- 52
- 5
- 4
- 3
- 3
- 1
- 1
Mariam Haspekian
69
Documents
Affiliations actuelles
- 26822
- 1004655
- 557826
Identifiants chercheurs
- mariam-haspekian
- IdRef : 094624402
- 0000-0002-8965-9463
Publications
- 14
- 7
- 6
- 6
- 6
- 4
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 11
- 6
- 5
- 4
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 101
- 24
- 3
- 6
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 11
- 3
- 6
- 3
- 5
- 7
- 2
- 3
- 1
- 9
- 6
- 2
- 1
- 2
- 1
- 1
- 1
- 2
- 3
- 5
- 3
- 2
- 1
Intégration des outils numériques en mathématiques. Quelles leçons tirer du cas tableur ? 1/2Que dit la recherche?, 2022, 2
Article dans une revue
hal-03712223v1
|
|
Informatique, Scratch et robots : de nouvelles pratiques enseignantes en mathématiques ?STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2021
Article dans une revue
hal-03286216v1
|
|
Favoriser l’enseignement de l’algorithmique en mathématiques : une question de distance aux mathématiques ?Éducation & Didactique, 2016, 10 (3), pp.121-135
Article dans une revue
hal-03165838v1
|
|
|
Teachers practices and professional geneses with ICTResearch Journal of Mathematics and Technology, 2014, 3 (1), pp.96 - 105
Article dans une revue
hal-01383589v1
|
|
Teachers practices and professional geneses with ICTThe Electronic Journal of Mathematics & Technology, 2014, Special Issue, 8 (2)
Article dans une revue
hal-01271996v1
|
Gestes, cognition incarnée et artefacts: une analyse bibliographique pour une nouvelle dimension dans les travaux didactiques du LDARCahier du Laboratoire de Didactique André Revuz, 2013, 8
Article dans une revue
hal-02979379v1
|
|
|
Apports et limites du tableur dans l'enseignement de l'algèbre. Questions d'instrumentation.Recherches en Didactique des Mathematiques, 2012, Enseignement de l'algèbre élémentaire, Hors Série pp.123-136
Article dans une revue
hal-01002954v1
|
Connecting and Integrating Theoretical Frames: The TELMA ContributionInternational Journal of Computers for Mathematical Learning, 2009, Connecting approaches to technology enhanced learning in mathematics: the TELMA experience, 14 (3), pp.217-240. ⟨10.1007/s10758-009-9157-7⟩
Article dans une revue
hal-01273798v1
|
|
An “Instrumental Approach” to Study the Integration of a Computer Tool Into Mathematics Teaching: the Case of SpreadsheetsInternational Journal of Computers for Mathematical Learning, 2005, 10 (2), pp.109-141. ⟨10.1007/s10758-005-0395-z⟩
Article dans une revue
hal-01273799v1
|
Introduction to the Thematic Working Group 17 on Theoretical Perspectives and Approaches in Mathematics Education Research at CERME 13: Navigating Ways Forward Amidst DiversityP. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, & E. Kónya. Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME, pp.3094-3101, 2023
Chapitre d'ouvrage
hal-04322425v1
|
|
Revisiting Theories That Frame Research on Teaching Mathematics with Digital TechnologyThe Mathematics Teacher in the Digital Era, 16, Springer International Publishing, pp.391-418, 2023, Mathematics Education in the Digital Era, ⟨10.1007/978-3-031-05254-5_15⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-04166381v1
|
|
Algebra Education and Digital Resources: A Long-Distance Relationship?B. Pepin; G. Gueudet; J. Choppin. Handbook of Digital Resources in Mathematics Education, Springer International Publishing; Springer International Publishing, pp.1-33, 2023, Springer International Handbooks of Education, 978-3-030-95060-6. ⟨10.1007/978-3-030-95060-6_16-1⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-04322340v1
|
|
Role of networking of theories in studying the development and use of digital resources in mathematics educationB. Pepin; G. Gueudet; J. Choppin. Handbook of Digital Resources in Mathematics Education, Springer International Publishing, pp.1-29, inPress, Springer International Handbooks of Education, 978-3-030-95060-6. ⟨10.1007/978-3-030-95060-6_4-1⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-04322356v1
|
|
Teachers' Challenges in Integrating Technology in Mathematics Teaching through the Lens of the Instrumental Distance ConceptP. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, & E. Kónya. Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME, pp.2694-2701, 2023
Chapitre d'ouvrage
hal-04322418v1
|
|
|
Theoretical Perspectives and Approaches in Mathematics Education Research: Introduction to the papers of the Thematic Working GroupT.Dooley & G.Gueudet (Eds.). Proceedings of the 10th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, Dublin, 2017), DCU Institute of Education and ERME, pp.2683-2690, 2018
Chapitre d'ouvrage
hal-01948870v1
|
La numération, le calcul et la calculatrice, du CM à la 6eDans Barrier, T. & Chambris, C. (Eds.). Actes du Séminaire National de Didactique des Mathématiques, Paris 2016, IREM de Paris, pp.334-340, 2018
Chapitre d'ouvrage
hal-02800073v1
|
|
|
Analyzing verbal interactions in mathematics classroom: connecting two different research fields via a methodological toolT.Dooley & G.Gueudet (Eds.). Proceedings of the 10th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, Dublin 2017), DCU Institute of Education and ERME, pp.2773-2780, 2018
Chapitre d'ouvrage
halshs-01465567v1
|
|
Le défi calcul au cycle 3 : entre calcul mental et calculatriceF.Vandebrouk & B.Lebot (Eds.). Actes du Colloque IREM Mathématiques en Cycle, juin 2017, IREM de Poitiers, pp.228-239, 2018
Chapitre d'ouvrage
hal-01741336v3
|
Nouvelles connaissances à enseigner et nouveaux outils. Situations, repères didactiques et genèses instrumentales.Chapitre d'ouvrage hal-03936547v1 |
|
Didactiques et technologies numériquesA. Belhadjin, M.-F. Bishop, & M.-L.Elalouf (Eds.). Les didactiques en questions, états des lieux et perspectives pour la recherche et la formation, De Boeck Supérieur, pp.211-229, 2017, 978-2-8041-7117-9
Chapitre d'ouvrage
hal-02077291v1
|
|
Preparing Young Researchers in Mathematics Education: Beyond Simple SupervisingSpringer. The Didactics of Mathematics: Approaches and Issues, , pp.239 - 252, 2016, A Homage to Michèle Artigue, 978-3-319-26046-4. ⟨10.1007/978-3-319-26047-1_11⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01383601v1
|
|
Introduction to the Theory of Didactical Situations (TDS)Bikner-Ahsbahs, A, Prediger, S. (Eds). Networking of Theories as a Research Practice in Mathematics Education, Springer International Publishing, pp.47-65, 2014, 978-3-319-05388-2. ⟨10.1007/978-3-319-05389-9_4⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01273884v1
|
|
Starting Points for Dealing with the Diversity of TheoriesA. Bikner-Ahsbahs, S. Prediger (Eds.). Networking of Theories as a Research Practice in Mathematics Education, Springer International Publishing, pp.3-12, 2014, Advances in Mathematics Education, 978-3-319-05388-2. ⟨10.1007/978-3-319-05389-9_1⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01383593v1
|
|
Topaze Effect: A Case Study on Networking of IDS and TDSBikner-Ahsbahs, Angelika, Prediger, Susanne (Eds.) Networking of Theories as a Research Practice in Mathematics Education, Springer International Publishing, pp.201-221, 2014, 978-3-319-05388-2. ⟨10.1007/978-3-319-05389-9_12⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01273892v1
|
|
|
Teachers' instrumental geneses when integrating spreadsheet softwareClark-Wilson, Alison, Robutti, Ornella, Sinclair, Nathalie The Mathematics Teacher in the Digital Era, 2, SPRINGER, pp.241-275, 2014, 978-94-007-4637-4. ⟨10.1007/978-94-007-4638-1_11⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01002961v1
|
Context, Milieu, and MediaMilieus Dialectic: A Case Study on Networking of AiC, TDS, and ATDSpringer. Networking of Theories as a Research Practice in Mathematics Education, , pp.153-177, 2014, Advances in Mathematics Education, 978-3-319-05388-2. ⟨10.1007/978-3-319-05389-9_10⟩
Chapitre d'ouvrage
hal-01383597v1
|
|
|
The challenges of teaching mathematics with digital technologies: the evolving role of the teacherP. Liljedahl, C. Nichol, S. Oesterle, & D. Allan (Eds.). Proceedings of the 38th Psychology of Mathematics Education (PME 38, Vancouver), Vol. 1, University of British Columbia Press, pp.87-116, 2014
Chapitre d'ouvrage
hal-01273791v1
|
|
When the fiction of learning is kept: A case of networking two theoretical viewsAiso Heinze (ed.). Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 37), vol.3, Kiel: IPN, Germany, pp.9-16, 2013
Chapitre d'ouvrage
hal-01002969v1
|
Enseigner avec un tableur: quelles genèses instrumentales?Octarès. Les technologies numériques pour l'enseignement - Usages, dispositifs et genèses, 2013, 9782366300161
Chapitre d'ouvrage
hal-01383604v1
|
|
|
The co-construction of a mathematical and a didactical instrumentM.Pytlak, E.Swoboda & T.Rowland (Eds.). Proceedings of the 7th CERME (Congress of the European Society for Research in Mathematics Education). Rzesvow, Poland, University of Rzeszów and ERME, pp.2298-2307, 2011
Chapitre d'ouvrage
hal-01273866v1
|
|
An introduction to TWG17: Navigating ways forward amidst diversityThirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Alfréd Rényi Institute of Mathematics; Eötvös Loránd University of Budapest, Jul 2023, Budapest, Hungary
Communication dans un congrès
hal-04421162v1
|
|
Regards didactiques croisés sur la réintroduction de l'enseignement de l'informatique à l'école en France6ème colloque international de l'ARCD. Les didactiques face à l'évolution des curriculums., ARCD, Jun 2023, Genève (CH), Suisse
Communication dans un congrès
hal-04398661v1
|
|
Teachers' challenges in integrating technology in mathematics teaching through the lens of the instrumental distance conceptThirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Alfréd Rényi Institute of Mathematics; Eötvös Loránd University of Budapest, Jul 2023, Budapest, Hungary
Communication dans un congrès
hal-04410780v1
|
Regards didactiques croisés sur la réintroduction de l’enseignement de l’informatique à l’école en France6ème Colloque international de l’ARCD, ARCD, Jun 2023, Genève, Suisse
Communication dans un congrès
hal-04148451v1
|
|
[Invited Conference] Theories on Technology in Mathematics Teaching: a “Theory Networking” PerspectivePre Seminars of the CERME13 Conference for the TWG15 & 16, Mar 2023, Online Event, Italy
Communication dans un congrès
hal-04322431v1
|
|
|
Analyzing teachers' views on the integration of computer science into mathematics teachingTwelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy
Communication dans un congrès
hal-03620241v2
|
Evolution of teaching practices with ICT: a case study with Scratch in the French new mathematics curricular14th International Congress on Mathematical Education, ICME 14, 2021, Shangaï, China
Communication dans un congrès
hal-03936171v1
|
|
Introduction to the TSG25: The role and the use of technology in the teaching and learning of mathematics at lower secondary level14th International Congress on Mathematical Education, ICME 14, Shanghai, 2021, Shangai, China
Communication dans un congrès
hal-03936354v1
|
|
Enseignement de l'informatique à l'école : choix des artefacts par les enseignantsColloque « L’école Primaire au 21e siècle », Oct 2021, Cergy, France
Communication dans un congrès
hal-03378486v1
|
|
Enseigner l’informatique à l’école primaire : comment les enseignants voient les sujets didactiquesColloque eTIC 4, Nov 2021, Caen, France
Communication dans un congrès
hal-03441474v1
|
|
Full version of the Plenary Talk "Teaching practices in digital era: some theoretical and methodological perspectives"Tenth ERME Topic Conference (ETC 10) on Mathematics Education in the Digital Age (MEDA-2), Sep 2020, Linz, Austria
Communication dans un congrès
hal-03170380v1
|
|
Conférence invitée. Didactics And Learning Mathematics Through Computers In Primary Schools6th International Conference on Research in Education (ICORE 6): Reaching the Unreached through Quality Education, University of Punjab, 2018, Lahore, Pakistan. (p.13)
Communication dans un congrès
hal-03939000v1
|
|
Informatique dans les nouveaux programmes de mathématiques : un effet-loupe sur le développement des pratiques enseignantes.5e Colloque international en éducation : enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante (CRIFPE-5), 2018, Montréal, Canada
Communication dans un congrès
hal-03936559v1
|
|
L’évaluation formative dans les interactions en classe de mathématiques : une approche didactiqueÉvaluation en mathématiques : dispositifs, validités & pratiques, Nov 2016, Créteil, France
Communication dans un congrès
halshs-01465253v1
|
|
Quelles pratiques d'évaluation en algèbre au collège?XXIIe Colloque de la CORFEM (COmmission de Recherche sur la Formation des Enseignants de Mathématiques), 2015, Nimes, France
Communication dans un congrès
hal-01420731v1
|
|
|
Apprendre l'informatique par la programmation des robotsSciences et technologies de l'information et de la communication (STIC) en milieu éducatif, 2013, Clermont-Ferrand, France
Communication dans un congrès
edutice-00875586v1
|
|
Understanding teachers’ practices and professional geneses with technologyInternational Congress on Mathematical Education, ICME 2012, Jul 2012, Seoul, South Korea
Communication dans un congrès
hal-01273878v1
|
|
Entre arithmétique et algèbre : un espace pour le tableur ?
|
|
Between arithmetic and algebra : a space for the spreadsheet ? Contribution to an instrumental approach.Proceedings of the 3rd Conference of the European society for Research in Mathematics Education, CERME3, 2003, Italy. 10 p
Communication dans un congrès
hal-00190090v1
|
|
Between arithmetic and algebra : a space for the spreadsheet ? Contribution to an instrumental approach.3rd Conference of the European society for Research in Mathematics Education, CERME3, 2003, Bellaria, Italy
Communication dans un congrès
hal-01694972v1
|
Note d'Habilitation à Diriger des Recherche. Enseigner les mathématiques avec des technologies : Genèses, distances et repères.2023
Autre publication scientifique
hal-04322533v1
|
|
Enseigner l'informatique:points de vue d 'enseignants sur les choix didactiques et les équipementsSéminaire IeCARE, Université de Paris, 2022
Autre publication scientifique
hal-03712179v1
|
|
[MOOC] Testing the Instrumental Approach with new artefacts: the case of spreadsheet.Michele Artigue’s Units, 2020
Autre publication scientifique
hal-03936650v1
|
|
[MOOC] The extension of the Instrumental Approach to the teacherMichele Artigue’s Units https://www.mathunion.org/icmi/awards/amor/michele-artigue-unit, 2020
Autre publication scientifique
hal-03936687v1
|
|
|
TELMA Cross Experiment Guidelines2007
Autre publication scientifique
hal-00190022v1
|
|
Methodological tools for Comparison of learning theories in technology enhanced learning in mathematics2006
Autre publication scientifique
hal-00190114v1
|
Ressources Vivantes pour l’Enseignement et l’Apprentissage[Rapport de recherche] Rapport final du laboratoire EDA dans le cadre du projet ANR RéVEA. 2018
Rapport
hal-02357573v1
|
|
INTEGRATION D'OUTILS INFORMATIQUES DANS L'ENSEIGNEMENT DES MATHEMATIQUES,
|
Invited Plenary Lecture. Teaching practices in digital era: some theoretical and methodological perspectivesJohannes Kepler University, pp.3-10, 2021
Proceedings/Recueil des communications
hal-03165836v1
|
|
Computer science in mathematics new curricula at primary school: new tools, new teaching practices?pp.23-31, 2019
Proceedings/Recueil des communications
hal-03936527v1
|
|
Un cas d’étude avec Scratch à l’école primaire: distance et repèresIREM de Paris., pp.1-8, 2019
Proceedings/Recueil des communications
hal-03936478v1
|
|
|
Régulation des apprentissages et évaluation formative : quels regards didactiques ?La Pensée Sauvage, pp.429-452, 2019
Proceedings/Recueil des communications
hal-01612783v1
|