Accéder directement au contenu

Marie-Pierre Jouannaud

33
Documents
Affiliations actuelles
  • 103736
  • 214232
Contact

Publications

Designing posters to learn how to teach English

Marie-Pierre Jouannaud
Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité - Cahiers de l'APLIUT, 2023, 42 (1), ⟨10.4000/apliut.10405⟩
Article dans une revue hal-04371660v1
Image document

Représentation phonologique des mots en langue étrangère

Marie-Pierre Jouannaud , Heather E. Hilton
Les Langues Modernes, 2021
Article dans une revue halshs-03564371v1

From placement to diagnostic testing: Improving feedback to learners and other stakeholders in SELF (Système d’Evaluation en Langues à visée Formative)

Sylvain Coulange , Marie-Pierre Jouannaud , Cristiana Cervini , Monica Masperi
Language Learning in Higher Education, 2020, 10 (1), pp.195-205. ⟨10.1515/cercles-2020-2015⟩
Article dans une revue hal-03171034v1

Benchmarking comprehension exams on the CEFR a posteriori: an exploratory experiment

Marie-Pierre Jouannaud , Marie Thevenon , Camille Biros , Marie-Hélène Fries
ASp - La revue du GERAS, 2018
Article dans une revue hal-01924435v1

Designing an online foreign language assessment tool within a communicative and action-based framework: opportunities and challenges

Cristiana Cervini , Marie-Pierre Jouannaud
ALSIC - Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, 2015, vol. 18, n° 2, ⟨10.4000/alsic.2821⟩
Article dans une revue hal-03171039v1

Ouvertures et tensions liées à la conception d'un système d'évaluation en langues, numérique, multilingue et en ligne, dans une perspective communicative et actionnelle

Cristiana Cervini , Marie-Pierre Jouannaud
ALSIC - Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, 2015, vol. 18, n° 2
Article dans une revue hal-01942415v1
Image document

Favoriser l'autonomie en apprentissage des langues : l'exemple de deux dispositifs pour les futurs professeurs des écoles

Marie-Pierre Jouannaud , Coralie Payre-Ficout
Les Langues Modernes, 2013, 4
Article dans une revue hal-02521022v1

Investigating the link between prosodic sensitivity and listening comprehension for French learners of English

Marie-Pierre Jouannaud
PAC 2023 – Spoken English varieties: interfaces and multidimensional approaches, Université Paris Nanterre; Université Paris 8, Apr 2023, Nanterre, France
Communication dans un congrès hal-04371673v1

La place du lexique dans l’enseignement de l’anglais en France

Marie-Pierre Jouannaud
SAES 2023 - Transmission(s), Université Rennes 2, Jun 2023, Rennes, France
Communication dans un congrès hal-04371670v1

A shared research space: Using R to share data analysis procedures in Second Language Acquisition and Didactics

Marie-Pierre Jouannaud
Research in English teaching and learning within virtual & digital spaces: Mutations and Transformations, Université de Lorraine, Apr 2023, Nancy, France
Communication dans un congrès hal-04371869v1

Adapting the Processing Instruction model for elementary school learners of L2 English

Marie-Pierre Jouannaud
AILA 2023 - 20th Anniversary Congress, Université Lyon 2, Jul 2023, Lyon (ENS Lyon), France
Communication dans un congrès hal-04371669v1

Designing posters to learn how to teach English

Marie-Pierre Jouannaud
Drawing, doodling, sketching to learn and teach English - ARDAA workshop, Oct 2021, Paris Nanterre, France
Communication dans un congrès halshs-03564402v1

Robustesse dans le modèle des blocs latents : application au test de positionnement en langues SELF

Margaux Leroy , Vincent Brault , Sylvain Coulange , Marie Jouannaud , Frédérique Letué
52 èmes journées de la statistique de la SFdS, Jun 2021, Nice, France
Communication dans un congrès hal-03379035v1

Piloting a serious game to teach aural vocabulary in context to young L2 learners

Marie Jouannaud , Coralie Payre-Ficout , Mathieu Loiseau
AILA 2021 (19th World Congress of Applied Linguistics), Aug 2021, Groningen, Netherlands
Communication dans un congrès halshs-03958123v1

Developing diagnostic tools to identify L2 English listening difficulties: the example of an aural grammaticality judgment test

Marie Jouannaud
ONELA 2021, Oct 2021, Toulouse, France
Communication dans un congrès hal-03438340v1

Evidence in favor of combining different kinds of vocabulary tests as diagnostic tools of inadequate listening comprehension

Marie-Pierre Jouannaud
Vocab@Leuven, Jul 2019, Leuven, Belgium
Communication dans un congrès hal-03171088v1

Évaluations croisées dans le cadre du projet LUCIOLE : vers une amélioration du dispositif et de la compréhension orale en anglais chez des élèves francophones de cycles 2-3

Marie-Pierre Jouannaud , Mathieu Loiseau , Coralie Payre-Ficout , Émilie Magnat
59e congrès de la SAES — Atelier 23 : Didactique (ARDAA), Jun 2019, Aix-en-provence, France
Communication dans un congrès hal-02520635v1

Comment former des groupes d'étudiants homogènes à partir des résultats de SELF ?

Vincent Brault , Sylvain Coulange , Marie-Pierre Jouannaud , Frédérique Letué , Marie-José Martinez
EVAL2019 - Évaluation des acquisitions langagières : du formatif au certificatif, Oct 2019, Grenoble, France. pp.185-203
Communication dans un congrès hal-02368784v1

Entre méthode expérimentale et recherche-développement : un jeu pour développer la compréhension de l’oral au primaire

Coralie Payre-Ficout , Marie-Pierre Jouannaud , Mathieu Loiseau
Les méthodologies de la recherche dans le domaine de l’acquisition et de l’apprentissage des langues secondes, May 2018, Montpellier, France
Communication dans un congrès hal-03171120v1

LUCIOLE : un jeu sérieux en anglais sur tablette pour les élèves de CP

Marie-Pierre Jouannaud , Coralie Payre-Ficout , Mathieu Loiseau
58e congrès de la Société des Anglicistes de l’Enseignement Supérieur (SAES), Jun 2018, Nanterre, France
Communication dans un congrès hal-03171114v1

From placement to diagnostic testing: improving feedback to learners and other stakeholders in SELF (Système d’Evaluation en Langues à visée Formative)

Sylvain Coulange , Marie-Pierre Jouannaud , Cristiana Cervini , Monica Masperi
Broad Perspectives on Language Education in the Globalized World, Sep 2018, Poznan, Poland
Communication dans un congrès hal-02117525v1

LUCIOLE, an English listening comprehension learning game for 6-9 year olds

Mathieu Loiseau , Coralie Payre-Ficout , Marie-Pierre Jouannaud , Adrea Soh , Anne Blavot
CALICO 2018 — Connecting CALL's past to its future, CALICO; University of Illinois, May 2018, Champaign-Urbana, United States
Communication dans un congrès hal-01811082v1

LUCIOLE : un jeu sérieux en anglais pour les élèves de CP sur tablette

Marie-Pierre Jouannaud , Coralie Payre-Ficout , Mathieu Loiseau
58e congrès de la SAES — 8 : Didactique et acquisition (ARDAA), Jun 2018, Nanterre, France
Communication dans un congrès halshs-01939260v1

"Benchmarking a specialised reading comprehension examination on the CEF a posteriori"

Marie Thevenon , Camille Biros , Marie-Pierre Jouannaud , Marie-Hélène Fries
38e colloque international du GERAS, Mar 2017, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-01913173v1

La construction du sens par le jeu aux cycles 2 et 3

Marie-Pierre Jouannaud , Coralie Payre-Ficout , Mathieu Loiseau
57e congrès de la SAES — Atelier 22 : Didactique et acquisition des langues (ARDAA), 2017, Reims, France
Communication dans un congrès hal-01586280v1

LUCIOLE: a digital game to enhance oral comprehension skills for primary school learners

Marie-Pierre Jouannaud , Mathieu Loiseau , Coralie Payre-Ficout
EUROCALL, 2017, Southampton, United Kingdom
Communication dans un congrès hal-01586275v1

Elaboration d’un test de positionnement/diagnostic en anglais

Marie-Pierre Jouannaud , Coralie Payre-Ficout
Séminaire Tice-Alpes, Jun 2014, Grenoble, France
Communication dans un congrès hal-02521815v1

L2 input in French official instructions for elementary school

Marie-Pierre Jouannaud , Coralie Payre-Ficout
International Conference on Child Foreign Language Acquisition, 2014, Vitoria-Gasteiz, Spain
Communication dans un congrès hal-03171096v1
Image document

Opérationnalisation du construit de compétence pragmatique dans un test de positionnement en anglais langue étrangère

Marie-Pierre Jouannaud
Journées d'étude ReAL2 - L’acquisition de la compétence pragmatique en L2, Oct 2022, Nice, France
Poster de conférence hal-03880755v1
Image document

Effect of an EFL listening comprehension learning game on phonemic awareness in French

Émilie Charles , Émilie Magnat , Marie-Pierre Jouannaud , Coralie Payre-Ficout , Mathieu Loiseau
ATFLY 2022 – Advances in Teaching Foreign Languages to Young Learners, Sep 2022, Wuppertal, Germany.
Poster de conférence hal-03865677v1
Image document

Piloting an automatic clustering algorithm to supplement placement test results for large groups of students

Marie Jouannaud , Sylvain Coulange , Anne-Cécile Perret
Collated Papers for the ALTE 7th International Conference,, 2021
Chapitre d'ouvrage hal-03258668v1
Image document

Defining, modeling and piloting SELF, a new formative assessment test for foreign languages

Cristiana Cervini , Monica Masperi , Marie-Pierre Jouannaud , Francesca Scanu
Jozef Colpaert, Mathea Simons, Ann Aerts, Margret Oberhofer. Language Testing in Europe: time for a new framework, University of Antwerp, 29-31th May 2013., 2013
Chapitre d'ouvrage hal-01968811v1