Skip to Main content
Number of documents

22

Marie-Pierre Jouannaud


Journal articles5 documents

  • Sylvain Coulange, Marie-Pierre Jouannaud, Cristiana Cervini, Monica Masperi. From placement to diagnostic testing: Improving feedback to learners and other stakeholders in SELF (Système d’Evaluation en Langues à visée Formative). Language Learning in Higher Education, De Gruyter, 2020, 10 (1), pp.195-205. ⟨10.1515/cercles-2020-2015⟩. ⟨hal-03171034⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud, Marie Thevenon, Camille Biros, Marie-Hélène Fries. Benchmarking comprehension exams on the CEFR a posteriori: an exploratory experiment. ASp - La revue du GERAS, revue.org (en ligne) / Bordeaux : GERAS (imprimé), 2018. ⟨hal-01924435⟩
  • Cristiana Cervini, Marie-Pierre Jouannaud. Designing an online foreign language assessment tool within a communicative and action-based framework: opportunities and challenges. ALSIC - Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, Association pour le Développement de l'Apprentissage des Langues par les Systèmes d'Information et de Communication - OpenEdition, 2015, ⟨10.4000/alsic.2821⟩. ⟨hal-03171039⟩
  • Cristiana Cervini, Marie-Pierre Jouannaud. Ouvertures et tensions liées à la conception d'un système d'évaluation en langues, numérique, multilingue et en ligne, dans une perspective communicative et actionnelle. ALSIC - Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, Association pour le Développement de l'Apprentissage des Langues par les Systèmes d'Information et de Communication - OpenEdition, 2015. ⟨hal-01942415⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud, Coralie Payre-Ficout. Favoriser l'autonomie en apprentissage des langues : l'exemple de deux dispositifs pour les futurs professeurs des écoles. Les Langues Modernes, Association des professeurs de langues vivantes (APLV), 2013, 4. ⟨hal-02521022⟩

Conference papers14 documents

  • Marie-Pierre Jouannaud, Mathieu Loiseau, Coralie Payre-Ficout, Émilie Magnat. Évaluations croisées dans le cadre du projet LUCIOLE : vers une amélioration du dispositif et de la compréhension orale en anglais chez des élèves francophones de cycles 2-3. 59e congrès de la SAES — Atelier 23 : Didactique (ARDAA), Jun 2019, Aix-en-provence, France. ⟨hal-02520635⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud. Evidence in favor of combining different kinds of vocabulary tests as diagnostic tools of inadequate listening comprehension. Vocab@Leuven, Jul 2019, Leuven, Belgium. ⟨hal-03171088⟩
  • Vincent Brault, Sylvain Coulange, Marie-Pierre Jouannaud, Frédérique Letué, Marie-José Martinez, et al.. Comment former des groupes d'étudiants homogènes à partir des résultats de SELF ?. EVAL2019, Oct 2019, Grenoble, France. ⟨hal-02368784⟩
  • Coralie Payre-Ficout, Marie-Pierre Jouannaud, Mathieu Loiseau. Entre méthode expérimentale et recherche-développement : un jeu pour développer la compréhension de l’oral au primaire. Les méthodologies de la recherche dans le domaine de l’acquisition et de l’apprentissage des langues secondes, May 2018, Montpellier, France. ⟨hal-03171120⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud, Coralie Payre-Ficout, Mathieu Loiseau. LUCIOLE : un jeu sérieux en anglais sur tablette pour les élèves de CP. 58e congrès de la Société des Anglicistes de l’Enseignement Supérieur (SAES), Jun 2018, Nanterre, France. ⟨hal-03171114⟩
  • Sylvain Coulange, Marie-Pierre Jouannaud, Cristiana Cervini, Monica Masperi. From placement to diagnostic testing: improving feedback to learners and other stakeholders in SELF (Système d’Evaluation en Langues à visée Formative). Broad Perspectives on Language Education in the Globalized World, Sep 2018, Poznan, Poland. ⟨hal-02117525⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud, Coralie Payre-Ficout, Mathieu Loiseau. LUCIOLE : un jeu sérieux en anglais pour les élèves de CP sur tablette. 58e congrès de la SAES — 8 : Didactique et acquisition (ARDAA), Jun 2018, Nanterre, France. ⟨halshs-01939260⟩
  • Mathieu Loiseau, Coralie Payre-Ficout, Marie-Pierre Jouannaud, Adrea Soh, Anne Blavot. LUCIOLE, an English listening comprehension learning game for 6-9 year olds. CALICO 2018 — Connecting CALL's past to its future, CALICO; University of Illinois, May 2018, Champaign-Urbana, United States. ⟨hal-01811082⟩
  • Marie Thevenon, Camille Biros, Marie-Pierre Jouannaud, Marie-Hélène Fries. "Benchmarking a specialised reading comprehension examination on the CEF a posteriori". 38e colloque international du GERAS, Mar 2017, Lyon, France. ⟨hal-01913173⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud, Coralie Payre-Ficout, Mathieu Loiseau. La construction du sens par le jeu aux cycles 2 et 3. 57e congrès de la SAES — Atelier 22 : Didactique et acquisition des langues (ARDAA), 2017, Reims, France. ⟨hal-01586280⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud, Mathieu Loiseau, Coralie Payre-Ficout. LUCIOLE: a digital game to enhance oral comprehension skills for primary school learners. EUROCALL, 2017, Southampton, United Kingdom. ⟨hal-01586275⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud, Coralie Payre-Ficout. L2 input in French official instructions for elementary school. International Conference on Child Foreign Language Acquisition, 2014, Vitoria-Gasteiz, Spain. ⟨hal-03171096⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud, Coralie Payre-Ficout. L2 input in French official instructions for elementary school. International Conference on Child Foreign Language Acquisition, 2014, Vitoria-Gasteiz, France. ⟨hal-02521802⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud, Coralie Payre-Ficout. Elaboration d’un test de positionnement/diagnostic en anglais. Séminaire Tice-Alpes, Jun 2014, Grenoble, France. ⟨hal-02521815⟩

Book sections2 documents

  • Marie Jouannaud, Sylvain Coulange, Anne-Cécile Perret. Piloting an automatic clustering algorithm to supplement placement test results for large groups of students. Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid, 2021. ⟨hal-03258668⟩
  • Marie-Pierre Jouannaud, Cristiana Cervini, Monica Masperi, Marie Jouannaud, Francesca Scanu. Defining, modeling and piloting SELF, a new formative assessment test for foreign languages. Jozef Colpaert, Mathea Simons, Ann Aerts, Margret Oberhofer. Language Testing in Europe: time for a new framework, University of Antwerp, 29-31th May 2013., 2013. ⟨hal-01968811⟩

Theses1 document

  • Marie-Pierre Jouannaud. Diagnostic et remédiation orientés vers le lexique en compréhension aurale de l’anglais. Linguistique. Université Lyon 2 Lumière, 2021. Français. ⟨tel-03170753⟩