Nancy, France. ⟨hal-01169404⟩