Skip to Main content
Number of documents

35

Liste de publication


Journal articles8 documents

  • Marc Smith. Joan of Arc and Nineteenth Century Conservatism: The Link between Female Activism and Antimodernism. Revue Française d'Etudes Américaines, Paris : Association Française d'études américaines, 2019. ⟨halshs-02421415⟩
  • Marc Smith. The Artistic Commitment of Kenyon Cox: An American Neoclassical Artist. E-rea - Revue électronique d’études sur le monde anglophone, Laboratoire d’Études et de Recherche sur le Monde Anglophone, 2016, 13 (2). ⟨halshs-01429775⟩
  • Marc Smith. Painting the United States’ Civil War: Or creating a Brotherly War. Textes & Contextes, Université de Bourgogne, Centre Interlangues TIL, 2015, Le Temps guérit toutes les blessures : La Résistance à l'autorité de l'Histoire dans les concepts de nation et de nationalisme, https://preo.u-bourgogne.fr/textesetcontextes/index.php?id=1129. ⟨halshs-01429788⟩
  • Marc Smith. Painting the Unites States' Civil war: Or Creating a Brotherly War. Textes & Contextes, Université de Bourgogne, Centre Interlangues TIL, 2014, Le Temps guérit toutes les blessures : La Résistance à l'autorité de l'Histoire dans les concepts de nation et de nationalisme, https://preo.u-bourgogne.fr/textesetcontextes/index.php?id=1129. ⟨halshs-01240028⟩
  • Marc Smith. « A History of Painting by Kenyon Cox ». Art History Supplement, Art Histories Society, 2013, 3 (4), https://sites.google.com/site/arthsarths/about/arthsa/issue34. ⟨halshs-01107901⟩
  • Marc Smith. « The Need for Professionals in Art Conservation: The Case of the Metropolitan Museum of Art in the 1880s and 1890s ». Art History Supplement, Art Histories Society, 2012, 2 (2), https://sites.google.com/site/arthsarths/about/arthsa/issue22. ⟨halshs-01107900⟩
  • Marc Smith. « New York Bohemianism in the Second Half of the Nineteenth Century ». Journal of the Institute of Art History of the Slovak Academy of Sciences, 2012, 45 (2), pp.212-222. ⟨halshs-01105190⟩
  • Marc Smith. The Birth of Art Criticism in the United-States. Art History, Wiley, 2011, 1 (5), pp.2-12. ⟨hal-02876363⟩

Conference papers14 documents

  • Marc Smith. US Artists and the Middle-Ages: Defining a New Social Order. Le thème médiéval dans l’Amérique des XIXe et XXe s., Apr 2015, Paris, France. ⟨halshs-01429792⟩
  • Marc Smith. « The Artistic Commitment of Kenyon Cox: An American Neoclassical Artist ». L'artiste dans la tourmente : la question de l'engagement, Franoise Bort et Bénédicte Coste, TIL, Oct 2013, Dijon, France. ⟨halshs-01108007⟩
  • Marc Smith. «Painting the United States’ Civil War: Or creating a Brotherly War». Time Heals All Wounds: Resisting the Authority of History in the Concepts of Nation and Nationalism, Mark Niemeyer, TIL, May 2013, Dijon, France. ⟨halshs-01108006⟩
  • Marc Smith. Rôle des migrations dans la culture de East Harlem au travers des photographies de Roger Caban et des collection d'El Museo del Barrio. "Cultures of Displacement", Nîmes, 14-16 Juin 2012, 2012, Nîmes, France. ⟨hal-03072524⟩
  • Marc Smith. Social Dynamics and Artistic Transformations in the Fine Arts: From thomas Hovenden to Norman Rockwell. Journée d'étude "Arts Visuels", Université Paul Valéry-Montpellier 3, 3 avril 2012, EMMA; Claudine Raynaud, Mathilde Arrivé, 2012, Montpellier, France. ⟨hal-02876361⟩
  • Marc Smith. « Collecting European Paintings in Boston and Philadelphia during the Second Awakening: Or Creating a European heritage ». Congrès de l’AFEA, AFEA, May 2012, Perpignan, France. ⟨hal-01107914⟩
  • Marc Smith. Winslow Homer, Thomas Hovenden and James McNeil Whistler: Or How Center and Margin were Reversed in US Aesthetics. "Margin and Periphery in the English Speaking World", Université de Besançon, Besançon, 10-11 septembre 2011, 2011, Besançon, France. ⟨hal-03072521⟩
  • Marc Smith. « How the New Urban Elite Financed New Values in the US Art Market ». International Mobilités, Territoires et Imaginaires en Amérique, TEMA 2, Institut des Amériques, Jan 2011, Pau, France. ⟨hal-01107913⟩
  • Marc Smith. Importing masters and culture: Or why create the art market?. "Cross cultural encounters Between the Mediterranean and the english Speaking World", lab. EMMA,Université Paul-Valéry, Montpellier, janvier 2009, 2011, Montpellier, France. pp.13-30. ⟨hal-03069119⟩
  • Marc Smith. The Latino Identity in US Museums: or the Creation of Nationalism thrugh Multiculturalism. Colloque international "Diversité(s) et Identité(s): Création, Discours, Représentation", lab. EMMA, Université Paul-Valéry, Montpellier, 4-5 novembre 2010, 2010, Montpellier, France. ⟨hal-02876360⟩
  • Marc Smith. How the Robber Barons Got their Hands on Art from the European Renaissance. "Aire euro-méditérranéenne ou aire anglophone : la rencontre des cultures ou la dynamique des différences", Université Paul-Valéry Montpellier III, 23-24 janvier 2009, 2009, Montpellier, France. ⟨hal-03074296⟩
  • Marc Smith. Elite CLass Cohesion and Popular Conceptions of Conspiracy: Communication and Control in the Arts. "Conspiracy and Consent in History and Culture", Montpellier, 24-26 Juin 2009, 2009, Montpellier, France. ⟨hal-03072520⟩
  • Marc Smith. Les institutions muséales états-uniennes : les causes et les conséquences de leur entrée sur le marché international de l'art. Doctoriales de l'EA 741, Université Paul Valéry - Montpellier III, 7 février 2009, 2009, Montpellier, France. ⟨hal-03074298⟩
  • Marc Smith. La construction du marché artistique et des infrastructures muséales, de 1880 à 1950. Doctoriales du CRENA, Université Paul Valéry - Montpellier III, 15 mars 2008, 2008, Montpellier, France. ⟨hal-03074297⟩

Books1 document

  • Marc Smith. Genèse d'un marché d'art: Etats-Unis, 1800-1930. PUR. 2016, 978-2-7535-4760-5. ⟨halshs-01429694⟩

Book sections10 documents

  • Pierre-Paul Grégorio, Nicolas Bonnet, Nathalie Le Bouedec, Alexandra Palau, Marc Smith. Avant-propos. Éditions Orbis Tertius. Sociétés face à la terreur (de 1960 à nos jours). Discours, mémoire et identité, pp.7-16, 2017. ⟨halshs-01667156⟩
  • Marc Smith. Elite Class Cohesion and Popular Conceptions of Conspiracy: Communication and Control in the Arts in Nineteenth-Century United States. Conspiracy and Consent in International Perspective: Historical and Cultural Representations, 2017, 978-2-36781-261-8. ⟨halshs-01804886⟩
  • Marc Smith. Defining Conspiracy: Judicial, Academic and Popular Understandings. Conspiracy and Consent in International Perspective: Historical and Cultural Representations, 2017. ⟨halshs-01804882⟩
  • Marc Smith. « L’Identité Nuyoricaine de East Harlem, entre activisme et multiculturalisme (1960-2012) ». Claude Chastagner, C; Bernié-Boissard, D. Crozat. Aménagement et Territoires, 2, Presses Universitaires d’Aix-Marseille, pp.249-262, 2014, Les Cultures du Déplacement, 978-2-7314-0938-3. ⟨hal-01107910⟩
  • Marc Smith. « Winslow Homer, James McNeil Whistler and Thomas Hovenden: Or how Center and Margins were reversed in US Aesthetics ». Margaret Gillespie, Philippe laplace, Michel Savaric. Marges et périphéries dans les pays de langue anglaise, L'Harmattan, pp.105-116, 2014, 978-2-343-02142-3. ⟨halshs-01105184⟩
  • Marc Smith. « La Peinture de paysage selon Asher B. Durand ». Claire Omhovère. L’Art du paysage, 7, Michel Houdiard, pp.136-148, 2014, Essais sur l’Art, 978-2-35692-126-0. ⟨halshs-01105187⟩
  • Marc Smith. « The 'Latino' Identity in US Museums: Or the Creation of Nationalism through Multiculturalism ». Anne-Marie Motard. Identité et diversité : créations, discours, représentations, PULM, pp.221-224, 2013, 978-2-36781-007-2. ⟨halshs-01105182⟩
  • Marc Smith. « L’Idéologie du progrès et l’utopie des arts ». Mathilde Arrivé. Art et Utopie, 5, Michel Houdiard, pp.89-104, 2012, Essais sur l’Art, 978-2-35692-083-6. ⟨halshs-01105178⟩
  • Marc Smith. L'Utopie artistique de l'"American Renaissance" selon Kenyon Cox. Mathilde Arrivé. Art et utopie. Pensées anglo-américaines (vol. 5), Vol. 5, M. Houdiard, pp.89-104, 2012. ⟨hal-03056413⟩
  • Marc Smith. « Importing Masters and Culture: Or Why Create the Art Market? ». Christine Reynier. Cross-Cultural Encounters between the Mediterranean and the English-Speaking World, 4, Peter Lang, pp.11-22, 2011, Transatlantic Aesthetics and Culture, 978-3-0343-0604-1. ⟨halshs-01105140⟩

Directions of work or proceedings2 documents

  • Alexandra Palau, Marc Smith. Processus de transformation et consolidation identitaires dans les sociétés européennes et américaines aux XXe et XXIe siècles. L'Harmattan, 2020. ⟨halshs-02490242⟩
  • Nicolas Bonnet, Pierre-Paul Grégorio, Nathalie Le Bouedec, Alexandra Palau, Marc Smith. Sociétés face à la terreur (de 1960 à nos jours), Discours, Mémoire, Identité. Éditions Orbis Tertius. France. pp.582, 2017. ⟨halshs-01663701⟩