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Instructional Designer, PhD


Since 2003, I have worked at IMT Lille Douai as instructional designer and team manager, developing educational innovations and Technologies Enhanced Learning (TEL), like pedagogical Agile Approaches, serious games, MOOC and so on. I collaborate with teachers to develop these innovations for many scientific themes (fluid mechanics, statistic, computer science, etc.).

Since the end of 2015, I work with the MOCAH team at Sorbonne Université (Paris), and obtained a PhD thesis in 2018. My main researches focus on the meta-design of serious games involving teachers at the stages of design and use. In the frame of my thesis, I am developing a formal model of serious games, methods and visualizations for student traces analysis when using this type of TEL.


Theses1 document

  • Mathieu Vermeulen. Une approche meta-design des learning games pour développer leur usage.. Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain. Sorbonne Université, Faculté des Sciences et Ingénierie, 2018. Français. ⟨tel-01871048v2⟩

Journal articles2 documents

  • Mathieu Vermeulen, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat, Gaëlle Guigon. Vers une approche Meta-Design des Learning Games avec le modèle DISC : de la conception à l'analyse des traces d'usage des étudiants par les enseignants. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation, ATIEF, 2018, 25 (1), ⟨10.23709/sticef.25.1.7⟩. ⟨hal-02057668⟩
  • Julian Alvarez, Jean-Yves Plantec, Mathieu Vermeulen, Christophe Kolski. RDU Model dedicated to evaluate needed counsels for Serious Game projects. Computers & Education, 2017, 114, pp.38 - 56. ⟨10.1016/j.compedu.2017.06.007⟩. ⟨hal-01559112⟩

Conference papers15 documents

  • Gaëlle Guigon, Mathieu Vermeulen, Jérémie Humeau. A Creation Tool for Serious Puzzle Games. CSEDU 2019, CSEDU 2019 - 11th International Conference on Computer Supported Education, May 2019, Heraklion, Greece. ⟨hal-02132554⟩
  • Mathieu Vermeulen. Conception de jeux sérieux par les formateurs et enseignants, le cas de la formation initiale de jeunes adultes : Symposium Digitalisation du champ de l’insertion, les pratiques d’accompagnement et logiques de professionnalisation à l’œuvre. e-formation 2018, Mar 2018, Villeneuve d'Ascq, France. ⟨hal-02080022⟩
  • Gaëlle Guigon, Jérémie Humeau, Mathieu Vermeulen. A Model to Design Learning Escape Games: SEGAM. 10th International Conference on Computer Supported Education, Mar 2018, Funchal, Madeira, Portugal. pp.191-197, ⟨10.5220/0006665501910197⟩. ⟨hal-01744860⟩
  • Mathieu Vermeulen, Gaëlle Guigon, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. Teachers at the heart of the learning games design: the DISC model. IEEE ICALT 2017, Jul 2017, Timisoara, Romania. ⟨10.1109/ICALT.2017.41⟩. ⟨hal-01514106⟩
  • Gaëlle Guigon, Jérémie Humeau, Mathieu Vermeulen. Escape Classroom : un escape game pour l’enseignement. 9ème Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur (QPES 2017), Jun 2017, Grenoble, France. ⟨hal-01503763⟩
  • Mathieu Vermeulen, Jannik Laval, Xavier Serpaggi, Rémy Pinot. Soyez agiles dans les A.L.P.E.S. ! Une pédagogie en mode agile.. 9ème Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur (QPES 2017), Jun 2017, Grenoble, France. ⟨hal-01503723⟩
  • Mathieu Vermeulen, Gaëlle Guigon, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. L’enseignant au cœur de la conception de learning games : le modèle DISC. EIAH 2017 - 8ème Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Jun 2017, Strasbourg, France. ⟨hal-01514111⟩
  • Mathieu Vermeulen. Un modèle formel de jeux sérieux de type étude de cas pour l’enseignement supérieur : le modèle DISCO. RJC'EIAH 2016, ATIEF, Jun 2016, Montpellier, France. ⟨hal-01322650⟩
  • Mathieu Vermeulen, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. DISCO, a Formal Model of Serious Games to Help Teachers at the Design Stage. Doctoral Consortium CSEDU 2016 (DCCSEDU 2016), Apr 2016, Rome, Italy. pp.3-8. ⟨hal-01313851⟩
  • Jannik Laval, Mathieu Vermeulen. LES A.L.P.E.S. : APPROCHES AGILES POUR L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR : Une approche projet agile pour l’enseignement du système d’information en Licence Professionnelle . Inforsid 2016 - INFormatique des ORganisation et Systèmes d'Information et de Décision, May 2016, Grenoble, France. ⟨hal-01327909⟩
  • Mathieu Vermeulen, Nadine Mandran, Jean-Marc Labat. Chronicle of a scenario graph: from expected to observed learning path. 11th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), Sep 2016, Lyon, France. pp.321-330, ⟨10.1007/978-3-319-45153-4_24⟩. ⟨hal-01322571⟩
  • Jannik Laval, Mathieu Vermeulen. LES A.L.P.E.S. : APPROCHES AGILES POUR L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR : Un outil de personnalisation de la formation pour les enseignants du supérieur. 29ème Congrès de l’Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU 2016), AIPU, Jun 2016, Lausanne, Suisse. ⟨hal-01313782⟩
  • Mathieu Vermeulen, Anthony Fleury, Kathy Fronton, Jannik Laval. LES A.L.P.E.S. : APPROCHES AGILES POUR L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR : Retour d’expérience en école d’ingénieurs. Colloque Questions de Pédagogie pour l'Enseignement Supérieur (QPES 2015), Jun 2015, Brest, France. ⟨hal-01161923⟩
  • Kathy Fronton, Mathieu Vermeulen, Katia Quelennec. LES ECSPER : RETOUR D'EXPERIENCE D'UNE ETUDE DE CAS DE TYPE SERIOUS GAME EN GESTION DE PROJET. e-Formation des adultes et des jeunes adultes, Equipe TRIGONE, laboratoire CIREL, Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille (EA 4354), Jun 2015, Lille, France. ⟨hal-01167290⟩
  • Katia Quelennec, Mathieu Vermeulen, Cécile Narce, Fabien Baillon. De l'industrialisation à l'innovation pédagogique avec une chaîne éditoriale. TICE 2010, Dec 2010, Nancy, France. ⟨hal-01169404⟩