Accéder directement au contenu
MI

Maria Antonietta Impedovo

75
Documents
Identifiants chercheurs
  • IdHAL maria-antonietta-impedovo
  • ORCID 0000-0003-2172-7105
  • Google Scholar : https://scholar.google.com/citations?user=xmK2lIgAAAAJ&hl=en
  • IdRef : 243542658

Présentation

Mes travaux s'inscrivent dans le champ de la didactique des enseignements scientifiques, technologiques et professionnels. Ils portent sur l'efficacité de situations d'enseignement apprentissage avec le numérique. Ce thème de recherche se décline selon 3 orientations : 1\. L’intégration du numérique dans la formation 2\. Le rôle des artefacts, aussi numérique, dans la construction des savoirs 3\. Le développement professionnel avec le numérique

Publications

Image document

Material and Socio-Cognitive Effects of Immersive Virtual Reality in a French Secondary School: Conditions for Innovation

Martine Gadille , Caroline Corvasce , Maria Impedovo
Education Sciences, 2023, 13 (3), pp.251. ⟨10.3390/educsci13030251⟩
Article dans une revue hal-04380911v1

Analyse de tâches d'apprentissage et pratiques professionnelles en Réalité Virtuelle : Dimension temporelle hybride étendue

Maria Antonietta A Impedovo , Joséphine Rémon , Martine Gadille
Recherches & éducations, 2023, 26, http://journals.openedition.org.bibelec.univ-lyon2.fr/rechercheseducations/15129
Article dans une revue halshs-04059936v1

Pour une représentation partagée entre recherche et terrain autour du concept d’hybridation des enseignements

Patrice Laisney , Valerie Campillo-Paquet , Hélène Cheneval-Armand , Maria-Antonietta Impedovo
Distances et Médiations des Savoirs, 2022, 40, pp.[En ligne]. ⟨10.4000/dms.8566⟩
Article dans une revue hal-03930627v1

Une recherche participative dans un collège d'enseignement prioritaire : le conseil coopératif en action

Patrice Laisney , Maria Antonietta A Impedovo , Laure Sabine Bampi , Pascale Brandt-Pomares
Médiations et médiatisations - Revue internationale sur le numérique en éducation et communication, 2022
Article dans une revue hal-03930613v1
Image document

SELF-EFFICACY AND PRIOR ICT EXPERIENCE: EFFECTS OF INDIVIDUAL DIFFERENCES ON SCIENCE TEACHERS' ACCEPTANCE OF DIGITAL VIDEOS IN ZIMBABWE

Norman Karimazondo , Jérémy Castéra , Maria A Impedovo , Lawrence Mango
International Journal of Engineering Applied Sciences and Technology, 2020, 4
Article dans une revue hal-02497023v1
Image document

Self-reported TPACK of teacher educators across six countries in Asia and Europe

Jérémy Castéra , Claire Coiffard Marre , Margaret Chan Kit Yok , Kezang Sherab , Maria Antonietta A Impedovo
Education and Information Technologies, 2020, 25, pp.3003-3019. ⟨10.1007/s10639-020-10106-6⟩
Article dans une revue hal-02444776v1
Image document

The Embodiment Dimension while Learning and Teaching in a Virtual World

Martine Gadille , Maria-Antonietta Impedovo
Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics, 2020, 18 (3), pp.1-8
Article dans une revue hal-02863172v1
Image document

Embodiment in Knots of Sense-making between Learning Physical and Virtual Configurations

Maria Antonietta A Impedovo , Martine Gadille
E-Learning and Digital Media, 2020, 18 (2), pp.145-162. ⟨10.1177/2042753020978484⟩
Article dans une revue hal-02866982v1
Image document

The moderating effect of social capital on co-regulated learning for MOOC achievement

Rawad Chaker , Maria A Impedovo
Education and Information Technologies, 2020, ⟨10.1007/s10639-020-10293-2⟩
Article dans une revue hal-03027694v1
Image document

Dynamiques migratoires contemporaines dans le sud de la France. Réseaux sociaux et filières migratoires des « jeunes » italiens à Marseille

Magali Ballatore , Maria Antonietta A Impedovo
Socio-anthropologie, 2019
Article dans une revue halshs-02436952v1

Mobility Dynamics in South of France: Proculturation Traces by Italian Workers

Maria Antonietta A Impedovo , Magali Ballatore
Human Arenas, 2019, 2 (Issue 3), pp.291-304. ⟨10.1007/s42087-019-0054-x⟩
Article dans une revue hal-02055430v1

Investigated Self-Regulated Learning in an online learning course for teacher students

Maria Antonietta A Impedovo
Journal of Research in Social Sciences, 2017, 5 (1)
Article dans une revue hal-01440486v1

Technical objects in French middle school: Three-steps project

Maria Antonietta A Impedovo , Colette Andreucci
Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 2017
Article dans une revue hal-01442826v1

Managing Social and Human Capital in Organizations: Communities of Practices as Strategic Tools for Individual and Organizational Development

Manuti Amelia , Maria Antonietta A Impedovo
Journal of Workplace Learning, 2017
Article dans une revue hal-01435296v1

Agency online: trends in a university learning course

Maria Beatrice Ligorio , Maria Antonietta A Impedovo
Technology, Pedagogy and Education, 2017, ⟨10.1080/1475939X.2017.1350599⟩
Article dans une revue hal-01566319v1

Identità, appartenenza, partecipazione: la rilevanza della prospettiva people-based nel management organizzativo.

Manuti Amelia , Maria Antonietta A Impedovo
Personale e lavoro, 2017
Article dans une revue hal-01442830v1
Image document

Technological education challenge: A European perspective

Maria Antonietta A Impedovo , Jacques Ginestié , John Williams
Australasian Journal of Technology Education , 2017
Article dans une revue hal-01599088v1

Using drawings to explore preschool children’s ideas about shadow formation

Alice Delserieys , Maria Antonietta A Impedovo
Review of science, mathematics and ICT education, 2017, 11 (1), pp.55-69
Article dans une revue hal-01442821v1

Agency in una comunità di apprendimento online

Maria Antonietta A Impedovo , Maria Beatrice Ligorio
Nea Science, 2017
Article dans une revue hal-01442824v1
Image document

Learning density in Vanuatu high school with computer simulation: Influence of different levels of guidance

Moli Lemuel , Alice Delserieys-Pedregosa , Maria Antonietta A Impedovo , Jérémy Castéra
Education and Information Technologies, 2016, ⟨10.1007/s10639-016-9527-4⟩
Article dans une revue hal-01417717v1

Shadow Formation at Preschool from a Socio-materiality Perspective

Maria Antonietta A Impedovo , Alice Delserieys-Pedregosa , Jegou Corinne , Konstantinos Ravanis
Research in Science Education, 2016, ⟨10.1007/s11165-016-9518-x⟩
Article dans une revue hal-01417707v1

Mediation of artefacts, tools and technical objects: an international and french perspective

Maria Antonietta A Impedovo , Colette Andreucci , Jacques Ginestié
International Journal of Technology and Design Education, 2016, ⟨10.1007/s10798-015-9335-y⟩
Article dans une revue hal-01417711v1

Becoming a reflective in-service teacher: Role of research attitude

Maria Antonietta A Impedovo , Sufiana Khatoon
Australian Journal of Teacher Education, 2016, 41 (1), pp.100-112
Article dans une revue hal-01440358v1

Co-élaboration de connaissances nouvelles : du modèle théorique à ses outils technologiques.

Maria Antonietta A Impedovo , Colette Andreucci
STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation), 2016
Article dans une revue hal-01438435v1

Participating in an international master’s programme: impact on agency for African in-service teachers

Maria Antonietta A Impedovo , Maria Beatrice Ligorio
Professional Development in Education , 2016, ⟨10.1080/19415257.2016.1146624⟩
Article dans une revue hal-01417708v1

Enhancing Human Capital through Social Media: Promoting Skills and Learning through Technology

Manuti Amelia , Maria Antonietta A Impedovo
The Social Organization: Managing Human Capital through Social Media, 2016, ⟨10.1057/9781137585356_3⟩
Article dans une revue hal-01417709v1

From the first lesson to one year late: professional development of a French teacher student

Maria-Antonietta Impedovo , Hélène Cheneval-Armand
Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 2016, Colloque SIEST Méditerranée, Marseille 2016, Vol. 3 ( N. 2)
Article dans une revue hal-01435991v1
Image document

Using drawings to explore preschool children's ideas about shadow formation

Alice Delserieys , Maria-Antonietta Impedovo , Glykeria Fragkiadaki , Maria Kampeza
Review of science, mathematics and ICT education, 2016
Article dans une revue hal-01794664v1
Image document

Educational Technology in a French Teacher Training University: Teacher Educators' "Voice"

Maria A Impedovo , Fatma Saïd Touhami , Pascale Brandt-Pomares
International Journal of E-learning and Distance Education, 2016, 31 (1)
Article dans une revue hal-01417718v1

Learning trajectories and professional development: student teacher in electrical engineering

Hélène Cheneval-Armand , Maria A Impedovo
Review of science, mathematics and ICT education, 2016, ⟨10.7379/82121⟩
Article dans une revue hal-01435943v1

In-service Teachers’ Sense of Agency after Participation in a Research Master Course

Maria Antonietta A Impedovo
International Journal of Educational Psychology, 2016, 10, ⟨10.17583/ijep.2016.2206⟩
Article dans une revue hal-01417705v1

Boundary objects as connectors between communities of practices in the organizational context

Maria Antonietta A Impedovo , Manuti Amelia
Development and Learning in Organizations, 2016, ⟨10.1108/DLO-07-2015-0065⟩
Article dans une revue hal-01417720v1

Professional Learning Through Video: Reflection of a Pre-service Teacher one year on

Maria Antonietta A Impedovo , Hélène Cheneval-Armand
AJER-Alberta Journal of Educational Research, 2016, 62 (4), pp.353-368
Article dans une revue hal-01440054v1

Contemplative Practice for Teacher Students: Should It Be Included in Teaching Training Curriculum?

Maria Antonietta A Impedovo , Sufiana Khatoon
Teachers College record, 2016
Article dans une revue hal-01440372v1

An Analysis of Teachers' Processes of Technology Appropriation in Classroom

Boéchat-Heer Stéphanie , Maria Antonietta A Impedovo
International Journal of Digital Literacy and Digital Competence, 2015, ⟨10.4018/ijdldc.2015040101⟩
Article dans une revue hal-01417712v1

Technical objects between Categorisation and Learning:An exploratory case study in French middle school.

Maria Antonietta A Impedovo , Colette Andreucci , Alice Delserieys-Pedregosa , Jacques Ginestié
Design and Technology Education: An International Journal, 2015, ⟨10.1007/s10798-015-9335-y⟩
Article dans une revue hal-01417741v1

Arpenter un tiers-lieu sûr virtuel pour apprendre au collège

Joséphine Rémon , Martine Gadille , Virginie Privas-Bréauté , Maria Antonietta A Impedovo , Caroline Vincent
CRIFPE, May 2022, Montréal, Canada
Communication dans un congrès halshs-03793100v1

Meaning-making in the pedagogical space and chronotopic negociation in virtual reality

Joséphine Rémon , Maria Antonietta A Impedovo , Martine Gadille
IMPEC 2022, Jul 2022, LYON, France
Communication dans un congrès halshs-03793104v1
Image document

Vers une représentation de l’hybridation des enseignements par les enseignants du second degré

Valerie Campillo-Paquet , Patrice Laisney , Hélène Cheneval-Armand , Maria Antonietta A Impedovo
TICEMED 13 - Hybridation des formations : de la continuité à l’innovation pédagogique ?, Oct 2022, Athène, Grèce
Communication dans un congrès hal-04001380v1

Le corps du chercheur dans la Recherche Action Participative

Maria Antonietta A Impedovo , Martine Gadille , Joséphine Rémon , Caroline Vincent
SFERE 2021, Mar 2021, MARSEILLE, France
Communication dans un congrès halshs-03181993v1

Stimuler la créativité pour enseigner et apprendre : un monde virtuel au collège

Martine Gadille , Joséphine Rémon , Maria Antonietta A Impedovo , Caroline Corvasce , Caroline Vincent
COLLOQUE LINE, Mar 2021, NICE, France
Communication dans un congrès halshs-03182001v1

Table-ronde Axe 4 : échanges autour d'une expérience de projet pédagogique collaboratif

Caroline Vincent , Gilles Aldon , Maria Antonietta A Impedovo , Eric Sanchez
SFERE 2021, Mar 2021, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-03264621v1

Cognition incarnée, cognition habitante : comment des élèves habitent en 3D un collège virtuel ?

Martine Gadille , Joséphine Rémon , Caroline Vincent , Maria Antonietta A Impedovo , Caroline Corvasce
EIAH, Jun 2021, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-03264625v1

Educational Virtual World as screen based uses of the senses: implications of body configurations

Martine Gadille , Maria Antonietta A Impedovo
IMPEC Screens Multimodal Interactions, Laboratoire ICAR : Interactions, Corpus, Apprentissages, Représentations UMR 5191 CNRS • ENS de Lyon • Université Lyon 2, Jul 2020, Lyon, France
Communication dans un congrès hal-03102747v1
Image document

Pédagogie coopérative et collaborative en réseau d’éducation prioritaire : constitution d’une communauté apprenante d'enseignants, chercheurs et étudiants

Maria Antonietta A Impedovo , Patrice Laisney , Pascale Brandt-Pomares
Congrès international d’Actualité de la Recherche en Éducation et en Formation (AREF), Jul 2019, Bordeaux, France
Communication dans un congrès hal-02289666v1
Image document

Réseau d'éducation : Constituer communauté coopérative et collaborative d'enseignants, chercheurs et élèves

Patrice Laisney , Maria A Impedovo , Pascale Brandt-Pomares
Ecoles, territoires et numérique : quelles collaborations ? quels apprentissages ?, Oct 2019, Clermont-Ferrand, France
Communication dans un congrès hal-02314200v1

Embodiment between Physical and Virtual workd in a France college

Martine Gadille , Maria Antonietta A Impedovo
st International Conference on Education in the Digital Ecosystem Blended Learning in Teacher Training – Innovation and Good Practices, Universiti Teknogi MARA & BLTea European project, Aug 2019, Kuching, Sarawak, Malaysia
Communication dans un congrès halshs-02431582v1

Collaborative Professional Developing in Priority Education Network in France

Maria Antonietta A Impedovo , Patrice Laisney , Pascale Brandt-Pomares
Teacher education policy in Europe (TEPE 2019), May 2019, Cracovie, Poland
Communication dans un congrès hal-02134053v1

Recherche action participative : quelle interdisciplinarité pour quel "empowerment "?

Martine Gadille , Caroline Corvasce , Maria Antonietta A Impedovo , Nicole Mencacci
COLLOQUE INTERNATIONAL FRANCOPHONE SUR LES RECHERCHES PARTICIPATIVES, Haute Ecole Pédagogique de Fribourg, Nov 2019, Fribourg, Suisse
Communication dans un congrès halshs-02428431v1
Image document

International Teachers Professional Developing: Blended Learning between Europe and Asia

Jacques Ginestié , Maria Antonietta A Impedovo
1st International Conference on Innovation in Learning Instruction and Teacher Education, Hanoi National University of Education; Southern Cross University (Australia), Dec 2019, Hanoi, Vietnam. pp.4-8
Communication dans un congrès hal-02421231v1
Image document

Mobility dynamics in South of France: Traces of Italians workers in online platforms

Maria A Impedovo , Magali Ballatore
Labour mobility and growing up with/across borders Panel at the 3rd Transmobilities-Development Conference “Life phases matter: new imaginaries of transnational mobilities” 29-30 November Netherlands, Nov 2018, Utrech, Netherlands
Communication dans un congrès hal-02118357v1

Design a blended course: the BLTeae project

Maria Antonietta A Impedovo
Colloque RAIFFET à Douala (Cameroun), 24 -27 octobre. , Oct 2017, Douala, Cameroon
Communication dans un congrès hal-01728891v1
Image document

Self-efficacy and Prior ICT experience: Effects of individual differences on science teachers’ acceptance of digital videos in the Zimbabwean context

Norman Karimazondo , Jérémy Castéra , Maria Antonietta A Impedovo , Edistio Martinez
3rd International Science and Mathematics Educators’ Conference (ISMEC), Aug 2017, Bindura, Zimbabwe
Communication dans un congrès hal-02444762v1

Using drawings to explore preschool children’s ideas about shadow formation

Alice Delserieys , Maria Antonietta A Impedovo
SIEST, Nov 2016, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-01442888v1

Technical objects in French middle school : Three-steps project.

Maria Antonietta A Impedovo , Colette Andreucci
SIEST, Nov 2016, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-01442891v1

La représentation des choses et des objets chez les élèves.

Maria Antonietta A Impedovo , Colette Andreucci
AREF, Jul 2016, Mons, Belgique
Communication dans un congrès hal-01442898v1

From the First Lesson to one year later: Reflection of a French Teacher-Student

Maria Antonietta A Impedovo , Hélène Cheneval-Armand
SIEST, Nov 2016, Marseille, France
Communication dans un congrès hal-01442884v1

Questionner l’usage de l’exemple dans l’enseignement universitaire

Alice Delserieys , Maria Antonietta A Impedovo , Perrine Martin
AREF, Jun 2016, Mons, Belgique
Communication dans un congrès hal-01442896v1

Categorisation of technical objects in French middle school

Maria Antonietta A Impedovo , Colette Andreucci
ARDIST, Mar 2016, Lens, France
Communication dans un congrès hal-01442901v1

Learning density in Vanuatu high school with computer simulation : Influence of different levels of guidance

Moli Lemuel , Alice Delserieys , Maria Antonietta A Impedovo , Jérémy Castéra
3rd Vaka Pacifiki Educational Conference, Honiara, Solomon Islands , Jul 2015, Solomon Island, France
Communication dans un congrès hal-01442879v1

Use and appropriation of technology by teacher educators : From resistance to engagement

Maria Antonietta A Impedovo , Saïd Fatma
Multidisciplinary Academic Conference on Education, Teaching and Learning, Dec 2015, Prague, Austria. pp.978-80-88085-04-1
Communication dans un congrès hal-01442874v1

Créativité en pédagogie : apprentissages, enseignements et implications formatives.

Christelle Combe , Sandrine Eschenauer , Martine Gadille , Maria Antonietta A Impedovo
Nathalie Bonnardel; Fabien Girandola; Eric Bonetto; Todd Lubart. La créativité en situations - Théories et applications, DUNOD, 2023, 978-2-10-082840-1
Chapitre d'ouvrage hal-04298349v1
Image document

Recherche-action participative : quelle interdisciplinarité pour quelle émancipation ? Regard croisé avec la recherche collaborative,

Caroline Corvasce , Martine Gadille , Maria Antonietta A Impedovo , Nicole Mencacci
Actes du colloque sur les recherches participatives, chapitre 6, inPress
Chapitre d'ouvrage hal-03147984v1

Rôle des apprentissages collaboratifs dans la conception d’artefacts : 2 études de cas en situation de formation.

Patrice Laisney , Maria Antonietta A Impedovo
Regards sur le processus d’enseignement apprentissage, L'Harmatan, pp.97-107, 2020, 978-2-343-19789-0
Chapitre d'ouvrage hal-03213196v1
Image document

The Embodiment Dimension while Learning and Teaching in a Virtual World

Martine Gadille , Maria A Impedovo
Nagib Callaos, Lorayne Robertson, Belkis Sanchez, Andrés Tremante. The 11th International Conference on Society and Information Technologies. March 10-13, Orlando, Florida, USA. Proceedings., International Institute of Informatics and Systemics, 2020, 978-1-9504926-30-5
Chapitre d'ouvrage hal-02508280v1

School Goes Online with Avatars: Virtual World in a Secondary School.

Martine Gadille , Maria Antonietta A Impedovo
Margaret Chan Kit Yok; Ling Siew Eng, Ling siew Ching. Proceeding of the 1st International Conference on Education in the Digital Ecosystem (ICEdDE 2019), 2019, DEStech Publications, Inc,, 2019, Blended Learning in teacher training. Innovation and good practices., 978-1-60595-658-9
Chapitre d'ouvrage hal-02464141v1
Image document

School Goes Online With Avatars: Extended Learning in a Secondary School

Martine Gadille , Maria Antonietta A Impedovo
Kristine Lund; Gerald P. Niccolai; Elise Lavoué; Cindy Hmelo-Silver; Gahgene Gweon; Michael Baker. A Wide Lens:Combining Embodied, Enactive, Extended, and Embedded Learning in Collaborative Settings 13th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning. Conference Proceedings Volume 2, 2, International Society of the Learning Sciences (ISCL), pp.549-552, 2019, 978-1-7324672-4-8
Chapitre d'ouvrage halshs-02331106v1

Self-efficacy and Role of Technology to support University-to work Transition

Maria Antonietta A Impedovo
In Brown, E. & Ranieri, M. (Eds.) E-learning and social media: Education and citizenship for the digital 21st century, 10. A volume in the series: International Advances in Education: Global Initiatives for Equity and Social Justice. IPA. Codice : E237603 , 2017
Chapitre d'ouvrage hal-01442834v1